Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، طالبان آمریکا را متهم کرد که به‌طور عمد به تجهیزات فرودگاه بین المللی حامد کرزی کابل در جریان خروج آنها از افغانستان آسیب رسانده است.

انس حقانی، یکی از اعضای اصلی طالبان، یک روز پس از خروج آخرین سرباز آمریکایی از افغانستان، از فرودگاه کابل دیدن کرد و گفت که ایالات متحده عمداً تجهیزات نظامی شامل بالگردها، خودروهای نظامی و تاسیسات را نابود کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: «سالها آنها (آمریکایی‌ها) ما را ویرانگر می‌نامیدند. اما اکنون شما شاهد کسانی هستید که ویرانگر هستند. آنها دارایی‌های ملی ما را نابود کرده‌اند.»

آخرین پرواز حامل نیروهای آمریکایی در ساعات اولیه بامداد سه‌شنبه کابل را ترک کرد و به 20 سال حضور نظامی در این کشور پایان داد.

ویدئوهای و تصاویر موجود در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ده‌ها خودرو، هلیکوپتر، تجهیزات نظامی و تاسیسات فرودگاه کابل منهدم شده است.

یکی از اعضای طالبان در این باره گفت: «در تلاش هستیم تا فرودگاه را آماده استفاده و بهره‌برداری کنیم. این چیزی است که همه رهبران طالبان می‌خواهند.»

پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، نیروهای طالبان سه‌شنبه شب وارد فرودگاه کابل شدند اما با حجم وسیعی از تخریب رو به رو گشتند. آن‌ها به الجزیره گفتند که نظامیان آمریکایی قبل از ترک فرودگاه اقدام به تخریب تجهیزات و وسائل کرده‌اند.

به نوشته وبسایت «هیل»، «کنت مک کنزی» فرمانده «فرماندهی مرکزی آمریکا» (سنتکام) در این باره در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت که ارتش آمریکا پیش از خروج از افغانستان سامانه دفاع موشکی «CRAM» را نیز به دلیل دشواری انتقال آن به طور کامل نابود کرده است.علاوه بر تخریب عجیب و غریب تجهیزات سالن فرودگاه از جمله شکستن شیشه‌ها و  صندلی‌ها و وسائل الکترونیک، آمریکایی‌ها ۷۰ نفربر ضد مین، ۲۷ خودروی زرهی هاموی و ۷۰ فروند انواع هواگرد را در فرودگاه کابل تخریب کرده و سپس از آن خارج شدند.

با این حال این فرمانده آمریکایی مدعی شد: «به طور کامل فرودگاه را از کار ننداختیم. برخی تجهیزات را سالم نگه داشتیم تا فرودگاه دوباره در آینده به راه بیفتد و ما آماده کمک‌ در این زمینه هستیم.»

کد خبر 624208 برچسب‌ها افغانستان و آمریکا افغانستان طالبان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: افغانستان و آمریکا افغانستان طالبان فرودگاه کابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۵۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال اولین محموله کمک چین به افغانستان

جاو شینگ، سفیر چین در کابل، از ارسال اولین محموله از کمک‌ ۱۰۰ میلیون یوان آن کشور به افغانستان خبر داده است.

شینگ در صفحه ایکس خود نوشته است که این محموله از بندر هورگوس سین‌کیانگ چین حرکت کرده و به‌زودی به کابل خواهد رسید.

او افزوده است: «چین در مقابله با چالش‌های بشردوستانه در کنار افغانستان می‌ایستد.»

پیش از این، سفیر چین در کابل گفته بود که کشورش به ارزش ۱۰۰ میلیون یوان (معادل حدود ‍۱۴ میلیون دلار) به افغانستان کمک نقدی خواهد کرد.

پس از تسلط دوباره طالبان در افغانستان، بیجینگ با این گروه تعاملات خود را تقویت کرده است.

چین اولین کشوری بود که پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان سفیر خود را به کابل فرستاد و از آن زمان تا کنون چندین قرارداد بزرگ با این گروه امضا کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • بازخوانی یک جنایت
  • فارن‌پالیسی: مفهوم «بازدارندگی» اسرائیل توسط ایران نابود شد
  • نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • طالبان خواستار افزایش همکاری‌های تجاری با ازبکستان شد
  • ارسال اولین محموله کمک چین به افغانستان
  • اشتباه نتانیاهو به ایران فرصت داد بازدارندگی اسرائیل را نابود کند
  • حضور ویرانگرِ آمریکا در افغانستان + فیلم
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • حضور ویرانگرِ آمریکا | افغانستان