Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  ، پایگاه خبری ایندیپندنت در گزارشی اعلام کرد ارزیابی عمده سازمان ملل بیانگر آن است که در ۵۰ سال گذشته میزان بلایای طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی ۵ برابر شده است.

بر اساس این گزارش، این ارزیابی نشان می‌دهد: «از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۹ (۱۳۴۹ تا ۱۳۵۸) ۷۷۱ مورد بلایای طبیعی به دلیل تغییراتی آبی یا هوایی گزارش شده در حالیکه از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸) ۳ هزار و ۱۶۵ مورد از این قبیل اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

بخش هواشناسی سازمان ملل متحد در این باره اعلام کرد: «به نظر می‌رسد بحران اقلیمی که به وخیم‌تر شدن اوضاع آب و هوایی منجر شده، دلیل اصلی این تغییر باشد.»

یکی از مقام‌های اصلی این سازمان در این باره گفت: «تعداد بالای حوادث مربوط به آب و هوا و مسائل مربوط به آب در نقاط مختلف جهان به دلیل تغییرات شدید اقلیمی بیشتر خواهد شد. این به معنای گرمای بیشتر، خشکسالی وخیم‌تر و آتش‌سوزی بیشتر جنگل‌ها در آینده است.»

زمانی از نظر شرایط اقلیمی وضعیت اورژانسی اعلام می‌شود که حداقل ۱۰ نفر در اثر بلایی طبیعی کشته شده باشند و بر ۱۰۰ نفر تاثیر گذاشته باشد.

همچنین نتایج این گزارش نشان می‌دهد شکست اقتصادی ناشی از شرایط اقلیمی در ۵۰ سال گذشته ۷ برابر شده است؛ به طور مثال، ۳ مورد بسیار شدید اقلیمی در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) گزارش شد که روی هم ۲۲۶ میلیارد دلار خسارت مالی به همراه داشت.

البته این گزارش نشان می‌دهد مابین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۹ (۱۳۴۹ تا ۱۳۹۸) میزان مرگ و میر ناشی از بلایای طبیعی ۳ درجه کاهش داشته است. طبق این گزارش، دلیل این کاهش را می‌توان سیستم اعلام و هشدار پیش از چنین فجایعی دانست.

نتایج این گزارش ۹۰ درصد از مرگ و میر ناشی از بلایای طبیعی در ۵۰ سال گذشته را در کشور‌های درحال توسعه گزارش کرده است.

این در حالی است که به تازگی و در شانزدهمین سالگرد ویرانی طوفان «کاترینا» طوفان ایدا روز یکشنبه هفته جاری به آمریکا رسید و وقایع فاجعه باری را در چندین ایالت این کشور به بارآورد.

در وحشتناک‌ترین طوفان سال ۲۰۲۱، ایدا بخش اعظم جنوب شرقی لوئیزیانا را زیر آب برد و باعث قطعی برق و خسارات شدیدی در این مناطق شد که خشم و سردرگمی بسیاری از مردم را به همراه داشت.

بر اساس مرکز جمع آوری داده‌های آب و هوایی آمریکا، تا اوایل روز سه شنبه حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک آمریکایی بیش از ۴۸ ساعت پس از وقوع طوفان ایدا در بی برقی کامل به سر بردند. به گفته مقامات محلی در جریان این طوفان حداقل چهار نفر کشته شدند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فجایع طبیعی بلایای طبیعی شرایط اقلیمی بلایای طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۶۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طوفان و بارش سنگین در راه ۱۴ استان ؛ از طغیان رودخانه‌ها و تگرگ تا صاعقه و رعد و برق

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی با پیش‌بینی تشدید فعالیت سامانه بارشی طی امروز (سه‌شنبه)، چهارشنبه و پنجشنبه اعلام کرد: از امشب در نیمه جنوبی استان‌های ایلام و لرستان، شمال خوزستان، جنوب غرب آذربایجان غربی و شمال غرب کردستان رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید، در برخی نقاط گرد و خاک و تگرگ رخ خواهد داد.

چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر و نیمه غربی استان‌های فارس، کردستان و لرستان و پنجشنبه یزد، کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه و کردستان شاهد بروز این پدیده خواهند بود.

بارش‌ باران و رعد و برق در ۱۱ استان | تهران کی بارانی می‌شود؟

لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی از پیامدهای احتمالی این سامانه است.

احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، از جمله حمل سریع محصولات قابل برداشت به نواحی امن، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان هواشناسی

کد خبر 848324 برچسب‌ها خبر مهم آب و هوا - ایران طوفان سازمان هواشناسي باران

دیگر خبرها

  • روز ۲۱۰ طوفان‌الاقصی|جایزه یونسکو برای خبرنگاران غزه
  • یکی از ثمرات طوفان‌الاقصی بیداری وجدان‌های دانشجویان است
  • روز ۲۰۹ طوفان‌الاقصی|گزارش المیادین از بندهای توافق احتمالی
  • علی‌اکبر طوفان‌پناه به کما رفت
  • ۷۱۹ حمله موشکی و پهپادی حزب الله به فلسطین اشغالی طی یک ماه
  • ویرانی خانه ها بر اثر طوفان و گردباد کانزاس آمریکا
  • آماده باش مدیریت بحران در چند استان | خطر سیل و طوفان در کمین مردم | از کوه و دشت دوری کنید!
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • طوفان و بارش سنگین در راه ۱۴ استان ؛ از طغیان رودخانه‌ها و تگرگ تا صاعقه و رعد و برق