Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-27@23:58:46 GMT

نقش کشورهای غربی در تنش های غرب آسیا

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۸۷۳۴۴

منطقه غرب آسیا سال‌هاست که با تنش هایی دست و پنجه نرم می‌کند و این وضعیت باعث شده تا این شرایط به وخامت کشیده شود.

خبرگزاری میزان - تحمیل جنگ علیه ایران در همان سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی شدیدترین دشمنی علیه ایران بود.

عوامل خارجی و دخالت‌های مستقیم و غیر مستقیم کشور‌های فرا منطقه و تأثیرات منفی که بر کشور‌های منطقه می‌گذارند عاملی است که بر وخامت اوضاع می‌افزاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی کشور‌های منطقه به خاطر وابستگی و سرسپردگی به کشورهایی، چون آمریکا و انگلیس، خود عاملی در به وجود آمدن بحران تبدیل شده اند.

آمریکا و کشور‌های غربی همپیمان، همواره از وجود ناامنی و جنگ در دیگر نقاط جهان بهره برده اند و این سودآوری بیشتر از بخش تولید سلاح و تجهیزات نظامی این کشور‌ها بوده است.

آمریکا و اروپا در تولید و فروش سلاح در رتبه نخست قرار دارند، در فضای جنگی، کشور‌هایی بیشترین سهم از سود را می‌برند که فروش بیشتری در منطقه داشت باشند.

نگاهی به معاملات و فروش تسلیحات به کشور‌های عربی منطقه نشان می‌دهد که کدام کشور‌ها بیشترین خرید را داشتند و بزرگترین فروشنده سلاح نیز کدام کشور غربی بوده است.

معاملات کلان نظامی را آمریکا به کشور‌های عربی همچون عربستان سعودی، امارات، کویت و برخی دیگر دارند که صد‌ها میلیارد دلار می‌شود.

یک رقابت فروش و خرید تسلیحاتی ایجاد شده که به جنگ افروزی در منطقه می‌افزاید.

جنگ در سوریه، عراق، یمن و افغانستان میلیارد‌ها دلار به جیب تولید کنندگان و فروشندگان سلاح سرازیر کرده و اگر سران کشور‌های جنگ افروز از هزینه‌های دخالت‌های نظامی خود می‌نالند، اشک تصنعی برای مظلوم نمایی است.

با توجه به شرایطی که از اوضاع منطقه وصف شد و سیاست‌هایی که آمریکا در منطقه پیاده می‌کند و رژیم‌هایی مانند عربستان سعودی مجری آن سیاست‌ها هستند، نمی‌توان افقی روشن از ایجا صلح و آرامش در منطقه متصور بود.

عربستان ۶ سال است که یمن را زیر آماج حملات نظامی خود دارد.

مردم مظلوم یمن بدون هیچ گناهی از سوی سعودی‌ها قتل عام می‌شوند.

در سوریه و عراق نیز دخالت‌های سعودی‌هاست که باعث پایان نیافتن بحران در این دو کشور است.

بیشتر بخوانید: نشست بغداد؛ کانون رایزنی‎های منطقه‎ای و بین المللی نشست بغداد و چند نکته درباره نتایج آن

محور غربی عبری عربی حامی اصلی تروریست‌های تکفیری هستند که به جان مردم منطقه افتاده اند.

اگر ورود ایران نبود سرنوشت نامعلومی برای منطقه رقم می‌خورد.

با نگاه به اوضاعی که وجود دارد، سیاست آمریکا و تبعیت رژیم هایی، چون سعودی عامل اصلی بحران هستند.

ایران از پایان اختلافات و بهبود روابط با کشور‌های همسایه و مسلمان منطقه استقبال می‌کند، اما مشکل و مانع بر سر راه گسترش روابط میان ایران و کشور‌های عربی خلیج فارس نگاه همراه با دشمنی آن‌ها به ایران است که سرمنشاء آن نیز آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

چالش‌های میان ایران و عربستان، به زیان منطقه و دو کشور است و نمی‌توان آن را انکار کرد و تبعات روابط سینوسی بسیار بیشتر از تبعات وجود روابط است.

بحث بر سر این نیست که برای عادی سازی روابط و بهبود آن تلاش نشود موضوع این است که این اتفاق باید عمیق و اساسی پیگیری شود که البته در میان سردمداران سعودی چنین دیدگاهی وجود ندارد.

سعودی‌ها در ماجرای یمن شکست خورده اند، شکستی که برای آن‌ها سنگین تمام شد، در سوریه و عراق نیز چنین سرنوشتی دچار شدند اکنون با توجه به این شکست‌ها و افولی که برای آمریکا پیش آمده است، مجبور به مذاکره شده اند تا شاید بتوانند از مخمصه خود را برهانند.

انتهای پیام/

برچسب ها: تحولات بین الملل ایران عربستان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تحولات بین الملل ایران عربستان کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۷۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه

نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه عصر شنبه در ریاض برگزار و مقامات شرکت کننده در این نشست خواستار توقف فوری جنگ در این باریکه شدند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، وزیران خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، مصر، اردن و دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی نشست مشورتی درباره تحولات غزه برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، در نشست وزیران گروه عربی بر ضرورت پایان دادن به جنگ در غزه تاکید شده است.

در این نشست، وزرای کشورهای عربی مذکور همچنین بر لزوم رفع تمامی محدودیت‌ها برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تاکید کردند و درباره عواقب اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس اشغالی هشدار دادند.

 پس از گذشت ۲۰۴ روز از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرومی‌رود.

این رژیم طی این مدت دستاوردی غیر از جنایت، قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم صهیونیستی این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۲۰۴ روز نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به‌ خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است
  • حملات تروریست نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است