Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، استان سمنان جایی است که به لحاظ خاک حاصلخیز و هوای مساعد در حوزه کشاورزی و دامپروری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد تا از این استان به عنوان قطب برخی محصولات کشاورزی یاد کنند. بخش عمده اشتغال کشاورزان استان سمنان نیز به همین حوزه وابسته است.

انجیرکاری از قدیم الایام در زمین‌های کشاورزی استان سمنان انجام می‌شده و به علت سازگاری این درخت و مناسب بودن محیط برای رشد این محصول، تولید آن اقتصادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمار‌ها حکایت از سهم ۳۰ درصدی این بخش در اشتغال‌زایی استان دارد، یعنی تقریباً یک سوم کشاورزان روستا‌های این استان در حوزه کشاورزی امرارمعاش می‌کنند.

انجیری که به واسطه زودرس بودن پیش از هر نوع محصولی راهی بازار می‌گردد و خواستار زیادی در سراسر کشور دارد به همین دلیل گرمسار و آرادان را بیش از هر چیزی با نام «انجیر سیاه» می‌شناسند این محصول کشاورزی در روز‌های پایانی دومین ماه تابستان به اوج خود می‌رسد و مرداد ماه هر سال در ایران، به فصل انجیرپزان معروف است و در این ماه شاهد ورود میوه خوشمزه و پرطرفدار انجیر در بازار‌های کشور هستیم.

انجیر زرد گرمسار و انجیر سبز سمنان از گونه‌های مرغوب انجیر کشور محسوب می‌شود که ۹۰ درصد باغ‌های استان سمنان زیر کشت این گونه‌های مرغوب است.

وجود این نعمت الهی در استان سمنان زمینه اشتغال را برای بسیاری از مردم این شهرستان فراهم کرده است. هرچند کارشناسان و مردم بر این باورند هنوز هم می‌توان با کمک مسئولین و نگاه ویژه سازمان جهاد کشاورزی زمینه‌های اشتغال بیشتری را برای جوانان این شهرستان فراهم آورد.

همه فوایدی که سبب می‌شود انجیر یک میوه بهشتی باشد

میوه انجیر یکی از پرطرفدارترین محصولاتی است که به دلیل طعم لذت بخش و همچنین خواص دارویی بی‌نظیری که دارد، متقاضیان زیادی را به خود جذب کرده است؛ و این میوه منحصربه‌فرد از زمان‌های بسیار قدیم در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت و بیماری‌های مربوط به کبد، دستگاه تنفسی و ... استفاده می‌شد.

یکی از میوه‌هایی که چه تازه و چه به صورت خشک شده آن، دوست قلب انسان‌ها به شمار می‌رود، انجیر است این خوراکی خوشمزه، سلامت قلب را تقویت و از آن در برابر بیماری‌های قفسه سینه مانند سکته مغزی محافظت می‌کند.

کشاورزان این استان برای کاشت میوه انجیر از نزولات جوی برای آبیاری استفاده می‌کنند و از انجا که این استان در منطقه‌ای خشک و کم‌آب واقع شده است کشت انجیر یکی از بهترین نوع کاشت محصول در این استان است.

تورج خوشبخت رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سمنان در گفت و گو با خبرنگار ما ، با بیان اینکه درخت انجیر به علت مقاوم بودن در برابر کم آبی و شوری آب گونه مقاوم و سازگار با شرایط اقلیمی شهرهای کویری است ، گفت : سطح زیر کشت در استان سمنان بیش از ۴۰۰ هکتار است که تقریبا ۳۰۰ هکتار آن بارور هستند.

او افزود : استان سمنان یکی از ۷ استان مهم در تولید انجیر آبی در کشور محسوب می‌شود و مناطق حاشیه کویر استان در شهرستان‌های گرمسار ، آرادان ، سمنان ، سرخه ، دامغان ، شاهرود و میامی و همچنین منطقه درجزین شهرستان مهدی‌شهر برای کشت انجیر مستعد است .

نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی راه دلالان را هموار کرده است تا رنج کشاورز برایش آب‌ونان نشود! 

باغات تشنه انجیر استان سمنان در انتظار حمایت ویژه مسئولان

یکی از زودرس‌ترین انجیر زرد و سبز در این استان برداشت می‌شود، اما همچنان در گمنامی دست‌وپا می‌زند و مشکلات اصلی بازار انجیر بعد از چیدن آن و در مرحله فروش آغاز می‌شود.

اگرچه امروزه تقاضای بازار و میل مردم به خرید انجیر افزایش یافته، اما این روز‌ها اگر نگاهی به حاشیه جاده‌ها در استان بیاندازیم بساط انجیر فروشانی را می‌بینیم که به علت قیمت پایین خرید انجیر درمیدان‌های میوه و تره بار، حاصل دسترنج شان را در کنار جاده‌ها می‌فروشند و بازار فروش انجیر روز‌های خوشایندی سپری نمی‌کند.

مرادی یکی از کشاورزان سمنانی که بخشی از اراضی کشاورزی خود را به کشت انجیر اختصاص داده است در گفتگو با خبرنگار ما ابراز داشت: فاصله بسیار زیاد قیمت محصولات کشاورزی از مزارع تا مغازه‌ها، سال‌هاست که باغداران و کشاورزان را از ارزانی خرید محصول، دچار ضرر‌هایی کرده است.

رنج انجیر کاران از نبود صنایع تبدیلی در استان سمنان

کشاورزی، ظرفیتی بی نظیر در استان سمنان است که اگر قدر این گوهر دانسته شود، مردمان این منطقه، طعم محرومیت را نخواهند چشید و خود با عزتی وصف نشدنی برای روزی حلال تلاش می‌کنند و اشتغال و رونق روستا‌ها است که از دل همین زمین‌های کشاورزی در استان سمنان استخراج می‌شود؛ اما افسوس که این معادن طلا، هر ساله با بی مهری مواجه هستند و حاصل زحمات کشاورزان این دیار به باد می‌رود.

حوزه کشاورزی یکی از استراتژیک‌ ترین و اشتغال‌ زاترین بخش‌ها در همه استان ها محسوب می‌شود، تا جایی‌که این حوزه نقش بسیار موثر حیاتی در تامین امنیت غذایی مردم جهان ایفا می‌کند؛ به‌طوری‌که بخش عمده‌ای از احتیاجات بشر از دل خاکی تامین است که به دست کشاورزان زر می‌شود. صنعت کشاورزی مهم‌ترین بخش اقتصادی کشور‌های مختلف است؛ چراکه وظیفه تولید و تهیه مواد اولیه غذایی به عهده این بخش و صنعت است.

انجیر، محصولی مهم و استراتژیک که در اقتصاد بسیاری از مردم به‌ویژه در استان سمنان از اهمیت بالایی برخوردار است.

کاشت بهترین نهال انجیر، برای بسیاری از باغبانان و کشاورزان نیز همواره مهم بوده است تا بتوانند از برداشت و فروختن محصول باکیفیت، سود بالایی را به دست بیاورند و امروزه با رشد و پیشرفت علم و تکنولوژی ارتباط بین صنعت و کشاورزی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش ارزش افزوده تولیدات کشاورزی، توسعه اشتغال و افزایش درآمد در کشور به‌خصوص مناطق روستایی شناخته می‌شود.

در حال حاضر نبود صنایع تبدیلی انجیر در این استان یکی از مهمترین مشکلات حوزه فرآوری این محصول است از همین رو بخش عمده‌ای از اقتصاد استان سمنان وابسته به کشاورزی بوده و هرگونه خلل و یا توسعه در این بخش نقش تاثیرگذاری در معیشت و وضعیت اقتصادی مردم و استان سمنان را داراست؛ لذا کمبود صنایع تبدیلی در این استان همواره سبب ضرر و زیان هنگفت کشاورزان و باغداران شده و آفتی دیرینه بر پیکره کشاورزی استان سمنان است.

نبودن بازار ثابت فروش، صنایع تبدیلی و میدان میوه و تره بار، مزه شیرین انجیر را به کام باغداران تلخ کرده است.با ایجاد و توسعه زیرساخت‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی و تعاونی‌های روستایی و منطقه‌ای، می‌توان درآمد و ارزش‌افزوده قابل توجهی به همراه داشته باشد.

گزارش از سیده نسترن حسن آبادی

انتهای پیام / ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برداشت انجیر ایجاد صنایع تبدیلی صنایع تبدیلی استان سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۷۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۰۰ همت سرمایه گذاری در گیلان اجرایی می شود

اسدالله عباسی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری (اکسپو) گفت:  امروز ارتقاء بهره‌وری در استان در موضوعات مهمی چون محصولات کشاورزی، نساجی، پوشاک و گردشگری را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

استاندار گیلان  به نمایش گذاشتن فرصت‌های اقتصادی گیلان در نمایشگاه اکسپو را فرصتی مفتنم برای جذب سرمایه ها و سرمایه گذار دانست و افزود: گیلان در بسیاری از شاخص‌ها اعم از مشارکت اقتصادی، ضریب جینی (معیاری از پراکندگی آماری در اقتصاد)، نرخ بیکاری و تعهد اشتغال از رتبه خوبی در کشور (بین چهار تا ۱۲) برخوردار است.

عباسی با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی این استان عنوان کرد: گیلان از رتبه‌های خوبی در محصولات برنج، چای، فندوق، بادام زمینی، گل گاو زبان، زیتون و سایر محصولات برخوردار است و در میزان تولید و صادرات خاویار هم رتبه اول کشوری را داراست.

وی با بیان اینکه در زمینه ایجاد زنجیره ارزش اقدامات خوبی در استان انجام شده‌است، عنوان کرد: بسیاری از محصولات تولیدی استان به صورت فله‌ای عرضه می‌شود که در عمل این امر ارزش افزوده و بهره‌وری بالایی ندارد اما گام‌های ارزشمندی انجام شد تا زنجیره ارزش افزوده از مزرعه تا بازار شکل گیرد و تولید برای تولیدکننده و سرمایه‌گذار مقرون به صرفه باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به صادرات کیوی و امکانات سردخانه‌ای و سورتینگ این محصول در استان اظهار کرد: اگر محصول کیوی صادر نشود باید در بخش‌های مختلف صنایع تبدیلی مورد استفاده قرار گیرد که بدین منظور گام‌هایی برداشته شده‌است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برای شکوفایی گیلان در بخش‌های مختلف به همدلی، هماهنگی و استفاده از همه ظرفیت‌ها نیاز است، ادامه داد: برای این موضوع باید از همه نخبگان استانی و ملی استفاده شود و همه نهادها و مسئولان پای کار باشند.

عباسی به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره کرد و افزود: دولت برنامه راهبردی خوبی را تعیین و تدوین کرده و تاکید رییس جمهور و وزیر کشور در بخش‌های مختلف برای ما تکلیف است تا بتوانیم در افق چشم‌انداز میان مدت و بلندمدت به نتیجه برسیم البته در کوتاه مدت طی ۲ سال اخیرگام‌های موثر و مهمی برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده برداشته شد.

وی با اشاره به برپایی غرفه گیلان در جشنواره بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری اظهار کرد: بازدیدکنندگان این غرفه اذعان کردند که گیلان در مکان محدود همه شاخص‌ها را در قالب آمار و ارقام ترسیم کرده و بازدیدگنندگان داخل و خارج کشور می‌توانند ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی استان را مشاهده و برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان به استقبال تعدادی از سرمایه‌گذاران از این نمایشگاه و مراجعه آنها به وی برای اقدام در استان اشاره کرد و گفت: هماهنگی لازم در این رابطه انجام می شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • مکان دقیق مثلث برمودای ایران
  • شناسایی ۷۲۳ فرصت سرمایه گذاری در مازندران
  • ۷۲۳ فرصت سرمایه گذاری در مازندران شناسایی شد
  • بیش از ۱۰۰ همت سرمایه گذاری در گیلان اجرایی می شود
  • مثلث برمودای ایران کجاست؟
  • معرفی ۵۴ فرصت سرمایه‌گذاری کردستان در نمایشگاه اکسپو
  • سفرنامه| مسیر بی بازگشت به ریگ جن!/ مثلث برمودای ایران کجاست؟
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌ دستی استان سمنان به ۱۹باب رسید
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری