Web Analytics Made Easy - Statcounter

شستا از پذیرش سهام هپکو از سازمان تأمین اجتماعی امتناع کرد و این امر اگرچه در نگاه اول باعث کاهش ارزش سهام هپکو می‌شود، اما بهتر از وارد کردن دوباره این شرکت به «بورس بازی» است.

گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * بازی دولتی‌ها با هپکو همچنان ادامه دارد. سازمان تأمین اجتماعی در معامله با بخشی از خودش، یعنی شتسا، ۳۲ و ۲۵ صدم درصد از هپکو را واگذار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت گذاری سازمان تأمین اجتماعی برای هپکو در هر سهم فقط ۶ هزار و ۸۰۹ ریال بود.

 

در واقع وضعیت نماد تپکو در بازار بورس در سال‌های اخیر با افت و خیز‌های فراوان همراه بوده است. افزایش یا کاهش ارزش سهام هپکو در بورس بستگی به انواع خبر‌هایی داشت که از سوی مدیران این شرکت یا مسئولان دولتی درباره آن منتشر می‌شد. حتی در دوره‌ای که هپکو در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی بود، اقداماتی برای افزایش ارزش سهام هپکو بدون تکیه بر تولید در این شرکت صورت گرفته بود تا وضعیت شرکت را رو به جلو و مثبت نشان دهند و بتوانند از نهاد‌های مالی مانند بانک‌ها وام دریافت کنند؛ وام‌هایی که تا سال‌ها گریبان هپکو را گرفته بود.

 

تکرار خطای بخش خصوصی در هپکو

از سال گذشته که خبر‌های خوشی درباره هپکو منتشر می‌شد، سهامداران انتظار داشتند وضعیت نماد تپکو بهبود یابد و شاهد رشد ارزش سهامشان باشند، اما از همان زمان که بازار بورس روز‌های سرخ رنگ خود را آغاز کرد، تپکو هم گرفتار افت و خیز‌هایی شد. پس از آنکه بازار سهام ریزش گسترده‌ای را تجربه کرد، نماد تپکو قفل شد و در زمان بازگشایی این نماد، باز هم خرید و فروش آن به ضرر سهامداران بود. تا اینکه خبری آمد که سازمان تأمین اجتماعی، ۳۲ و ۲۵ صدم درصد سهام این شرکت را به شستا داده تا شاید ارزش سهام این شرکت رشد کند.

 

در رسانه‌ها متن قرارداد واگذاری این مقدار از سهام هپکو به شستا هم منتشر شد. متن این قرارداد برای امضا در جلسه صدوچهاردهم هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های تابعه در اول مرداد تنظیم شده بود. اما آنچه به دست رسانه‌ها رسیده، بدون مهر و امضا است. نام مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، شجاعی برهان، نایب رئیس شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی و محمود ملکوتی خواه، عضو هیات مدیره این شرکت دیده می‌شود و براساس آخرین جمله آن قارر بوده که در ۳۱ مرداد امسال در تهران امضا و مبادله شود. اما شستا از قبول سهام هپکو امتناع کرد.

 

امتناع شستا از قبول سهام هپکو

شجاعی برهان، نایب رئیس شستا نامه‌ای به سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نوشت و اعلام کرد که با قرارداد فروش سهام هپکو مخالف است. شجاعی برهان در این نامه تأکید کرده که «طبیعی است شستا در صورتی که براساس صرفه و صلاح تصمیمی در این ابطه اتخاذ نماید، خود را ملزم به رعایت تمامی ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان بورس اوراق بهادار می‌داند و در چارچوب آن عمل خواهد نمود.»

بیشتر بخوانید:

مافیای واردات اجازه رونق تولید در هپکو را نمی‌دهند خنجر از پشت واردات چی‌ها به پیکره بی جان هپکو / دامپتراک‌هایی وارد می‌شود که هپکو توان تولیدشان را دارد هپکو در انتظار تغییر رویکرد دولتی / چرا تلاش های دولت برای بازگشت تولید به هپکو به بار نمی نشیند؟ هپکو ضمانت‌نامه بانکی برای قرارداد با راهداری ارائه نکرده است / وعده‌های پوچ بانک ملی به کارگران

 

نکته قابل توجه این است که بازگشت ارزش سهام هپکو با اینگونه اقدامات میسر نمی‌شود. در واقع خطا بودنِ آزمون این روز‌های سازمان تأمین اجتماعی، حدود ۱۰ سال قبل، مشخص شد و از این مجموعه عظیم انتظار نمی‌رود که برای افزایش ارزش سهام این شرکت، دوباره همان اشتباهات را تکرار کند.

 

رونق کاغذی هپکو از مسیر بورس

چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری، دستورالعمل‌هایی متناقض از سوی وزارت صمت منتشر می‌شد که وضعیت واردات ماشین آلات معدنی به ایران را در فضای پرابهام غرق کرد. از یک سو دستورات مقامات بلندپایه این وزارتخانه تأکید می‌کرد که واردات دستگاه‌هایی که هپکو توان تولید آن‌ها را دارد، ممنوع است، از طرف دیگر شرکت‌های معدنی یا دلالان خودرو‌های سنگین معدنی با دستورات یا آیین نامه‌هایی دیگر از سوی برخی مدیران این سازمان، مشغول واردات بودند.

معدنکاران به صورت کاملا جدی اعتقاد دارند که در هپکو امکان تولید خودرو‌های سنگین معدنی نیست. این تصور در واقع در اثر سوءمدیریتی که از طرف سهامداران بخش خصوصی در ۱۵ سال خصوصی سازی این شرکت، ایجاد شده است. هپکو زمانی در پروژه‌های بزرگ بین المللی مانند «سرن» مشارکت داشت و زمانی هم خودرو‌های راهسازی بومی را می‌ساخت که در جبهه‌های جنگ تحمیلی به کمک رزمندگان می‌رفت.

 

حالا که همه چیز برای بازگشت هپکو به چرخه تولید مهیا شده، از یک سو معدن کاران از عقد قرارداد با این شرکت امتناع می‌کنند، از سوی دیگر تأمین اجتماعی حاضر نیستند در این شرایط بحرانی، از هپکو حمایت کنند. حال سوال اینجاست که دولت سیزدهم با وزیران جدید چه نوع رویکردی برای مدیریت هپکو درپیش خواهد گرفت؟

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پرونده هپکو سازمان تأمین اجتماعی واگذاری هپکو به شستا سازمان تأمین اجتماعی ارزش سهام هپکو بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۷۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداختی بیمه‌ها به داروخانه‌ها شفاف‌سازی شود

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهرام کلانتری خاندانی، در این نامه از مدیران عامل سازمان‌های تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، خواستار ثبت اسناد ارسالی داروخانه‌ها در سایت سازمان‌های بیمه‌گر شده است.

وی با تاکید بر پیگیری رعایت مفاد بند ل تبصره بودجه و لزوم ایجاد داشبورد شفاف برای اطلاع رسانی در پرداخت‌ها، تصریح کرد: میزان تسویه هر صندوق بیمه‌ای به صورت شفاف قابل مشاهده باشد.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش فوری به تغییر نام باشگاه استقلال
  • نحوه واگذاری سهام ترجیحی پرسپولیس مشخص شد
  • اعلام نحوه واگذاری سهام پرسپولیس ترجیحی به پیشکسوتان
  • اعلام نحوه واگذاری سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس
  • اعلام نحوه واگذاری سهام به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس
  • پرداختی بیمه‌ها به داروخانه‌ها شفاف‌سازی شود
  • پرداختی بیمه ها به داروخانه ها شفاف سازی شود
  • آتش بازی سهامدار عمده در شرنگی
  • دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود عجله کنند / فرصت یک هفته‌ای برای دریافت معوقات سود سهام عدالت
  • مبلغ دقیق مرحله سوم سود سهام عدالت / مرحله سوم سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟