فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|چگونه می توان تهدیدات بازی های رایانه ای را به فرصت تبدیل کرد؟
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۸۸۱۳۵
طبق بررسی ها با توجه به اینکه بازی های رایانه ای دارای آسیب های جدی است، فرهنگ سازی در نحوه مصرف این بازی ها بسیار مهم و ضروری است. - اخبار اقتصادی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ امروزه با رشد خیره کننده فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت بازی های رایانه به سرعت در حال پیشرفت است و شرکت های تولید کننده بازی های رایانه ای در دنیا تا آنجا که ممکن است سعی دارند کاربران را درگیر کنند و بیشترین درآمدها و فروش محصولات فناورانه را نصیب خود سازند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مطالعات نشان می دهد بازی های رایانه ای می تواند آثار مثبت و یا منفی بسیاری بر روح و جسم مخاطبان به خصوص کودکان و نوجوانان داشته باشد این در حالی است که بسیاری از خانواده ها، بازی های رایانه ای را تنها یک سرگرمی می دانند. از جمله آسیب ها و تهدیدات بازی های رایانه ای می توان به تقویت حس پرخاشگری، انزوا طلبی، تنبل شدن ذهن، افت اخلاقی، افت تحصیلی، بی نظمی و خودمحوری و بحران هویت اشاره کرد. متاسفانه خشونت، درگیری، تیراندازی و قتل، محور اصلی محتوای بازیهای زیادی است که همیشه تعدادی از آنها در جدول پرفروشترین بازیهای روز دنیا هستند. هنگامی که یک بازیکن ساعتها وقت خود را صرف بازی کردن نقش یک انسان با این ویژگیها میکند، کوچکترین اثر آن کمرنگ شدن عاطفه و عادی شدن صحنههای خشن و دردناک برای اوست و در نتیجه ممکن است باعث ارتکاب این اعمال در دنیای واقعی توسط بازیکن شود. انتشار خشونت و مسائل غیراخلاقی از طریق بازیهای رایانهای یکی از مهمترین چالشهایی است که امروزه گریبانگیر خود غربیها شده است. سالانه دهها مورد از جرم و جنایت، قتل و مرگومیر ناشی از بازیهای رایانهای در کشورهای مختلف دنیا گزارش می شود.
بی اعتنایی نسبت به این موضوع، ناشی از ضعف در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در زمینه فرصت و تهدیدها بازی های رایانه ای است. از این رو انتخاب بازی های نامناسب و استفاده بیش از حد از آنها می تواند پیامدهای منفی بسیاری برای کاربران در پی داشته است. همچنین کمبود فرهنگ سازی در راستای استفاده از ابزارهایی مانند رده بندی سنی بازی ها، خانواده را در مواجهه با این پدیده نوظهور در وضعیت انفعال قرار داده است. لذا لازم است به مخاطبان بازی آموزش های لازم در این زمینه ارائه شود و تلاش شود تا استفاده از ابزارهای فوق، به یک فرهنگ عمومی تبدیل گردد.
بر این اساس یکی از الزامات مهم در مساله بازی های رایانه ای، بهبود اطلاع رسانی و فرهنگ سازی به خانواده ها است که در این باره باید طبق برنامه ملی بازی های فضای مجازی مصوب شورای عالی فضای مجازی اقدامات مختلفی انجام شود که برخی از این اقدامات عبارت است از:
معرفی و فرهنگ سازی نظام رده بندی سنی و همچنین آموزش عمومی در خصوص فرصت ها و مخاطرات بازی های رایانه ای در قالب های مختلفایجاد مرکز مشاوره درباره نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ایراه اندازی بازی سراها با شرایط مناسب.همچنین طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی در برنامه ملی بازی های رایانه ای، برای تحقق این اقدامات، سازمان های مختلفی باید ایفای نقش کنند که از جمله این نهادها می توان به صداوسیما، شهرداری، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، حوزه علمیه و وزارت علوم تحقیقات و فناوری اشاره کرد. مسلما هم افزایی و هماهنگی این دستگاه ها در فرهنگ سازی تولید و مصرف بازی های رایانه می تواند اتفاقات بسیار خوبی در زمینه رشد و ارتقای فضای مجازی در کشور رقم بزند.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: بازی های رایانه ای فضای مجازی بازی های رایانه ای فضای مجازی بازی های رایانه ای فرهنگ سازی فضای مجازی بازی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۸۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله عنابستانی به رشیدی کوچی
به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، نماینده سبزوار گفت: آقای رشیدی کوچی به دروغ طرح صیانت را طرح فیلترینگ عنوان کرد در حالی که این طرح دقیقا نقطه مقابل فیلترینگ بود.
جلال رشیدیکوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی، طی روزهای اخیر در گفتوگویی، درباره بررسی طرح صیانت در مجلس یازدهم گفت: «طرح صیانت علنا از دستور کار مجلس خارج شد، ولی زمزمههایی شنیده میشود مبنی بر اینکه برخی در تلاش هستند هفته آخر مجلس این طرح مورد بررسی قرار گیرد. امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد، زیرا سر منافع مردم معامله کردن با جریانی خاص قطعا به ضرر آن اشخاص خواهد بود.»
در همین راستا، علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس یازدهم، با اشاره به بررسی مجدد طرح صیانت در مجلس گفت: «من درباره این موضوع معطل نیستم، اما بیشترین ظلم را آقای رشیدی کوچی، به مجلس و کشور و نظام جمهوری اسلامی کرد. او به دروغ طرح صیانت را طرح فیلترینگ عنوان کرد در حالی که این طرح دقیقا نقطه مقابل فیلترینگ بود.»
وی گفت: «افرادی مانند آقای رشیدی کوچی که در این زمینه بسیار کج فهم هستند، بیشترین ظلم را به خود فضای مجازی کردند. امروز مشاهده میکنیم که فضای مجازی بدون مصوبه مجلس فیلتر است و مردم به سختی از سکوهای خارجی مانند تلگرام و اینستاگرام استفاده میکنند و آسیبهای به شدت بدی برای مسائل فرهنگی ایجاد کرده است.»
نماینده سبزوار گفت: «از آن طرف رها شدن فضای مجازی، در اعتراضات سال ۱۴۰۱ چقدر به کشور ضرر وارد کرد. حتی امثال آقای رشیدی کوچی طرح صیانت را نخوانده بودند، من در کمیسیونی که ایشان عضو نبود و شرکت کرد، سوال کردم که طرح را خواندهاید و پاسخ داد خیر.»
وی افزود: «صرفا این اتفاقات را در کشور به دلیل کارهای پوپولیستی انجام دادند. فضای مجازی باید قانونمند و ضابطهمند شود و این موضوع را همه عقلا در دنیا میپذیرند. مجلس به دنبال فیلترینگ نبود بلکه به دنبال ضابطهمند بود دستگاههایی که به مجلس مرتبط نبودند آن را فیلتر کردند.»