Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان معتقدند به‌دلیل محدودیت‌های منابع آبی استان و بهره‌وری بیشتر نیروگاه‌های بزرگ مقیاس گازی و برای حل مشکلات برق، اصفهان دست‌کم به یک نیروگاه یکهزار و ۵۰۰ مگاوات گازی جدید نیاز مبرم دارد.

 استان اصفهان تامین‌کننده حدود ۹ درصد برق شبکه سراسری کشور است و نیروگاه‌های آن نقش پررنگی در تامین برق پایدار مورد نیاز شبکه سراسری دارند ولی در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه های بزرگ در این استان صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس برنامه توسعه پنجم و ششم برای عبور از بحران بی‌برقی در فصول گرم سال لازم است ظرفیت نیروگاهی کشور و از آن جمله نیروگاه های بُخاری اصفهان افزایش می‌یافت اما تحریم‌ها مانع دستیابی به این هدف شد و اینک با بحران بی آبی، استان اصفهان یکهزار و ۵۰۰ مگاوات کمبود برق در فصل گرم سال دارد.

از همان ابتدای دهه چهل شمسی که نخستین واحدهای تولید برق در نیروگاه اصفهان با یک واحد دیزلی سه هزار و ۳۰۰ کیلوواتی شروع به کارکرد، جایگاه اصفهان در صنعت کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار شد.

افزایش مصرف برق اُستان و گسترش شبکه سراسری برق کشور که اصفهان در مرکز آن قرار داشت، منجر به ارتقای جایگاه اصفهان در صنعت برق کشور شد و در زمان حاضر نیز این دیار دارای نیروگاه‌های بزرگی است که توان اسمی آنها ۶ هزار ۵۰۰ مگاوات در ساعت است و با توجه به ظرفیت واقعی ۵۶ هزار مگاواتی کشورنقش بسزایی در پایداری شبکه سراسری برق دارند.

سخنگوی صنعت برق استان اصفهان در این پیوند به ایرنا گفت: ظرفیت واقعی تولید برق نیروگاه های حرارتی - بخاری دولتی اصفهان حدود سه هزار مگاوات است که قسمت عمده آن را نیروگاه های حرارتی بخش خصوصی تولید می کنند.

محمدرضا نوحی افزود: جمع کل برق تولیدی استان اصفهان ۶ هزار و ۵۰۰ مگاوات در حالت ایده آل و بدون محدودیت‌های ورودی مانند تامین آب، سوخت و قطعات یدکی و توان فعلی به‌دلیل محدودیت‌های موجود کمتر از این مقدار است.

وی به نوسان تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی تحت نظارت شرکت برق منطقه‌ای اصفهان اشاره کرد و گفت: نیروگاه کارون ۴ با ظرفیت هزار مگاوات در بیشتر روز های تابستان امسال تنها ۲۵۰ مگاوات تولید برق داشت و نیروگاه سد زاینده رود نیز که ظرفیت اسمی آن  ۵۵/۵ مگاوات است به طور میانگین در فصل گرما ۳۰ مگاوات برق بیشتر تولید نکرده است که این دو در کنار نیروگاه کوهرنگ با ظرفیت ۳۹ مگاوات تنها منابع برق آبی در اختیار شرکت برق منطقه‌ای اصفهان است.

وی افزود: با توجه به بحران آب نمی توان بر روی نیروگاه های "برق آبی" استان حساب ویژه ای باز کرد و با توجه به قیمت تولید برق باید کمبود برق استان را با یک نیروگاه گازی جبران کرد.

نوحی یادآور شد: با توجه به قرارگرفتن اصفهان در مرکز کشور و اهمیت پایداری شبکه سراسری برق در آن، لزوم سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های بزرگ مقیاس در این استان از اهمیت ویژه ای برای پایایی شبکه برق سراسری کشور برخوردار است.

وی تصریح کرد: نیروگاه‌های بزرگ حرارتی بهره‌وری بیشتری در تولید برق دارند و برق ارزانتری تولید می‌کنند و تنها به علت برخی دلایل از جمله مباحث پدافند غیرعامل و مسایل زیست محیطی می‌توان در تولید برق به نیروگاه های کوچک مقیاس توجه کرد ولی برق در این نیروگاه ها گرانتر تمام می شود.

نوحی افزود: نیروگاه اصفهان واقع در دُرچه با ظرفیت ۸۳۵ مگاوات، نیروگاه سیکل ترکیبی شهید محمدمنتظری در شمال غرب اصفهان با یکهزار و ۶۰۰ مگاوات و نیروگاه جنوب اصفهان واقع در شهر جدید مجلسی با ۹۵۴ مگاوات از نیروگاه های بزرگ استان هستند.

وی ادامه داد: نیروگاه های کاشان و زواره هرکدام با ظرفیت ۴۸۴ مگاوات، نیروگاه کارخانه فولاد مبارکه با ۳۱۸ مگاوات، نیروگاه کارخانه ذوب آهن با توان ۴۹ مگاوات، نیروگاه انرژی اتمی در نطنز با ۱۲۰ مگاوات و نیروگاه گازی هِسا در شاهین‌شهر با تولید ۶۰ مگاوات از دیگر نیروگاه های حرارتی استان هستند.

کارشناس ارشد برق نیز در این پیوند به ایرنا گفت:  ساخت نیروگاه بزرگ حرارتی برای اصفهان زمانبر است و حتی در صورت تامین اعتبار و تعیین مکان مناسب احداث یک نیروگاه حرارتی بزرگ مقیاس دو و نیم تا سه سال به درازا می‌کشد.

علی اکبر شمس افزود: اصفهان به یک نیروگاه یکهزار و ۵۰۰ مگاواتی نیاز مبرم دارد و وجود این نیروگاه نه تنها مشکل خاموشی در استان را مرتفع می‌کند بلکه می تواند در پایایی شبکه سراسری برق کشور نیز نقش بسزایی داشته باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به الزامات قانونی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت برق استان ضروری است و با توجه به قرار گرفتن اصفهان در مرکز کشور و ترانزیت انرژی، گاز، نفت و برق از آن، توجه به افزایش ظرفیت نیروگاهی در این استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: الزامات زیست محیطی و اجرای کامل قوانین مربوط به آن در توسعه نیروگاه‌های جدید حرارتی مسائلی را ایجاد می‌کند ولی در بازه ۲ تا سه سال احداث یک نیروگاه حرارتی یکهزار و ۵۰۰ مگاواتی می تواند مشکل برق استان را به طور کامل حل کند.

شمس افزود: علاوه بر نیاز استان به احداث یک نیروگاه بزرگ مقیاس برای حل مشکل خاموشی، نیروگاه های موجود نیز نیاز به بهسازی و نوسازی دارند.

وی یادآور شد: صنعت نیروگاهی اصفهان در سال‌های گذشته با تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه ایران که جلوی هرگونه خرید و ورود قطعات اساسی و مورد نیاز نیروگاه ها به کشور را می گرفت بارها دچار مشکل شد.

وی خاطر نشان کرد: با وجود این مشکلات، صنعت نیروگاهی اصفهان با استفاده از ظرفیت‌های استان و کشور، بویژه شرکت‌های دانش بنیان، متخصصان و دانشگاهیان به سمت خوداتکایی حرکت کرد و موفق به تولید صدها قطعه حیاتی مورد نیاز، تعمیرات اساسی، ارتقا و بهینه‌سازی واحدهای تولید برق شد.

وی تصریح کرد: عمر بالای تعداد زیادی از نیروگاه‌های اصفهان و لزوم اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در آنها لزوم نیاز دستیابی به فناوری‌های جدید و استفاده از دانش بومی در جهت تولید بخشی از قطعات و تجهیزات مورد نیاز و تعمیرات اساسی انجام شد.

شرکت برق منطقه ای اصفهان، متولی تامین و توزیع برق دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری است.

استان اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، نزدیک به سه میلیون مشترک برق دارد./ایرنا


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه های بزرگ شبکه سراسری برق استان اصفهان بزرگ مقیاس یک نیروگاه تولید برق مورد نیاز برق استان ویژه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۸۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از رشد اقتصادی کشور مربوط به نفت و گاز است

جواد اوجی گفت: رشد اقتصادی دولت نزدیک به شش درصد بود که نیمی از آن مربوط به نفت و گاز است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، جواد اوجی وزیر نفت در مراسم امضای تفاهم‌نامه مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی حضور پیدا کرد. اوجی درباره وضعیت کنونی صنعت نفت گفت: در دو سال و نیم گذشته، پروژه و طرح‌های نیمه تمام زیادی به بهره‌برداری رسید و پروژه‌های دیگری را شروع کردیم. در ادامه شاهد رشد تولید و صادرات بودیم که باعث شد رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در این دهه بینظیر باشد. رشد اقتصادی دولت نزدیک به شش درصد بود که نیمی از آن مربوط به نفت و گاز است. ورود شرکت پتروشیمی در عرصه ذخیره گاز، تولید بنزین، سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین گازی و جمع آوری گاز مشعل موثر بود. بخش خصوصی می‌تواند در سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی وارد شود.

 

وی افزود: در حال حاضر وزارت نفت از سرمایه‌گذاری استقبال می‌کند. سال گذشته به تعهدات خود عمل کردیم. امسال نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام و ابلاغ شده است. ۷۹ پروژه کلان در جهت جهش تولید به ارزش ۱۶ میلیارد دلار به بهره‌برداری خواهیم رساند. همچنین بیش از ۵۰ پروژه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار شروع خواهیم کرد. در سال جاری تولید نفت و گاز افزایشی خواهد بود و بیش از ۶ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی اضافه خواهد شد.

 

وی با تاکید بر اینکه امروز شاهد بودیم یک اتفاق بزرگ و کم‌نظیر در صنعت نفت رقم خورد، گفت: استفاده از حداکثر ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ صنایع پتروشیمی در توسعه میادین گازی می‌تواند شرایط بسیار خوبی را در این صنعت رقم بزند. نزدیک به ۲۰ میلیون مخزن گازی با ۱۴ شرکت و هلدینگ بزرگ پتروشیمی تفاهمنامه امضا شد و بالغ بر هفت میلیارد دلار شرکت‌های بزرگ در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند و رقم بیش از ۱۳۰ میلیون متر مکعب گاز را از توسعه این میادین طی دو و سه سال آتی به بهره‌برداری می‌رسانیم که ضمن تامین خوراک پتروشیمی‌ها در توسعه میادین گازی نیز نقش مهمی دارد.

 

اوجی در پایان با اشاره به مصرف غیر بهینه انرژی در کشور اظهار کرد: به صنایعی که مصرف بهینه ندارد و بازدهی آن‌ها پایین است، هشدار داده‌ایم. مصرف انرژی باید بهینه شود چرا که قرار نیست همه تولیدات خود را مصرف کنیم.

دیگر خبرها

  • دو هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شد
  • نیاز مصرف برق کشور در سال جدید رشد شتابانی دارد
  • بومی‌سازی تولید پره توربین‌های کلاس F در سال جاری
  • بهره‌برداری از بزرگترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور در مشهد
  • آمادگی کامل نیروگاه شهید مفتح برای تولید انرژی در پیک تابستان
  • نیمی از رشد اقتصادی کشور مربوط به نفت و گاز است
  • ظرفیت نیروگاه‌ها پاسخگوی نیاز کشور در فصل تابستان نیست
  • تولید بنزین از پتروشیمی‌ها کلید خورد
  • شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند
  • واحد‌های بخار نیروگاه طرشت وارد مدار تولید شد