Web Analytics Made Easy - Statcounter

مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعداد معادن غیرفعال کشور تا پایان سال گذشته به چهار هزار و ۴۴ معدن رسید. به‌طور قطع راه‌اندازی این معادن راکد که عمده آنها در مناطق کمتر برخوردار کشور واقعند، اشتغال‌زایی خوبی به همراه داشته و در رشد و توسعه این مناطق تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش قدس آنلاین، از آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا پایان سال ۹۹ تعداد ۶ هزار و ۸۶۵ معدن فعال، چهار هزار و ۴۴ معدن غیرفعال و ۲۶۵ معدن در حال تجهیز در کشور وجود داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان استخراج اسمی معادن فعال در سال گذشته ۶۹۴ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۵۸۵ تن و استخراج واقعی آنها ۵۱۰ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۹۹۸ تن بوده است.

بیشترین معادن فعال کشور در استان اصفهان با ۶۰۳ معدن وجود دارد و پس از آن استان‌های فارس با ۵۰۴ معدن، خراسان رضوی با ۴۷۱ معدن، یزد با ۴۵۵ معدن و خراسان جنوبی با ۴۵۴ معدن، در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار دارند.

همچنین از بین چهار هزار و ۴۴ معدن غیرفعال کشور، بیشترین تعداد در استان خراسان رضوی با ۴۵۲ معدن قرار گرفته است و پس از آن آذربایجان شرقی با ۴۰۴ معدن، یزد با ۲۶۲ معدن، اصفهان با ۲۴۹ معدن و مرکزی با ۲۴۴ معدن، بیشترین تعداد معادن غیرفعال را دارا هستند.

در این زمینه، مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس گفت: سال گذشته ۱۱۴ هزار و ۵۱۷ نفر اشتغال مستقیم در معادن کشور وجود داشت که در مقایسه با آمار اشتغال سال ۹۸ این معادن (۱۰۶ هزار و ۳۸۹ نفر)، رشد ۳.۶ درصدی داشته است.

«سید رضا عظیمی» افزود: سال گذشته و با احیا و بازسازی ۲۵۳ معدن کوچک‌مقیاس، سه‌هزار و ۱۲۸ نفر ظرفیت شغلی مستقیم ایجاد شد.

وی بیان‌داشت: با فرض ایجاد متوسط هفت شغل مستقیم به‌ازای هر شغل مستقیم، ۲۱ هزار و ۸۹۶ نفر به صورت غیرمستقیم در معادن احیا شده مشغول به کار شدند.

عظیمی خاطرنشان‌کرد: با فعال‌سازی چهار هزار و ۴۴ معدن غیرفعال کشور، بخش معدن قابلیت ایجاد ۴۲ هزار و ۸۴۷ نفر اشتغال به‌طور مستقیم و ۲۹۹ هزار و ۹۲۹ نفر به صورت غیرمستقیم را دارا خواهد بود.

وی در تشریح طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس اظهار داشت: این طرح از اواخر سال ۹۶ اجرایی و در سال ۹۸ به عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شد.

دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس ادامه‌داد: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون، سه‌هزار و ۱۲۰ معدن کوچک‌مقیاس شناسایی و اولویت‌بندی شد و اقدام‌های کلینیکی برای یک‌هزار و ۵۸۹ معدن انجام و مشکلات آنها احصا شده که در نهایت به احیا و فعال‌سازی ۵۹۵ معدن انجامیده است.

 ایران از نظر ذخایر شناسایی شده که سابقه آن مربوط به نیم قرن گذشته است، در بین ۱۵ کشور شاخص جهان جای دارد. ایران نزدیک به ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی دارد که نزدیک به ۴۰ میلیارد تن آن قطعی و بقیه احتمالی است؛ شاخصی که ایران را به عنوان یک کشور معدنی مورد شناسایی قرار می‌دهد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کوچک مقیاس فعال کشور فعال سازی سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۸۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۲۳۲ واحد راکد به چرخه تولید

استاندار ایلام گفت: در دولت سیزدهم ۲۳۲ واحد راکد به چرخه تولید بازگشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام؛ حسن بهرام نیا امروز _ پنجشنبه ششم اردیبهشت_در دیدار با مشاور و دستیار ویژه وزیر کشور در امور صنعت اظهار کرد: خروجی حضور مشاور و دستیار ویژه وزیر کشور و هیئت همراه در استان، منتج به تحولی در راستای جهش تولید با مشارکت مردم در استان خواهد بود.

وی افزود: استان ایلام ظرفیت‌های بسیار خوبی از جمله نفت، گاز، کشاورزی و گردشگری سلامت دارد که با توجه به نزدیکی با مرز کشور عراق باید در این حوزه‌ها کار شود.

استاندار ایلام ادامه داد: در زمینه بهره‌وری چهار حوزه اصلی گردشگری، آب، نفت و گاز مورد توجه است بنابراین ۱۸ کمیته با این چهار بخش اصلی به منظور بهره‌وری و ارتقای تولید و رشد در استان بوده است.

بهرام‌نیا با بیان اینکه استان ایلام ظرفیت بسیار خوبی در حوزه نفت و گاز دارد که بخشی از این ظرفیت‌ها بالقوه و بخشی بالفعل است، افزود: باید از این ظرفیت‌ها در حوزه‌های پایین دستی و تأمین خوراک صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی استان استفاده شود.

وی گفت: یکی از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل استان، پتروشیمی ایلام و شرکت ارغوان گستر است که با توجه به سفر تیم وزارت کشور در استان انتظار می‌رود هر چه زودتر این ظرفیت‌ها به نتیجه برسد تا شاهد ایجاد اشتغال در استان باشیم.

استاندار ایلام با بیان اینکه در مهار آب‌های سطحی و جاری در سطح استان اقدامات خوبی در دولت سیزدهم انجام شده است که می‌تواند در بخش صنعت، کشاورزی، و شرب استفاده شود، افزود: سد میمه پیشرفت فیزیکی حدود ۷۰ درصدی دارد.

بهرام نیا ادامه داد: واگذاری زمین‌ها در منطقه آزاد در دست اقدام است که فرصت خوبی برای صادرات، اشتغال و توسعه استان است و اشتغال قابل توجهی ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه فاز نخست سامانه گرمسیری تکمیل شده، و فاز دوم نیز در آینده تکمیل می‌شود، افزود: پتروشیمی هلیلان ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، و پتروشیمی دره‌شهر در مرحله تکمیل است که با افتتاح آن تحولی در حوزه اشتغال، انرژی و تولید استان ایجاد خواهد شد.

استاندار ایلام تاکید کرد: در دولت سیزدهم ۲۳۲ واحد از تعداد ۴۷۰ واحد نیمه‌تعطیل در استان راه‌اندازی شده است، در راستای چرخیدن چرخ کارخانه‌ها و واحدهای نیمه فعال و ایجاد اشتغال در استان تلاش جهادی داریم.

بهرام‌نیا افزود: ایلام، استانی غنی است که با وجود این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها در آینده نزدیک از استان‌های برخوردار کشور خواهد بود.

کد خبر 747979

دیگر خبرها

  • ۱۳ مزرعه غیر فعال تولید مرغ مادر آرین احیا می‌شود
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • وزیر صمت: پایش همه کشور در بخش معدن تا پایان سال
  • بازگشت ۲۳۲ واحد راکد استان به چرخه تولید
  • بازگشت ۲۳۲ واحد راکد به چرخه تولید
  • طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است
  • فعال کارگری: دولت با احیای کارخانه‌های تعطیل یا نیمه‌تعطیل، تولید داخل را زنده کرد
  • فعال بودن۴۰ درصد معادن نیشابور
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد