Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سول که آیا نمایندگان مجلس یازدهم رفتار حزبی دارند؟ گفت: برخلاف اکثر کشورهای دنیا ما کلا سیستم انتخاباتی مان در کشور بر اساس احزاب نیست.

او ادامه داد: در تمام کشورهای دنیا احزاب در انتخابات شرکت می‌کنند؛ بنابراین مسئولیت نمایندگانی که به مجلس می‌فرستند را برعهده دارند، برای مثال طرح‌ها، آرا و رفتار نمایندگان همه اینها برعهده احزاب است، زیرا حزب نماینده را معرفی کرده و مردم هم به آن حزب رای دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در ایران مردم به فرد رای می‌دهند و حزب نقشی ندارد.

ایمانی افزود: نهایت اقدامی که احزاب ممکن است در ایران انجام دهند و آن هم به شکل بسیار ناقصی انجام می‌شود این است که نمایندگان تایید صلاحیت شده را  تایید می‌کنند، اما این به این معنا نیست که احزاب در مجلس دارای کرسی قانونی باشند، بنابراین نماینده‌ای که در ایران به مجلس می‌رود هیچ مسئولیتی برای اینکه خواسته‌های آن حزب را اجرا کند نداشته و حزب هم مسئولیت رفتار آن نماینده را برعهده ندارد؛ زیرا نماینده به صورت شخصی به مجلس رفته است، نه به خاطر اینکه عضو فلان حزب است بنابراین نمایندگان هیچ تعهد حزبی ندارند.

فعال سیاسی اصولگرا اضافه کرد: علاوه بر این بسیاری از نمایندگانی هم که به مجلس می روند ممکن است اصلا عضو هیچ حزبی نباشند، زیرا اساس انتخابات در کشورما حزبی نیست و رفتار نمایندگان هم رفتار شخصی خودشان است و از نظر قانونی و اخلاقی مسئولیتی در قبال هیچ حزبی ندارند.

وی با اشاره به اکثریت اصولگرایان در مجلس یازدهم بیان کرد: این نمایندگانی که در مجلس حضور دارند اصولگرا هستند، ولی نه به معنای اینکه تشکیلات اصولگرایان خارج از مجلس وجود داشته باشد و بگوید که به این افراد رای دهید یا خیر و یا اینکه این طرح را به مجلس آورده و یا از مجلس خارج کنید.

ایمانی همچنین در ارزیابی کلی مجلس یازدهم افزود: برخی از نمایندگان این دوره از مجلس تجربه و قدرت کارشناسی کافی برای سمت نمایندگی در مجلس را ندارند و این نقصی است که در مجلس ما وجود دارد و در دولت تازه تاسیس آقای رئیسی هم متاسفانه برخی از نمایندگای که موثر و سابقه دار از مجلس خارج شدند و ضعف مجلس بیشتر شد، برای مثال آقای زاکانی، خاندوزی و  ساداتی نژاد از مجلس رفتند و ممکن است برخی دیگر هم از مجلس بروند که معتقدم این ضعف مجلس را بیشتر خواهد کرد.

او در مقایسه رفتار حزبی در ایران با سایر کشورها بیان کرد: در سایر کشورها مردم به یک فرد رای نمی دهند، بلکه برای مثال به حزب جمهوری خواه ،کارگر و لیبرال دموکراتیک رای می‌دهند و آن حزب است که نمایندگان را به مجلس می‌برد؛ پس مردم به احزاب رای می دهند نه افراد، در حالی که این روند در ایران معکوس است و مردم به افراد رای می دهند نه به احزاب .

فعال سیاسی اصولگرا در مقایسه این مجلس با مجالس ادوار گذشته بیان کرد: هیچ یک از مجالس ما بعد از انقلاب حزبی نبوده اند و این هم به این دلیل است که احزاب به صورت قانونی در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

وی در مقایسه این مجلس با مجلس دهم گفت: مجلس قبل هم مجلس کارشناسی قوی نبود و این مجلس هم از نظر کارشناسی و نه از نظر مواضع مجلسی نظیر مجلس دهم است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دولت سیزدهم کابینه سیزدهم مجلس یازدهم رای می دهند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۹۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | بازدید نمایندگان مجلس دوازدهم از صدا و سیما

نمایندگان مجلس بر تعامل و هم اندیشی اهالی خانه ملت و رسانه برای پیگیری مطالبات مردم تأکید کردند.

تعداد بازدید : 1 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ببینید | بازدید نمایندگان مجلس دوازدهم از صدا و سیما
  • واکنش رهبر انقلاب به نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه + فیلم
  • فیلم/رهبر انقلاب: نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکا است
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • قالیباف: دست لابی‌های پنهان را در مجلس یازدهم بستیم
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان
  • قالیباف: اندیشه شهید مطهری همچنان راهگشاست
  • انتقاد کم سابقه خبرگزاری دولت از مرکز پژوهش‌های مجلس
  • دهم خرداد ماه، انتخابات نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ برگزار می‌شود