Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@04:24:12 GMT

آتش‌سوزی، دردی دیگر بر پیکر تالاب انزلی

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۹۰۹۶۱

آتش‌سوزی، دردی دیگر بر پیکر تالاب انزلی

روزنامه همشهری یازدهم شهریور یادداشتی به قلم حسین آخانی‌ استاد دانشگاه تهران منتشر کرد و نوشت: از زمانی که ورود فاضلاب به تالاب در نیم قرن پیش، بوم‌شناسان را به‌دلیل ورود بیش از حد مواد مغذی به تالاب و رشد بی رویه نی‌ها نگران کرد، هرچند سال یکبار، معضل جدیدی به این تالاب مهم بین‌المللی افزوده شد. ورود گیاه مهاجم آزولا، ورود گیاه مهاجم سنبل آبی، ورود روزانه حدود ۵۰میلیون مترمکعب فاضلاب به تالاب، اقدام سازمان حفاظت محیط‌زیست به ورود نانوذرات تیتانیوم به تالاب که خوشبختانه جلوی آن گرفته شد، عبور جاده کنار گذر از تالاب، ساخت سدهای متعدد که باعث کاهش ورودی آب به تالاب شده و افزایش رسوبات که تقریبا بخش عمده تالاب را از حالت تالابی خارج کرده است، دردهایی است که کم‌وبیش همه با آن آشنا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آتش‌سوزی آن هم در یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های کشور در مرطوب‌ترین استان این سرزمین، قصه جدیدی است که باید در کتاب گینس ثبت شود. آنطور که مدیرکل مدیریت بحران گیلان گفته است، این آتش‌سوزی‌ها عمدی است و به قصد تصاحب زمین و تغییر کاربری است.

من هم با توجه به شناختی که از مشکلات محیط‌زیست ایران دارم، معتقدم بخش عمده آتش‌سوزی‌های ما از زاگرس گرفته تا گلستان و میانکاله عمدی است. اما سؤالی که بارها مطرح کرده‌ام؛ چگونه است که دستگاه‌ها  نمی‌توانند عوامل هزاران آتش‌سوزی کشور را که بخش عمده آنها نیز عمدی است شناسایی و به‌دست عدالت بسپارند؟ آتش‌سوزی چه در تالاب بین‌المللی انزلی باشد و چه در جنگل‌های منحصربه‌فرد زاگرس و یا جنگل‌های هیرکانی از هر عملی خطرناک‌تر و خسارت‌بارتر است.
مگر می‌توان نابودی هزاران هکتار جنگل‌های بلوط با همه زیستمندانش را دید و از آن به‌عنوان یک حادثه گذشت؟ بارها نوشته‌ام و این‌بار هم می‌نویسم که برای کنترل آتش‌سوزی‌هایی از این دست که در عرصه‌های طبیعی اتفاق می‌افتد باید چاره قانونی وضع کرد. راه‌حل نیز بسیار آسان است. ابتدا ایجاد آتش در زیستگاه‌های طبیعی باید ممنوع شود و برای خاطیان جریمه درنظر گرفت. اینجانب در کالیفرنیا شاهد بودم که حتی روشن کردن سیگار در رویشگاه‌های مستعد آتش‌سوزی جریمه‌های سنگین دارد.

در استرالیا میزان جریمه از ۲هزار و۲۰۰دلار تا موارد بزرگ به ۱۳۲هزار دلار می‌رسد. ما هم چاره‌ای نداریم که ضمن وضع قوانین بازدارنده و پیگیری جدی اطلاعاتی آتش‌سوزی‌های عمدی و کشاندن افراد خاطی به دادگاه، از تجربیات کشورهای موفق مثل فرانسه استفاده کنیم. ایجاد یک نهاد قوی و سریع اطفای حریق، نصب تابلوهای هشداردهنده و آموزش از طریق رسانه‌ها نیز ازجمله روش‌هایی است که در کشورهای موفق تجربه شده است.

منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست آتش سوزی تالاب انزلی کالیفرنیا دانشگاه تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست آتش سوزی تالاب انزلی سازمان حفاظت محیط زیست آتش سوزی تالاب انزلی کالیفرنیا دانشگاه تهران آتش سوزی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۹۰۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش زیر نظر مسعود: این مرادی مهارناپذیر

به گزارش "ورزش سه"، هوادار تهران در شرایطی به تساوی یک بر یک در انزلی رضایت داد که با گل زودهنگام بابک مرادی در دقیقه پنج در آستانه پیروزی قرار داشت و اعلام پنالتی به سود ملوانی‌ها نتیجه را تغییر داد.

بابک مرادی که در نیم فصل اول توسط محمود فکری اخراج شده بود و منتظر جدایی در نقل و انتقالات زمستانی بود، با دستور مسعود شجاعی، سرمربی جدید هوادار به تمرینات برگشت و روند متفاوتی را پیش گرفت.

مرادی، بازیکن سابق استقلال پس از هفته‌ها سکونشینی و نیمکت نشینی در بازی‌های اخیر خود را به ترکیب اصلی هوادار تحمیل کرده و حالا به ملوان یک گل زیبا با ضربه سر زد.

جالب اینکه بابک مرادی به دلیل علاقه به مردم انزلی پس از این گل خوشحالی نکرد.

عکس: میلاد احمدی

دیگر خبرها

  • درخشش زیر نظر مسعود: این مرادی مهارناپذیر
  • ضرورت برخورد جدی دستگاه قضا با عاملان آتش‌سوزی عمدی جنگل‌ها
  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند
  • تجلیل از ۵۵ مامای استان قم
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • قدردانی از ماما‌های استان در روز جهانی ماما
  • کسب رتبه دو کشوری در شاخص بی دردی زایمان طبیعی
  • البرز رتبه دوم کشوری در شاخص‌های بی دردی زایمان طبیعی را کسب کرد
  • طوفان‌الاقصی/ ممانعت رژیم صهیونیستی از ورود آمبولانس به طولکرم برای انتقال پیکر شهدا
  • طوفان‌الاقصی/ ممانت رژیم صهیونیستی از ورود آمبولانس به طولکرم برای انتقال پیکر شهدا