داوریِ معرفتی دربارۀ ماهیّتِ طبِ سنتی و طبِ جدید / آیتالله رشاد با تعصّبهای شبهعلمی مخالف است نه طب سنتی
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۹۱۱۳۷
مهدی جمشیدی میگوید که مخالفت آیتالله رشاد، نه با طب سنتی، بلکه با "لجاجتهای صنفی" و "تعصّبهای شبهعلمی" است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیتالله علیاکبر رشاد، در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه تهران که روز چهارشنبه 10 شهریورماه به صورت مجازی برگزار شد، از انحرافات برخی طلاب و اساتید حوزه علمیه در حوزه طب گلایه کرد و گفت: با نهایت تأسف، شاهد انحراف در بین برخی طلاب و استادان هستیم و آن پرداختن به اهدافی است که رسالت ما نیست؛ یک معمم را پیدا میکنیم که طب سنتی به راه انداخته است و میگوید خاصیت فلان گیاه این است که اگر چشم درد کرد این گیاه را بخور، آیا کار ما این است؟ من در مقام انکار نیستم بلکه در مقام آسیبشناسی هستم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: چگونه میتوان با خبر واحد بیسند که حجیّت ندارد، به درمان مردم بپردازیم. اگر چیزی به نام طب سنتی و روایت داریم، حداقل باید در حد اطمینان عقلایی باشد.
مهدی جمشیدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در یادداشتی که آن را به صورت اختصاصی در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است، از زاویۀ معرفتیِ آیتالله خامنهای به داوری دربارۀ ماهیّتِ "طبِ سنّتی" و "طبِ جدید" پرداخته است.
به گفته این پژوهشگر "فلسفه فرهنگ"، مخالفت آیتالله رشاد در این زمینه، نه با طبِ سنّتی، بلکه با "لجاجتهای صنفی" و "تعصّبهای شبهعلمی" است:
[1]. مداخلۀ در طب، رسالتِ "ذاتی" و "اوّلیِ" دین نیست؛ یعنی دین برای برآوردنِ چنین غایت و مقصدی نیامده است و اگر هم سخنی در اینباره گفته، بالعرض و به مثابهِ مقدّمۀ هدایتِ معنوی بوده است. علامه مصباح معتقد بود که طبالنبی، حاصلِ "تفضّل" ایشان است. تعبیر "تفضّل"، دلالت بر امری دارد که فراتر از "تکلیف" است و از "لطف" برمیخیزد. بر این اساس بوده است که شخص رسول اکرم و ائمۀ اطهار - علیهمالسلام- در بابِ "امورِ معنوی و هدایتی" به کسی مراجعه نمیکردند، امّا برای علاج و درمانِ "امورِ مادّی و جسمانی"، طبیب را طلب میکردند. پس این دو با یکدیگر، "تلازم" ندارد.
[2]. "علومِ طبیعی و تجربی"، متّصف به "دینی/ سکولار" نمیشوند و ادّعای ما، بیش از قلمروی علومِ انسانی نیست. علومِ طبیعی، چون از متن "تجربه" برمیخیزند و با عالمِ "ارزشها"، بیگانه و نامرتبط هستند، هر کسی در آنها ورود کند، قادر نیست رهیافتِ ارزشیاش را در آن دخالت دهد. پس "ایمان" و "کفر" در علومِ تجربی، راه ندارد و نتایجِ مؤمن و کافر در علومِ تجربی، "یکسان" یا "دستکم"، مشابه هستند.
[3]. نباید "طبابتِ جدید" را بهطور کلّی، "نفی" و "انکار" کرد و به واسطۀ رویشِ آن در عالمِ تجدُّدی، به طرد و تخطئهاش پرداخت. برخی تصوّر میکنند که چون عالمِ غربی، برخاسته از مادّیّتبسندگی و الحاد و شرک است، پس هرچه که در آن افقِ تاریخی پدید آمده، مذموم و شیطانی است و ما بهعنوانِ مؤمن و مسلمان، نباید پذیرای آنها باشیم. این در حالی است که در جهانِ انسانی- برخلافِ جهانِ طبیعی - "ریشهها" و "سرچشمهها" در همۀ "میوهها" و "محصولات"، اثر نمیگذارند و با آنها تناسب ندارند.
[4]. البتّه در عینحال، رهبرِ انقلاب نیز منتقدِ "بیاعتنایی" و "بیاهتمامیِ" وزارت بهداشت به طبِ سنّتی بودند. نه "بسندهکردنِ به طبِ سنّتی" و "دستکشیدن از طبِ جدید"، عاقلانه است، نه "ملامت و تحقیرِ طبِ سنّتی". ما که اکنون در دورۀ "گذارِ تمدّنی" هستیم، باید در این میانه، راهی موقتی و معقول بیابیم تا به تدریج و در آینده، موقعیّتِ متمایز و مستقلی را برای خویش صورتبندی کنیم.
[5]. طب سنّتی، شاید به سببِ قلّتِ روایات یا ضعفِ سندیشان، "اسلامی" نباشد، امّا بهحتم، به "سنّتِ معرفتیِ ایرانیانِ مسلمان" بازمیگردد که در قلّۀ آن، کتابِ "قانونِ" شیخالرئیس است. این همه اصرار برای "اسلامیخواندنِ" طبِ سنّتی، وجهی ندارد و نباید "قلمروی دین" را "حداکثری" کرد و توقعِ عمومی و عامیانه از دین را با ارادۀ تشریعیِ الهی، ناسازگار ساخت.
[6]. طبِ سنّتی نیز، برخاسته از "تجربۀ عینی" است و حتّی اگر "علم" را در "تجربه"، منحصر بدانیم، باید آن را نیز "علم" بهشمار آورد. طبِ سنّتی، خواص و عوارضِ "موادّ طبیعی" را یافته است و بر اساسِ آن، تجویز میکند؛ همچنان که طبِ جدید در "موادّ شیمیایی"، خواصی را یافته است. پس طبِ سنّتی، حتّی در معنای محدودشدۀ علم نیز، "علم" است.
[7]. گذشته از"محسوسات" و "تجربیّات"، رهبرِ انقلاب به خواندنِ "دعای هفتمِ صحیفۀ سجادیّه" اشاره کرده است که این نیز نشان میدهد ارادۀ الهی در همین مناسباتِ مادّی نیز راه دارد و باید "شفا" و "علاج" را از او طلب کرد. "انسانِ معنوی و الهی" در مقایسه با "انسانِ مادّی و اینجهانی"، دایره و دامنۀ امکانهایش بیشتر است و نه کمتر. درحالیکه انسانِ مادّی، تنها در گسترۀ مادّیّات، قدم میزند، انسان معنوی، افزون بر این گستره، به "غیب" و "ملکوت" نیز راه میبرد و هر آنچه که اینجاست را، صورت نازله و رقیقۀ آن عالمِ اصلی و اوّلیّه میانگارد. حتّی خواصِ مترتّبِ بر موادّ طبیعی و شیمیایی نیز، واقعیّتی خارج از قدرت و ارادۀ تکوینیِ الهی نیست و بهشرطِ خواستِ او، اثر بر آنها بار میشود، نه بهصورتِ مستقل و خویشبنیاد.
[8]. با شناختی که حقیر دارم، مکانتِ معرفتیِ آیتالله رشاد نیز دراینباره، چنین مختصات و اوصافی دارد و مخالفت ایشان، نه با طبِ سنّتی، بلکه با "لجاجتهای صنفی" و "تعصّبهای شبهعلمی" است.
آیا آموزههای دینی عقلانیاند؟ / درنگی در نسبت دین و عقلانیتانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: پژوهشگاه طب سنتی پژوهشگاه طب سنتی آیت الله رشاد طب سنتی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۹۱۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برگزاری کنفرانس فیزیک بنیادی ایران به میزبانی قم
یعقوب نوروزی، مسئول برگزاری ششمین کنفرانس فیزیک بنیادی ایران روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: ما در راستای تحقق شعار سال به دنبال افزایش استفاده از ظرفیتهای علمی و پژوهشی اساتید و دانشجویان هستیم و اعتقاد داریم که برگزاری همایشها و کنفرانسهای تخصصی در رشتههای مختلف علمی، به طور حتم عامل مهمی برای رسیدن به این هدف است.
وی افزود: کنفرانس فیزیک بنیادی ایران نیز با همین هدف با حضور اساتید برجسته این رشته و ارائه مقالات منتخب، دوازدهم و سیزدهم اردیبهشت جاری در دانشگاه قم برگزار میشود و ما این روند را به صورت مستمر در سال جاری ادامه خواهیم داد، به نحوی که تا پایان سال حداقل در هر ماه شاهد برگزاری یک همایش ملی مهم در رشتههای مختلف علمی در دانشگاه قم خواهیم بود.
مسئول کنفرانس فیزیک بنیادی ایران ادامه داد: دانشگاه قم بر اساس رسالت علمی و پژوهشی خود با سایر دانشگاهها و مراکز علمی کشور و بسیاری از دانشگاههای معتبر خارجی همکاری دارد و ما تلاش میکنیم با استفاده از ظرفیتهای علمی این دانشگاه در همه حوزههای مورد نیاز کشور، یافتههای پژوهشی کاربردی را ارائه دهیم.
همچنین در این نشست، دبیر اجرایی کنفرانس فیزیک بنیادی ایران، گفت: برای برگزاری این کنفرانس از مدتها قبل، طرح نوشته و اعضای کمیتههای علمی و اجرایی مشخص شدند، همزمان با نهادهای تخصصی این موضوع همچون انجمن فیزیک ایران نیز مکاتبات و هماهنگیهای لازم صورت پذیرفت.
سید وحید موسوی افزود: در ادامه اقدامهای لازم برای کسب اعتبار علمی مورد نظر کنفرانس انجام و سایت و پوستر آن طراحی شد، در ادامه کار ثبت نام از متقاضیان صورت پذیرفت و ما در روز همایش میزبان ۱۶۰ شرکت کننده به صورت حضوری و مجازی خواهیم بود.
وی ادامه داد: ۲۰ مقاله تخصصی به این کنفرانس رسیدهاست که پس از انجام ارزیابیهای لازم، ۲ مقاله از سوی نویسندگان آن به صورت سخنرانی و چهار مقاله نیز به صورت پوستر ارائه میشود. همچنین در این کنفرانس که با حضور استاد مهدی گلشنی (فیزیکدان و نظریهپرداز برجسته ترتیب مییابد) علاوه بر ارائه مقالات شاهد ۱۰ سخنرانی از سوی اساتید برجسته فیزیک خواهیم داشت.
باشگاه خبرنگاران جوان قم قم