Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@02:29:53 GMT

آهنگساز «زوربای یونانی» درگذشت

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۹۱۲۲۱

آهنگساز «زوربای یونانی» درگذشت

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی گریک ریپورتر، میکیس تئودوراکیس (Mikis Theodorakis) بزرگترین آهنگساز یونانی در تاریخ که روح و گوش چندین نسل را با موسیقی خود نوازش داد، امروز (۱۱ شهریور ۱۴۰۰) در سن ۹۶ سالگی در آتن چشم از جهان فرو بست.

وی در تاریخ ۲۶ فوریه سال ۲۰۱۹ (۷ اسفند ۹۷) به دلیل مشکلات قلبی در یک کلینیک خصوصی واقع در شمال آتن بستری شد، ۸ مارس ۲۰۱۹ (۱۷ اسفند ۹۷) تحت عمل جراحی قرار گرفت و در قلبش باتری کار گذاشتند تا این که امروز سرانجام پس از نزدیک به دو سال بیماری درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تئودوراکیس سازنده بهترین قطعه موسیقی یونانی بود که برای فیلم زوربای یونانی (۱۹۶۴) ساخته شد. نوای این آهنگ بی کلام با گذشت ۵۷ سال هنوز از سراسر جهان به گوش می‌رسد.

این آهنگساز سرشناس یونانی علاوه بر بیش از یک هزار اثری که از خود به یادگار گذاشت، یک انسان دوست بی مثال نیز بود. او در ابتدا از ایده‌های سوسیالیستی دفاع می‌کرد و رفته رفته سعی کرد همه مردم یونان را فارغ از دیدگاه های سیاسی که دارند با هم متحد کند. تئودوراکیس از این ایده آل گرایی رنج زیادی کشید؛ همه چیز از آنجا شروع شد که در جریان اشغال یونان به دست ایتالیا به اسارت گرفته شد. وی بعدها به خاطر عقایدی که داشت زندانی و تبعید هم شد. با این حال مثل دیگر هنرمندان بزرگ تجربیات تلخ و دردناکش را به آثار تاثیرگذار هنری تبدیل کرد تا جایی که تاریخ و تجربیات شخصی این آهنگساز به بخشی از تاریخ موسیقی ملت یونان بدل شد.

این آهنگساز مطرح که ساخت موسیقی فیلم حکومت نظامی (۱۹۷۲) را نیز در کارنامه خود دارد، همچنین در بین دانشجویان و اندیشمندان دوران انقلاب سال ۱۳۵۷ نیز از محبوبیت قابل توجهی برخوردار بود. 

برچسب‌ها یونان آهنگساز فیلم موسیقی سینمای جهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یونان آهنگساز فیلم یونان آهنگساز فیلم موسیقی سینمای جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۹۱۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«عشق ناباور» با رهنمودهایی از محمدرضا لطفی شنیدنی شد

آلبوم «عشق ناباور» با آهنگسازی پیمان خازنی و صدای عمران درویش به مرحله تولید رسید و به زودی وارد بازار می‌شود.

به گزارش ایسنا، هانا استیفایی مدیر هنری این پروژه گفت: آلبوم «عشق ناباور» شامل ۱۰ قطعه و بر اساس موسیقی ایرانی شکل گرفته است و خواننده این اثر از مکتب‌خانه میزرا عبدالله برگرفته از رهنمودهای محمدرضا لطفی موسیقی را آموخته است.

وی با بیان اینکه از ترانه‌های امروز برای این اثر بهره گرفته شده، ادامه داد: مراحل ضبط با اشعاری از امیر ارجینی و احسان افساری در استودیو هنر پایان یافته است.

استیفایی توضیح داد: در آهنگسازی این آلبوم از موسیقی ایرانی و ارکستر سازهای ایرانی و کلاسیک استفاده شده است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تشریح جزئیات برگزاری جشنواره سرود فجر/ سرود تقویت می‌شود
  • کنسرت موسیقی آذربایجانی آلنام برگزار می‌شود
  • «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد
  • آلبوم «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌شود
  • «شاهین مبارز» چند نبرد موفق داشته است؟(+عکس)
  • آلبوم «عشق ناباور» آماده شد
  • «عشق ناباور» با رهنمودهایی از محمدرضا لطفی شنیدنی شد
  • برنارد هیل درگذشت
  • بازیگر تایتانیک و ارباب حلقه‌ها درگذشت
  • «شاهین مبارز» چند نبرد موفق داشته است؟