Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - بخش موران شهرستان گرمی مدت‌هاست که با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند و همتی برای تحقق وعده‌های قدیمی در مسئولان استان اردبیل دیده نمی‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  اردبیل   ، آب از جمله مهمترین نیاز اولیه هر فرد برای زنده ماندن است، این روزها نیز با توجه به شرایط کرونایی و وجود گرما نیاز به این مایه حیات بیشتر از گذشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق گفته‌های مدیر هواشناسی استان اردبیل و تجزیه و تحلیل نقشه‌های بلند مدت هواشناسی وضعیت بارندگی‌های استان مطلوب نبوده و کاهش میزان بارندگی را در سطح استان اردبیل نسبت به سال قبل روبرو بودیم.

کاهش بارندگی و افزایش تبخیر از سطح حوضه‌های آبریز، مصارف آب در سرشاخه‌ها و نبود ذخیره برف کافی در کوهستان و هزاران مشکل دیگر از جمله دلایل کمبود آب می‌تواند به‌شمار برود.

امسال  بارش‌ها در حوضه آبریز سدهای مهم استان اردبیل نظیر یامچی، سبلان و قوری چای تا 70 درصد کاهش داشته که فقط  حجم ورودی آب به سد یامچی در سال‌جاری به میزان 17 میلیون متر مکعب برآورد شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 42 درصد کاهش دارد.

اردبیل با مشکل جدی بحران آب روبرو است

در این میان فرماندار اردبیل از کمبود آب در اردبیل خبر داد و افزود: با توجه به کاهش بارندگی‌های امسال  تنش آبی جدی بوده  و احتمال کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی در این شهرستان بیشتر شده است و نیاز است شهروندان از مصرف بی رویه آب خودداری کنند.

امامی‌یگانه همچنین  با اشاره به کاهش ذخیره آب سد یامچی اردبیل بیان کرد: در صورت نبود مدیریت صحیح مصرف آب با مشکل کمبود آب در این شهرستان مواجه خواهیم شد و ضروری است با فرهنگ‌سازی و آموزش از هدررفت آب سالم جلوگیری کرد.

روستاها از دیرباز درگیر مشکلات آب بودند امروزه نیز با وجود خبرهای فراوانی درباره پروژه های آبرسانی اما هنوز در واقعیت در اکثر روستاها اقدامات عملی مشاهده نمی‌شود و مسئولین همچنان بر گفته‌های ود پافشاری می‌کنند.

قصه پر غصه کمبود و نبود آب در شبکه آبرسانی روستاهای کشور سال‌هاست که مطرح است، روستاهای استان اردبیل نیز از این قضیه استثنا نبوده اما مسئولین در هرمناسبت خبر از افتتاح پروژه‌های آبرسانی به روستاهای استان می‌دهند این درحالی است که هنوز همین روستاها فاقد آب حتی برای رفع نیازهای اولیه خود محتاج هستند.

بخش موران شهرستان گرمی که بنا به دارا بودن طبیعت بکر گردشگری و زمین حاصلخیز برای کشاورزی می‌توان به‌عنوان یکی از معادن ثروت استان از آن یاد شود نیز در بحران نبود آب در رنج است و هر بار به نحوی این مسئله را به گوش مسئولان می‌رسانند اما همچنان مسئولان زیر بار نمی‌روند.

لازم به ذکر است بخش موران با 63 روستا در شهرستان گرمی استان اردبیل قرار دارد که پروژه آبرسانی این بخش از سال 94 آغاز شده و اهالی این بخش مرزی چشم انتظار پایان وعده ها برای حل مشکل آب خود هستند.

وعده‌های تکراری

در چند روز اخیر مدیر عامل آب و فاضلاب استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرده بود که پروژه آبرسانی به بخش موران شهرستان گرمی که درگیر بی آبی شدید است تا پایان سال تکمیل می‌شود، این درحالی است که تکمیل این پروژه حتی پیشرفت 50 درصدی هم ندارد و کمتر از یک ماه از فصل کاری مانده است.

یکی از اهالی این روستا با انتقاد از عملکرد ضعیف اهالی اظهار داشت: در فصل تابستان ما همیشه با کمبود آب روبرو هستیم و در این ایام کرونا نیز بیش از پیش به آب نیازمندیم و برای تهیه اب مورد نیاز خود به چشمه‌های روستاهای دیگر مراجعه می‌کنیم، آنجاهم صف‌های طولانی وجود دارد که پر کردن ظرف‌هایمان تا شب طول می‌کشد.

آذرمی گفت: مسئولین هربار وعده تکمیل پروژه آبرسانی را می‌دهند اما کاش در عمل نیز انجام می‌دادند و دل اهالی را شاد می‌کردند.

این درحالی است که سلطانی، مدیر عامل آب و فاضلاب استان اردبیل افزود: برای رفع مشکل تامین آب بخش موران، پروژه آبرسانی این منطقه در دو فاز در حال انجام است که پیشرفت قابل قبول دارد و با تکمیل آن از سال آینده مشکل تامین آب شرب روستای این بخش حل می‌شود.

آب پاکی مسئولان بر روی دست مردم گرگان/ مشکل کم آبی تا چند سال دیگر ادامه دارد بررسی کم آبی خوزستان در کمیسیون امنیت ملی مجلس کم آبی در روزهای داغ تابستان، امان مردم " آزادشهر" را برید/مسئولان وعده 8 سال دیگر را به مردم می‌دهند


تلاش برای تکمیل پروژه آبرسانی تا پایان سال

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گرمی نیز از اجرایی کردن قول خود به مردم خبر داد و افزود: مشکل آب بخش موران را ظرف چند ماه آتی با ذهکشی و اصلاح ایستگاه پمپاژ حل می‌کنیم.

خداداد بیان کرد: کارهای اجرایی نیاز به زمان دارد ولی طبق قولی که به اهالی به خصوص مردم روستاهای سلاله و رحیملو دادیم در سال 1400 با انجام برخی اقدامات، بخشی از مشکلات را حل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در فصل تابستان که با پیک مصرف مواجه هستیم بیشتر مشکل آب مطرح می‌شود که در پیک مصرف هم آبرسانی سیار داریم ولی در کل تا چندماه آتی مشکل را حل خواهیم کرد تا مردم با کمبود آب روبه‌رو نباشند.

انتهای‌پیام/131/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بخش موران شهرستان گرمی پروژه آبرسانی استان اردبیل کمبود آب مشکل کم کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۹۳۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبرسانی بسیج سازندگی به ۵۰۸ روستای استان اردبیل + فیلم

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس(ع)استان اردبیل گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در طی سال جاری به ۵۰۸ روستا آب شربِ پایدار وصل خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، عباس نوظهور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بسیج سازندگی استان اردبیل در سال 1402 مجموعا 507 میلیارد تومان در حوزه‌های عمرانی از قبیل مسکن، راه، آب‌رسانی، سیل‌بند، مدرسه، آسفالت، مسجد و... هزینه کرده است.

وی افزود: در سال ذکر شده 135 مسکن مددجویی با هماهنگی کمیته امداد ساخته شد و همچنین 65 کیلومتر راه روستایی احداث و تحویل هم‌وطنان شد.

رئیس بسیج سازندگی استان اردبیل با بیان اینکه طی سال گذشته 236 مورد آب‌رسانی در روستاهای استان انجام شد، اذعان کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در طی سال جاری به 508 روستا آب شربِ پایدار وصل خواهد شد، و همچنین قرار است مطابق پیش‌بینی انجام شده، در مجموع 8 هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی استان اردبیل از جمله ساخت هزار واحد مسکن ملی هزینه شود.

نوظهور در خصوص وام‌های اشتغال‌زایی پرداخت شده در طی سال گذشته تاکید کرد: از محل تبصره 18 برای سال گذشته، 205 میلیارد تومان اعتبار به استان تخصیص یافته بود که 57 درصد آن یعنی 135 میلیارد تومان تاکنون جذب و به حساب متقاضیان به عنوان وام اشتغال‌زایی پرداخت شده است و قرار است تا خرداد ماه سال جاری، این پرداختی ها ادامه داشته باشد.

وی در بخش دیگری در سخنان خود به فعالیت‌های گسترده گروه‌های جهادی در سطح استان اشاره کرد و ادامه داد: 2هزار و 400 گروه جهادی با تخصص‌های مختلف در عرصه‌های گوناگون مشغول فعالیت و خدمت‌رسانی به هم‌استانی‌ها هستند.

رئیس بسیج سازندگی استان اردبیل با اشاره به برنامه‌های این سازمان هم‌زمان با هفته گرامیداشت بسیج سازندگی، تشریح کرد: طی این ایام قرار است گروه‌های جهادی اعم از علمی، آموزشی، خدماتی، بهداشتی، درمانی، دامپزشکی و... در مناطق عشایری و روستایی حاضر شده و خدمات ارائه کنند.

نوظهور ادامه داد: طی این ایام 25 واحد مسکن مددجویی، احداث 10 کیلومتر جاده روستایی، تحویل طرح آب‌رسانی در 7 نقطه، 4 سیل بند، 15 مدرسه، کلنگ‌زنی و یا به بهره‌برداری خواهد رسید.

.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افتتاح پروژه مجتمع آبرسانی شهرآباد شهرستان بردسکن
  • جوان اهل گرمی از چوبه دار در تهران نجات یافت
  • ۳۰۰ طرح عام‌المنفعه توسط بسیج سازندگی اردبیل عملیاتی شده است
  • رفع مشکل کمبود آب شرب روستای میرآباد مازول نیشابور
  • نجات جوان اهل گرمی اردبیل از چوبه دار
  • نجات جوان اهل گرمی از چوبه دار در تهران
  • تعریف ۷۵ پروژه در قالب ۵۲ تصفیه‌خانه برای ۹.۳ میلیون نفر
  • طرح جهاد آبرسانی برای ۱۹۸ روستای استان مرکزی
  • آبرسانی بسیج سازندگی به ۵۰۸ روستای استان اردبیل + فیلم
  • بهره مندی هشت روستای مجتمع امام علی (ع) شهرستان کرمانشاه از آب آشامیدنی