Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-07@18:03:57 GMT

خطرناک ترین عوارض مصرف نمک

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۹۴۴۴۱

خطرناک ترین عوارض مصرف نمک

بر اساس استانداردهای سازمان جهانی بهداشت، حد پایین تعیین شده برای مصرف نمک، ۲ گرم در روز و حد بالای آن ۵ گرم است.

به گزارش برنا؛ بر اساس استانداردهای سازمان جهانی بهداشت، حد پایین تعیین شده برای مصرف نمک، ۲ گرم در روز و حد بالای آن ۵ گرم است.

طبق تحقیقات مشخص شده که دریافت بیش از حد نمک ۷ هشدار را برای سلامت کلی بدن به دنبال دارد:

کاهش عملکرد مغز: مطالعات محققان کانادایی در سال ۲۰۱۱ و بر روی هزار و ۲۰۰ نفر از بزرگسالان کم تحرک، و کسانی که رژیم غذایی با سدیم بالا دارند، نشان داد شانس ابتلا به زوال عقل در این افراد نسبت به کسانی که نمک کمتری مصرف می کردند، بیشتر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

احساس تشنگی بیش از حد: مواد غذایی با سدیم بالا مانند چیپس، سس اسپاگتی، پیتزا و ... باعث عدم تعادل مایعات در بدن و از دست رفتن الکترولیت ها و در نتیجه احساس تشنگی می شود.

تورم در بدن: مصرف نمک زیاد باعث افزایش احتباس مایعات در بدن می شود. بسیاری از زنانی که دچار ورم قوزک پا، ادم و ... می شوند. ادم می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد ولی در اغلب موارد همراه با مصرف سدیم رخ می دهد که البته کاهش مصرف نمک، کاهش ورم اندام ها را به دنبال خواهد داشت. راه حل ساده این است که در هنگام خرید مواد غذایی، به برچسب آنها دقت کنید و گزینه های کم سدیم را انتخاب نمایید.

ابتلا به سنگ کلیه: رژیم غذایی سرشار از سدیم می تواند مانع عملکرد موثر کلیه ها شود. مصرف نمک بالا مقدار پروتئین موجود در ادرار را افزایش می دهد و افزایش پروتئین در ادرار خود عامل خطر ابتلا به بیماری های کلیوی است. علاوه بر این، رژیم غذایی با سدیم بالا، خطر ابتلا به سنگ کلیه را نیز افزایش می دهد.

زخم معده: مطالعات ثابت کرده اند که مصرف بیش از حد نمک با آسیب رساندن به لایه پوشاننده معده، باعث زخم معده شود. مطالعات دیگر نیز رابطه مستقیم بین مصرف نمک بالا و ابتلا به سرطان معده را ثابت کرده اند؛ به طوری که در مصرف نمک در آنها کم است، شیوع سرطان معده نیز بسیار پایین است.

فشار خون بالا: مصرف زیاد نمک در افرادی که فشار خون بالایی دارند، به مراتب بیشتر است. مصرف نمک زیاد در غذا باعث تغییر برنامه ریزی مغز می گردد و این امر در تداخل با یک مکانیزم دفاعی طبیعی قرار دارد که بطور طبیعی از افزایش فشار خون جلوگیری می کند. کاهش مصرف نمک، فورا باعث کاهش فشارخون بالا می شود و اگر همیشه به مقدار کم نمک مصرف کنید، با افزایش سن دچار فشار خون بالا نخواهید شد.

پوکی استخوان: نمک زیاد، کلسیم را از استخوان ها می گیرد و باعث دفع آن از ادرار می شود. به همین دلیل باعث نازک شدن استخوان می شود. در نتیجه با افزایش سن، استخوانها به راحتی می شکنند

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سلامت رژیم غذایی مواد غذایی خطر ابتلا به بیماری مصرف بیش از حد ابتلا به سرطان سرطان مغز فشار خون فشار خون بالا فشار خون نمک عوارض مصرف نمک مصرف نمک فشار خون خون بالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۹۴۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستم ایمنی بدن خود را با این ماده غذایی تقویت کنید

به گزارش خبرآنلاین؛ احمد اسماعیل زاده روز شنبه در ششمین روز از هفته پویش تغذیه سالم با محوریت افزایش مصرف لبنیات، با تاکید بر مصرف لبنیات برای بهبود سلامتی بدن، اظهار کرد: ماست یکی از محبوب ترین غذاهای تخمیری در جهان به خصوص در خانواده های ایرانی است و به دلیل مزه و فواید سلامتی از مقبولیت گسترده ای در مصرف کنندگان برخوردار است و می توان از آن در کنار غذای اصلی و یا به عنوان میان وعده در طول روز استفاده کرد.

سلامت نیوز در خبری نوشت:وی با بیان اینکه ماست منبع غنی کلسیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین آ ، ویتامین ب ۲ و ویتامین ب ۱۲ به شمار می‌رود، افزود: ماست می تواند پروتئین های با ارزش بیولوژیکی بالا و اسیدهای چرب ضروری را نیز فراهم کند؛ بنابراین، ماست یک غذای مغذی و یک حامل پروبیوتیک عالی است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ماست از تخمیر و اسیدی شدن شیر توسط باکتری های زنده، معمولاً لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و استرپتوکوک ترموفیلوس تولید می شوند، این فرآیند منجر به یک محصول لبنی با افزایش ماندگاری می شود.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت این باکتری ها منجر به افزایش فواید مغذی این ماده غذایی شده است، نتایج مطالعات نشان می دهد که مصرف ماست عملکرد سیستم ایمنی را از طریق وجود همین باکتری ها طی مکانیسم هایی در روده بهبود می بخشد، مواد فعال زیستی ماست با تعدیل میکروبیوتای روده، سد روده و ایمونوسیت‌ها در روده و سایر بافت‌ها بر سیستم ایمنی تأثیر می‌ گذارند.

اسماعیل زاده اضافه کرد: مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهند که افزایش مصرف ماست با کاهش نشانگرهای زیستی در گردش التهاب مزمن مرتبط است. همچنین نشان می دهند مصرف ماست می تواند از عفونت جلوگیری کند و بیماری های گوارشی را بهبود بخشد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه ماست های غنی شده با ویتامین دی در تقویت سیستم ایمنی تاثیرگذار هستند، گفت: ویتامین دی به دلیل پتانسیل آن برای پیشگیری از بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا نیز مناسب است، لذا توصیه می شود، در کنار وعده های غذایی خود ماست مصرف کنید تا به تقویت سیستم ایمنی خود و سلامت دستگاه گوارش کمک کنید.

پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم با هدف آگاهی بخشی آحاد جامعه درخصوص مصرف نمک تصفیه شده یُددار و افزایش مصرف لبنیات با شعار "انتخاب همه، نمک کم اما تصفیه شده یُد دار" برای هفته اول و شعار "از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی" برای هفته دوم، از تاریخ ۱ بهمن ماه آغاز شده و تا ۱۵ بهمن ماه سال جاری ادامه دارد.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903981

دیگر خبرها

  • خطر ابتلا به سنگ کلیه با انجام این ۸ مورد
  • سیستم ایمنی بدن خود را با این ماده غذایی تقویت کنید
  • اگر این بیماری‌ها را دارید غذای کنسروی نخورید
  • آیا با خوردن تخم‌مرغ لاغر می‌شویم؟
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • رابطه تاریخ تولد رند و افزایش اوتیسم + فیلم
  • دانشمندان به کمک نمک، سوپر باتری ارزان قیمت ساختند
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند