Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@14:58:07 GMT

چین: بایدن از ناکامی واشنگتن در افغانستان عبرت بگیرد

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۹۴۹۲۴

چین: بایدن از ناکامی واشنگتن در افغانستان عبرت بگیرد

وزارت خارجه چین اعلام کرد رئیس‌جمهور آمریکا باید به صحبت‌های پوتین درباره عملکرد ضعیف آمریکا در افغانستان توجه کند و عبرت بگیرد.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا باید اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مبنی‌بر نتیجه "صفر" واشنگتن در افغانستان را در نظر بگیرد و در آینده چنین اشتباهاتی را تکرار نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «هر کشوری حق دارد راه توسعه خود را پیدا کند که با ویژگی‌ها و واقعیت‌های ملی‌اش مطابقت داشته باشد. وضعیت در افغانستان، ناکارآمدی تلاش‌ها برای پیوند یا تحمیل یک مدل دموکراسی حکومت از خارج را نشان می‌دهد. چنین تلاش‌هایی فقط منجر به هرج‌ومرج، بی‌ثباتی و عدم استقرار یک دولت دموکراتیک مناسب می‌شود.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز گذشته اول سپتامبر درباره نتیجه حضور بیست ساله آمریکا در افغانستان گفت: «نتیجه آن تراژدی‌های محض بود، خسارات زیاد، چه برای کسانی که در این کار بودند (ناتو)، چه برای آمریکا و چه بیشتر برای افرادی که در افغانستان زندگی می‌کنند. یک نتیجه صفر، اگر منفی نباشد.»

وی افزود: «در جهان هیچ کشوری به عنوان رهبر دموکراسی شناخته نمی‌شود. هیچ کشوری حق ندارد در مورد دموکراسی برای دیگران سخنرانی کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه ابراز امیدواری کرد که آمریکا در مورد اقدامات خود در افغانستان تأمل کند و از اعمال اختلاف و درگیری در کشورهای جهان به بهانه حمایت از حقوق بشر دست بردارد.

واشنگتن پیش‌تر وعده داده بود که تعقیب و دفاع از حقوق بشر در کشورهای خارجی را متوقف نمی‌کند، اما بدون مداخله نظامی این کار را انجام می‌دهد و به جای آن از فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی استفاده می‌کند.

ونبین پیش‌تر از جامعه بین‌المللی خواسته بود تا جنایات جنگی ادعایی ایالات متحده و ناتو را در طول استقرار ۲۰ ساله در افغانستان بررسی کنند. دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) در حال بررسی یک پرونده علیه اقدامات ارتش آمریکا در این کشور است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا آمریکا در مورد تصمیم برای خروج نیروهای خود از افغانستان مدعی شد که "ملت‌سازی" هرگز هدف واشنگتن در افغانستان نبوده و همیشه در تلاش برای تقویت دولت در کابل بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان وزارت امور خارجه چین افغانستان وزارت خارجه چین ارتش آمریکا واشنگتن دموکراسی ناتو ایالات متحده رئیس جمهور خارجه چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۹۴۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضع‌گیری جدید «بایدن» درباره اسیران صهیونیست

به گزارش خبرگزاری مهر، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا امروز شنبه در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) در اقدامی عوام فریبانه با به تصویر کشیدن یکی از آزادشدگان از سوی گروه های مقاومت فلسطینی ادعا کرد: تا زمانی که همه گروگان ها (اسیران) مانند «ابیگل» (Abigail) که توسط (مقاومت اسلامی فلسطین) حماس از خانواده های خود جدا و نگهداری شده اند، به آغوش خانواده های خود باز گردند، آرام نخواهم گرفت!

رئیس جمهور آمریکا با نادیده گرفتن شرایط طاقت فرسای هزاران اسیر مظلوم فلسطینی در بند اشغالگران قدس در این خصوص مدعی شد: به آنها قول می دهم. به خانواده های آنها قول می دهم.

این در حالیست که «جو بایدن» تصویری از دیدار خود با «ابیگل» که توسط گروه های مقاومت فلسطینی آزاد شده است را در این پیام عوام فریبانه به اشتراک گذاشته است!

کد خبر 6090369

دیگر خبرها

  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • بایدن: آمریکا٬ مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • گفت‌وگوی تلفنی بایدن با امیر قطر و السیسی درباره آتش‌بس در غزه
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر
  • موضع‌گیری جدید «بایدن» درباره اسیران صهیونیست