Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، اوایل مرداد ماه سال جاری استان ایلام با مشکلاتی در عرضه مرغ در بازار روبرو شد و به همین خاطر بارها شاهد صف‌های طولانی برای خرید مرغ با قیمت بالا در فروشگاه‌ها بودیم.

از آنجا که واحد‌های تولید مرغ در استان مشغول به کار هستند بنابراین مواجه شدن با این مشکل باید دلایل قانع کننده‌ای داشته باشد؛ کاهش تولید به دلیل کاهش جوجه ریزی در خرداد ماه یکی از این ضربه‌های مهلک بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلیل کاهش جوجه ریزی این بود که برخی مرغداران از عرضه میزان تعهدی خود خودداری کرده که آن هم دلایل مختلفی دارد، سامانه سماصط از طریق وزارت جهاد کشاورزی، برایشان مسدود شده و  امکان تحویل نهاده‌ها نیز وجود نداشته و عملا موجب توقف تولید در این گونه واحدها شده؛ برخی اشخاص هم به دلایل ایجاد اخلال در نابسامانی بازار تولید و عرضه مرغ سبب افزایش نارضایتی شده و برخی از تولید کنندگان هم با ترفند کاهش تولید و عرضه سبب ایجاد فضای تقاضای بالا و عرضه کم سعی در افزایش قیمت مرغ در ایام انتخابات را داشته‌‌اند.

این تولید‌ها از امتیازات و یارانه‌های تولید استفاده کرده اما به آن میزان تولید نداشته‌اند؛ در این میان افراد سودجو دست به کار شدند و با خروج مرغ تولیدی از شبکه نظام توزیع به بهانه‌های مختلف و عدم نظارت مناسب دستگاه‌های متولی برای پیگیری و ملزم کردن مرغداران به عرضه مرغ در شبکه نظام توزیع و یا معرفی به موقع متخلفان و جریان انحرافی در توزیع و عرضه مرغ یا مصرف نهاده‌ها و ایجاد بازار آزاد و بالا بردن قیمت‌ها بدون مجوز از کمبود مرغ تولیدی در تیرماه سواستفاده کردند و قیمت مرغ که در اصل ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان است را تا ۴۰ هزار تومان بالا بردند.

نتیجه این اتفاقات هم طبق معمول باعث شده حرص و ولعی بین مردم برای خرید و ذخیره مرغ که مبادا قیمت گرانتر شود و کمبود آن بیشتر شود، ایجاد کرد و مردم سعی کردند یخچال‌های خود را با مرغ ۴۰ هزار تومانی پر کنند؛ غافل از اینکه این کمبود موقتی است و این قیمت چیزی حدود دو برابر قیمت اصلی مرغ است.

ما ظرفیت تولید سه برابر نیاز استان را داریم

عزیز قیصوری رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران به فارس گفت: ما ظرفیت تولید سه برابر نیاز استان را داریم، اما مشکل اینجاست که مسوولین با ما همکاری لازم را ندارند. 

وی افزود: در طول مرداد ماه به دلیل اینکه اجازه جوجه ریزی در خرداد ماه را نداشتیم، تنها یک پنجم نیاز استان را تامین می‌کردیم و از قبل هم به وجود آمدن این مشکل را اعلام کرده بودیم زیرا پرورش مرغ دارای نوسان است و دقیقا قابل پیش بینی نیست.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران تصریح کرد: این نوسانات تا سوم شهریور ماه ادامه داشت اما بعد از آن مشکلی نخواهیم داشت و در حال حاضر قیمت مصوب برای هر کیلو مرغ ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. 

وی بیان کرد: تولید کنندگان مرغ در مسیر تولید با مشکلاتی مواجه‌ هستند که باعث شده تحت فشار قرار بگیرند و این باعث عقب نشینی تولیدکننده شود؛ قبلا یک مصوبه دادند که طبق آن قیمت هر کیلو مرغ زنده باید ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان باشد مشروط بر اینکه جوجه با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به دست مرغدار برسد.

قیصوری اظهار کرد: لازمه‌ی حمایت از مصرف کننده حمایت از تولید کننده است، قیمت خوراک مرغ بسیار بالاست و تولید کننده مرغ برای تولید با موانعی از جمله تغییر قیمت‌های نهاده‌های دامی (طیور) و تغییر قیمت آن توسط دولت و محاسبه نکردن آن در قیمت تمام شده مرغ، افزایش ۴۰ درصدی قیمت حمل و نقل توسط دولت و افزایش این هزینه تا ۵۰ درصد توسط راننده‌ روبرو است.

عرضه باید متناسب با تقاضا باشد

مهدی اصلانی بازرس کل  استان ایلام نیز به فارس گفت: عرضه باید متناسب با تقاضا باشد در این صورت مشکلی در افزایش قیمت و تولید به وجود نمی‌آید.

وی افزود: میزان نیاز مصرفی استان بر اساس نیاز مصرف انسانی روزانه ۱۰۰ گرم مرغ و جمعیت حدود ۶۰۰ هزار نفری استان، معادل تقریبا ۶۰ تن مرغ در روز است و اگر به تناسب این نیاز مصرفی استان، عرضه مرغ تولیدی در بازار مصرف خانوارها صورت گیرد، شکل گیری صفوف مردمی و افسار گسیختگی در قیمت مرغ مشاهده نخواهد شد.

بازرس استان ایلام گفت: آنچه باعث شکل گیری صفوف و نابسامانی قیمت‌ها می‌شود عدم توزیع و عرضه مرغ در برخی ایام و یا توزیع حدود ۱۰ تا ۳۰ تن در تیر ماه بوده و در مجموع آمار توزیع مرغ با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار بسیار کمتر از حداقل سرانه موظف توزیعی بوده است، البته مشکل کمبود مرغ در بازار وجود نداشته، زیرا مرغ با قیمت‌های حدود ۴۰ هزار تومان و بالاتر قابل تأمین و خرید بود و در واقع بخشی از مرغ  تولیدی استان خارج از شبکه نظام توزیع با قیمت مصوب، عرضه و توزیع شده است.

عدم توجه و جدیت دستگاه‌های اجرایی

وی تصریح کرد: به‌رغم اعتراض دستگاه‌های نظارتی و اعلام آمادگی دادستانی و تعزیرات حکومتی برای برخورد با تخلفات انحراف از عرضه خارج از شبکه به شرط معرفی مصادیق تخلفات از سوی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط اما توجه به این انتظار قانونی و به حق مردم برای دست یابی به مرغ با قیمت مصوب مورد اهتمام و جدیت قرار نگرفته است. 

مدیرکل بازرسی ایلام بیان کرد: با توجه به‌ این که بازرسی کل نقش نظارتی دارد و تصمیم گیر یا اجرا کننده نیست و از جهت نظارت پیشگیرانه برای رعایت حقوق عامه، هشدارهای لازم نیز همراه با راهکارها قبل از آنکه دچار مشکلات نابسامانی در تأمین و عرضه مرغ شویم، به دستگاه‌های متولی داده شده است.

وی افزود: حتی در کنار دستگاه‌های مسوول و مکاتبات با سازمان بازرسی کل کشور برای انعکاس جلوگیری از انسداد سامانه سماصط برای فراهم شدن جوجه ریزی و تحویل نهاده‌ها به مرغدارانی که به‌ تعهد خود در عرضه و تحویل مرغ در دوره تولیدی قبل خود عمل نکرده و جایگزین کردن مجازات جریمه نقدی به جای انسداد سامانه و توقف تولید که البته با مکاتبات اداره کل جهاد کشاورزی استان با وزراتخانه به تذکرات بازرسی کل و دادستانی در نهایت در کاهش رفع انسدادی سامانه اقدام و جوجه ریزی به ۹۱۸ هزار قطعه در خرداد ماه رسید که چنانچه این اقدامات و پیگیری‌ها نبود، حدود ۲۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی صورت می‌گرفت و همین پیگیری‌ها منجر به جوجه ریزی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه در تیر ماه شد.

وی خاطر نشان کرد: از طرفی چنانچه واقعا مقدار جوجه ریزی خرداد ماه پس از دوره پرورش ۵۰ روزه در اواخر تیر و اوایل مرداد قابل عرضه به بازار بود و چنانچه روند معرفی مرغداران به کشتارگاه و نظام تامین و عرضه مرغ به درستی مدیریت می‌شد و در شبکه نظام توزیع عرضه می‌شد، در واقع با این تعداد جوجه ریزی خرداد و تلفات معقول احتمالی شرایط تأمین و عرضه روزانه حدود ۴۰ تا ۵۰ تن مرغ به مرغ فروشان فراهم بود و ما بسیار کمتر دچار مشکلات ناشی از کمبود مرغ در مردادماه می‌شدیم.

بخش عمده‌ای از مشکلات ناشی از نحوه برنامه ریزی‌ها است

اصلانی ادامه داد: با توجه به برخورداری این استان از ظرفیت تولیدی سه برابری مرغ نسبت به سرانه نیاز مصرفی استان، لذا بخش عمده‌ای از این مشکلات، ناشی از نحوه برنامه ریزی و مدیریت و میزان اهتمام و قاطعیت بر اجرای نظام تامین و عرضه مرغ و معرفی به موقع موارد انحرافی عرضه خارج از شبکه به تعزیرات حکومتی یا دادستانی است.

بازرس استان ایلام گفت: بازرسی کل استان بر اساس سیاست‌های ابلاغی سازمانی با جدیت بیشتر نظارت بر نحوه تنظیم بازار کالاهای اساسی و کنترل قیمت‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی در ایام عید به بعد را در دستور کار قرار داده و با حضور موثر در جلسات کارگروه تنظیم بازار یا قرارگاه مرغ و هشدارها و ارائه راهکارها و در مواردی نیز با تذکرات جدی در ضرورت شناسایی و معرفی موارد انحرافی در مصرف نهاده‌ها یا و عرضه خارج از شبکه مرغ به جهاد کشاورزی استان، موجب معرفی تعدادی از متخلفان به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد تومان به تعزیرات حکومتی در اردیبهشت ماه شده است.

وی تاکید کرد: بررسی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی و کارگروه تنطیم بازار استان در نحوه پیگیری تامین و توزیع به موقع کالاهای اساسی از جمله وظایف هیات‌های بازرسی اعزامی بوده که در خصوص مشکل مرغ استان در ابتدای سال جاری با ملزم کردن مسوولین جهاد کشاورزی به تکالیف قانونی خود و پای کارآمدن ایشان، میزان عرضه و توزیع مرغ که در سال گذشته به طور میانگین حدود ۱۹ تا ۲۰ تن بود، در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ به میانگین توزیع روزانه حدود ۴۵ تن رسید ضمن آنکه تحویل مرغ به شبکه نظام توزیع در استان های مصرف کننده مانند خوزستان، تهران و کرمانشاه نیز وجود داشته است.

مدیرکل بازرسی ایلام خاطر نشان کرد: در جریان رسیدگی‌های اخیر هیات بازرسی اعزامی بازرسی کل استان، ضمن یادآوری و اخذ توضیحات از مدیران ذی‌ربط اجرایی، بر ضرورت توجه به انجام صحیح و به موقع وظایف قانونی یادآوری شده و تعدادی پرونده انحراف در مصرف نهاده‌ها یا توزیع و عرضه خارج از شبکه با رقم برآوردی حدود ۴۰ میلیارد ریال به تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد و تعدادی نیز پرونده‌های تعزیزاتی از طریق گشت مشترک نماینده بازرسی کل همراه با ماموران نظارت و بازرسی اداره کل، صمت و تعزیرات حکومتی و در مواردی نیز با رصد کردن عملکرد تیم‌های گست ادارات کل مذکور و دامپزشکی و... برای کنترل بازار مرغ نظارت شده و متخلفان به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی اصلی که وظیفه قانونی شناسایی و معرفی به موقع موارد انحرافی را به ادارات کل صمت و تعزیرات حکومتی دارند، در این خصوص با جدیت بیشتر و معرفی به موقع قبل از تجمیع آن‌ها برای ایجاد بازدارندگی بیشتر و اثرگذاری مناسب‌تر و به موقع‌تر ورود و برای بهبود اوضاع عمل کنند.

انتهای پیام/ 970813

منبع: فارس

کلیدواژه: بازار مرغ ایلام تولید مرغ ایلام قیمت مرغ دستگاه های اجرایی تعزیرات حکومتی عرضه خارج از شبکه شبکه نظام توزیع معرفی به موقع جهاد کشاورزی استان ایلام مرغ با قیمت عرضه مرغ عرضه مرغ جوجه ریزی بازرسی کل قیمت مصوب نیاز مصرف خرداد ماه نهاده ها قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۹۵۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخایر شکلات جهان در خطر است

ایتنا - شاید بد نباشد که عاشقان شکلات هرچه ظرف در خانه دارند، پر از شکلات کنند، چون دانشمندان دریافته‌اند بیماری ویرانگری که درختان کاکائو در غرب آفریقا را گرفتار کرده است، احتمالا می‌تواند عرضه شکلات در سراسر جهان را به مخاطره بیندازد.
به آخرالزمان شکلات‌ها رسیده‌ایم؟

شاید بد نباشد که عاشقان شکلات هرچه ظرف در خانه دارند، پر از شکلات کنند، چون دانشمندان دریافته‌اند بیماری ویرانگری که درختان کاکائو در غرب آفریقا را گرفتار کرده است، احتمالا می‌تواند عرضه شکلات در سراسر جهان را به مخاطره بیندازد.

بنیتو چن‌ــ‌چارپنتیر، استاد ریاضیات دانشگاه تگزاس در آرلینگتون، و نویسنده این پژوهش دلسردکننده که به‌تازگی در مجله «پلاس وان» (PLOS One) منتشر شد، می‌گوید: «این بیماری ویروس تهدید واقعی برای عرضه جهانی شکلات است.»

این بیماری که به «بیماری ویروسی ساقه متورم کاکائو» (cacao swollen shoot virus disease) معروف است، از طریق چند گونه شپشک آردآلود، نوعی آفت گیاهی، که از محصول شکلات تغذیه می‌کنند، گسترش می‌یابد.

پس از آلوده شدن گیاه با این آفت، طیف وسیعی از علائم می‌توانند ظاهر شود. از جمله تورم ساقه‌ها و ریشه‌ها، ظاهر‌شدن رگبرگ‌های قرمز روی برگ‌های تازه‌جوانه‌زده و و گرد و کوچک‌شدن غلاف کاکائو.

به گزارش نیویورک پست، دانشمندان «جهانی‌ شدن، تغییرات اقلیمی، تشدید کشاورزی و کاهش انعطاف‌پذیری در سیستم تولید» را از جمله عوامل دخیل در این بیماری می‌دانند.

طبق تخمین کارشناسان، بیماری ویروسی ساقه متورم کاکائو، کاهش ۱۵ تا ۲۵ درصدی برداشت در غنا را به دنبال داشته است که پس از همسایه‌اش، ساحل عاج، دومین تولید‌کننده بزرگ این ماده غذایی به شمار می‌رود. بیش از نیمی از شکلات‌‌های جهان از این دو کشور تامین می‌شوند.

چن چارپنتیر ابراز تاسف کرد و گفت: «غنا در سال‌های اخیر بیش از ۲۵۴ میلیون درخت کاکائو از دست داده است.»

به گفته این دانشمند، متاسفانه مبارزه با این طاعون نبردی دشوار بوده است. شپشک‌های آردآلود در مقابل آفت‌کش‌ها مقاومت بسیاری دارند و کشاورزان را مجبور می‌کنند تا برای پیشگیری از گسترش آفت، گیاهان آلوده را از بین ببرند، درختان مقاوم در برابر بیماری را پرورش دهند یا اینکه به گیاهان واکسن بیماری ویروسی ساقه متورم تزریق کنند.

با این حال، این واکسن‌ها گران‌قیمت‌اند و باری را بر دوش کشاورزان کم‌درآمد وارد می‌کنند و همچنین منجر به بازده کمتر کاکائو می‌شوند که عملاً شکست هدف برداشت‌شان را به دنبال خواهد داشت.

البته این آفت تنها تهدید تجارت جهانی کاکائو نیست. کارخانه‌های شکلات‌سازی در ساحل عاج و غنا فعالیت‌شان را متوقف کرده یا ظرفیت‌های عرضه را کاهش داده‌اند، زیرا توانایی خرید دانه‌ را ندارند. همین مساله باعث شد که قیمت کاکائو در سال گذشته بیش از دو برابر شود و از چندین رکود قیمت در تاریخ فروش این محصول، پیشی بگیرد.  

دیگر خبرها

  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌ها ایرانی
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی در استان قزوین 
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان یزد