Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-29@22:02:12 GMT

چرا لبنیات گران شد؟

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۹۸۲۴۸

چرا لبنیات گران شد؟

به گزارش جام جم آنلاین، سید محمدرضا بنی طبا افزود: قیمت شیر خام که ماده اولیه اصلی محصولات لبنی است افزایش بیش از ۵۰ درصدی داشته و نمی‌توان انتظار داشت که در این شرایط قیمت محصولات لبنی افزایش نیابد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت:در حال حاضر رقم ۶ هزار و ۴۰۰ تومان به عنوان کف قیمت برای شیرخام اعلام شده و صنایع لبنی از همین حالا نامه‌هایی مبنی بر افزایش این نرخ برای ماه آینده دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در این شرایط طبیعی است که قیمت محصولات لبنی نیز که تولید آن بین ۶۵ تا ۷۰ درصد وابسته به شیرخام است افزایش یابد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی افزود: شیرخام کیفی که در محصولات لبنی استفاده می‌شود توسط دامداری‌های صنعتی تولید می‌شود که بخشی از این دامداری‌ها خصولتی هستند و اگر مسئولان نگران افزایش قیمت محصولات لبنی هستند دامداری‌های خصولتی را مجاب کنند تا شیر را با قمیت معقول در اختیار کارخانجات لبنی قرار دهند.

بنی‌طبا ادامه داد: از یک ماه پیش کلیه اختیارات قیمت‌گذاری بخش کشاورزی حسب احیای قانون تمرکز به وزارت جهاد کشاورزی انتقال داده شد که این وزارتخانه هم با مصوبه‌ای در ابتدای مردادماه افزایش قیمت شیرخام را اعلام کرد.

وی گفت: در گذشته وقتی قیمت شیرخام اعلام می‌شد همزمان قیمت ۱۰ قلم محصول مشمول قیمت‌گذاری محصولات لبنی هم تغییر می‌کرد بنابراین وقتی قیمت شیر خام به ۶ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش پیدا کرده به طور طبیعی این مجوز برای افزایش قیمت محصولات لبنی وجود دارد و ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تولیدکننده محصولات لبنی با ضرر محصولات خود را روانه بازار کند.

بنی‌طبا افزود: تمام قیمت‌ها بر اساس آیین نامه قیمت‌گذاری محصولات ساخت داخل مصوب مرداد ۸۹ تعیین شده که این آیین نامه به تولیدکننده اجازه می‌دهد ۱۴ درصد سود بر قیمت تمام شده محصولات خود اعمال کند در حالی که کلیه محصولات لبنی در حال حاضر با سود زیر ۱۰ درصد به بازار عرضه می‌شوند.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه قیمت ۱۰ قلم محصول مشمول قیمت‌گذاری محصولات لبنی با مجوز افزایش یافته است، اظهار داشت: مستند بر قانون تجارت، آیین‌نامه قیمت‌گذاری محصولات ساخت داخل و قانون احیای تمرکز وزارت جهاد کشاورزی، افزایش قیمت شیر خام و محصولات لبنی توسط وزارت جهاد کشاورزی اعمال شده است.

بنی طبا گفت: پیش‌بینی‌های سازمان‌های بررسی کننده قیمت حاکی از آن بود که پس از افزایش قیمت شیر خام نرخ محصولات لبنی ۶۰ درصد افزایش یابد، اما برآوردهای بازار نشان می‌دهد که این افزایش حداکثر ۳۰ درصد بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت برخی محصولات لبنی بطور مکرر افزایش یافته است؟، تاکید کرد: دلیل این افزایش چندباره این است که علاوه بر افزایش قیمت شیرخام، قیمت محصولات بسته‌بندی که از پتروشیمی‌ها خریداری می‌شود نیز ۸۰ درصد افزایش یافته، همچنین نرخ حقوق و دستمزد هم که از فروردین ماه افزایش یافته بود تا مردادماه در لبنیات اعمال نشد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: لبنیات شیر خام محصولات لبنی قیمت گذاری محصولات قیمت محصولات لبنی افزایش قیمت شیر افزایش یافته قیمت شیر خام صنایع لبنی بنی طبا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۹۸۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریایی شمال امروز با ۴۹ سنت معادل ۰.۵۵ درصد افزایش به ۸۹ دلار و ۵۰ سنت رسید.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از رویترز، تنش‌های خاورمیانه قیمت نفت را افزایش داده، اما بالا رفتن ارزش دلار و نرخ تورم در آمریکا احتمال کاهش زود هنگام نرخ بهره را پایین آورده و مانع بالا رفتن بیش از حد قیمت نفت شده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریایی شمال امروز با ۴۹ سنت معادل ۰.۵۵ درصد افزایش به ۸۹ دلار و ۵۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۸ سنت معادل ۰.۳۴ درصد افزایش، ۸۳ دلار و ۸۵ سنت معامله می‌شود.

نگرانی در مورد عرضه نفت در ادامه تنش‌های خاورمیانه از قیمت آن حمایت می‌کند.

بنجامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت هرگونه حکمی از سوی دیوان کیفری بین المللی که در حال تحقیق در مورد حمله هفتم اکتبر حماس به رژیم صهیونیستی و حمله این رژیم به غزه است، هیچ تاثیری بر اقدامات این رژیم ندارد، اما می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

رژیم صهیونیستی حمله به رفح را در روز پنج شنبه و علی رغم هشدار متحدانش در مورد تلفات بالا در این منطقه آغاز کرد.

تحلیلگران عقیده دارند این عوامل ژئوپلیتیکی تاثیر تورم بالا را خنثی کرده و از قیمت نفت حمایت می‌کند.

اطلاعات اقتصادی آمریکا که در روز گذشته منتشر شد نشان داد تورم در این کشور در ۱۲ ماه منتهی به ماه مارس، ۲.۷ درصد افزایش داشته که بالاتر از هدف بانک مرکزی این کشور است.

انتظار می‌رود فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در اجلاس خود در هفته آینده ثابت نگه دارد.

این اطلاعات اقتصادی نشان می‌دهد نباید به این زودی‌ها منتظر پایین آمدن نرخ بهره بود.

در این بین، ارزش دلار به بالاترین رقم در برابر ین طی ۳۴ سال گذشته رسیده که یکی از دلایل آن بالا رفتن نرخ تورم بوده است.

از طرف دیگر، هیثم القیس، دبیرکل اوپک گفت پایان نفت به این زودی‌ها فرا نمی‌رسد. سرعت تقاضا برای انرژی تا حدی است که انرژی‌های جایگزین نمی‌توانند جای نفت را بگیرند؛ بنابراین تمرکز باید بر کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای باشد نه استفاده از نفت.

دیگر خبرها

  • عکس | اعلام قیمت محصولات سبک تجاری زامیاد
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • گران شدن ورزش به معنای تحمیل هزینه های بیشتر درمانی در آینده است
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است
  • قیمت محصولات سایپا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ افزایش قیمت شاهین و کوییک در بازار
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد