Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین – سیده زینب رزم گیر؛ ولی نادی قمی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با اقتصاد‌آنلاین گفت: رشد اقتصادی کشور و پتانسیل آن در اثر فرسودگی و مستهلک شدن ماشین آلات و سرمایه فیزیکی و عدم رشد سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی و نیز ثابت ماندن بهره‌وری و عدم جهش تکنولوژی، در حال اضمحلال است. از طرف دیگر نقدینگی همچون یک بهمن سهمگین بر روی اقتصاد آوار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار این مورد، نقدینگی به سرعت در حال تبدیل شدن به پول است. کاهش تولید کالا و خدمات در کنار افزایش نقدینگی، دغدغه کارشناسان اقتصادی را نسبت به ضعیف شدن و حتی بی ارزش شدن پول ملی افزایش داده است. رشد بازار سهام طی یکی دو ماه اخیر تحت تاثیر افزایش دغدغه‌ها نسبت به چشم‌انداز تورمی اقتصاد برای سال جاری است.

او افزود: تورم 2.5درصدی خردادماه، 3.5درصدی تیرماه و 3.2درصدی مردادماه باعث شده که سرمایه‌گذاران به این باور برسند که پول خود را از انواع اوراق با درآمد ثابت به سهام تبدیل کنند. البته، در این بین در ابتدا سهام شرکت‌های کالامحور شاخص‌ساز  مورد توجه قرار گرفته است چرا که از یک طرف عملکرد فصل بهار سال جاری آن‌ها چند برابر بهتر از عملکرد فصل مشابه سال گذشته بوده است و از طرف دیگر درآمد این شرکت‌ها با سرعت بیشتری تحت تاثیر افزایش نرخ ارز قرار می‌گیرد.

نادی قمی بیان کرد: به رغم چشم‌انداز تورمی، دغدغه‌های جدی نسبت به چشم‌انداز عملکردی ناشران بورسی و فرابورسی وجود دارد. نخست اینکه با توجه به فرسودگی نیروگاه‌ها و قطع‌شدن برق کارخانجات از چند ماه پیش، تولید بسیاری از شرکت‌ها کاهش یافته است و انتظار می‌رود که در شش ماهه دوم سال نیز این روند جدی‌تر ادامه یابد. بعلاوه در شش ماهه دوم سال، احتمال قطع شدن گاز کارخانجات همچون سنوات قبل، موجب کاهش بیشتر تولیدات خواهد شد. دیگر اینکه، با توجه به کسری بودجه دولت در اثر کاهش شدید فروش نفت، احتمال افزایش قیمت نهاده‌های انرژی وجود دارد. به اعتقاد بسیاری، قیمت پایین نهاده‌های انرژی و نرخ خوراک برای شرکت‌ها باعث شده که سود آن‌ها برای سال جاری به چندین هزار میلیارد تومان برآورد برسد؛ بنابراین جبران بخشی از کسری بودجه از طریق افزایش قیمت نهاده‌ها شاید منصفانه بوده و تاثیر با اهمیت در سودآوری آن‌ها ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: همچنین، برای کنترل تورم، احتمال اولویت قرار گرفتن کنترل قیمت کالاها افزایش یافته است. بدین معنی که صرف نظر از قیمت دلار در بازار آزاد، شرکت‌ها اجازه نخواهند داشت که محصولات و ارز حاصل از صادرات را بالاتر از قیمت تعیین شده، بفروشند. اگرچه در شرایط ابرتورم، دارایی‌های مالی و فیزیکی صرفا بر مبنای چشم انداز سودآوری خریداری نمی‌شوند بلکه پتانسیل رشد قیمتی و دست به دست شدن با قیمت بالاتر، در اثر ترس از بی‌ارزش شدن پول، رونق معاملات را در پی دارد، با این حال چشم انداز سودآوری بازار حکایت از شرایط نسبتا مطلوب دارد.

او تصریح کرد: جمع سود شرکت‌های بورسی و فرابورسی در سال ۱۳۹۹ حدود ۴۷۰هزار میلیارد تومان بوده است و برای سال جاری با فرض تورم مشابه سال قبل و لحاظ ریسک کاهش تولیدات، حدود ۸۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. با این سود و با توجه به ارزش ۷۴۰۰هزار میلیارد تومانی بازار سهام، متوسط P/E فوروارد بازار سهام حدود 8.7 برآورد می‌شود که در شرایط ابرتورم و ناپایداری اقتصاد مطلوب برآورد می‌شود. چرا که در شرایط تورمی، اولویت اول سرمایه‌گذاری حفظ قدرت خرید است و به طور متوسط، سودهای اسمی تضمین کننده چنین موضوعی است.

پربیننده ترین پراید ۱۵۵میلیون شد/ قیمت ساینا، کوییک و تیبا + جدول پراید ۱۵۵میلیون شد/ قیمت ساینا، کوییک و تیبا + جدول مقایسه صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری قابل معامله / پنج صندوق از افت شاخص در امان ماندند بازار خودرو از نفس افتاد؟ قیمت پژو ۴۰۵، به مرز ۲۱۷ میلیون تومان رسید + جدول

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس میلیارد تومان چشم انداز سال جاری شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۰۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/خبری از افزایش قیمت دلار نیست

یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار ارز در یک هفته اخیر روند نزولی داشته به طوری که دلار به نزدیک ۶۰ هزار تومان رسیده و تا زمانی که آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی حاکم باشد نرخ ارز در همین حدود‌ها خواهد ماند و خبری از افزایش قیمت دلار نیست. - اخبار اقتصادی -

مرتضی افقه استاد اقتصاد و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه اقتصاد کشور به میزان فروش نفت؛ ارتباطات خارجی و مسائل سیاسی وابسته است، اظهارداشت: هر تحول سیاسی که منجر به تغییر در روابط خارجی و تجارت شود بر بازار ارز اثر می‌گذارد.

قدرت نظامی پشتوانه ثبات اقتصاد/ریزش دلار به‌سمت کانال 50هزار



وی افزود: درگیری‌های سیاسی ایران و همچنین تنش‌های منطقه باعث افزایش انتظارات تورمی و در نهایت رشد نرخ ارز شد؛ اما زمانی که مردم و فعالین اقتصادی از کاهش تنش و شوک‌ها سیاسی اطمینان پیدا کردند نرخ ارز روند نزولی خود را آغاز کرد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: بازار ارز در یک هفته اخیر روند نزولی داشته به طوری که دلار به نزدیک 60 هزار تومان رسیده و تا زمانی که آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی حاکم باشد نرخ ارز در همین حدود‌ها خواهد ماند و خبری از افزایش قیمت دلار نیست.

وی افزود: افزایش یا کاهش نرخ ارز در بلند مدت به احتمال وقوع یا عدم وقوع شوک‌های سیاسی بستگی دارد، البته خوشبختانه طبق گزارش‌های اعلام شده از سوی مراجع رسمی فروش نفت افزایش یافته؛ بنابراین دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز باز است.

افقه بیان کرد: بانک مرکزی در سمت عرضه با مشکلی مواجه نیست؛ بنابراین می‌تواند سیاست‌های مناسبی را در بازار ارز اتخاذ کند؛ البته هم‌اکنون نیز با اقدامات خوب بازارساز و کاهش تنش‌های سیاسی شاهد اُفت قیمت دلار هستیم.

این استاد دانشگاه درباره نقش دلالان و سفته بازان در افزایش نرخ ارز در یک ماه گذشته گفت: زمینه فعالیت سفته بازان و سوداگران با رخ دادن تنش و شوک‌های سیاسی بیشتر می‌شود یعنی زمانی که ایران با مسائل سیاسی رو به رو است عده‌ای از این فضا برای دلالی و بالا بردن نرخ ارز به منظور به دست‌آوردن عایدی استفاده می‌کنند؛ بنابراین مردم باید دقت کافی داشته باشند تا گرفتار این بازی‌های مقطعی نشده و متضرر نشوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی
  • بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/خبری از افزایش قیمت دلار نیست