Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسته ویژه خبری «تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دختر وزیر اسبق بهداشت: عمدی بودن سقوط پدرم صحت ندارد

شیرین طریقت منفرد دختر وزیر بهداشت دولت دهم، درباره آخرین وضعیت جسمانی پدر خود توضیحاتی داد. شیرین طریقت منفرد دختر وزیر اسبق بهداشت اظهار کرد: پدرم بر اثر سقوط در چاله آسانسور ساختمان نیمه کاره که قرار است مرکز طب سنتی شود، دچار حادثه شدند. او افزود: پدرم به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل شد و اکنون وضعیتش پایدار است و در کما نیست. دختر وزیر اسبق بهداشت تاکید کرد: خبر‌هایی که در رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر اینکه حادثه سقوط پدرم عمدی بوده، منتشر شده است که این اخبار صحت ندارد.

رئیس کمیسیون بهداشت: ایران در زمینه تولید واکسن جزو ۶ کشور برتر دنیا است

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مجلس گفت: درحال حاضر جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید واکسن جزو شش کشور برتر دنیا بوده و براساس برنامه ریزی صورت گرفته از مهرماه به حجم قابل توجهی از تولید واکسن در کشور خواهیم رسید. حسینعلی شهریاری با اشاره به اقدامات صرت گرفته در مقابله و مبارزه با کرونا، افزود: تغسیل، تکفین و تدفین متوفیان ناشی از کرونا توسط طلبه ها، بسیجیان و نیروهای جهادی شیعه و سنی با حفظ شان و منزلت آنان انجام شده که زحمات و تلاش های این عزیزان قابل تقدیر است.

احمد سالک: سبک زندگی مردم باید تغییر کند

احمد سالک بر این باور است که دولت بر بحث مسائل معیشتی و اقتصاد مردم نباید جزیره ای عمل کند یعنی وزارت جهاد برای خودش بخشنامه بدهد، وزارت اقتصاد جداگانه بخشنامه بدهد وزارت صنعت و معدن هم جداگانه بخشنامه بدهد. در نتیجه، معضلاتی را برای کارفرما و تولیدکننده‌ها به وجود بیاید. سالک همچنین گفت: در حال حاضر وضعیت فرهنگ به ویژه وضعیت فرهنگ دینی مردم در طول این دوره یازدهم و دوازدهم ضربه سنگینی خورده است این بندوباری‌ها، بی‌حجابی‌ها و سگ بازی‌ها که بیانگر سبک زندگی غربی مردم شده است باید تغییر کند و به سبک زندگی اسلامی درآید. بنابراین متخصصان در این زمینه طراحی کنند، هدف‌گذاری کنند و کار کنند. این هم نیازمند دستگاه های ذیربط وزارتی است که این ها باید دور هم جمع شوند و متفرق شوند و به صورت جداگانه کارشان را انجام دهند.

علم‌الهدی: فضای مجازی عربده‌کشی سر چهارراه است

علم الهدی با بیان اینکه باید جهادگرانه برای این سه وعده بدوند، یادآور شد: ۲ وعده دیگر یک میلیون شغل و یک میلیون مسکن تا سال آینده است که باید عملی شود تا اعتماد مردم بازگردد. امام جمعه مشهد متذکر شد: این فضای مجازی عربده‌کشی سر چهارراه است و زمانی که شایعه‌پراکنی در فضای مجازی صورت بگیرد دولت باید کار خود را رها کند و جو را آرام و به پاسخ به شبهات بپردازد؛ وظیفه مردم این است که به شایعات دامن نزده و پس از تحقیق در مورد مسائل آن را باور کنند. وی در خصوص وظیفه مجلس تصریح کرد: وظیفه مجلس شورای اسلامی است این است که بر کار دولت نظارت کند و جلوی تخلفات را بگیرد.

نمازی: اسحاق جهانگیری منتخب حزب کارگزاران در انتخابات نبود

نمازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حزب کارگزان پاسخگوی عملکرد اسحاق جهانگیری بوده است؟ گفت: جهانگیری در انتخابات پست نگرفت، بلکه او معاون اول رئیس جمهوری نظیر آقای روحانی بود که او هم در نتیجه کارکرد حزبی روی کار نیامده بود و او هم وقتی روی کار آمد اعلام کرد که من عضو هیچ حزب و گروهی نیستم.فعال سیاسی اصلاح طلب در تشریح علت این موضوع تصریح کرد: در کشور ما بسیاری گمان می‌کنند که کارکرد حزبی بد است، در حالی که در نظام های دموکراتیک احزاب امور را جلو می‌برند؛ اما شاهد بودیم آقای روحانی هم هرگز اعلام نکرد که عضو حزب و گروهی است و حتی آقای خاتمی هم که خودش موافق حزب بود هرگز اعلام نکرد که من عضو چه حزبی هستم؛ کمااینکه آقای جهانگیری منتخب حزب کارگزران نبود، زیرا اصلا منتخب نبود.

روایت رسانه آمریکایی از تصمیم جدید بایدن درخصوص ایران

نشریه واشنگتن فری بیکن گزارش داد که درست چند روز پس از درخواست نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل از جو بایدن رییس جمهوری آمریکا برای توقف مذاکرات، تعداد اعضای تیم مذاکره کننده بایدن در امور برجام در حال افزایش است.به گزارش نشریه آمریکایی واشنگتن فری بیکن، یک مقام وزارت خارجه آمریکا تایید کرده که دن شپیرو سفیر دولت باراک اوباما در اسرائیل اکنون به عنوان یک مشاور در مساله ایران فعالیت می‌کند.این مقام آمریکایی گفت که شپیرو اولین عضو از گروه کوچک مشاوران نیمه وقت است که بر روی یک توافق هسته‌ای جدید کار می‌کند.بر اساس این گزارش، این اقدام نشانه تعهد آمریکا به پیشرفت مذاکرات است درحالیکه ایران خواستار رفع تمامی تحریم‌ها شده است. استخدام شپیرو نشان می‌دهد که دولت هیچ اعتنایی به هشدار اسرائیل نمی‌کند.به گفته یک مقام ارشد آمریکایی آگاه از دیدار بایدن و بنت، مقام های ارشد دولت بایدن در جریان اولین سفر بنت به آمریکا به او گفتند که آنها از تلاش برای مذاکره جهت بازگشت به برجام دست بر نمی‌دارند.

توصیه‌های میرسلیم به دستگاه‌های نظارتی: دل مردم را شاد کنید

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دستگاه‌های نظارتی باید از موضع انفعالی که در دولت گذشته داشتند خارج شوند و الا مشروعیت خود را زیر سوال می‌برند.سید مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران در مجلس در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: دستگاه‌های نظارتی باید از موضع انفعالی که در دولت گذشته داشتند خارج شوند.میرسلیم تاکید کرد: این‌دستگاه‌ها باید متخلفان را گرفتار و دل مردم را شاد کنند و الا مشروعیت خود را زیر سوال می‌برند.

درخواست ویژه علی مطهری از رییس سازمان زندان‌ها

علی مطهری در نامه به رییس سازمان زندان ها به خبر الزام یک زندانی برای مطالعه آثار شهید مرتضی مطهری واکنش نشان داد.

متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای محمدمهدی حاج محمدی

ریاست محترم سازمان زندانها

با اهداء سلام، در خبری آمده بود که «یک فعال مدنی در زندان عادل‌آباد شیراز در پی مخالفت با مطالعه کتابهای استاد شهید آیت‌الله مطهری از آزادی زودهنگام محروم شد. مسئولان زندان به او گفته بودند که در صورت مطالعه و دادن آزمون در خصوص کتابهای استاد مطهری به صورت زودهنگام آزاد خواهدشد.»

امیدوارم این خبر دروغ باشد اما اگر درست باشد نشانه یک خطای بزرگ از سوی سازمان زندانها و یک ظلم بزرگ بر استاد مطهری است. در کجای دنیا و چه زمانی سابقه داشته است کسی با مطالعه اجباری هدایت شود؟! کسی که چنین تصمیمی گرفته و اجرا کرده است کمترین آشنایی را با نظرات استاد شهید مطهری نداشته است که آن عالم ربانی چه تأکیدی بر آزادی تفکر و چه تأکیدی بر این داشت که برخی امور اجباربردار نیست، از آن جمله است رشد فکری و رشد اجتماعی انسانها.

در این امور ضمن هدایت کلی مصلحان و رهبران جامعه، افراد باید آزاد باشند و با اختیار خود عقیده یا راه خویش را انتخاب کنند. در واقع این کار درست ضد اندیشه و سیره استاد مطهری و کاری علیه افکار و آثار ایشان است که مطالعه آنها مورد تأکید شدید امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب است.

این در حالی است که برخی از توصیه‌های اکید آیت‌الله مطهری به دولتها و مسئولان کشور که در همان دو ماه و اندی که بعد از پیروزی انقلاب در قید حیات بودند بیان کرده‌اند مانند احترام به آزادی بیان و اهمیت عدالت اجتماعی اساساً مورد توجه کافی نبوده است.

راه درست این است که کتابهای استاد در دسترس زندانیان باشد، هر کس تمایل داشت از آنها استفاده کند.

مستدعی است دستور فرمایید موضوع بررسی شود و چنانچه این رویه در زندانها معمول است دستور لغو آن صادر گردد. قبلاً از حسن توجه شما سپاسگزارم.

با تقدیم احترام

علی مطهری

کوثری: حمایت ما از مردم افغانستان است، نه طالبان

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: سیاست‌های ما در مقابل طالبان بر اساس حمایت از آنها نبوده، بلکه حمایت ما از مردم افغانستان است و تا زمانی که طالبان چارچوب سیاست خارجی خود را روشن نکند، نمی‌توانیم سیاست خود را در قبال آنان اعلام کنیم.

واکنش سخنگوی جبهه اصلاحات به اعلام آمادگی شورای وحدت برای انتخابات 1402

سخنگوی جبهه اصلاحات گفت: علی القاعده با نرخ تورم ۵۰درصد و اقتصادی که به سمت ونزوئلایی شدن می رود، سطح مشارکت در هر انتخاباتی نسبت به انتخابات قبل تنزل پیدا خواهد کرد و این یکی از تهدیدهای جدی اتفاقا علیه امنیت ملی کشور است که به نظر می آید اصولگرایان حتی گوشه چشمی هم به آن ندارند.«آذر منصوری»، سخنگوی جبهه اصلاحات، در گفت و گو با برنا در رابطه با اظهارات سخنگوی شورای وحدت مبنی بر آمادگی اصولگرایان از اکنون برای انتخابات 1402" گفت: اگر تلاش اصلاح طلبان در راستای معنا و مفهوم پیدا نکردن انتخابات نباشد، تکرار آنچه در انتخابات ۹۸ اتفاق افتاد بسیار محتمل خواهد بود. آنچه که در انتخابات ۹۸حادث شد و در انتخابات ۱۴۰۰هم تکرار شد، حذف حداکثری اصلاح طلبان ذیل نظارت استصوابی بود که عملا انتخابات را از معنا و مفهوم تهی کرد و مشارکت در انتخابات را به پایین ترین نرخ آن تنزل داد.او در ادامه بیان کرد: اصولگرایان حداقل برای آن بخشی که پایگاه رای خودشان می دانند باید کارنامه قابل قبولی ارائه بدهند، به خصوص در شرایط حاضر که همه قوا یکدست شده، هیچ دلیلی برای عدم موفقیت خود نباید داشته باشند. اینکه تا چه حد عملکرد این مجلس در راستای حل مشکلات مردم و محرومان جامعه بوده و به تبعیض و بی عدالتی خاتمه داده و از کوچک شدن سفره های مردم جلوگیری کرده است، پرسشی است که هم در انتخابات ۱۴۰۲ و هم در ۱۴۰۴ باید به آن پاسخ داده شود.

حمایت صالحی از «پنجشیر» افغانستان

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در توییتی نوشت: فردای امن ایران، منطقه و جهان در دولت فراگیر در افغانستان است. صدای حق را از پنجشیر پشتیبان باشیم.سید عباس صالحی وزیر سابق ارشاد اسلامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: احمد مسعود در پنجشیر یک حرف دارد: دولت جدید افغانستان فراگیر باشد و فقط طالبانی نباشد.وی تصریح کرد: طالبان برای سرکوب این صدا پنجشیر را محاصره کرده‌اند. فردای امن ایران، منطقه و جهان در دولت فراگیر در افغانستان است. وزیر سابق ارشاد اسلامی: صدای حق را از پنجشیر پشتیبان باشیم.

هشدار سفارت ایران در اسپانیا درباره یک موضوع مالی

سفارت ایران در اسپانیا نسبت به انجام برخی کلاهبرداری ها از ایرانیان مقیم این کشور هشدار داد.در اطلاعیه سفارت ایران در مادرید در این ارتباط نوشته شده است: «به اطلاع ایرانیان عزیز مقیم اسپانیا می رساند بر اساس گزارش های دریافتی از سوی تعدادی از هموطنان، به تازگی برخی از افراد کلاهبردار با بهانه هایی همچون مساعدت در تسهیلات انتقال پول، گرفتن اقامت اسپانیا، انجام وکالت و … و با استفاده از ترفندها و شگردهای متفاوت از جمله ادعای کذب ارتباط و تعامل خود با سفارت و اعضاء آن و یا اعلام این که فعالیت ها و اقدامات آنان مورد حمایت سفارت می باشد! اقدام به فریب و کلاهبرداری از دیگر هموطنان می نمایند.بدین وسیله اعلام می نماید که ارتباطات و تعاملات این سفارت و اعضای آن با جامعه ایرانیان مقیم به صورت مستقیم، شفاف و بدون هر گونه واسطه بوده و صرفاً در چارچوب وظایف قانونی و مقررات و دستورالعمل های اداری صورت می گیرد و هر گونه اظهار نظر افراد در این ارتباط دروغ و فریبکاری محض بوده و هیچ گونه مبنا و اعتباری ندارد.

اظهارات سفیر تهرات در بیروت درباره ارسال سوخت به لبنان

سفیر ایران در بیروت با اشاره به اینکه سوخت کشتی‌های ایرانی به ملت لبنان خواهد رسید، تاکید کرد: ما به هیچ طرف منطقه ای و بین المللی اجازه نخواهیم داد که با ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در کنار ملت های منطقه مقابله کند..محمد جلال فیروزنیا در گفت وگو با شبکه المنار گفت که کشتی های ایرانی به ملت لبنان خواهد رسید و ما به هیچ طرف منطقه ای و بین المللی اجازه نخواهیم داد که با ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در کنار ملت های منطقه مقابله کند.وی گفت: ما علیه سیاست گرسنه کردن ملت ها در کنار ملت های منطقه می ایستیم و این سیاست تنها علیه ملت لبنان نیست بلکه علیه ایران و عراق و تمام ملت های منطقه است. عملیات ارسال سوخت به لبنان در چارچوب روابط برادرانه میان دوکشور است و یک تجارت قانونی به شمار می رود و

نیازی ندارد که هیچ طرف دیگری از جمله آمریکایی ها در این مساله دخالت کنند.فیروز نیا با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه نفت ایران تحریم است تاکید کرد: این تحریم ها یکجانبه و غیرقانونی و غیرمشروع است و آمریکایی ها حق دخالت ندارند، این مساله مختص لبنانی ها و ایرانی ها است و هیچ ربطی به آمریکایی ها ندارد.سفیر کشورمان تاکید کرد: درخصوص جزئیات چگونگی رسیدن نفتکش ها به لبنان باید گفت که این مساله به طرف ایرانی مربوط نمی شود بلکه مربوط به طرف لبنانی و برادران حزب الله و طرف های ذیربط است.

واکنش خطیب‌زاده به درگیری‌های «پنجشیر»

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به درگیری‌های پراکنده در پنجشیر افغانستان، همه طرف‌ها را به خویشتنداری و پایبندی به اصل گفت و گو برای حل و فصل اختلافات دعوت کرد و از گروه‌های افغانستانی خواست از به کارگیری مجدد خشونت و برادرکشی اجتناب کنند.سعید خطیب‌زاده درباره تحولات این روزهای افغانستان و درگیری‌های پراکنده در پنجشیر، همه طرف‌ها را به خویشتنداری و پایبندی به اصل گفت وگو برای حل و فصل اختلافات و رسیدن به یک راه‌حل مرضی‌الطرفین دعوت کرد.سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با همه طرف‌ها در ارتباط مستمر بوده و تمامی مساعی خود را به‌کار گرفته تا رنج و درد مردم افغانستان به حداقل ممکن کاهش پیدا کند. ما معتقدیم تنها از طریق گفت وگوهای اصیل بین‌الافغانی بدون حضور و مداخله کشورهای خارجی می‌توان به صلح و ثبات پایدار در افغانستان رسید.خطیب‌زاده عنوان کرد: افغانستان امروز خسته از سال‌ها اشغال و جنگ و خشونت است و لذا همه گروه‌ها باید از به‌کارگیری مجدد خشونت و برادرکشی اجتناب کنند.وی با محکوم کردن هرگونه مداخله خارجی اظهار کرد: مردم افغانستان شایسته دولتی مردمی و فراگیر هستند که بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی این کشور باشد.

عراق: در مذاکرات ایران، عربستان و آمریکا نقش مهمی داشتیم

وزیر خارجه عراق در سخنانی اعلام کرد سیاست این کشور سیاست مذاکره و گفتگوست و بغداد گرایش درگیری را به روند گفتگوی سازنده تبدیل کرده است.به گزارش خبرگزاری آلمان، «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق که به اتریش سفر کرده است در سخنانی اعلام کرد که این کشور نقش موثری در مذاکرات میان ایران، عربستان و آمریکا داشته است و عراق سیاست گفتگو را در پیش گرفته است تا از درگیری‌های سیاسی و نظامی دوری کند.او در ادامه افزود: بغداد در خصوص موضوعات مربوط به کشور‌های همسایه‌ مانند ترکیه که به دلیل حزب کارگران کردستان (پ ک ک) به شمال عراق وارد شده است با سیاست گفتگو برخورد کرد نه سیاست واکنش سریع، چون ما به دنبال ثبات و صلح در داخل و خارج از کشور هستیم.وزیر خارجه عراق اضافه کرد: بغداد درگیری را به روند گفتگوی سازنده تبدیل کرده است و به همین دلیل است که همه شرکت‌کنندگان در کنفرانس بغداد اعلام کردند از انتخابات ما حمایت خواهند کرد.فواد حسین در پایان هم افزود: دولت عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش هم برنامه استراتژیکی تدوین کرده است که منافع عراق و کشور‌های همسایه آن را تامین می‌کند.

چین: حجم بالای واکسن سینوفارم به ایران ارسال می‌شود

وزیر خارجه چین در گفتگوی تلفنی با امیرعبداللهیان از ارسال حجم بالای واکسن سینوفارم در سپتامبر و در روزهای آینده به ایران خبر داد.وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین در گفتگوی تلفنی امروز (جمعه) با حسین امیرعبداللهیان، آغاز به کار وزیر امور خارجه کشورمان را تبریک گفت.وزیر امور خارجه چین با ابلاغ سلام رئیس جمهور کشورش به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور اسلامی ایران، بر نقش سازنده و کلیدی کشورمان در تحولات منطقه تاکید کرد.وانگ یی با تأکید بر اینکه جهت گیری چین توسعه همه جانبه روابط دوجانبه فیمابین است، اهتمام جدی رئیس جمهور چین برای توسعه روابط دوکشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: معتقدیم هیچ تحول و یا مانعی در سطح بین‌المللی نمی تواند در روابط پایدار دو کشور خللی ایجاد کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم طالبان محمد اسلامی کرونای لامبدا اربعین 1400 وزرای دولت سیزدهم پارالمپیک بسته ویژه خبری بسته خبری اخبار روز محرم طالبان محمد اسلامی کرونای لامبدا اربعین 1400 وزرای دولت سیزدهم پارالمپیک جمهوری اسلامی ایران وزیر امور خارجه مردم افغانستان ملت های منطقه سازمان زندان فضای مجازی علی مطهری دختر وزیر دستگاه ها ملت ها طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۱۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران

آفتاب‌‌نیوز :

 آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت جو بایدن که به چین سفر کرده است، روز جمعه در پکن با شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفتگو کرد و گفت که در خصوص چگونگی نقش سازنده چین در «بازدارندگی حکومت ایران» و گروه‌های وابسته به آن در تشدید تنش‌ها در خاورمیانه (غرب آسیا) گفتگو کرده است.

بلینکن تصریح کرد: «من فکر می‌کنم روابطی که چین [با حکومت ایران]دارد می‌تواند در تلاش برای آرام کردن تنش، جلوگیری از تشدید و گسترش آن مثبت باشد و ما توافق کردیم که به طور منظم در باره این موضوع در ارتبط باشیم و مطمئنم که این طور خواهد بود.»

وزیر خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در عین حال، چین را متهم کرد که با تداوم ارسال اقلامی که روسیه می‌تواند از آن‌ها در ساخت تسلیحات استفاده کند، به این کشور در ادامه حملات به اوکراین کمک می‌کند.

او مدعی شد: چین با تامین ریزتراشه‌ها و قطعات مکانیکی که می‌تواند برای اهداف نظامی استفاده شود به روسیه در این جنگ کمک می‌کند.

بلینکن در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا نیز در پایان این سفر گفت که از دیدار خود برای مطرح کردن نگرانی‌های دولت بایدن در مورد حمایت چین از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه استفاده و تاکید کرده است که در صورت حمایت، اقدامات بیشتری از سوی واشنگتن مانند گسترش تحریم‌های موجود علیه بیش از ۱۰۰ نهاد و فرد چینی انجام خواهد شد.

آمریکا ادعا می‌کند که حمایت چین، روسیه را قادر می‌سازد تا تولید تانک، مهمات و خودرو‌های زرهی را افزایش دهد و به حمله خود به اوکراین ادامه دهد.

بلینکن افزود: «ما به چین گفتیم که اگر این حمایت متوقف نشود، اقدامات را افزایش خواهیم داد و احتمالا سایر کشور‌ها نیز این کار را خواهند کرد. ما به دنبال این هستیم که آن‌ها این حمایت را متوقف کنند، و اگر این کار را نکردند، ما اقدام خواهیم کرد.»

وزیر خارجه آمریکا از ارائه جدول زمانی برای اقدامات بیشتر خودداری کرد و گفت که همتایان چینی او نقش این کالا‌ها را در جنگ اوکراین بی اثر دانسته اند، اما این کالا‌ها را تجارت با روسیه توصیف کرده و گفته اند که موفقیت مسکو به چین بستگی ندارد.

پکن پیش از این از آمریکا به عنوان «اتهامات بی اساس» درباره «تجارت و مبادلات عادی اقتصادی» بین چین و روسیه انتقاد کرده بود.

چین مدت‌ها اعلام کرده است که در جنگ اوکراین بی طرف است و همچنان خود را به عنوان یک میانجی بالقوه صلح در مناقشه معرفی می‌کند، درحالی که از زمان آغاز جنگ روابط اقتصادی، استراتژیک و دیپلماتیک خود را با روسیه تقویت کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • از مردم افغانستان حمایت می کنیم
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران / عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران /عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا
  • مالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • اسحاق جهانگیری: گفتم حاضر نیستم زن و بچه‌ام را سوار پیکان کنم
  • اسحاق جهانگیری: گفتم حاضر نیستم زن و بچه‌ام را سوار پیکان کنم /در جلسه با نمایندگان و حدادعادل گفتم اجازه نمی دهم تولید ال ۹۰ را متوقف کنید
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد