Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: منتقدان تلویزیون اصولاً برای استدلال های خود پیرامون خودداری از تماشای سریال های این رسانه، تقید اغلب آنها به مفاهیم و سوژه های بارها استفاده شده، کستینگ بارها آزموده و دیده شده و ساختارهای یکنواخت را از جمله عوامل اصلی ذکر می کنند. همان عواملی که طی سالهای اخیر باعث شده بسیاری از سریال های شبکه نمایش خانگی گوی سبقت را از مجموعه های تلویزیونی بربایند و البته جریان ساز نیز باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال آنکه تلویزیون با وجود محدودیت های ذاتی و ملاحظات گاه عادت شده، به هر حال پتانسیل های بالاتری برای جذب و حفظ مخاطب در قیاس با پلتفرم های رقیب دارد. در این میان هر گاه تلویزیون به سازندگان اعتماد کرده و از رجوع به حوزه های متنوع و بکر هراس به خود راه نداده، ماحصل رضایتبخش بوده و مردم را نیز به سوی قاب جادو بازگردانده است.

آنچه در عنوان مطلب حاضر برای «افرا» تعبیر به کلیشه زدایی و گریز از قالب های تکراری کردیم، در واقع نقاط قوت اصلی هستند که توانسته اند این سریال را در عین برخی کاستی ها و به رغم پخش تنها شش- هفت قسمت، بدل به یکی از پربیننده ترین سریال های اخیر تلویزیون کنند.

«افرا» سریال شبانه جدید شبکه یک سیما به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی محمدکامبیز دارابی و مجید مولایی در وهله نخست، از محتوای مناسبی سود جسته است. مضمونی متکی به مسائل مبتلا به بومی شمال کشور که با مهارت با عناصر دراماتیک معمول آمیخته شده و درامی گرم و درگیر کننده را تشکیل داده اند که تماشاگر تشویق به تماشای آن شده است. همان طور که دیوید مک کوئین در کتاب «راهنمای شناخت تلویزیون»، یکی از علل توفیق سریال های خارجی بویژه در آمریکا، کره جنوبی، چین و تا حدودی هند را محلی بودن و تکیه شخصیت پردازی به فرهنگ و مناسبات بومی این کشورها می دانند. نکته ای که ضمن روایتگری، ناخودآگاه فرهنگ و هویت رفتاری این کشورها را نیز به مخاطب خارجی منتقل و گوشزد می کند.

روایت «افرا» نیز دقیقاً از همین قاعده پیروی کرده است. قصه «افرا» در دو سوی به ظاهر موازی در حال گسترش و نضج است، اما در واقع بی شک بزودی این موازات با هنجار شکنی و برخورد ناگزیر، به گره افکنی های عمده ای ختم خواهد شد تا تنور سریال حسابی داغ شود.

 

در سویی ما شاهد زندگی و فعالیت مسعود فروزش(با بازی جاندار روزبه حصاری) در مقام مأمور محیط بانی در استان گیلان مواجه هستیم. مردی به ظاهر عصبی و خشن با رفتارهای افراطی که عشق و وابستگی عجیب و جنون آمیزی به شغلش دارد و در زندگی خانوادگی نیز نتوانسته به توفیقی برسد. از سوی دیگر دلبستگی و شور عاشقانه پیمان(محمد صادقی) به خواهر مسعود(سارا باقری)، در سویه دیگر داستان خود خرده روایتهایی را پدید آورده که به مرور با زندگی مسعود، پیوند نامیمونی می خورند تا درام هوشمندانه قوام یابد و به وحدت برسد. در این میان کاراکترهایی چون برادر پیمان(پژمان بازغی)، حاج محمود پدر مسعود(مهدی سلطانی) و دیگر شخصیت هایی که احتمالاً بزودی معرفی خواهند شد، آرام آرام چنان به ضرورت چرخش های روایی، تغییر کارکرد خواهند داشت که بیننده در تصمیم برای پیگیری «افرا»، تردید به خود راه ندهد. در این بستر، نویسنده بخوبی و به دور از شعارزدگی، به اهمیت «محیط بانی» در حراست از جنگل های سرسبز و حیات وحش ارزشمند شمال کشور نیز پرداخته و دغدغه های کاراکتری متعصب و مسئولیت شناس و همکارانش را نمودی عینی بخشیده است. حوزه ای که علی رغم اهمیتش در حفظ زیست بوم شگرف و زیبای شمال، همچنان چندان برای تماشاگران شناخته شده نیست. این مهم زمانی ماهیت خطیرتری نیز پیدا می کند که از آمار تقدیم ۱۲۰ شهید در زمینه تامین امنیت محیط زیستی کشور سخن به میان می آید.

چه بسا البته بهتر می بود که فیلمنامه ورودی در حد بضاعت داستان به زندگی شکارچیان غیر مجاز نیز داشته باشد تا داستان به ورطه یک سویگی نیفتد.

مواردی که اگرچه پیشتر در سینما با معدود فیلم هایی بویژه در سینمای خسرو معصومی چون «رسم عاشق کشی»، «جایی در دوردست» و ... تبلور یافته بود، اما در تلویزیون کمتر محلی از اعراب داشت. حال شبکه یک سیما با سریال «افرا» ورود قابل قبولی به این حوزه داشته است تا واقعیات بعضاً تلخ آنرا بدون تعارف و احتیاط های بی مورد، در دل یک درام عاشقانه به تصویر بکشد.

البته هنوز حتی یک سوم از قصه «افرا» نیز روایت نشده و باید دید این مجموعه در ادامه چطور می تواند رضایت بینندگانش را تداوم بخشد و روی موضوع حساس و جالبی که برگزیده مانور دهد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شبکه یک افرا سریال افرا روزبه حصاری بهرنگ توفیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۲۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلویزیون «جام‌جم» را تعطیل کرد؟

«جام‌‌جم» مدتی است روی آنتن نمی‌رود؛ در حالی‌که بسیاری از جمله رئیس صدا و سیما اعتقاد داشتند وجود برنامه منتقدانه‌ای نسبت به خود رسانه ملّی لازم است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه تلویزیونی «جام‌جم» در 24 قسمت روی آنتن رفت. دوشنبه شب‌هایی که در شبکه یک منتظرِ مناظره و میزگردی جنجالی بر سر موضوعات مختلف بودیم. تا جایی که برخی از این موضوعات به گفت‌وگو با مدیران تلویزیون کشیده می‌شد.

از ماجرای نطق‌کشی و دستمزدهای عجیب و غریب تا نقد سریال‌های ضعیف و کم‌کیفیت که مورد نقد بسیاری قرار گرفت. نظرسنجی‌هایی که از یلدای پرهیاهو می‌گفتند و سلبریتی‌هایی که باید به چه صورت مدیریت شوند. همچنین خیلی از بحث‌های دیگر که به تعبیرِ بسیاری، نقدهای سازنده‌ای که جایِ خالی چنین بحث و اظهارنظرهایی مدت‌ها در تلویزیون خالی بود.

در حالی که از مدیر شبکه نسیم تا رئیس سیمافیلم و مدیران شبکه‌های چهار و کودک و نماینده‌ای از معاونت سیاسی صداوسیما و خیلی‌های دیگر به جام‌جم آمدند از آن طرف هم پای تهیه‌کنندگان، بازیگران و کارگردانانی همچون حامد عنقا، ایرج محمدی، مهدی فرجی و سیدجواد هاشمی هم به این برنامه باز شد.

از سلبریتی‌ها شروع کرد به حوزه کودک و نوجوان، مواجهه صداوسیما با بحران‌ها، سریال‌سازی و موضوعات روزی همچون ویژه‌های تلویزیون خصوصاً در یلدا پرداخت.

اما زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید که انتقادات صریح و فضای تند و تیزِ مناظرات و گفت‌وگوهای این برنامه تلویزیونی به مذاقِ برخی از مدیران در صداوسیما خوش نمی‌آید. شاید از این جهت باشد که ماه رمضان و عید نوروز بهانه‌ای شد تا از «جام‌جم» فعلی موقتاً خداحافظی شود.

اینکه می‌گوییم موقت، چون برخی از برنامه‌ها در مقاطعی از تلویزیون کنار گذاشته شدند و با گروه و فضایی متفاوت‌تر برگشته‌اند. پیگیری خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد پای برخی از مدیران برای جلوگیری از ساختِ «جام‌جم» با این فضای انتقادی تند و تیز و صریح که مورد استقبال بسیاری از هنرمندان و جامعه فرهنگ و هنر و حتی خود پیمان جبلی رئیس صداوسیما بود که از آن به عنوان نقدی سازنده یاد می‌کرد در میان است.

نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»

باید دید «جام‌جم» با همین شکل و شمایل و گروه سازنده به آنتن تلویزیون برمی‌گردد با گروهی دیگر و متفاوت‌تر این اتفاق خواهد افتاد؟ اما هرچه هست تلویزیون در روزهایی که موضوع نظرسنجی و بحث مخاطب، سریال‌سازی درست و اصولی، ساخت آثار نمایشی با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، تبلیغات در نمایش‌خانگی و بسیاری از موارد دیگر مطرح است جای چنین برنامه‌ای خالی است که می‌توانست با نقدهای کارشناسانش، نقشه راه بهتری را برای سیاستگذاری و مدیریت در تلویزیون ترسیم کند.

همان‌گونه که پیمان جبلی رئیس صداوسیما درباره این برنامه تلویزیونی گفته بود: یکی از موضوعاتی که در این میان مغفول مانده بود خود رسانه ملّی است که محل نقد بسیاری است و موافقان و مخالفان درباره موضوعات مختلف مرتبط با مأموریت‌های رسانه ملی وجود دارد. بنده از روز اول دغدغه‌ام این بود در همان ماه‌های اول وعده دادم برنامه‌ای در این خصوص روی آنتن خواهیم برد. آماده‌سازی این برنامه متأسفانه طول کشید من خودم از همکاران خودم گلایه کردم دیر شروع شد، مراحل پختگی خودشان را طی می‌کند و ان‌شاءالله با قدرت به کار خودش ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بدهکاری سینما و تلویزیون به روز معلم
  • تلویزیون «جام‌جم» را تعطیل کرد؟
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • (ویدئو) حرکت جنون‌آمیز پسر جوان؛ پرش از روی ۲ خودرو در حال عبور
  • حرکت جنون‌آمیز پسر جوان؛ پرش از روی ۲ خودرو در حال عبور (فیلم)
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • ببینید | حرکت جنون‌آمیز پسر جوان؛ پرش از روی ۲ خودرو در حال عبور
  • وصول عوارض و معوقات آلایندگی محیط زیستی در استان سمنان پیگیری شود
  • ۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند