Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/ایلام مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان ایلام گفت: ناظرینی که در کشتارگاه‌ها مستقر می‌شوند دوره آموزش احکام ذبح شرعی را طی کرده و در فرایند کشتار موضوعاتی از قبیل اهمیت حلال خوری، ساماندهی ذبح شرعی، شرایط ذبح در دام های سبک و سنگین، وسیله ذبح، استقبال از قبله و گفتن بسم الله را رعایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر «علی‌یار بازیار» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طبق قانون نظارت بر ذبح شرعی که در  مجلس شورای اسلامی مصوب شده همه کشتارگاه‌های سطح کشور ملزم شدند که علاوه بر ناظر بهداشتی یک ناظر ذبح شرعی بر فرایند ذبح نظارت داشته باشد.

وی گفت: تمام گوشت هایی که در کشتارگاه تولید می شود تحت نظارت ناظر ذبح شرعی و ناظر بهداشتی از طرف دامپزشکی قرار دارد به همین دلیل است که ما به همشهریان و هم استانی های‌مان توصیه می‌کنیم حتماً مواد پروتئینی و گوشتی خودشان را از مراکز مجاز خریداری کنند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه  تمام کشتارگاه‌های سطح کشور و استان علاوه بر نظارت دامپزشکی باید دستورالعمل های کد حلال را نیز رعایت کنند، تصریح کرد: در سطح استان چندین دوره آموزش برای ناظران برگزار شده  و این فعالیت به طور مداوم و مستمر ادامه دارد .

بازیار تاکید کرد: ناظرینی که در کشتارگاه‌ها مستقر می‌شوند دوره آموزش احکام ذبح شرعی را طی کرده  و در فرایند کشتار موضوعاتی از قبیل اهمیت حلال خوری، ساماندهی ذبح شرعی، شرایط ذبح در دام های سبک و سنگین، وسیله ذبح، استقبال از قبله و گفتن بسم الله را رعایت کنند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی استان گفت: فرایند ذبح باید به طور کامل زیر نظر، ناظر ذبح شرعی انجام بگیرد و ناظر باید چندین نفر را به عنوان ضابط آموزش بدهد و حتی ممکن است به دلیل حجم بالای کشتار چند نفر را به صورت علی‌البدل آموزش بدهند تا بتوانند در فرآیند  کشتار کمک‌کننده باشند ، بنابراین ،این اطمینان را به همشهریان می‌دهیم که ذبح شرعی کاملاً رعایت می‌شود.

بازیار گفت: کشتارگاه ها به سه دسته کشتارگاه صنعتی، سنتی و نیمه صنعتی  تقسیم می‌شوند و در کشتارگاه‌های استان برای مثال دو کشتارگاه ایوان ذبح به صورت صنعتی و زیر نظر ناظرین انجام می شود.

وی ادامه داد: کشتارگاه‌های سنتی به دلیل قدیمی بودن دیگر جوابگوی حجم زیاد جامعه نیستند که ما از طریق معاونت فنی دامپزشکی پیگیراین موضوع هستیم که به کمک استانداری و سازمان شهرداری، کشتارگاه های سنتی را توسعه دهند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان ایلام با بیان اینکه افرادی می‌گویند کشتارها را به صورت جمعی و با دستگاه ذبح می‌کنند، گفت:  شایعه می‌شود که در ذبح این کشتارها دقت لازم نشده و حرام هستند، این موضوع را کاملاً رد می کنیم، چون ذابحان ما آموزش‌دیده هستند و دانه دانه کشتارها را ذبح می‌انجام می‌دهد و هر کسی که شکی دارد می‌تواند به اداره دامپزشکی استان مراجعه کند و برای نظارت، ما آنها را به کشتارگاه ببریم که فرایند ذبح شرعی را به طور کامل از نزدیک ببینند و خیالشان راحت شود.

بازیار  با بیان اینکه ۸۰۰ تا۱۰۰۰ بیماری مشترک بین دام و انسان وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه ذائقه مردم استان به این شکل است که باید قبل از ذبح دام را بینند که این  باعث انتقال بیماری‌های مشترک دام و انسان می‌شود.

وی به مردم توصیه کرد: گوشت مورد نیاز را  از کشتارگاه‌ها و قصابی‌های غیر مجاز تهیه نکنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه ایلام ذبح شرعی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه دامپزشکی استان کشتارگاه ها ذبح شرعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۲۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ پروژه عمران شهری در ایلام اجرا شد

افشین مظفری شهردار ایلام با بیان اینکه پروژه‌های عمران شهری در شهر ایلام در راستای توجه به مطالبات مردم بوده است، اظهار کرد: راه اندازی بازارچه مرکزی شهر ایلام با تاکید استاندار تا پایان سال جاری تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه ایجاد پارکینگ طبقاتی یکی دیگر از پروژه‌های مهم شهرداری ایلام است، این پارکینگ در همان محل قدیمی در ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع با همکاری بخش خصوصی ساخته می‌شود.

شهردار ایلام تصریح کرد: تعیین تکلیف فرهنگ سرای شهر ایلام نیز به زودی نیز انجام می‌شود، در صورت عدم فعالیت سرمایه گذار قبلی به یک سرمایه گذار جدید واگذار می‌شود.

مظفری یادآور شد: پارک صخره‌ای یکی دیگر از اقدامات شهرداری ایلام در ورودی ارغوان شهر ایلام بوده است که زیرساخت‌های آن آماده شده است.

وی با بیان اینکه خروجی شهر ایلام به سمت کنارگذر شرقی با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال در حال ساماندهی است، افزود: نورپردازی و ایجاد المان در ورودی و خروجی شهر ایلام از دیگر اقدامات مهم شهرداری ایلام در راستای مطالبات مردم بوده است.

شهردار ایلام بیان کرد: لاین غربی بام ایلام نیز به زودی ایجاد و بار ترافیکی این منطقه به خصوص برای دانشگاه‌های استان و بیمارستان رازی تسهیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: انتظار داریم برای کاهش بار ترافیکی در مرکز شهر ایلام، مردم بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

مظفری با بیان اینکه تمام مطالبات پیمانکاران و کارگران شهرداری پرداخت شده است، گفت: هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بودجه شهرداری ایلام در سال جاری است که ۴۰ درصد آن در بخش عمرانی خواهد بود و مابقی آن هزینه‌های جاری است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • ۴۰ پروژه عمران شهری در ایلام اجرا شد
  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • فعال کردن گشت پیشگیری از غرق شدگی در استان ایلام
  • معمای کف و سقف مجاز حجاب
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • ارتباط سازمان تامین اجتماعی با اصناف دوسویه بوده است
  • هشت معلم نمونه استان ایلام تجلیل می‌شوند
  • ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها
  • ذاکر : از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد/ اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از تعطیلی شنبه حمایت می‌کنند + فیلم
  • شهروندان فرآورده‌های خام دامی را از مراکز مجاز تهیه کنند