Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، رئیس‏‏‌جمهوری در یکی از نشست‌های هفته گذشته هیات دولت، خواستار شفاف سازی وضعیت کارخانه‏‏‌ها، واحدهای تولیدی راکد یا تعطیل کشور شده و از مسئولان خواستند که هرچه سریعتر وضعیت جهش تولید در حوزه صنعت و اشتغال کارشناسی و راهکارهای عملی در شتاب‌بخشی عملی به فعالیت‌های این حوزه لحاظ شود.

آیت الله سید «ابراهیم رئیسی» با برشمردن مزایای تحقق اصل جهش تولید و رونق کار و سرمایه ایرانی عنوان کرده‌ است که بر اساس گزارش‏‏‌های موجود حدود ۴۰ درصد از ظرفیت بخش تولید و صنعت با چالش مواجه است و باید کارگروهی با حضور وزارتخانه‏‏‌های مربوطه از جمله صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی ایجاد شود تا پایش کارگاه‏‏‌های تولیدی و شهرک‏‏‌های صنعتی، ظرفیت‏‏‌های موجود و واحدهای تعطیل یا نیمه‌تعطیل کشور شناسایی و راهکارهای رفع موانع پیش روی آنان در دستور کار قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استقرار ۲۱ صنعت مادر تخصصی و پیمانکاری کلان هر یک با نیروی کار بیش از ۵۰۰ نفر، ۴۶ شهرک و ناحیه صنعتی، ۲ منطقه ویژه اقتصادی و ایستادن بر سکوی چهارم صنعتی کشور شرایط ویژه‌ای را برای استان مرکزی رقم زده بنابراین امروز باید ساز و کارهای این حوزه به‌گونه‌ای باشد که رونق تولید و نشاط صنعتی استان با نگاه حمایتی و کارسازی مسئولان همراه شود.

وجود خوشه‌های صنعتی نظیر آلومینیوم، قطعه های خودرو، گل و گیاه و سنگ، عایق رطوبتی، صنایع ریلی، نفت و گاز و پتروشیمی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دیار آفتاب  است که انگیزه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را برای سرمایه‌گذاری در استان بالا برده و می‌طلبد با ریل‌گذاری اصولی بر مبنای داشته‌های موجود این بخش شرایطی رقم بخورد که برایند آن نشاط اقتصادی و آمدزایی بالا و اشتغالزایی باشد.

نگاهی گذرا به بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ استان مرکزی نشانگر نقش‌آفرینی صنعت دیار آفتاب در چهار دهه گذشته ایران است و به جرات می‌توان گفت که بسیاری از این صنایع از نظر دانش فنی و ظرفیت‌های تولید نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه کم نظیر است.

آن طور که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی به ایرنا اعلام کرده، در مجموع ۸۶۴ طرح تولیدی با پیشرفت فیزیکی ۲ تا ۹۰ درصد در استان مرکزی وجود دارد که از این تعداد، ۴۸۹ طرح بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

«سعید جعفری کرهرودی» این را هم اضافه کرده که در مجموع سرمایه‌گذاری طرح‌های صنعتی نیمه تمام استان مرکزی؛ ۱۱۶ هزار و ۸۵۸ میلیارد ریال برآورد شده که در صورت تکمیل، ۱۸ هزار و ۷۶ فرصت شغلی در این استان ایجاد می‌شود.  
این مقام مسئول وزارت صنعت، معدن و تجارت افزوده است: شهرستان اراک با ۱۳۷ طرح و میزان سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۷۲۷ میلیارد ریال بیشترین و شهرستان خنداب با سه طرح و سرمایه‌گذاری ۷۷ میلیارد ریال کمترین طرح‌های نیمه تمام صنعتی بالای ۶۰‌ درصد پیشرفت فیزیکی استان مرکزی را به خود اختصاص داده‌اند.  
اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۳۰۰ واحد تولیدی به‌خصوص در حوزه صنعت، برخی واحدها به‌دلایل مختلف از چرخه تولید خارج و در شرایط تعطیل و برخی نیز نیمه تعطیل و با پنج تا ۲۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کردند که بعد از ابلاغ راه‌اندازی واحدهای راکد، بررسی مشکلات این واحدها در استان مرکزی برنامه‌ریزی شد.

بازگشت ۱۵۹ واحد صنعتی راکد استان مرکزی به گردونه تولید

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی معتقد است: ۱۵۹ واحد صنعتی، تولیدی راکد این استان پارسال به چرخه تولید و اشتغال بازگشت که  اصل بازگشت واحدهای تعطیل به چرخه اشتغال در دولت سیزدهم  نیز به‌عنوان راهبردی کلیدی از سوی رئیس جمهوری تعیین شده و می‌تواند به عنوان رکن اساسی در ترمیم اقتصاد مطرح باشد.

«عادل لهراسبی» افزود: سال گذشته دلایل اصلی رکود واحدهای تولیدی استان مرکزی از سوی تیم‌های تخصصی صنعتی عارضه‌یابی شده و سپس با حمایت‌ در حوزه پرداخت تسهیلات، تامین سرمایه در گردش، تامین مواد اولیه، نیروی انسانی و تامین بازار محصولات، به چرخه تولید بازگشتند و این مهم در شرایط دشوار اقتصادی کنونی نیز باید با قوت و انرژی بیشتری در خصوص سایر صنایع راکد دنبال شود. 

این مسئول حوزه صنعت این را هم گفت که فعال‌سازی یک‌هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی در نقاط مختلف کشور پارسال در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار داشت که سهم استان مرکزی از این مهم ۷۰ واحد تولیدی بود که ۱۵۹ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشتند. 

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: امسال نیز فعال سازی ۳۰ واحد تولیدی راکد تاکنون پیگیری شده و این صنایع به چرخه تولید بازگشتند و براساس آمار و اطلاعات موجود، ۱۸۳ واحد صنعتی راکد دیگر در استان مرکزی وجود دارد که برای راه‌اندازی مجدد چشم‌انتظار حمایت مسئولان هستند.

دریافت تسهیلات از سوی بیش از یک‌هزار واحد تولیدی استان مرکزی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: بیش از ۲ هزار واحد تولیدی این استان در چهار سال گذشته تسهیلات رونق تولید و تبصره ۱۸ دریافت کردند که بخش قابل توجهی از این تسهیلات برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل هزینه شد. 

«سعید فرخی» گفته است: در مجموع ۴۶۶ واحد تولیدی استان مرکزی سال گذشته برای دریافت تسهیلات رونق تولید نام‌نویسی کردند که ۲۵۷ واحد تولیدی مذکور برای دریافت  ۱۴۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند. 

وی ادامه داد: از مجموع ۲۵۷ واحد تولیدی استان مرکزی که به بانک‌های عامل معرفی شدند، برای ۱۱۳ واحد تولیدی به مبلغ ۳۸ هزار میلیارد ریال پرونده تشکیل و در نهایت ۹۶ واحد تولیدی به میزان ۲۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی اظهار داشت: علاوه بر این ۲۷ واحد تولیدی نیز که در سال ۹۸ درخواست تسهیلات خود را ارایه کرده بودند، به میزان ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید دریافت کردند. 

فرخی بیان کرد: تسهیلات رونق تولید در بخش‌های سرمایه در گردش، نوسازی و بازسازی تجهیزات و عوامل تولید و راه‌اندازی واحدهای تولیدی پرداخت می‌شود که براین اساس پارسال ۱۵۹ واحد تولیدی راکد و تعطیل استان مرکزی با بهره‌گیری از این منابع مالی توانستند به چرخه تولید بازگردند. 

وی اضافه کرد: استان مرکزی در پرداخت تسهیلات هم در حوزه رونق تولید و هم در تبصره ۱۸ سرآمد استان‌های کشور از ابتدای طرح بود و از این رهگذر، شمار قابل توجهی از واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل نیز به چرخه تولید بازگشتند. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: اگرچه کمبود نقدینگی عامل اصلی رکود برخی واحدهای تولیدی است، اما دلیل اصلی رکود این واحدها اختلاف شرکا و نبود بازار مناسب است، که اختلاف شرکا با وساطت برخی مدیران نهادهای مسئول حل و فصل شد و مشکل نبود بازار نیز باید تولید با کیفیت و رقابتی از سوی خود واحدهای تولیدی حل شود. 

بهره‌برداری از ۷۱ طرح صنعتی در استان مرکزی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی نیز معتقد است: با توجه به شتاب بخشی به طرح‌های صنعتی در حال ساخت این شرکت، بهره‌برداری از ۱۲۰ طرح در سال جاری برنامه‌ریزی شده که تا کنون ۷۱ طرح معادل ۵۹ درصد از برنامه پیش‌بینی شده محقق شده است. 

«طیب میرزایی» افزود: همچنین ۳۳۱ قرارداد واگذاری ۲۰۸ هکتار زمین صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مرکزی در سال جاری هدفگذاری شد که نسبت سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. 

وی ادامه داد: ایجاد یک‌هزار و ۸۵۰ فرصت شغلی با بیش از سه هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری امسال در شهرک‌های و نواحی صنعتی نقاط مختلف این استان هدفگذاری شده که از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه ، ۴۵ درصد برنامه‌ تدوین شده شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی محقق شد. 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی اضافه کرد: با توجه به اینکه اکنون در استان مرکزی با کمبود اراضی صنعتی مواجه هستیم از دستگاه‌های خدمات‌رسان به خصوص شرکت آب منطقه‌ای و توزیع برق استان انتظار می‌رود نسبت به تامین آب و برق برخی از نواحی صنعتی اقدام کنند تا بتوان اراضی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داد و این مصداق واقعی تحقق جهش تولید خواهد بود.

کارشناسان و دست اندرکاران امور اقتصادی استان مرکزی بر این باورند که ترمیم جراحات صنعتی و بهبود کسب و کار و تولید در قطب چهارم صنعت نیازمند برنامه‌ای هدفمند با مشارکت فرهیختگان دانشگاهی، فعالان صنعتی و کارآفرینان و همراهی همه بخش‌های اقتصادی است تا بتواند در بازه زمانی مشخص در سایه عارضه یابی و ارایه راهکارهای سازنده معضلات را شناسایی و زمینه برچیدن بساط مشکلات را مهیا کند.

صنایع مهم و مادر تخصصی استان مرکزی از آنجا که در پیمانکاری کلان کشور، کارسازی برای واحدهای زیردستی، بهبود مناسبات کار و ارتقای دانش فنی و درامد سرانه ناخالص ملی و تامین نیازهای کشور سهم اساسی دارند، توجه دولتمردان و مجموعه خانه ملت باید در رفع معضلات اقتصادی واحدهای راکد به صورت تخصصی و عمیق صورت پذیرد تا نتیجه موثر این حوزه آثار کشوری خود را در تولید ثروت، صادرات و پاسخگویی موثر به نیازهای کشور نشان دهد.

بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می‌کنند.   

برچسب‌ها سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها اراک استان مرکزی وزارت صنعت معدن و تجارت رونق تولید جهش تولید اشتغال پایدار سرمایه گذاری کارآمدی دولت پروندهٔ خبری ۱۴۰۰؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها اراک استان مرکزی سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها اراک استان مرکزی وزارت صنعت معدن و تجارت رونق تولید جهش تولید اشتغال پایدار سرمایه گذاری کارآمدی دولت چرخه تولید بازگشتند امور اقتصادی استان صنعتی استان مرکزی واحدهای تولیدی استان مرکزی سرمایه گذاری میلیارد ریال معدن و تجارت تولیدی راکد واحد تولیدی نیمه تعطیل واحد صنعتی راه اندازی رونق تولید جهش تولید سال گذشته ۱۵۹ واحد شهرک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۳۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق خروجی دانشگاه‌ها بود

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد وزیر علوم با اشاره به اینکه نقش علم و دانش در پیشرفت کشور دیده شده، اظهارکرد: اتفاقی که در وعده صادق رخ داد خروجی دانشگاه‌ها بود و دانش آموختگان دانشگاه این اتفاق را برای ما رقم زدند بنابراین اقتدار کشور محصول علم و دانش و دانشگاهیان است.

محمدعلی زلفی‌گل روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در حاشیه بازدید از ساختمان کلاس های دانشگاه یاسوج در جمع خبرنگاران با اشاره به ساخت دو بلوک ۳۵ واحدی خوابگاه متاهلی در دانشگاه یاسوج گفت: تا پایان سال جاری سه هزار و ۲۰۰ واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از احداث پنج هزار خوابگاه متاهلی تا پایان دولت سیزدهم در دانشگاه‌های کشور خبر داد.

وی اظهار کرد: علاوه بر این تعداد کلنگ احداث دو هزار و ۶۰۰ واحد دیگر به زمین زده شده که عملیات احداث آن آغاز شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم پنج هزار واحد خوابگاه متاهلی در تمام دانشگاه‌های کشور به بهره‌برداری برسد، خاطرنشان کرد: طی دوسال و نیم خدمت دولت سیزدهم احداث خوابگاه‌های متاهلی ۳۰ درصد افزایش داشت.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه در این دولت آمایش آموزش عالی، برگشتن دانشگاه به اساسنامه‌ها و نیاز محور شدن دانشگاه‌ها مورد توجه است، تصریح کرد: در تلاش هستیم آموزش عالی را به سمتی ببریم که بر اساس وظیفه دانشگاه‌ها مبنی بر تولید علم و جهت‌دهی به علم و عالم حرکت کنند.

وی در خصوص احداث دانشگاه صنعتی در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در حال حاضر توسعه کمی دانشگاه‌ها مدنظر نیست و توسعه کیفی و مهارت محورشدن دانشگاه و توسعه امکانات  دانشکده فنی و مهندسی مدنظر است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • یک‌هزار و ۷۰۰ واحد بهره‌بردار در شهرک‌های صنعتی قم فعال هستند
  • باز شدن پای محصولات صنعتی قزوین به بازار‌های بین المللی
  • بزرگترین واحد تولید اسپری در تویسرکان آماده راه‌اندازی است
  • ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار
  • بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند
  • احیای واحدهای تولیدی راکد در دستور کار دولت است
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • وعده صادق خروجی دانشگاه‌ها بود
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی