Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد دادجو اظهار کرد: قارچ ممکن است به‌صورت طبیعی در مجاری تنفسی هر فردی وجود داشته باشد اما با توجه به نرمال بودن سیستم ایمنی افراد، این قارچ به‌خودی‌خود ایجاد بیماری نمی‌کند.

وی با بیان اینکه افراد عادی به این بیماری مبتلا نمی‌شوند، گفت: افرادی که کورتون مصرف می‌کنند، شیمی درمانی می‌شوند، پیوند مغز استخوان کرده‌اند و افراد مبتلا به بیماری‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن مانند کرونا که مجبور به استفاده از کورتون می‌شوند، در معرض ابتلا به بیماری قارچ سیاه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص داخلی با تأکید بر اینکه این بیماری به‌هیچ‌عنوان مسری نیست، افزود: این بیماری نه بین انسان با انسان و نه بین حیوان با انسان سرایت پیدا نمی‌کند.

دادجو در خصوص علت نام‌گذاری این بیماری، گفت: علت نام‌گذاری قارچ سیاه، تغییر رنگ سیاهی است که در بافت به علت نرسیدن خون و مردن آن بافت ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قارچ سیاه می‌تواند به سینوس‌ها، مجاری تنفسی فوقانی، حلق، مجاری ریوی و ریه و حتی سیستم گوارشی و پوست را تحت تأثیر قرار دهد.

این متخصص داخلی با اشاره به علائم این بیماری، گفت: اگر قارچ سینوس‌ها را درگیر کند علائمی ازجمله سردرد، لکه‌های سیاه رنگ در نوک بینی و داخل مخاط دهان، ترشحات بینی، قرمزی صورت، تورم صورت و ترشحات به رنگ سیاه و خون آبه، اگر به مجاری ریوی و تنفسی حمله کند علائمی به شکل سنگینی نفس، تب، سرفه و تنگی نفس، اگر دستگاه گوارشی درگیر شود علائمی ازجمله دل درد، اسهال و خون‌ریزی گوارشی و اگر هم به پوست حمله کند، تاول و زخم‌های پوستی به رنگ سیاه را به همراه دارد.

دادجو در ادامه تصریح کرد: اگر این بیماری زود تشخیص داده شود، با درمان‌های خوراکی، تزریقی و جراحی قابل‌کنترل است.

وی با اشاره به اینکه این قارچ در محل زندگی همه وجود دارد، گفت: بهتر است در این ایام در باغچه‌ها و گل و گیاه، میوه‌های پوسیده و ساختمان‌های قدیمی در حال تخریب حضور نداشته باشیم.

47231

کد خبر 1551412

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: میوه و تره بار بیماری عفونی مواد ضدعفونی بیماری گرمسیری قارچ سیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۳۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب این قارچ‌ها باشید!

آفتاب‌‌نیوز :

طی روز‌های گذشته سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش سه برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و اعلام کرد که در یک ماه گذشته ۵۳ نفر بر اثر مصرف قارچ‌های خود رو، دچار مسمومیت و ۱۴ نفر از آن‌ها در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

گفته می‌شود در فصل بهار و با افزایش حجم بارش‌ها، قارچ‌های زیادی در طبیعت می‌رویند و ممکن است برخی افراد بدون آگاهی این قارچ‌های خود رو را به‌عنوان قارچ خوراکی مصرف کنند که در نهایت ممکن است منجر به مسمومیت‌های شدید و حتی مرگ افراد شود.

اما سوالی که با انتشار این اخبار در ذهن بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که چگونه می‌توان قارچ‌های سمی را از غیرسمی در طبیعت تشخیص داد و آیا همه قارچ‌هایی که در طبیعت می‌رویند سمی هستند؟ سوالی که ترحم بهزاد - مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در پاسخ به آن می‌گوید طبق مطالعات متخصصین و کارشناسان مربوطه، قارچ‌های سمی از نظر خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی داشته و بسیار خطرناک هستند. تشخیص انواع خوراکی قارچ از انواع سمی مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است.

بهزاد همچنین از مردم درخواست کرد که از برداشت و مصرف خودسرانه قارچ‌های موجود در طبیعت و همچنین گیاهان دارویی که نوع آن‌ها را نمی‌شناسند جداً خودداری کنند.

وی همچنین عنوان کرد که بر اساس گزارش‌های واصله برای سم قارچ، پادزهر وجود ندارد و معالجه میسر نیست؛ بنابراین تنها راه ممکن جلوگیری از صدمات مصرف این نوع گیاهان و عدم برداشت گیاهان ناشناخته است که علاوه بر صدمات جانی، به اکوسیستم مرتعی آسیب می‌رساند، تنوع زیستی را از بین می‌برد، موجب تخریب منابع می‌شود، خسارات و زیان فراوان به نسل فعلی و نسل‌های آینده می‌زند و موجب انقراض گونه‌ها شده و حیات را از بین می‌برد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: مصرف قارچ توسط حیوانات و پرندگان، بیانگر غیر سمی بودن آن قارچ برای انسان نیست و حتی برخی از سموم مقاوم به گرما بوده و آماده سازی آن به صورت کباب، آب پز و بخار پز و سرخ کردن، مواد سمی از بین نمی‌برد و سم زدایی نمی‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود از برداشت و مصرف خودسرانه گیاهان دارویی و قارچ‌ها که نوع آن‌ها را نمی‌شناسید جداً خودداری کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مزایای فوق‌العادۀ باغبانی «بدون شخم»؛ بیل را کنار بگذارید!
  • سفرنامه| اولین قبرستان مسلمانان در ایران؛ اینجا جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟/ عکس
  • مراقب این قارچ‌ها باشید!
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • سنگلج در خطر است!
  • اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟
  • فرار یک بوفالو از چنگ شیرهای گرسنه + فیلم
  • این ۵ ماده غذایی را که هرگز نباید دوباره گرم کرد
  • تصاویر آخرالزمانی از طوفان سیاه در چین؛ تورنادو از نمای نزدیک!