Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، موضوع ساخت پیست قایقرانی بوشهر دوباره در روز‌های اخیر بر سر زبان‌ها افتاده است؛ طرحی که محیط زیست محل اجرایش را مناسب نمی‌داند.
ماجرا روز پنجشنبه ۱۱ شهریور آغاز شد که مهدی زارعی رئیس هیات قایقرانی استان بوشهر در گفتگو با یکی از پایگاه‌های خبری استان از اداره کل حفاظت محیط زیست گله کرد و گفت: احداث پیست بین المللی ۵۷ میلیاردی قایقرانی بوشهر با کارشکنی محیط زیست استان متوقف شد

او عنوان کرده است که ساخت پیست قایقرانی مسابقات بین المللی از مصوب‌های سفر رئیس جمهور است و با اینکه کارشناسان خبره دریایی و محیط زیست کشور با لایروبی این طرح موافقت کرده‌اند، ولی با پافشاری نفراتی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر جلوی این طرح گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گفته‌ها با واکنش اداره کل حفاظت محیط زیست و برخی انجمن‌های زیست محیطی رو به رو شده است.

مجوز زیست محیطی پیست قایقرانی بوشهر هنوز صادر نشده است

اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در جوابیه‌ خود عنوان کرده است: طرح یاد شده هنوز آغاز نشده است و در حال اخذ مجوز‌های قانونی است بنابراین طرحی متوقف نشده است. وفق قوانین و مقررات هر طرحی قبل از احداث باید مجوز‌های لازم را از دستگاه‌های اجرایی و مرتبط به ویژه محیط زیست  دریافت کند و سپس قرار داد طبق قوانین، منعقد و آن‌گاه بودجه به پیمانکار پرداخت شود.

این اداره کل اعلام کرده است: محل اجرای طرح یادشده در خور یا تالاب سلطانی بوشهر واقع شده که در ابتدای استعلام از این اداره کل در اواخر سال ۹۹ مشخص شد با رویشگاه حرا تداخل دارد و طرح دارای استحصال و تخریب تالاب است، به طوری که حدود ۲۰ هکتار از تالاب تخریب و تبدیل به یک کانال بتنی خواهد شد که سازمان حفاظت محیط زیست وفق قانون حفاظت تالاب‌ها مخالفت کرد و تغییر محل احداث در همان منطقه و خارج از تالاب را خواستار شد که اداره کل ورزش و جوانان با تغییر محل و جابه‌جایی محل احداث به خارج از تالاب مخالفت کرده و خواستار اجرای طرح در همان محل است.

اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر همچنین با اشاره به اینکه پس از پیگیری‌ها و اصرار بر اجرای طرح، گزارش ارزیابی زیست محیطی با ارائه راهکار‌های کاهش آثار تدوین و اصلاح شد، بیان کرده است: این اداره کل گزارش یادشده را بررسی کرد و سپس گزارش به معاونت دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست فرستاده شد که دوباره به دلیل استحصال و تخریب تالاب با آن مخالفت شد و از آنجا که هر گونه استحصال در دریا و خوریات وفق قوانین و مقررات نیازمند اخذ مجوز از هیات وزیران است، پرونده به کمیسیون امور زیربنایی دولت (دولت قبل) ارسال و جلساتی برگزار شد که تاکنون مجوز لازم از کمیسیون امور زیر بنایی اعلام و صادر نشده است.

محل‌ اجرای طرح‌ها باید کمترین آسیب را به محیط زیست برساند

در جوابیه اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اعلام شده است: بنابراین با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن وفق اصل پنجاهم قانون اساسی، هر طرحی باید قبل از شروع، مجوز‌های لازم را دریافت کند و تسریع در روند اخذ مجوز و ارائه راهکار‌های کاهش آثار نامطلوب بر محیط زیست ناشی از طرح، بر عهده سازمان یا شخص متقاضی است.

این اداره کل عنوان کرده است: باید در طرح‌ها، محل‌های اجرا به نحوی انتخاب شود که کمترین آسیب را به محیط زیست برساند و اگر محل اجرای طرحی موجب تخریب می‌شود دستگاه‌های اجرایی برای جابه‌جایی محل اجرا طبق ضوابط و معیار‌های زیست محیطی همکاری کنند زیرا تجربه‌های تلخ فراوانی در اینگونه تصمیم گیری‌ها در سنوات گذشته وجود دارد که بی‌توجهی به اصول زیست محیطی در جانمایی طرح‌ها و اصرار بر اجرا در یک محل خاص، موجب اختلال در محیط زیست در کشور شده است.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با تاکید بر اینکه خور‌ها و تالاب‌ها از زیست‌بوم‌های حساس و شکننده به شمار می‌روند و آغازگر زنجیره غذایی آبزیان دریا هستند، عنوان کرده است: با توجه به نقش تالاب‌ها به عنوان زیستگاه پرندگان و جانوران و جنگل‌های حرا و ... حفاظت از آن‌ها برای حفظ تنوع زیستی و همچنین رونق گردشگری الزامی و وظیفه‌ای همگانی است.

در جوابیه این اداره کل آمده است: خور سلطانی یکی از تالاب‌های مهم استان بوشهر به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر با ساخت جاده و استحصال اراضی آن برای ساخت و ساز و توسعه شهر بوشهر به صورت گسترده تخریب و تصرف شده و امروز باقیمانده آن که جنگل‌های حرا نیز در آن وجود دارد، در معرض خطر است و سازمان‌های متولی آب و جنگل باید به وظایف خود در این خصوص عمل کنند. می‌توان طرح‌های خدماتی و گردشگری و سازه‌های بتنی را در جا‌های دیگر ساخت، اما نمی‌توان زیستگاه چند هزار ساله تالاب و جنگل‌های حرا را در جا‌های دیگر به وجود آورد. 

اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر عنوان کرده است: بنابراین در جریان ساخت پیست قایقرانی هیچگونه کارشکنی صورت نگرفته و هنوز این طرح مجوز لازم را از مرکز به عنوان یک طرح ملی نگرفته است.

نگذارید اندک باقی‌مانده خور سلطانی از دست برود

۲۶ انجمن‌ و تشکل‌ غیردولتی محیط زیست استان بوشهر با صدور بیانیه‌ای نوشتند: ورزش و فعالیت‌های ورزشی از جمله فعالیت‌های دوستدار محیط زیست به شمار می‌رود و ورزشکاران نیز از دوستداران محیط زیست و طبیعت هستند و هیچگاه جامعه ورزشی با تخریب طبیعت و محیط زیست موافق نیستند. همچنین تعداد فراوانی از طبیعت دوستان نیز ورزشکار هستند که همانند کوهنوردی در دامان طبیعت ورزش می‌کنند و حافظان طبیعت هستند.

در این بیانیه آمده است: موضوع ساخت پیست قایقرانی در خور سلطانی که یکی از تالاب‌های مهم با غنا و تنوع زیستی ارزشمند و زیستگاه جنگل‌های حرا در یک سال اخیر با ابهام‌های فراوانی رو به روست، زیرا تغییر در خور سلطانی و احداث کانال بزرگ آن هم در ابعاد یک پیست بین‌المللی به طور قطع موجب تخریب تالاب و تاثیر نامطلوب بر پوشش جنگلی و اجتماعات حرا می‌شود که سال‌های قبل عاشقان و دوستداران طبیعت در بوشهر با دستان خود و مشقت فراوان آن‌ها را کاشته و مراقبت کرده‌اند، و چشم انداز تالابی شهر بوشهر به‌جای یک ورودی آب و تالاب تبدیل به سازه‌های بتنی و ناهمگون می‌شود و جاذبه گردشگری آن نیز از بین خواهد رفت.

در بیانیه تشکل‌های محیط زیستی آمده است: اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر اول باید قبل از آغاز طرح مجوز‌های لازم را می‌گرفت، دوم محل احداث را جابه‌جا می‌کرد  و پیست یاد شده با کمترین آسیب به محیط زیست در همان منطقه خارج از محدوده تالاب و خور احداث شود و سوم اینکه دستگاه‌های اجرایی مرتبط به ویژه سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع به عنوان متولیان اصلی حفظ تالاب‌ها و جنگل‌های حرا از هر گونه تخریب تالاب و خور سلطانی که امروز فقط مساحت اندکی از آن باقیمانده است کوشا باشند.

این تشکل‌ها درخواست کرده‌اند که پیست قایقرانی به محلی مناسب هدایت شود و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری بوشهر نیز تاثیرنداشتن اینگونه طرح‌ها را بر جنگل‌های حرا با دقت بررسی کند.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قایقرانی محیط زیست پیست قایقرانی خور سلطانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ساخت پیست قایقرانی قایقرانی بوشهر عنوان کرده جنگل های حرا اداره کل تخریب تالاب محیط زیست زیست محیطی خور سلطانی اجرای طرح تالاب ها جنگل ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۳۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری شکارچی غیرمجاز قبل از شکار در فیروزکوه

به گزارش خبرگزاری مهر، داریوش فرخی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه از دستگیری شکارچی غیرمجاز قبل از شروع به شکار توسط محیط‌بانان این اداره در پناهگاه حیات وحش کاوه ده این شهرستان خبر داد.

داریوش فرخی با اعلام این خبر گفت: مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه طی گشت و کنترل مناطق حفاظتی، متوجه حضور شکارچی غیر مجاز در منطقه شدند و مأموران بلافاصله وارد عمل شده و موفق به دستگیری شکارچی قبل از اقدام به شکار شدند.

وی اظهار داشت: از متخلف یک قبضه سلاح شکاری تک لول کالیبر ۱۲ و ۴ تیر فشنگ مربوط به سلاح، کشف و ضبط شد و متخلف پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه تصریح کرد: شهروندان در صورت مشاهده تخلفات محیط زیستی و غیرمجاز موضوع را بلافاصله به اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان اطلاع دهند.

کد خبر 6099661

دیگر خبرها

  • دستگیری شکارچی غیرمجاز قبل از شکار در فیروزکوه
  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در پایتخت/ «پساب» مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی کارواش‌ها
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • تشدید برخورد محیط زیست با سودجویان اراضی ملی
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • رفع تصرف ۲ هکتار از اراضی ملی سیاهمزگی شفت
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در دورود