Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفر دو روزه رئیس جمهوری دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان پایان یافت تا آغازی باشد بر رفع مشکلات و توسعه‌ای که به زودی در این استان محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو؛ رئیس جمهوری در یک سفر سرزده دیروز به سیستان و بلوچستان آمد. از آنجا که این دومین سفر ناگهانی و بدون اطلاع قبلی رئیس جمهور به یکی از استان‌های این کشور است که در این چند سال اخیر بی سابقه است؛ این سفر مردم این استان را شگفت زده کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چیزی که این سفر و اهمیت آن را دو چندان کرده، آن است که سفر آیت الله رئیسی برای دومین روز هم ادامه داشت.

به گفته فعالین اجتماعی و رسانه ای این استان؛ در دو دولت گذشته، هیچ گاه به مسائل این استان حتی به صورت نمایشی هم پرداخته نشده است و این دست از اقدامات اگر تنها به یک بازدید صرف، خلاصه نشود جای امیدواری بسیار زیادی را دارد.

 

 از همان ابتدای ورود رئیس جمهوری به فرودگاه کنارک  ابتدا مقصدهایی را برای دیدار انتخاب کرد که کاملاً جنس مردمی داشت او به اسکله صیادی کنارک رفت و از نزدیک در جریان موضوعات و مسائل صیادان قرار گرفت و با آنان  صحبت کرد گفت‌وگویی که برای خیلی‌ها به ویژه صیادان این منطقه و چشمانشان پدیده جدیدی حساب می‌شد. 

 

رئیس جمهوری در گفت‌وگوی دوم مردمی خودش با حاشیه نشینان چابهار هم صحبت شد؛ حاشیه نشینانی که بیش از نیمی از جمعیت این شهرستان را به خود اختصاص می دادند و  سهم شان از رفاه و توسعه تنها زاغه و کپر بود.


اما سفر رئیس جمهوری در روز جمعه با اقدامات و بازدیدهای گوناگونی همراه بود ایشان آغازین ساعات امروز را با سفر به زابل آغاز کردند سفری که در آن بازدید از روستای ملاعلی یکی از نقاط عطف آن محسوب می‌شود روستایی در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان که تاکنون هیچ نماینده دولتی را به خود از نزدیک ندیده بود بعد از آن رییس جمهوری میان زنده نگاه داران فرهنگ عاشورا در سیستان رفت و با جمع کثیری از مردم ملاقات کرد.


سفر زابل که تمام شد نوبت به نشست‌های تخصصی شهر زاهدان رسید نشست‌هایی که ابتدا با نخبگان، ایثارگران و علمای شیعه و سنی برگزارشد و سپس در نشست شورای اداری به  یک جمع‌بندی از سفر ۲ روز رسید. این یک گزارش تحلیلی است از آنچه در سفر رییس جمهوری بر سیستان و بلوچستان  گذشت.

 

گام های موثری که باید برداشته شود

رئیس جمهوری در همان آغازین ساعات ورودش به سیستان و بلوچستان تاکید بر اهمیت این استان داشت و در گفت‌وگو با خبرنگاران به این نکته اشاره کرد: سیستان و بلوچستان از استان‌های مهم کشور به شمار می‌رود و  امیدواریم در این دولت بتوانیم با همکاری جوانان فعال سنی و شیعه گام‌های موثری در راستای حل مشکلات موجود برداریم.


سید ابراهیم رئیسی سفر به سیستان و بلوچستان را از مهم‌ترین برنامه‌های دولت عنوان کرد و به آشنا شدن با مسائل و مشکلات مردم و مدیران مناطق و شناخت ظرفیت‌های اقتصادی این استان تاکید داشت و بیان کرد: شناخت ظرفیت‌های اقتصادی می‌تواند در منطقه برای ایجاد اشتغال، رونق تولید، رفع مشکلات مردم و کمک به فقرا و محرومان فعال شود.

 

 

فاصله‌هایی که باید کم شود

رئیس جمهوری در گفت‌وگوهای متعددی که در سیستان و بلوچستان داشته به این نکته تاکید می‌کرد که بعد از انقلاب اقدامات زیادی در این استان انجام شده اما نسبت به آنچه باید انجام بگیرد هنوز فاصله داریم.


وی به ظرفیت‌ها و استعدادهای منطقه برای فاصله گرفتن استان از محرومیت ها تاکید و به اهمیت سواحل مکران اشاره کرد و در نشستی که با مسوولان چابهار داشت گفت: بهترین منطقه برای ایرانیان خارج از کشور، حضور و سرمایه‌گذاری در سواحل مکران است.


وی اضافه کرد: افزایش تولید و اشتغال و سرمایه‌گذاری در این منطقه برای ما بسیار اهمیت دارد و از حضور و همراهی همه قدردانی می‌کنم تا شاهد پیشرفت باشیم. گام‌هایی برای مردم برمی دارم تا شاهد کاهش مشکلات باشیم.

 

مرز و اهمیتی که باید درنظر گرفته شود

یکی از مقصدهای که رئیس جمهوری در سفر خود به سیستان و بلوچستان انتخاب کرد روستایی در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان بود انتخاب این روستا از سوی رئیس جمهوری نشان از اهمیت و توجه ایشان به مرزها می‌داد مرزهایی که گستره ارتباطی زیادی با کشورهای افغانستان و پاکستان دارد و نقش آن به معنی توسعه تجارت، صادرات و واردات خواهد بود که در نتیجه آن زندگی مردمان دو سوی مرز به بهبودی نزدیک خواهد شد.


آیت الله رئیسی در جمع مردم روستای مرزی ملا علی در نقطه صفر مرز ایران و افغانستان گفت: با توجه به امکانی که در مرز برای تبادلات مرزی وجود دارد، آقای استاندار، دستگاه های مسوول و گمرکات در نقاط مرزی ضوابط ملزوم را اعلام کنند تا بتوانند داد و ستد بین ایران و افغانستان به وجود بیاورند تا به وضعیت اقتصادی مردم در دوطرف کمک کند.

 

توسعه به دست مردم

در همه جهان و همه کشورهای پیشرفته ثابت شده است که برای اینکه یک منطقه به توسعه برسد نیاز اولیه و اساسی آن همت مردم آن مکان است اینکه الان فرانسه دارای این تراز تجاری و اقتصادی است یا اینکه آلمان آرزویی برای اقتصاد کشورهای مختلف شده نشان از همت مردم آن است از سطح جهانی پایین تر بیایم در درون خود کشور ما نیز با بررسی‌های مشخص می‌شود شهر یا استانی که مردمانش خواستند و توانستند توسعه برای آن شهرها محقق شد رئیس جمهوری در سفرش به این موضوع تاکید داشت و در جمع مردم سیستان که به مناسبت گرامیداشت قیام خونخواهی امام حسین (ع) برگزار شد گفت: خطاب به همه سیستانی‌ها به خصوص جوانان هرگز به فکر این که این منطقه را ترک کرده و به منطقه دیگری بروید نباشید، منطقه مال شماست و باید بمانید و به دست توانمند شما این منطقه ساخته شود؛ ما هم در کنار شما هستیم.


رئیسی گفت: جوانان عزیز مشکلاتی وجود دارد؛ مساله کمبود نزولات آسمانی، مشکلات کمبود آب، وضعیت کشاورزی و بعضی از مشکلاتی که از آن رنج می برید مثل بیکاری، وضعیت اقتصادی، کسب و کارها، وضعیت معیشت و مشکل نبود گاز و همه مشکلاتی که شما می‌دانید و با تمام وجود لمس کردید.

 

وی ادامه داد: از اول کار دولت به مواردی مثل محرومیت ها و مشکل کمبودهای موجود توجه کردم و باید دنبال حل این ها رفت، اینکه آیا حل شدنی است یا نیست می‌خواهم بگویم با داشتن سرمایه‌های خوب، توکل به خدا و اعتماد به نفسی که در این منطقه وجود دارد مشکلات قابل حل هستند. 

 

رئیس  دولت  اظهارداشت: این منطقه معروف است به اعتماد به نفس و مردان و زنانی که در طول تاریخ این اعتماد  را  در استان و کشورمان داشته اند. 

 

 

مشکل حل نشدنی نداریم

خیلی از ما ایرانی‌ها چند سالی است که احساس کردیم بسیاری از مشکلات حل نشدنی است مشکلاتی که بعضی از آنها بین‌المللی بود و بعضی از آنها داخلی و ما آنها را قابل حل نمی دانستیم اما آیت الله رئیسی اعتقاد دارد که خیلی از مشکلات قابل حل است و مشکلی که  درست نشود اصولاً در کشور وجود ندارد ایشان در نشست جمع‌بندی خود در سفر به سیستان و بلوچستان به این موضوع تاکید کرد و گفت:ما مشکل حل نشدنی در کشور نداریم و همه مشکلات قابل حل است اما این مهم نیاز به کار کارشناسی، همفکری و هماهنگی همگان دارد.

 

پایان سفر و آغاز یک راه


هر چند سفر رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان پایان یافت اما این پایان آغاز یک راه است اتفاقات و صحبت‌هایی و  تصمیم‌هایی که در این سفر گرفته شد همگی نشان از این بوده که راه جدیدی پیش روی سیستان و بلوچستان است اینکه رئیس جمهور در جای جای گفته‌های خود بر گرفتن حق آبه مردم سیستان تاکید دارد یا اینکه مساله گازرسانی و رشد و گسترش راه‌آهن درمنطقه دارای اهمیت است همه اینها کلید واژه‌های آینده چهار ساله‌ سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم خواهد بود.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان رئیس جمهور بازدید سیستان و بلوچستان ایران و افغانستان رئیس جمهوری قابل حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۳۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرکز دولت بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: دولت سیزدهم بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام سیستان و بلوچستان متمرکز شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگجزاری تسنیم از زاهدان، محمد کرمی در نشست با تعدادی از مدیران استان اظهار داشت: هر یک از دستگاهها در انجام وظایف و مسئولیت های خود کوتاهی کند، قطعاً با آن دستگاه و مدیر مربوطه برخورد خواهد شد. باید امید را در جامعه تقویت کرد چرا که این امید به آینده است که می‌تواند موجب توسعه استان سیستان و بلوچستان شود.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس؛ سخت ترین شرایط را متحمل شدیم و با کار شبانه روزی توانستیم بر دشمن غلبه کنیم.

وی اذعان کرد: باید اراده خود را تقویت کرده و به دل مشکلات بروید و مشکل را حل کنید و هرگز ناامید نشوید. خداوند از نهان و آشکار ما آگاه است همه چیز در ید قدرت الهی است بنابراین هر آنچه می‌خواهید از خداوند بخواهید چرا که همه چیز در ید قدرت الهی است. شرکت های دانش بنیان را توسعه دهید ما نیز وظیفه داریم از بخش خصوصی حمایت کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: دو هزار و 500 پروژه نیمه تمام از دوره های گذشته در استان وجود دارد که تمرکز اصلی در دولت سیزدهم به اتمام رساندن این پروژه هاست. روستاها از اهمیت فراوانی برخوردارند بنابراین ما نیز با تقویت روستاها سعی داریم تا از مهاجرت بی‌رویه به شهرها جلوگیری کنیم.

کرمی خاطرنشان کرد: بر اساس سه راهبرد بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت امورات را هدایت می‌کنیم راهبرد بلند مدت مربوط به آموزش و پرورش است چرا که باید تربیت را از کودکی آغاز کنیم. باید در استان سیستان و بلوچستان ثروت تولید کنیم چراکه افزایش درآمد مردم موجب پویایی اقتصاد می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر فعال سازی حوزه تجارت خاطرنشان کرد: باید با افزایش تولید میزان صادرات را از مرزهای استان بیشتر شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیکر بی‌جان ۲ فرد غرق شده در رودخانه نیاتک پیدا شد
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • رئیسی: عملیات «وعده صادق» ما را در باشگاه قدرت های منطقه ای در بالاترین رده ها قرار داد
  • تمرکز دولت بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام سیستان و بلوچستان
  • کنایه روزنامه جمهوری اسلامی به مولوی عبدالحمید
  • جز قدرت‌های برتر منطقه و جهان هستیم/ باید امیدآفرینی کنیم
  • کنایه جمهوری اسلامی به مولوی عبدالحمید: ادعایتان درباره مدارس دینی اهل سنت تکذیب شد /تروریست ها در انوارالحرمین پنهان شده بودند
  • آبرسانی به ۷۸ هزار نفر از جمعیت روستایی لرستان
  • خطر سیل در کمین نان مردم جنوب کشور
  • نقش مهم سد‌ها در کنترل سیلاب سیستان و بلوچستان