Web Analytics Made Easy - Statcounter

موج پنجم کرونا در قم در حال تثبیت ،جلسه فرماندهی مقابله با کرونا ،‌بازگشایی مدارس در قم منوط به تصمیم ستاد ملی کرونا،عبور قم از موج پنجم کرونا نیازمند کمک مردم، اجرای پویش اطلاع‌رسانی «من واکسن زدم شما چطور»  و آغاز واکسیناسیون کارکنان شهرداری از دیگر اخبار کرونایی هفته گذشته قم است.

خالی بودن دو سوم ظرفیت مراکز واکسیناسیون قم 

مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم گفت: ۱۷ مرکز تجمیعی واکسیناسیون با ظرفیت تزریق ۳۰ هزار دوز در روز در استان ایجاد شده‌ است که متاسفانه به دلیل استقبال پایین مردم، حدود دو سوم این ظرفیت خالی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدتقی سلطانی  هفته گذشته در جلسه شورای اطلاع‌رسانی قم در سالن کرامت استانداری، افزود: با وجود این‌که ظرفیت مراکز تجمیعی واکسیناسیون استان حدود ۳۰ هزار دوز در روز است، ولی هم‌اکنون به دلایل مختلف از جمله واکسن هراسی، تنها حدود ۱۰ هزار دوز در روز در این مراکز واکسن تزریق می‌شود.

وی ادامه داد: همه باید دست به دست هم دهیم و با خاطیانی که برخلاف فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی، در تلاش برای واکسن هراسی در استان و کشور هستند، برخورد قاطع شود.

برگزاری جلسه فرماندهی مقابله با کرونا 

جلسه فرماندهی مقابله با کرونا در قم به ‌ریاست محمدرضا قدیر رییس علوم پزشکی و با حضور محمود پرهام معاون درمان این دانشگاه، رییسان و مسولان پرستاری بیمارستان‌های قم برگزار شد.

جلسه فوق پس از گسترش آمار بستری بیماران کرونایی در مراکز درمانی قم و افزایش بیماران بدحال، در ستاد هدایت استان تشکیل شد.

رییس علوم پزشکی در این جلسه خاطرنشان کرد: وضعیت کرونایی قم واقعا نامناسب است و شاهد حضور گسترده بیماران در مراکز درمانی هستیم.

وی افزود: با این تجمع‌ها در سطح شهر نباید انتظار معجزه داشته باشیم.

روند سینوسی موج پنجم درقم 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: برخلاف اخبار منتشرشده همچنان به قله پیک پنج نرسیده‌ایم و متاسفانه با عادی انگاری شاهد روند سینوسی این موج در استان هستیم.

سیامک محبی هفته گذشته در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به ‌بحران در سالن کرامت استانداری، افزود: خوشبختانه به ‌لحاظ رتبه‌بندی بیماری قم ۲ پله پایین‌تر آمده است و رتبه ۱۷ کشور را دارد و اگر در هفته آینده این‌روند ادامه داشته باشد می‌تواند وضعیت بهتر شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به ‌نقشه کرونایی کشور، تصریح کرد: دامنه موج پنج در حال انتقال به ‌غرب و شمال غرب کشور است و در قم با توجه به ‌وضعیت سینوسی که دارد دامنه این موج طولانی شده‌ است.

عدم توجه مردم به شایعات مغرضانه علیه واکسیناسیون 

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم تاکید کرد: همشهریان نباید به‌ شایعه‌های مغرضانه دشمنان خارجی و جاهلان داخلی علیه واکسیناسیون کرونا توجه کنند.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد مبارزه با کرونا ویروس طی سخنانی، اظهار داشت: روند کرونا در قم به‌ هیچ عنوان کاهشی نشده و در آستانه هزار نفر بستری بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها قرار داریم.

وی افزود: تعداد بیماران بدحال رو به ‌افزایش است و آمارهایی که در فضاهای مجازی در خصوص کاهشی بودن روند بستری بیماری در قم داده می‌شود، اشتباه است.

نیازمند کمک برای عبور از موج پنجم کرونا 

استاندارقم با تاکید برضرورت همکاری و مساعدت افراد جامعه برای عبور از پیک پنجم کرونا، گفت: قم هنوز از پیک پنجم کرونا عبور نکرده ‌است، مردم در امر مقابله با این ویروس کمک کنند تا سیر آن را نزولی کنیم.

بهرام سرمست هفته گذشته درجلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به ‌بحران در تالار کرامت استانداری، اظهار داشت: در حال حاضر واکسیناسیون کرونا در استان از روند مطلوب و شتاب خوبی برخوردار است و با توجه به‌ توسعه مراکز تزریق واکسن، دانشگاه علوم پزشکی باید در خصوص سرعت بخشیدن به‌ این موضوع پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

استاندار قم همچنین با اشاره به‌ تصویب طرح کاهش پنج سال سن واکسیناسیون در استان، پیگیری علوم پزشکی برای گرفتن مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مورد تاکید قرار داد و افزود: بلکه بتوانیم سنین جوان‌تر را نیز مورد واکسیناسیون قرار دهید.

۳۰ درصد شهروندان قم نخستین دوز واکسن کرونا را دریافت کردند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم از تزریق ۴۰۰ هزار دوز واکسن به‌ مردم قم خبر داد و گفت: تاکنون ۳۰ درصد شهروندان این استان نخستین دوز واکسن کرونا را دریافت کردند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: از این تعداد، ۳۰۰ هزار دوز مربوط به‌ واکسیناسیون نوبت اول بوده‌ است.

وی بیان کرد: اگرچه از این نظر، قم از میانگین کشوری بالاتر است، اما باز هم روند واکسیناسیون باید تسریع شود.

انجام تست کرونا در ۳ سرای محله قم 

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم از انجام تست کرونا در ۳ سرای محله شهر توسط مرکز بهداشت استان قم خبر داد.

ابوالقاسم مقیمی  هفته گذشته در گفت‌وگو  با خبرنگار ایرنا، انجام تست کرونا در سراهای محله شهرداری قم از یک هفته قبل آغاز شده و تا مهار نسبی و بازگشت شرایط عادی این بیماری به جامعه ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت:سراهای محله فدک در منطقه نیروگاه، شهید کفاش حسینی در منطقه شهر قائم و سرای محله شهید صیادی در خیابان شهروند شهرک پردیسان برای انجام تست کرونا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت قم قرار گرفته است.

بازگشایی مدارس در قم منوط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا

رییس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش‌وپرورش استان قم با بیان این‌که این استان برای تمام شرایط مختلف احتمالی آغاز سال تحصیلی جدید آمادگی کامل دارد، گفت: بازگشایی مدارس در استان منوط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کروناست.

غلامرضا رضایی در جلسه شورای اطلاع‌رسانی قم در سالن کرامت استانداری، افزود: آموزش‌وپرورش استان  ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر همکار به‌صورت رسمی و یا در مدارس غیردولتی، پیش‌دبستانی‌ها و نهضت سوادآموزی دارد که از این تعداد ۸۰ درصد همکاران  واکسن زده‌اند.

وی ادامه داد: مرحله دوم واکسیناسیون فرهنگیان در استان نیز آغاز و به مدت ۱۶ روز ادامه دارد.

چالش واکسیناسیون با رواج واکسن‌ هراسی

معاون استاندار و رییس شورای اطلاع‌رسانی قم با بیان این‌که واکسن هراسی، واکسیناسیون در استان را با چالش مواجه کرده است، گفت: با وجود ایجاد زیرساخت‌ها و مراکز تجمیعی مناسب، استقبال از تزریق واکسن در قم بسیار پایین بوده‌ است.

بیژن سلیمان پور هفته گذشته در جلسه شورای اطلاع‌رسانی قم در سالن کرامت استانداری  با اشاره به این‌که هم‌اکنون تنها ۳۰ درصد از جامعه هدف در استان واکسن زده‌اند، افزود:  تاکنون ۳۹۶ هزار دز  واکسن تزریق شده ‌است که از این تعداد، کمتر از ۱۰ درصد هر ۲ دوز را دریافت کرده اند که این آمار بسیار پایین است.

وی ادامه داد: قم جزو معدود استان‌هایی بود که با تلاش زیاد توانست گروه سنی هدف واکسن را به ۴۰ سال کاهش داد، ولی با وجود رایگان بودن و افزایش مراکز تجمیعی، واکسیناسیون با استقبال پایین مواجه شده ‌است.

تداوم پیک‌های کرونا  درصورت عدم کنترل تجمع‌ها 

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: موج درگیری با ویروس کرونا در قم به ‌شکل سینوسی است، اگر تجمع‌ها در این استان کنترل نشود، متاسفانه پیک‌ها ادامه خواهد داشت.

محمد رضا قدیر در حاشیه بازدید از بیمارستان شهدای قم در گفت‌وگویی، اظهار داشت: بسیاری از این افراد بستری در مراکز درمانی قم  به علت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به این بیماری دچار شدند.

وی نزدن ماسک و عدم تزریق واکسن را نخستین عامل محسوس ابتلا به‌ کرونا دانست و گفت: بیش از ۹۰ درصد افرادی که در مراکز درمانی بستری هستند، واکسن نزده اند.

لزوم قرار گرفتن مراکز ترک اعتیاد قم در اولویت دریافت واکسن 

استاندار قم با اشاره به ‌اولویت گروه‌های پرخطر برای دریافت واکسن کرونا در استان، گفت: مراکز ترک اعتیاد باید در راستای واکسیناسیون به‌صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرند.

بهرام سرمست هفته در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خواستار پیگیری جذب و تخصیص اعتبارهای ملی و استانی قم برای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و دستگاه‌های حمایتی از جمله بهزیستی شد.

آغاز واکسیناسیون کارکنان شهرداری قم 

مدیرکل منابع انسانی شهرداری قم از آغاز واکسیناسیون کرونا، ویژه کارکنان مدیریت شهری قم در مناطق هشت‌گانه ‌و سازمان‌های تابعه خبر داد.

سید علی بیگدلی هفته گذشته در گفت‌وگویی اظهار داشت: نیروهای خدوم شهرداری در سازمان‌ها و مناطق مختلف از ابتدای شیوع کرونا همواره در کنار عوامل اجرایی و مدافعان سلامت بوده و به ارائه خدمت در بخش‌های مختلف از جمله آرامستان‌ها، حمل‌ونقل عمومی، آتش‌نشانی، پسماند و سایر بخش‌ها پرداخته‌اند.

وی افزود: در این راستا و به منظور پیشگیری از ابتلای کارکنان شهرداری به‌ کرونا مجوز واکسیناسیون آن‌ها علیه بیماری کرونا توسط دانشگاه علوم پزشکی قم صادر و از چهارم شهریورماه ۱۴۰۰ فرآیند مذکور آغاز شد.

اجرای پویش اطلاع‌رسانی «من واکسن زدم شما چطور» 

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم نیز گفت: طرح پویش اطلاع‌رسانی «من واکسن زدم شما چطور» با همکاری دانشگاه علوم پزشکی قم به اجرا گذاشته خواهد شد.

مهدی کلانترزاده افزود: طرح فوق در ادامه اقدام‌های شهرداری قم در زمینه اطلاع‌رسانی و تبلیغات پیام‌های مرتبط با ویروس کرونا و در راستای نهادینه‌سازی، ترویج و تشویق مردم برای تزریق واکسن کرونا به ‌اجرا درآمده ‌است.

وی درخواست از شهروندان برای استقبال و تزریق واکسن را هدف اصلی این پویش اطلاع‌رسانی دانست و گفت: اکران ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع بنر اطلاع‌رسانی با پیام‌های مختلف در مورد اهمیت تزریق واکسن کرونا در ۵۸۵ نقطه از سطح شهر از اقدام‌های مهم شهرداری قم در زمینه اطلاع‌رسانی و حمایت و همراهی کادر بهداشت و درمان در واکسیناسیون عمومی بوده‌ است.

موج پنجم کرونا در قم درحال تثبیت است

استاندار قم گفت: وضعیت موج پنجم کرونا در قم در حال تثبیت است و امیدواریم یکی ۲ هفته آینده سیر نزولی شروع شود و بتوانیم این موج را مهار کنیم.

بهرام سرمست  هفته گذشه در پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس درآن شرکت کرده بود درگفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: مطابق گزارش ارائه شده در این جلسه استان‌های کشور از نظر کرونا به ‌سه دسته تقسیم می‌شوند، برخی از استان‌ها هنوز به ‌پیک نرسیدند و در حال خیز هستند، شرایط یک سری نیز تثبیت شده و تعدادی از استان‌ها هم سیر نزولی را آغاز کردند.

فوت ۲۵ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت درقم 

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به فوت ۲۵ بیمار در ۲۴ ساعت منتهی به دوازدهم شهریورماه جاری، گفت: ۲۸۸ بیمار بدحال کرونایی در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

محمدرضا قدیر درگفت‌وگویی، افزود: در این مدت ۲۰۷ بیمار با علائم کرونا پذیرش و ۱۵۲ تن بستری شدند.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌ است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم ویروس کرونا قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم ویروس کرونا قم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم ویروس کرونا قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی رییس دانشگاه علوم پزشکی قم شورای اطلاع رسانی قم انجام تست کرونا پویش اطلاع رسانی مراکز درمانی مقابله با کرونا موج پنجم کرونا جلسه شورای هفته گذشته محمدرضا قدیر واکسن هراسی ویروس کرونا تزریق واکسن واکسن کرونا کرونا در قم شهرداری قم جلسه ستاد گفت وگویی ستاد ملی هزار دوز استان ها قم گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۴۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود

مژگان مینوسپهر رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت:با استفاده وسیع تراز واکسن‌های موجود، می‌توان سالیانه از دومیلیون مرگ دیگرجلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: برنامه توسعه ایمن سازی کودکان از اولین و موفق‌ترین برنامه‌های ادغام شده در نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی کشور از سال ۱۳۶۳بوده است.

مینوسپهر خاطر نشان کرد: فراهم آوری امکانات و تجهیزات لازم برای توزیع و نگهداری واکسن، تامین به موقع واکسن و بکارگیری نیرو‌های آموزش دیده در رده‌های مختلف سبب شد که پوشش واکسیناسیون کودکان زیر یکسال از ۳۷ درصد در سال آغاز برنامه به سرعت به بالای ۹۰ درصد در سال ۱۳۶۸ برسد و طی ۱۵ سال گذشته همواره بالای ۹۵ درصد بوده است.

مینو سپهر ادامه داد: از جمله دستاورد‌های تلاش ۵۰ ساله در زمینه واکسیناسیون می‌توان به حذف کزاز نوزادی، کنترل بیماری‌های دیفتری و سیاه سرفه، کاهش چشمگیر موارد شدید بیماری سل در دوره کودکی، حذف سرخک و سندروم سرخجه مادرزادی و عاری شدن کشور از فلج اطفال اشاره کرد.

وی افزود: سالهاست که کشور عاری از فلج اطفال است، سرخک، سرخجه وکزازنوزادی حذف شده اند. بیماری‌های دیفتری، سیاه سرفه و اوریون کنترل شده اند و میزان شیوع حاملان مزمن هپاتیت B به کمتراز یک درصد کاهش یافته است.

مینوسپهر تصریح کرد: به خاطر داشته باشیم جمعیت اتباع، تردد غیر مجاز آنها و باور‌های غلط نسبت به واکسیناسیون و اینکه می‌توانیم با روش‌های مختلف مانند طب سنتی جایگزین مناسب برای واکسیناسیون پیدا کنیم از جمله تهدید‌های این برنامه می‌باشد و امکان بازگشت بیماری‌هایی مانند سرخک، دیفتری، سیاه سرفه و سایر بیماری‌هایی که در این چند دهه کنترل شده است وجود دارد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • رقابت بیش از ۱۲ هزار نفر در آزمون دستیاری پزشکی/افزایش ۱۲درصدی ظرفیت برای امسال
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان
  • انجام مرحله نخست واکسیناسیون فلج اطفال اتباع خارجی در کردستان
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال