Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@08:54:46 GMT

سنگ مرمریت | ویژگی ها و کاربردهای آن آشنایی با سنگ مرمریت

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۰۴۵۷۹

سنگ مرمریت | ویژگی ها و کاربردهای آن آشنایی با سنگ مرمریت

سنگ مرمریت سنگی بر پایه کربنات کلسیم، یا همان سنگ آهک است. مرمریت در طول میلیون ها سال تحت تاثیر فشار و دمای 125 تا 180 درجه سانتی گراد در لایه های زمین ساخته شده است. از ویژگی های سنگ مرمریت وجود کانی های رنگارنگی مانند کلسیت و دولومیت در آن است. این سنگ به دو شکل ساده و رگه دار در طبیعت یافت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رگه های موجود در سنگ مرمریت به دلیل وجود اکسید آهن، سیلیس، میکا، سرپانتین و گرافیت در ساختار آن است. این رگه ها بافت های گوناگون و رنگ های زیبایی به مرمریت بخشیده است. انواع سنگ مرمریت در رنگ ها و بافت های گوناگون را در سایت کیا استون ببینید.

وزن سنگ مرمریت حدود 2560 کیلوگرم در هر متر مکعب است. سنگ مرمریت سنگی با روزنه ها یا تخلخل کم است. از دیگر ویژگی های سنگ مرمریت می توان به مقاومت بالای آن در برابر سائیدگی و خمیدگی اشاره کرد. ساب پذیری بالا و چسبندگی خوب با ملات سیمان هم از دیگر خصوصیات آن است.

تفاوت سنگ مرمریت با سنگ مرمر

بسیاری از مردم تصور می کنند سنگ مرمریت همان سنگ مرمر است، اما این تصور کاملا اشتباه است. مرمریت از خانواده سنگ های آهکی است، اما مرمر از دگردیسی و تغییرات بیشتر سنگ آهک به وجود آمده است. سنگ مرمر شفاف تر، مقاوم تر و دارای قابلیت صیقل پذیری بیشتر از سنگ مرمریت است و نور را از خود عبور می دهد.

ویژگی های سنگ مرمریت

* رنگ ها و طرح های گوناگون و زیبا.

* تغییر نیافتن رنگ آن در گذر زمان.

* قابلیت صیقل پذیری بسیار خوب.

* سطح یک دست.

* نصب آسان.

* داشتن بافتی متراکم و بدون روزنه.

* جذب آب بسیار کم و نزدیک به صفر.

* سختی بالا و مقاومت در برابر آتش و فرسایش.

* دارای قیمت مناسب به دلیل وجود معادن آن در داخل کشور.

* وزن بالا.

رنگ و بافت سنگ مرمریت

طرح ها و رنگ های انواع سنگ مرمریت در طبیعت منحصربه فرد هستند. به همین دلیل طراحان ساختمان از آن به عنوان سنگ دیوار و کف استفاده می کنند تا ساختمان لوکس تر و زیباتر به نظر آید. همچنین این سنگ را می توان با صیقل کاری به سطحی صاف و آینه ای تبدیل کرد که دکوراسیون سازه را بی نظیر و شاهانه جلوه می دهد. برخی از سنگ های مرمریت مانند مرمریت صلصال دارای رگه هایی هستند که به نوار قلب شباهت دارند. بعضی دیگر مانند مرمریت دهبید طرح هایی شبیه شاخ گوزن دارند. از طرح های دیگر این سنگ می توان به طرح سوختگی و گل یخی اشاره کرد.

سنگ مرمریت در رنگ های سفید، سیاه، قرمز، ارغوانی، خاکستری، سبز و زرد در طبیعت دیده می شود. نمونه خالص مرمریت به رنگ سفید و درخشان است، مانند سنگ مرمریت شهیادی. انواع سنگ مرمریت که به رنگ سیاه و خاکستری هستند، از مواد کربن دار ساخته شده اند، مثل مرمریت دهبید. سبز بودن رنگ مرمریت به خاطر وجود کلریت و سیلیکات های مختلف در آن است، مانند مرمریت بیرجند. ذره های بسیار ریز هموتیت نیز باعث تشکیل سنگ مرمریت به رنگ صورتی و قرمز می شود، مانند مرمریت انارک. سنگ مرمریت زرد و کرم رنگ هم نمایانگر وجود لیمونیت در آن است، مثل سنگ مرمریت درنیکا. البته سنگ مرمریت سیمکان هم به رنگ قهوه ای است. همچنین نمونه های آبی رنگ سنگ مرمریت از نمونه های نادر و گران قیمت آن به شمار می رود.

انواع سنگ مرمریت

سنگ مرمریت را می توان با توجه به موارد مختلف دسته بندی کرد:

انواع سنگ مرمریت با توجه به محل استخراج آنها

بسیاری از انواع سنگ مرمریت با توجه به محل استخراج آنها نام گذاری شده اند. مرمریت خوی، هرسین، دهبید، کاشمر و بسیاری از انواع سنگ مرمریت از آن نمونه هستند.

انواع سنگ مرمریت از نظر نوع دگرگونی

سنگ مرمریت هم مانند بسیاری از سنگ های دیگر سنگ دگرگون شده است، اما شدت دگرگونی در انواع سنگ مرمریت متفاوت است. این سنگ از نظر دگرگونی به سه گروه سنگ چینی، کریستال و ابری تقسیم می شود.

مقاومت سنگ مرمریت

تغییرات آب وهوایی می تواند بر شکل ظاهری و حتی مقاومت سنگ مرمریت تاثیرگذار باشد؛ ازین رو بهتر است از این سنگ در نمای بیرونی ساختمان ها به عنوان سنگ دیوار استفاده نشود. تغییر دما و شرایط جوی می تواند باعث ترک خوردن و رنگ پریدگی سنگ مرمریت شود.

سنگ مرمریت در برابر آتش مقاوم است، اما مانند بسیاری از سنگ های طبیعی در برخورد با اسید آسیب پذیر می شود.

کاربردهای سنگ مرمریت

مرمریت از پرکاربردترین سنگ ها است و بیشترین استفاده آن در معماری و ساخت ساختمان، و پس از آن در پیکره سازی است. انواع سنگ مرمریت به عنوان سنگ کف و سنگ دیوار در ساخت ساختمان ها کاربرد بسیاری دارد. می توان گفت مرمریت یکی از اجزاء اصلی در ساخت پرستشگاه ها و ساختمان های منسوب به خدایان بوده است. یکی از زیباترین ساختمان هایی که با مدد از این سنگ ساخته شده، سازه تاج محل در کشور هندوستان است. البته سنگ مرمریت کاربردهای دیگری هم دارد که در ادامه به آن اشاره می شود.

 

کاربرد سنگ مرمریت در نمای ساختمان

سنگ مرمریت از دیرباز در بناهای قدیمی که اکنون به آثار تاریخی تبدیل شده اند، به عنوان سنگ نما ساختمان استفاده شده است. از سنگ مرمریت به عنوان سنگ دیوار داخلی سازه استفاده بسیاری می شود. بهره بردن از این سنگ زیبا در دیواره ساختمان آن را چشمگیرتر و زیباتر می سازد. نکته ای که باید در زمان کاربرد سنگ مرمریت به عنوان سنگ نما مورد دقت قرار گیرد، نداشتن ترک، روزنه، پوسیدگی و شکستگی است.

کاربرد سنگ مرمریت در کف ساختمان

خرید سنگ مرمریت به عنوان سنگ کف در سنگفرش فضای داخلی ساختمان ها هم کاربرد زیادی دارد. البته در انتخاب مرمریت برای سنگ کف باید ملاحظه های مختلفی مانند محل کاربرد آن که آیا با آب در تماس است یا خیر و... صورت گیرد. ساخت پله از جنس مرمریت هم کاربرد دیگر آن در ساختمان سازی است.

کاربرد سنگ مرمریت در ساخت مجسمه و اشیاء دکوری:

درخشندگی سنگ مرمریت باعث می شود تا پیکره های زیادی از این سنگ ساخته شود. بازتاب نور از روی سطح این سنگ نمای پیکره را برجسته تر نشان می دهد. البته از باارزش ترین انواع سنگ مرمریت در ساخت پیکره استفاده می شود و مرمریت به کاررفته در ساخت پیکره ها باید کاملا سفید باشد و بافتی یکنواخت داشته باشد. اشیاء تزئینی و دکوری مختلفی هم از سنگ های رنگی مرمریت مانند مرمریت یشمی ساخته می شود.

کاربردهای دیگر سنگ مرمریت:

در فرایند استخراج سنگ مرمریت چیزی در حدود نصف آن خرد و تکه تکه می شود، اما خوشبختانه از همین خرده سنگ ها هم استفاده های زیادی می توان کرد. از خرده سنگ های مرمریت در ساخت بزرگ راه ها، تخت راه آهن، پایه ریزی ساختمان، موزائیک های کف سازه و انواع دیگر ساخت وساز استفاده می شود. برخی پودر سنگ های بسیار سفید مرمریت نیز به عنوان پرکننده درز سنگ ها در سازه به کار برده می شود. نکته جالب این است که از پودر سفید مرمریت به عنوان رنگ ساختمان و حتی رنگدانه سفید در ساخت کاغذ هم استفاده می شود.

روکش میز و کانتر یکی دیگر از کاربردهای سنگ مرمریت است. کاربرد مرمریت در ساخت سرویس بهداشتی، قاب آسانسور، وسایل کاربردی و بسیاری دیگر از لوازم زندگی را هم نمی توان نادیده گرفت. البته به دلیل برش خوردن و کنده کاری آسان، سنگ آرامگاه هم از این سنگ ساخته می شود.

نگاهی به اشکالات سنگ مرمریت

* تاثیر رطوبت بر سنگ مرمریت و خوردگی و فرسایش سطح آن.

* وزن زیاد سنگ مرمریت که استفاده از آن را برای سنگ دیوار مشکل می سازد.

* تغییر رنگ در اثر تابش نور خورشید.

* احتمال یخ زدگی و شکست دیواره بیرونی سنگ در انواع ضعیف تر آن.

* لک شدن با مواد مختلف.

* نداشتن مقاومت در برابر مواد اسیدی، مانند باران ها و مواد شوینده اسیدی.

* نداشتن مقاومت در برابر خط و خش.

تمیز کردن سنگ مرمریت

نکته ای را باید درباره سنگ مرمریت به خاطر سپرد و آن اینکه سطح پشت سنگ را همواره باید از رطوبت دور نگه داشت. همچنین پاک کردن آلودگی ها از روی سنگ مرمریت نیز دوام و زیبایی درازمدت آن را تضمین می کند.

قیمت سنگ مرمریت

از آنجا که ایران دارای معدن های بسیار سنگ مرمریت است، قیمت سنگ مرمریت نسبت به بسیاری از سنگ های دیگر در کشور ما مناسب تر است. اما به طور کلی عوامل مختلفی در قیمت سنگ مرمریت موثر هستند:

کیفیت سنگ مرمریت

تعیین قیمت سنگ مرمریت، مانند هر سنگ دیگری در درجه اول وابسته به کیفیت آن است. کیفیت سنگ مرمریت با توجه به عوامل مختلفی مانند یکنواختی طرح، مقاومت فشاری بالا، تراکم ساختاری و جذب نکردن آب تعیین می شود. در یک تقسیم بندی کلی انواع سنگ مرمریت به چند دسته سوپر، ممتاز، درجه یک و درجه دو تقسیم می شوند. قیمت سنگ مرمریت سوپر بالاتر از بقیه انواع آن است. البته در خرید سنگ مرمریت می توان مناسب ترین آن را از نظر قیمت تهیه کرد. مثلا برای خرید مرمریت دیوار راه پله که فشاری بر روی آن نیست، نیازی نیست محکم ترین مرمریت انتخاب شود که قیمت بالاتری دارد.

پرداخت سنگ مرمریت

هر چقدر ساب سنگ مرمریت بیشتر باشد، صیقلی تر شده، نمای زیباتری به سازه داده،  قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. البته اگر در روند مراحل فراوری از رزین، پولیش و اپوکسی هم استفاده شود باز شاهد افزایش قیمت آن خواهیم بود.

رنگ و شکل ظاهری سنگ مرمریت

عامل دیگر موثر در قیمت سنگ مرمریت رنگ آن است. هر چقدر رنگ و بافت و شکل مرمریت یکنواخت تر باشد و رگه های کمتری در آن دیده شود، از قیمت بالاتری برخوردار است.

اندازه و نوع برش سنگ مرمریت

برش انواع سنگ مرمریت در اندازه های مختلف صورت می گیرد. برای خرید سنگ مرمریت با اندازه بزرگ تر و ضخامت بیشتر، قیمت بیشتری هم باید پرداخت کرد.

سنگ مرمریت مصنوعی

سنگ مرمریت مصنوعی هم وجود دارد! البته تفاوت بین مرمریت طبیعی و مصنوعی را با کمی دقت می توان تشخیص داد. مرمریت طبیعی نسبت به مرمریت مصنوعی سنگین تر و مقاوم تر است، اما نصب مرمریت های مصنوعی به دلیل وزن کم آنها، آسان تر است. مرمریت های مصنوعی جذب آب پائین تری نیز دارند و امکان سفارشی سازی را هم به سازندگان آنها می دهند.

خرید سنگ مرمریت

نخستین نکته ای که در خرید سنگ مرمریت باید به آن توجه کرد، کاربرد آن است. به طور طبیعی مرمریتی که برای کفپوش و به عنوان سنگ کف خریداری می شود، با مرمریتی که قرار است سنگ نما باشد متفاوت است. همچنین مرمریت مورد استفاده در سرویس بهداشتی و روشویی که با آب سروکار دارد، با سنگ مرمریت کانتر آشپزخانه فرق دارد.

قیمت سنگ مرمریت هم عامل مهمی در خرید سنگ مرمریت است. بعضی از انواع سنگ مرمریت لوکس و گران قیمت هستند و قیمت برخی نیز متعادل تر است.

برای خرید سنگ مرمریت با ما در فروشگاه سنگ ساختمانی کیا استون تماس بگیرید. انواع سنگ مرمریت در طرح ها و رنگ های مختلف را در بین سنگ های این فروشگاه ببینید و بهترین آنها را انتخاب و خریداری کنید.

منبع: گروه مهندسی کیا استون

منبع: فارس

کلیدواژه: سنگ رنگ بافت مقاومت سنگ مرمریت سنگ مرمریت سنگ مرمریت سنگ مرمریت ساختمان ها سنگ دیوار سنگ ها ویژگی ها طرح ها رگه ها سنگ کف رنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۴۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاسی بلند Exlantix با قیمت ۲۷ هزار دلاری وارد بازار می شود

چری از آغاز پیش فروش مدل Exeed Exlantix ET با قیمت ۲۷ هزار دلار از ۱۵ آوریل خبر داد. - اخبار بازار -

  به گزارش خبرگزاری تسنیم، پرچمدار  اکسید اکسلانتیکس ET با عنوان Sterra ET در بازار چین شناخته می شود و بر روی پلت‌فرم برقی E0X چری ساخته شده و در دو نسخه تمام الکتریکی و خودروی الکتریکی با برد وسیع (EREV) ارائه می شود.

شاید بتوان مهمترین ویژگی های ظاهری این‌خودرو را جلوپنجره ای بسته،  نوار LED در قسمت جلویی، دستگیره های پاپ اوت و چراغ های جلو و عقب نواری عنوان کرد.

کابین  اکسید اکسلانتیکس ET کاملا یک خودروی الکتریکی را القا می کند که در نگاه نخست یک صفحه نمایشگر بزرگ 15.6 اینچی به چشم می خورد و دارای حالت های کودک، حیوانات خانگی و کارائوکه یاخواندن خودکار است. تولیدکنندگان این خودرو تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا تمام ویژگی های کابین حس لوکس و راحت بودن را برای سرنشین ایجاد کند. صندلی های گرانش صفر با عملکرد ماساژ، گرمایش و تهویه گواه این موضوع است.
 
خودرو Exlantix ET مجهز به موتورهای الکتریکی دوگانه جلو و عقب است که حداکثر توان خروجی 183 کیلووات را برای موتور جلو و 230 کیلووات را برای موتور عقب فراهم می کند. باید اضافه کرد که شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت را می تواند در 5.46 ثانیه طی کند. این خودرو از باتری جدید CATL LFP 2.0 Shenxing استفاده کرده و  طی آزمایش سرمای شدید در دمای منفی درجه‌‌ی سانتی‌گراد، شارژ باتری خودرو از 20 به 80 درصد تنها 24 دقیقه طول کشید. در شرایط عادی در دمای 25 درجه‌ی سانتی‌گراد، خودرو می‌تواند با 10 دقیقه شارژ 400 کیلومتر مسافت را طی کند.
ایمنی و قابلیت های پیشرفته کمک رانندگی خودرو Exlantix ET نیز قابل توجه است. این شاسی بلند سایز متوسط تا بزرگ مجهز به 30 سنسور و دو تراشه Orin-X از NVIDIA است که کمک رانندگی را برای سناریوهای شهری و بزرگراهی ارائه می دهد. این وسیله نقلیه از ویژگی هایی مانند کمک کروز سرعت بالا، کمک کروز شهری و عملکرد کمک پارک پشتیبانی می کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد
  • انواع ورق صنعتی مهم کدام‌اند؟ چه کاربردی دارند؟
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • شیرآلات اهرمی استاندارد باید چه ویژگی‌های داشته باشند؟
  • آشنایی با کابل نسوز
  • شاسی بلند Exlantix با قیمت ۲۷ هزار دلاری وارد بازار می شود
  • قیمت ساندرو در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • کاربرد انواع سنگ های مختلف
  • قیمت انواع ملک در تهران در سال ۱۳۵۳