Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@19:57:28 GMT

مرحوم آیت‌الله عالمی بلخابی از علمای ربانی و شجاع بود

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۰۴۶۲۲

مرحوم آیت‌الله عالمی بلخابی از علمای ربانی و شجاع بود

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت ابوالشهداء آیت الله «سید محمدعلی عالمی بلخابی» از علمای افغانستان، با سخنرانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در مسجد امام حسن عسکری (ع) قم برگزار شد.

در این مراسم دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه آیت الله عالمی، عالمی عامل به معنای واقعی و تأثیرگذار بود، افزود: ایشان معنویت، اخلاق، ادب و شریعت را ترویج می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با اشاره به زندگی بابرکت آیت الله عالمی گفت: ایشان پس از تحصیلات مقدماتی در زادگاه خود، به مشهد مهاجرت کرد و پس از آن، در دو دوره حضور در حوزه علمیه نجف نزد عالمان بزرگی مثل آیت الله خوئی، امام خمینی (ره) و آیت الله حکیم، تحصیل کرد و به شخصیتی جامع تبدیل شد.

وی با اشاره به تألیفات آیت الله عالمی اظهار داشت: آن مرحوم آثار و تألیفات فاخری در موضوعات مختلف مثل عقاید، فلسفه، فقه، اصول و مباحث اخلاقی نگاشت و به معنای واقعی کلمه عالم ربانی بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) درباره سیره عملی مرحوم عاملی بلخابی اظهار داشت: ایشان با ثقلین اکبر و اصغر یعنی قرآن و اهل بیت (ع) مانوس بود و همواره به خدا توکل و به اولیای الهی توسل داشت.

وی در ادامه گفت: پدر آیت الله عالمی نیز از علما و شخصیت‌های تأثیرگذار افغانستان بود و در شمال این کشور خدمات علمی و اجتماعی داشت.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم درباره خدمات آیت الله عاملی اظهار داشت: تأسیس مساجد، حسینیه‌ها، کتابخانه ها و بازسازی حرم یحیی بن زید از آثار ماندگار آن مرحوم است. ایشان برای بازسازی حرم یحیی بن زید حتی منزل شخصی خود را فروخت تا این بنا را تکمیل کند. و امروز این بقعه می‌تواند مرکز علمی و فرهنگی و معنوی در منطقه باشد.

علما وارثان پیامبران

وی درباره مبارزات جهادی آیت الله عاملی عنوان کرد: پس از ورود نیروهای ارتش شوروی به خاک افغانستان، ایشان از لحاظ فقهی بررسی می‌کند که نقش عالمان در این برهه چیست؛ که در نهایت به جهاد و مقاومت می‌رسد و رهبری جهاد شمال افغانستان را بر عهده می‌گیرد و حتی فرزندان و همسرش در این راه به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی درباره رسالت عالمان دین در جامعه گفت: بر اساس روایات، تبیین احکام دینی، وظیفه عالمان است. علما با تلاوت آیات الهی باید مردم را از معارف الهی بهره مند کنند تا مردم با عالم معنی و ملکوت مرتبط شوند. علما باید کتاب الهی را به مردم بیاموزند و سِمت تعلیمی و تربیتی داشته باشند. علما وارثان پیامبران هستند. انبیا مربی نفوس بودند و انسان‌ها را با عالم معنی و ملکوت آشنا می‌کردند؛ لذا از عالم دینی انتظار این است تا آیات الهی را تلاوت کرده و نقش معلم و مربی را در جامعه ایفا کند. آیت الله عالمی دارای این ویژگی بود؛ هم معارف الهی را به اقشار مختلف جامعه تعلیم کرد و هم شاگردان زیادی پرورش داد و این شاگردان در مناطق مختلف افغانستان و کشورهای دیگر منشأ خدمات و برکات هستند.

وی با بیان اینکه جامعه دینی باید جامعه علمی باشد، افزود: اگر جهل و نادانی جامعه بشری را فراگیرد، جامعه به طرف افراط یا تفریط می‌رود و مردم حیران و سرگردان خواهند بود؛ به ویژه زمانی که به نام دین، افراط و تفریط صورت گیرد، اوضاع بدتر می‌شود. لذا در روایات آمده است که یا عالم، یا متعلم و یا دوست دار عالم باشید.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به نگاه‌های مختلف به دین در طول تاریخ گفت: نگاه اموی به دین نگاهی اشرافی بود. عباسی‌ها از دین به صورت ابزاری استفاده کردند. اما دین از نگاه علوی، معنویت، تفکر، تعقل و عدالت است. بشریت باید طعم عدالت را بچشد و در مقابل ظلم ایستادگی کند.
برخی اسلام را لیبرال معرفی می‌کنند؛ اسلامی که از عمل و اجتماع فاصله بگیرد و انسان صرفاً رابطه قلبی با خدا داشته باشد. چنین اسلامی مسئولیت پذیر نیست، بلکه مسئولیت گریز و مسئولیت ستیز است.

وی ادامه داد: اسلام افراطی، نوعی تفسیر غیر واقعی از دین ارائه کرده و خشونت را به دین نسبت می‌دهد. اسلامی که برای جهانیان رحمت است و پیامبری که مدیریت او بر اساس اخلاق بود را به گونه دیگری معرفی می‌کنند؛ لذا به دلیل فهم غلط از دین، کشتارهایی در کشورهای اسلامی ایجاد شد.

اسلام ناب؛ اسلام عقلانیت، تفکر، تعقل، عدالت، اعتدال و دوری از افراط و تفریط

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی درباره ویژگی‌های اسلام ناب گفت: اسلام ناب، اسلام عقلانیت، تفکر، تعقل، عدالت، اعتدال و دوری از افراط و تفریط است. اسلام به صورت جامع در حوزه‌های فردی و اجتماعی و سیاسی می‌تواند تأثیرگذار باشد و جامعه را وادار به اصلاح و عدالت کند. آیت الله عالمی نیز عالمی جامع بود و نگاه فردی به امور نداشت بلکه نگاه او فردی، اجتماعی و سیاسی بود و در میادین و عرصه‌های مختلف حضور داشت.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی داشتن لسان صدق را از خصوصیات عالم دین معرفی کرد و افزود: اگر عالم دین، لسان صدق داشته باشد، جامعه را به ملکوت متصل می‌کند و تأثیر عمیق بر روح و روان افراد می‌گذارد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه مقاومت از دیگر ویژگی‌های عالم دین است، افزود: در برابر خودکامگان و کسانی که کرامت مردم را زیر پا می‌گذارند باید مقاومت کرد. در قرآن حدود ۴۰۰ آیه درباره جهاد و مقاومت آمده است و این اهمیت جهاد را نشان می‌دهد. جهاد توفیقی است که شامل حال خواص اهل ایمان می‌شود. هر کس، توفیق این مهم را ندارد که در میدان حضور پیدا کند. وظیفه عالم دین، فقط نماز خواندن و مسئله گفتن نیست؛ در جایی که لازم است باید در میدان جهاد باشد که نمونه بارز آن آیت الله عالمی است و ایشان شجاعت را از جدشان حضرت سیدالشهداء (ع) به ارث برده بود.

وی افزود: هدف آیت الله عالمی از جهاد این بود که جامعه در جهالت نباشد و آموزه‌های دین در جامعه زنده بماند؛ چنانکه جدش سیدالشهدا (ع) این کار را کرد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، با بیان اینکه جهالت به معنای نادانی نیست، افزود: جهالت به معنی وابستگی به دنیا، خود را گم کردن، جاه طلبی، دنیاطلبی و فاصله گرفتن از نور توحید است. هدف عالم دین این است که مردم در جهالت نباشند و عالم دین، راه و مسیر را به مردم نشان می‌دهد. عالمان واقعی آن دسته هستند که به رسالت تعلیمی و تربیتی عمل می‌کنند و زمانی که ببینند عده‌ای در مسیر جهل هستند رنج می‌برند و غصه می‌خورند.

وی با بیان اینکه نقش عالمان امروز نیز باید مثل نقش آیت الله عالمی باشد، افزود: آیت الله عالمی کسی بود که اگر حرفی می‌زد، مردم به او اعتماد می‌کردند و عالم دین باید چنین نقش و جایگاهی داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت کنونی افغانستان در بیان توصیه‌هایی خطاب به علمای این کشور گفت: امروزه حفظ وحدت مهم است. آیت الله عالمی نیز به دنبال وحدت بود درباره ایشان نقل می‌کنند که علاقه برادران اهل سنت به ایشان، کمتر از شیعیان نبود. دین با خشونت میانه ای ندارد؛ باید به دنبال زندگی مسالمت آمیز بود و نباید مسلمان کشی در کشور راه بیفتد. مردم مسلمان افغانستان نقش آفرین هستند و باید حکومت را خودشان انتخاب کنند. باید مراقب بود که دشمنان از وضع موجود سو استفاده نکنند و نقش علمای دینی در این وضعیت بسیار مهم و برجسته است.

کد خبر 5296338

منبع: مهر

کلیدواژه: مجمع جهانی اهل بیت ع رضا رمضانی علما و روحانیون درگذشت چهره ها احکام شرعی افغانستان محرم 1400 فعالیت های قرآنی حسینیه مهر قرآن قرآن کریم آیت الله خامنه ای حوزه علمیه امام موسی صدر امام سجاد ع اربعین 1400 عاشورا سازمان تبلیغات اسلامی اربعین حسینی حجت الاسلام والمسلمین رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت آیت الله عالمی عالم دین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۴۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حبیب الله غفوری بعد از ظهر یکشنبه در دیدار با مدیرکل آموزش‌وپرورش استان و اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم، ضمن گرامی‌داشتن یاد معلم شهید آیت‌الله مطهری و تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم و استاد، اظهار کرد: اهمیت کار معلم و استاد به‌حدی است که اگر بخواهیم شرایط آینده کشور را بدانیم، باید به شرایط و تلاش امروز اساتید نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه در هر دوره‌ای نسلی که منشأ تحول و پیشرفت می‌شود، ریشه آن در تلاش معلم‌های نسل قبل است، گفت: نسل امروزی که در حال تحصیل است، در آینده نزدیک عهده‌دار مدیریت کشور در همه جهات خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با اشاره به اینکه اهمیت کار تعلیم و تربیت در این است که معلم با انسان، به‌عنوان پیچیده‌ترین موجودات، عالم سروکار دارد؛ تصریح کرد: انسان اشرف مخلوقات است و خداوند او را به‌دست معلمان بشریت سپرده است تا او را رشد بدهند و به کمال برسانند. در رأس معلمان عالم انبیای الهی بوده‌اند که وظیفه داشتند انسان‌ها را از رذائل اخلاقی پاک کنند و به آن‌ها حکمت بیاموزند؛ تا هم خودشان عالم بشوند و هم نسل‌های بعد را آموزش دهند.

امام‌جمعه کرمانشاه با تصریح اینکه اسلام و قرآن جهل را در مقابل عقل قرار داده‌اند، عنوان کرد: عقل و جهل هر دو جنودی دارند که جنود عقل انسان را به اعلا علیین انسانیت می‌رساند و جنود جهل او را تا پایین‌ترین درجات، تنزل می‌دهد. هنر معلم این است که شاگردان را با کتاب وحی الهی که منشأ همه علوم است آشنا کند و عقل و تدبیر را در او تقویت نماید.

وی افزود: جایگاه تعلیم‌وتربیت معنوی و آسمانی است و این وظیفه در امتداد مسیر انبیا و اولیای الهی به معلمان سپرده شده است.

حجت‌الاسلام غفوری با یادآوری اینکه قلوب به‌دست خداوند است، اضافه کرد: کار تربیتی با عالم معنا پیوند دارد و معلم باید در این مسیر از خداوند منان استمداد کند؛ زیرا توفیق در تعلیم‌وتربیت باید از سمت حضرت حق عطا بشود.

نماینده ولی‌فقیه در استان با ذکر این نکته که به‌همان اندازه که تعلیم‌وتربیت عظیم است؛ مسئولیت آن نیز بسیار سنگین است، خاطرنشان کرد: می‌شود گفت که معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است؛ زیرا امانت‌هایی که به‌دست معلم سپرده می‌شود در عالم هستی بی‌نظیر و بسیار حساس هستند. ما که عهده‌دار این عنوان شده‌ایم در پیشگاه خدا از ما سوال خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که معلم باید با توکل و توسل در کلاس درس حاضر بشود و ضمن به‌کارگیری تمام همت خود اساس کار را از خدا بداند، بیان کرد: حق معلم قابل اداکردن نیست؛ چرا که جنس کار، معنویت محض است. آنچه که حکومت‌ها می‌پردازند صرفاً حق‌القدم معلم است و ارزش آموزه‌های معلم به‌هیچ‌عنوان قابل قیمت‌گذاری نیست.

کد خبر 6091332

دیگر خبرها

  • غدیر، اصل و اصول مهندسی دین خداست
  • پیام آیت الله مظاهری به هجدهمین دوره همایش حکمت مطهر
  • همه ۲۵ شهر خراسان شمالی به طرح ملی جی نف متصل می‌شود
  • لزوم ترویج روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی در جامعه
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان
  • نقشه‌برداری از ذخایر میگو در خلیج فارس با اطلاعات ماهواره‌ای
  • همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی
  • روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی باید در جامعه ترویج شود
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • «به یادِ ماموستا فخری»