Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود اصغری  امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: بسیاری از بیماری های خطرناک و واگیر دامی از طریق حشرات و کنه ها منتقل می شوند و علاوه بر انتشار بیماری در جمعیت های دامی باعث انتقال بیماری به انسان نیز خواهند شد که از جمله این بیماری های خطرناک می توان به تب کریمه کنگو  اشاره کرد.

وی افزود: در خصوص این بیماری خطرناک و همچنین سایر بیماری های واگیر دامی و مشترک بین انسان و دام اصل تقدم پیشگیری بر درمان صادق بوده و از جمله اقدامات اولیه و موثر در رابطه با پیشگیری از بروز و شیوع چنین بیماری هایی که توسط حشرات و کنه های ناقل بیماری، منتشر می شوند؛ سم پاشی موثر و به موقع دام و جایگاه آن در کنار سایر عوامل مانند رعایت موارد ایمنی و بهداشتی راهکاری بسیار مناسب خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون سلامت دامپزشکی استان بیان داشت: به همین دلیل از ابتدای سال جاری تاکنون کارشناسان بهداشتی دامپزشکی استان حدود 1 میلیون و 700 هزار راس دام از جمعیت دامی و همچنین مساحتی افزون بر 260 هزار مترمربع جایگاه دامی در استان را به صورت رایگان سم پاشی کرده اند.

 اصغری به دامداران و روستاییان توصیه کرد: در کنار سم پاشی دام و جایگاه دامی برای پیشگیری از بروز و شیوع بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام به هنگام کار و تماس با دام موارد بهداشتی و ایمنی ازجمله استفاده از دستکش، چکمه و لباس مناسب و همچنین توجه به برنامه واکسیناسیون دام ها و جدی گرفتن بروز علائم بیماری در دام در زمان مناسب را فراموش نکنند.

انتهای پیام/75005

منبع: فارس

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان سلامت بیماری انسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۴۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان بیماری‌های کلیوی با سم این حشره خطرناک

به گزارش خبرآنلاین، طب سنتی چین در حال حاضر هزاران سال است که برقرار است و اولین نوشته‌های آن به ۲۰۰ سال قبل از میلاد با اشاره به طب گیاهی و طب سوزنی از تئوری و عمل تا تشخیص و درمان باز می‌گردد.

به نقل از آی‌ای، اکنون پژوهشگران دریافته‌اند که طب چینی می‌تواند کلید درمان بیماری‌های کلیوی باشد.

آنها به صدپای سر قرمز چینی(Scolopendra subsidies mutilans) اشاره دارند که حاوی آلکالوئیدهایی است که در طب سنتی چین برای درمان بیماری‌های کلیوی استفاده شده است.

صدپایان (Centipede) نام یک رده از بالارده هزارپایان است. آنها گوشت‌خوارند و ضمائم سر آنها شبیه به ضمائم سر حشرات است. این جانوران یک جفت شاخک و یک جفت آرواره بالا و یک یا دو جفت آرواره پایین دارند و تعداد بندهای آنها به ۱۷۷ بند می‌رسد و هر بند، به‌جز بند پس از سر و دو بند آخر بدن، دارای یک جفت پای مفصلی است و ضمائم بند اول به چنگال‌های سمّی تغییر یافته ‌است.

آلکالوئیدهای صدپاها برای درمان بیماری کلیوی

به گزارش ایسنا، صدپایان سر قرمز چینی ۲۰ سانتیمتر طول دارند و مملو از سم هستند و در عین حال می‌توانند جان افراد مبتلا به بیماری کلیوی را نجات دهند.

این موجود چند پا میزبان آلکالوئیدهایی است که کاهش التهاب و فیبروز کلیه را در کشت سلولی نشان داده است. این دو حالت به بیماری کلیوی کمک می‌کنند.

آلکالوئید(alkaloid) به هریک از ترکیبات آلی شیمیایی گفته می‌شود که دست کم دارای یک اتم نیتروژن در حلقه هتروسیکلیک هستند. مشخصه آلکالوئیدها داشتن ترکیبات نیتروژنی است. تاکنون بیش از ۱۰ هزار آلکالوئید در طبیعت یا در آزمایش‌های شیمیایی شناسایی شده‌ است.

بر اساس بیانیه محققان، ترکیبات مورد مطالعه در طب چینی، از جمله زهر وزغ برای درمان سرطان ثابت شده است که می‌توان از آن دارو تولید کرد.

این امر الهام بخش یونگ-ژیان چنگ و تیمش شد تا متابولیت‌های ثانویه تولید شده توسط صدپای سر قرمز چینی را بررسی کنند.

درمانی هزاران ساله

بیانیه محققان خاطرنشان کرد: هزاران سال است که صدپای سمی در درمان بیماری‌هایی از جمله صرع، سل، سوختگی و بیماری‌های قلبی و عروقی استفاده می‌شود.

این پژوهش در یک محیط آزمایشگاهی انجام شد که در آن نمونه‌ای از پودر صدپای خشک شده را با اتانول مخلوط کردند تا تعداد قابل توجهی از ترکیبات را از حیوانات استخراج کنند.

سپس برای شناسایی ترکیبات موجود در آنها با استفاده از تکنیک‌هایی مانند کروماتوگرافی و طیف‌سنجی، این ترکیبات جدا شدند.

پژوهشگران پس از شناسایی ترکیبات، ۱۲ آلکالوئید کینولین و ایزوکینولین جدید را کشف کردند که برخی از آنها ترکیبات مولکولی منحصر به فردی را به نمایش گذاشتند.

علاوه بر این، آنها ۶ آلکالوئید دیگر را که قبلاً در این گونه یا گیاهان مشاهده شده بود، پیدا کردند.

در کشت سلولی، برخی از آلکالوئیدها خواص ضد التهابی نشان دادند، در حالی که برخی دیگر نیز توانایی کاهش فیبروز کلیه را نشان دادند.

محققان می‌گویند: این تجمع بافت همبند با بیماری مزمن کلیوی مرتبط است و با التهاب تحریک می‌شود.

مؤثرترین آلکالوئید دو کاره

پژوهشگران افزودند که پروتئینی را شناسایی کرده‌اند که در فیبروز کلیه نقش دارد و توسط مؤثرترین آلکالوئید دو کاره قابل هدف‌گیری است.

این پروتئین با فیبروز کلیه مرتبط است، زیرا تحت تأثیر قوی‌ترین آلکالوئید موجود در زهر صدپا قرار دارد.

این نشان‌دهنده مکانیسم بالقوه‌ای است که از طریق آن آلکالوئید می‌تواند در درمان بیماری کلیوی مفید باشد.

این کشف می‌تواند راه را برای تحقیقات آینده و توسعه درمان‌های بالقوه برای بیماری‌های کلیوی که یک نگرانی بهداشتی مهم در سطح جهانی است، هموار کند.

این مطالعه در مجله Natural Products منتشر شده است.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903080

دیگر خبرها

  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • سمپاشی مزارع گندم ارومیه علیه سن غلات و علفهای هرز
  • درمان بیماری‌های کلیوی با سم این حشره خطرناک
  • سمپاشی ۱۸۱۶ هکتار از مزارع ارومیه بر علیه آفت سن غلات
  • برگزاری اولین اردوی جهاد دامپزشکی در خرم‌دره
  • سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • هشدار بیماری زنگ زرد مزارع جو و گندم لرستان
  • ویتامینی که چربی کبدچرب را دفع می‌کند
  • عملکر درخشان دانشکده علوم پزشکی چابهار در دو سیل اخیر/ برنامه‌های مراقبتی بدون وقفه تداوم دارد