Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@21:08:27 GMT

باورهای اشتباه درباره تزریق واکسن کرونا را بشناسیم

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۰۵۷۶۴

باورهای اشتباه درباره تزریق واکسن کرونا را بشناسیم

زندگی: این روزها واکسیناسیون گروه‌های سنی در کشور در حال اجراست. از آنجایی که کرونا به عنوان یک بیماری جدید و با هزاران چهره‌ی در حال جهش خودش را نشان داده است، وضعیت واکسن و واکسیناسیون در دنیا نیز به نسبت این بیماری، پیچیده و گاهی در ابهام است. در مقطعی در برخی کشورها تاثیر واکسیناسیون روی نوع جهش یافته کرونا، مورد تردید قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گوشه‌ای دیگر از دنیا واکسن آلوده به مردم تزریق شد و در جایی دیگر سوالات زیادی پیرامون اثربخشی نوع خاصی از واکسن بر روی گروه سنی و یا جنسیت مطرح شد.با همه اینها به نظر می‌رسد واکسیناسیون تنها راه محافظت از مردم دنیا برای رهایی از شر کروناست.

اما نوع ارتباطات و وضعیت رسانه‌های اجتماعی در این مقطع زمانی شایعات زیادی پیرامون اثربخشی و تاثیرگذاری واکسن‌ها مطرح کرده است. درست است که واکسیناسیون کرونا یک پدیده نوظهور در دنیاست و مانند هر پدیده علمی دیگر، ممکن است برخی ابعاد آن با پیش‌بینی‌ها و آزمایشات اولیه تناقض پیدا کند، اما برخی شایعات پیرامون واکسیناسیون از اساس بی‌پایه هستند و مبنای غیرعلمی دارند.

برای آرامش خاطر بیشتر خودمان و خانواده در روزهایی که واکسن تزریق کرده‌ایم، منتظر رسیدن نوبت دوم تزریق هستیم و یا در انتظار برای اعلام واکسیناسیون گروه سنی خود به سر می‌بریم، بهتر است شایعات بی‌پایه درباره واکسیناسیون را بشناسیم و در این زمینه آگاهی‌های لازم را از منابع موثق کسب کنیم.

در این مطلب چند شایعه و باور اشتباه درباره واکسیناسیون را مطرح و بررسی کرده‌ایم.

 

جوان هستم، پس واکسن نمی‌زنم

متاسفانه ویروس کرونا در طول مدت زمان شیوع خود ثابت کرد که به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست. درست است که جمعیت جوان و کودکان به دلایلی همچون نداشتن بیماری زمینه‌ای و یا سیستم ایمنی قوی‌تر ممکن است کمتر به کرونا مبتلا بشوند و یا در صورت ابتلاء نوع خفیف آن را تجربه کنند؛ اما در این بین جوانان و حتی کودکان و نوزادان بسیاری نیز بوده‌اند که این ویروس را در بدن خود تحمل نکرده و بر اثر ابتلاء به کرونا فوت کرده‌اند.

ریسک تکیه بر نیروی جوانی و سن کم در رابطه با ابتلاء به کرونا و عدم تزریق واکسن پذیرفتنی نیست. این نکته را هم باید در نظر گرفت که هر فرد مبتلای خفیف نیز قابلیت انتقال ویروس به فرد دیگر و فعال کردن ویروس به صورت وخیم در بدن آن فرد را دارد.

کرونا گرفته‌ام، به واکسن نیازی ندارم

بعد از ابتلاء به کرونا و بهبود تا مدت زمان معینی در حد چندماه آنتی‌بادی این بیماری در بدن وجود دارد. این آنتی‌بادی مانع ابتلا فرد به ویروس کرونا می‌شود. اما نکته مهم این است که حضور این آنتی‌بادی در بدن همیشگی نیست و اکثر پزشکان مدت پیشیگرانه حضور آنتی‌بادی در بدن بعد از بهبودیافتن از کرونا را تا 3ماه می‌دانند.

به این نکته هم باید توجه داشت که ویروس کرونا مدام در حال جهش و تغییر است. پس ممکن است حتی در مدت کمتر از 3ماه نیز، فرد بهبودیافته، دوباره به نوع جدید کرونا مبتلا بشود. افرا بهبودیافته بهتر است قبل از تزریق واکسن برای دانستن زمان مناسب آن، با پزشک مشورت کنند.

 


واکسن بزنم، بدنم آهن‌ربایی می‌شود!

در اوایل شروع واکسیناسیون ویدئوهایی در فضای مجازی پخش شد که اشیای فلزی به بدن افراد واکسن زده وصل می‌شد و گویا بدن آنها مثل یک آهن‌ربا عمل می‌کرد.

ادامه تحقیقات بر روی این ویدئوها نشان داد که مغناطیسی بودن بخشهایی از بدن به علت وجود و یا ازدیاد یک ماده در بدن است و در واقع برای این افراد قبل از تزریق واکسن نیز وجود داشته است. همانطور که افراد زیادی بعد از تزریق واکسن دارای بدن مغناطیسی نشدند.

واکسن زده‌ام، پس ماسک نمی‌زنم

تاثیرگذاری واکسن نیاز به گذر زمان دارد. دوز اول تزریق واکسن اثربخشی چندانی بر عدم ابتلاء ندارد و به همین خاطر اکثر واکسن‌ها در در دو دوز و حتی برخی در سه دوز تزریق می‌شوند. حتی بعد از تزریق دوز دوم نیز بین دوتا سه هفته زمان نیاز است تا واکسن اثر کامل خود را در بدن بگذارد و در اصطلاح فرد واکسینه بشود.

از طرف دیگر کسانی که حتی سه هفته از تزریق دوز دوم واکسن آنها گذشته است، ممکن است باز هم به کرونا مبتلا بشوند اما متوجه ابتلاء نشده و یا آن را به صورت خیلی خفیف تجربه کنند. این افراد به عنوان ناقل می‌توانند ویروس را به دیگر افراد جامعه که هنوز واکسینه نشده‌اند انتقال بدهند.

پس ضروری است تا زمان واکسیناسیون کامل و ریشه‌کنی این ویروس از سطح جامعه، از ماسک به عنوان یک پوشش ضروری حتی در شرایط واکسن‌زده نیز استفاده کنیم.

 

واکسن زدم، کرونا گرفتم

افرادی مدعی هستند که بعد از تزریق واکسن به کرونا مبتلا شده‌اند. واکسن نوع ضعیف شده ویروس است و قرار است سیستم ایمنی بدن را نسبت به ویروس آگاه و با تجربه کند. بنابراین بروز برخی علائم کرونا بعد از تزریق واکسن متحمل است. اما پزشکان معتقدند، افرادی که نوع شدید این بیماری را بعد از تزریق واکسن تجربه می‌کنند، از قبل به کرونا مبتلا بوده و واکسن موجب تحریک و افزایش فعالیت ویروس در بدن آنها شده است.

واکسن عوارض جانبی ناگواری دارد

واکسن‌ها قبل از رسیدن به مرحله تزریق عمومی، آزمایشات مختلفی از جمله مراحل آزمایشات حیوانی را پشت سر می‌گذرانند. بعد از آن واکسن بر روی گروهی از داوطلبین با نمونه‌های تزریقی دارونما، آزمایش شده و به همین ترتیب با کامل شدن تحقیقات در این مسیر و آگاهی کامل از عوارض آن به تولید انبوه  و استفاده عمومی می‌رسد. بدیهی است که اکر واکسنی در این مسیر از خود عوارض جانبی ناگواری بروز بدهد، از چرخه تولید و آزمایش حذف خواهد شد.

برخی بعد از تزریق واکسن توسط خود یا اطرافیان از پیدا شدن عوارضی در بدن خود اطلاع می‌دهند. باید دانست که بدن هر شخص نسبت به افراد دیگر متفاوت است و در صورت مشاهده عوارضی غیرمعمول و یا ناگوار بعد از تزریق واکسن باید بررسی کرد که چه مقدار از این عارضه‌ها مربوط به وضعیت جسمی فرد مورد ابتلاء بوده است.

 

واکسن و مشکلات باروری

تنها درباره یکی از واکسن‌های وارداتی توصیه شده است که خانم‌های زیر40سال از آن استفاده نکنند. این ملاحظه توسط برخی پزشکان که بر اساس یافته‌های خود، به نتیجه قطعی علمی درباره عدم تاثیر واکسن فوق بر مسئله باروری نرسیده‌اند، اعلام شده است. پس اگر این مشکل درباره باقی واکسن‌ها نیز وجود داشت، درباره آن اطلاع‌رسانی می‌شد.

به صورت کلی نیز در این موارد توصیه بر احتیاط، بنا بر تشخیص برخی پزشکان است و اینگونه نیست که واکسن فوق حتما برای فرد مشکل باروری ایجاد کند.

DNA تغییر می‌کند!

آشنایی نسبی با موضوعات علمی و زیست‌شناسی از اساس برخی شایعات را رد می‌کند. شایعاتی مثل تغییر DNA  بعد از تزریق واکسن، تغییر خلق و خو و یا جانمایی قطعه‌ای در بدن که موجب تغییر خصوصیات فرد می‌شود از نظر علمی قابل اثبات نیست و به دسته شایعات زرد تعلق دارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: واکسن واکسیناسیون بیماری مهارت شایعه بعد از تزریق واکسن کرونا مبتلا آنتی بادی واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۵۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان

 مهدی زنگنه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همزمان با آغاز هفته ایمن سازی، مرحله اول واکسیناسیون پنوموکوک برای کودکان گروه‌ سنی ۲ ماهه در تمامی مناطق شهری و روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شروع شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: این واکسن به شکل تزریقی است و در گام بعدی کودکان گروه های سنی 4 و 12 ماهگی نیز، همزمان با سایر واکسن های همان گروه سنی واکسینه  خواهند شد.

به گفته دکتر زنگنه، پنومونی پنوموکوکی یکی از شایع ترین علل عفونت های تنفسی و مرگ و میر کودکان زیر5 سال در سراسر جهان به شمار می رود که پیشگیری از آن با واکسیناسیون امکان پذیر است.

وی گفت: به عبارتی باکتری پنوموکوک موجب بیماری هایی مثل سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی و عفونت خون شده و ممکن است منجر به بستری شدن کودک در بیمارستان، ایجاد عوارض و یا مرگ وی شود.

 زنگنه افزود: فاز اول این واکسن ها توسط  وزارت بهداشت تهیه و تحویل واحدهای بهداشتی شده است، از هم استانی های عزیزی که کودک در سن 2ماهگی دارند درخواست می شود با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت، نسبت به واکسیناسیون بهنگام آنها اقدام نمایند.

وی در پایان افزود: امیدواریم به زودی شاهد اضافه شدن واکسن روتاویروس نیز به سبد واکسیناسیون کشور باشیم.

گفتنی است:در حال حاضر کودکان در کشور ما بر علیه بیماری های از جمله سل، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه، اوریون، هپاتیت B، هموفیلوس آنفلوانزا و پنوموکوک واکسینه می شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!