ابتکار شبکه 3 در پخش انیمیشن با محوریت احکام
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۰۶۰۱۴
برخی مواقع هم فراموش میکنیم نماز آیات را چطور بخوانیم و درچه مواردی ضرورت دارد این نماز خوانده شود یا اینکه اگر پولی را در خیابان پیدا میکنیم حکمش چه میتواند باشد؟ آیا باید به صندوق صدقات بیندازیم یا اینکه به دنبال صاحب آن باشیم؟ به هر حال تعداد چنین سوالاتی کم نیست و همیشه با علامت سوالهایی روبهرو میشویم که پاسخ صحیح برای آن نداریم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به همین دلیل شبکه سه در تازهترین اقدام دست به تولید آیتمهای کوتاه در قالب انیمیشن زده و در این آیتم های یک دقیقه ای احکام را با سادهترین زبان توضیح میدهد.
در واقع گروه سازنده این آیتمها که پخش آن از چندی پیش از شبکه سه شروع شده، تلاش کرده با بهره بردن از یک قالب جذاب تلویزیونی نه تنها فرمت کار را برای مخاطب جالب کنند، بلکه با تماشای این آیتمهای کوتاه، پاسخ های صحیح برای سوالات شرعیشان را دریافت کنند.
ضمن اینکه با تماشای چنین آیتمی روی موضوع تامل و خودشان هم در این باره تحقیق کنند. با رضا صیادی، تهیهکننده آیتمهای احکام به زبان ساده و مجید خسروانجم، کارگردان درباره جزئیات تولید این پروژه صحبت کردهایم.
چطور به فکر تولید چنین کاری افتادید که در قالب آیتمهای کوتاه یک دقیقهای پاسخگوی سوالات شرعی مردم باشید؟
من و آقای مجید خسروانجم که از دوستان قدیمی من هستند تاکنون در حوزههای مختلف همکاری داشتیم و در گونههای مختلف، آثار فرهنگی تولید کردیم. من از گذشته دغدغه ساخت اثری فرهنگی با محوریت احکام به زبان ساده را داشتم. حتی از زمانی که سردبیر همشهری آیه بودم این دغدغه را دنبال میکردم که به سادهترین روش، احکام را برای مردم توضیح بدهیم که زبان آن قابل فهم برای عموم مردم باشد تا آنها پاسخ صحیح برای سوالات شرعیشان را دریافت کنند. تا اینکه این ایده را با مجید خسروانجم در میان گذاشتم و با هم در اینباره گپ و گفت داشتیم. بعد از چالشهای موثر درباره موضوع به این نتیجه رسیدیم که آیتمهایی در قالب انیمیشن برای مردم تهیه کنیم. یک نمونه متن را نوشتیم و یک آیتم تولید کردیم و به دوستانم در گروه معارف شبکه سه که همیشه در این حوزه دغدغهمند هستند، ارائه کردیم. آقای سیدمحمدحسین میری، مدیر گروه معارف شبکه سه وقتی نمونه کار ساخته شده را دید خیلی پسندید و گفت کار خوبی شده و شبکه سه از این کار حمایت خواهد کرد. بعد از توافقهای صورت گرفته ما تولید این کار راشروع کردیم و از چندی پیش در جدول پخش شبکه سه قرار گرفت. دانیال معمار نویسنده، مجید خسروانجم طراح و کارگردان است.
هر یک از مراجع حکمشان برای مسائل شرعی متفاوت است. وقتی قرار شد این کار را تولید کنید برای پرداختن به احکام نظر کدامیک از مراجع را مد نظر قرار دادید و این اختلالی برای مردم که هر کدام مرجع تقلیدشان فرق دارد، ایجاد نمیکند؟
قبل از ساخت آیتمهای احکام به زبان ساده این موضوع را مد نظر قرار دادیم و تلاش ما این بود به مسائلی بپردازیم که علما اجماع دارند و نظرشان یکی است. بنابراین سراغ موضوعاتی که اختلاف نظر است، نرفتیم و روی موضوعات اجماع متمرکز شدیم تا خدای ناکرده در اعمال مردم هم اختلالی ایجاد نشود و خدشهای وارد نگردد. بنابراین رویکرد اصلی ما این بوده که سراغ مسائل اختلافی نرویم، اما یک ملاک اصلی هم برای برنامه در نظر گرفتیم و فتوای مقام معظم رهبری در مسائل شرعی معیار ما باشد و حکم حضرت آقا را در نظر گرفتیم.
درباره تحقیق و نگارش این کار بگویید که در ابتدا این روند تمام شد و بعد شروع به ساخت کردید یا همزمان ادامه دارد؟
تیم تولید با تمام قوا مشغول کار است و از آنجا که پخش این آیتمها در جدول پخش شبکه سه قرار گرفته، همزمان با تحقیق و نگارش تولید هم ادامه دارد. البته ما با توجه به حساسیت موضوع روی بحث تحقیق و نگارش به شدت جدی هستیم و تلاش میکنیم تا کار به موقع آماده پخش شود.
تعداد مسائل احکام شرعی کم نیست و نکته قابل تامل این است که شما معیارتان برای پرداختن به موضوعات بر طبق رساله نیست و اگر نگاهی به رساله داشته باشیم شما پراکنده به موضوعات رساله پرداختهاید. معیارتان برای انتخاب موضوعات چه بود؟
بله، همانطور که شما گفتید ما پراکنده به موضوعات پرداخت میکنیم و مثل رساله جلو نیامدیم. چون رساله مسیری دارد و ابتدا با احکام تقلید شروع میشود و بعد به موارد دیگر میپردازد. ما ادبیات رساله را در کار داریم اما تقسیمبندی موضوعات متفاوت است. در واقع ما سعی کردیم در این آیتمها بیشتر به مسائل مبتلا به مردم بپردازیم که با سوالات بسیاری روبهرو میشوند. به همین دلیل شما احساس کردید موضوعات پراکنده است. نگاه ما این است که به مجموعهای از مسائل عبادی، مناسکی، اخلاقی و اجتماعی بپردازیم تا هم برای مخاطب تنوع داشته باشد و هم پاسخگوی سوالاتشان باشیم که در چنین حوزههایی زیاد است.
پس با این تعریف دست روی موضوعاتی گذاشتید که مردم بیشتر برایشان شبهه ایجاد میشود؟
بله. در فقه، مسائل مهم کم نیست اما ممکن است از یک موضوع در یک جمع یک میلیون نفری فقط سه نفر سوال داشته باشند اما در مسالهای دیگر از یک جمع یک میلیون نفری ۹۲۰ هزار نفر سوال دارند. بنابراین ما موضوعاتی را انتخاب کردیم که بیشتر مردم سوال دارند و علاقهمند هستند درباره آن بیشتر بدانند.
هر آیتم که از شبکه سه پخش میشود، چند بازپخش دارد و اینکه آیا قرار است از شبکههای دیگر هم روی آنتن برود؟ چون با توجه به مسائل مبتلابه مردم بهتر است از دیگر شبکههای سراسری هم روی آنتن برود.
هر آیتم که از شبکه سه پخش میشود دو تا سه بار هم بازپخش دارد. البته بعد از پخش شبکههای دیگر هم این تمایل را داشتند اما در این باره من تصمیم گیرنده نیستم و چون کار برای شبکه سه است، آنها باید در این باره نظر بدهند. دلیل اینکه قرار شده هر آیتم دوتا سه بار هم بازپخش شود به این خاطر است که ریتم آیتمها تند است و ممکن است مخاطب برای بار اول کاملا متوجه همه موضوع نشود، به همین دلیل برای اینکه هر مسالهای در ذهن مخاطب جا بیفتد دو تا سه بار بازپخش میشود.
به نظرم ریتم گفتار در این آیتمها خیلی تند است. به ویژه در بخش حساب و کتاب نماز قضا. من به عنوان مخاطب وقتی این بخش را میدیدم، به دلیل ریتم تند خیلی از موضوعات را متوجه نشدم. به نظرتان بهتر نیست ریتم گفتن احکام آرامتر باشد؟
نگاه ما این است که مسائل شرعی را برای مردم توضیح دهیم. البته ما هنوز روی شکیات نماز کار نکردیم، زیرا خیلی پیچیده است. در واقع سادهسازی احکام به زبان ساده کار راحتی نیست که شما در یک دقیقه موضوع را باز و جمع کنید. ما برای حفظ جذابیت این کار در رسانه، زمان کوتاه یک دقیقه تا یک دقیقه و ۲۰ ثانیه را انتخاب کردیم.
اگر ریتم آیتمها تند است اما در نظر گرفتهایم هر موضوع دو تا سه بار بازپخش شود. بنابراین مخاطب میتواند متوجه شود. ضمن اینکه هدف دیگر ما این بوده که مردم با تماشای این کار ،خودشان هم روی همان حکم شرعی تامل کنند و بعد از تماشای آیتم جستوجوی فردی هم داشته باشند. در واقع ما میخواهیم ذهن مردم به کنجکاوی هم گرایش پیدا کند. کار رسانه همین است که موضوعات را به گونهای مطرح کند که مخاطب بعد از تماشای اثر تامل هم درباره موضوع داشته باشد.
در هفته چند حکم شرعی پخش میشود؟
در هفته سه موضوع مستقل درباره احکام پخش میشود که هریک از موضوعات هم همانطور که تاکید کردم دو تا سه بار هم بازپخش میشود. با این روش احکام آرام آرام در ذهن مخاطب مینشیند.
با اینکه زمان زیادی از پخش آیتمهای احکام به زبان ساده نمیگذرد اما در شبکههای مجازی هم وایرال شده است، خودتان از ابتدا طراحی کرده بودید یا اقبال کاربران منجر به چنین اتفاقی شد؟
از زمانی که آیتم احکام به زبان ساده از شبکه سه پخش شد به شدت مورد توجه مردم قرار گرفت و در فضای مجازی وایرال شد. البته باید به این موضوع تاکید کنم که ما از ابتدا طراحی جدی برای فضای مجازی نداشتیم و تنها کاری که در این باره انجام دادیم این بود که در صفحه برنامه عقیق که داریم، آیتمهای احکام به زبان ساده هم منتشر کردیم و صفحه رسمی این برنامه را در این صفحه قرار دادیم. اما این تمایل از طرف مردم بیشتر بوده که به دلیل علاقهمندی این آیتمها را در شبکههای مجازی بارگذاری کرده و وایرال شده است. نکته جالب این است که این آیتمها شناسنامه ندارد. یعنی ما تیتراژ نداریم و نام عوامل هم ذکر نمیشود اما هر یک از دوستان خودجوش و به طرقی من را پیدا کردند و با ارسال پیام نشان دادند که این کار مورد توجهشان قرار گرفته شده است. خدا را شکر میکنیم که این آیتمها در میان مردم خوب جواب داده و مورد اقبال قرار گرفته شده است.
چطور شد قالب نقاشی با دست را برای احکام به زبان ساده در نظر گرفتید؟
به دلیل اینکه این تکنیک آقای خسروانجم است و در این گونه کار میکند. او برای ساخت این کار از تکنیک طراحی با دست استفاده کرد که اتفاقا خوب هم جواب داده و ترکیب توضیح احکام با زبان ساده همراه با طراحی دست جذاب شده است. مردم هم این قالب را دوست دارند و پسندیدند.
این آیتمها در چند قسمت طراحی شده است و در هفته آتی قرار است به چه موضوعاتی بپردازید؟
برای فصل اول ما ۱۰۰ قسمت طراحی کردیم که هر آیتم بین یک دقیقه تا یک دقیقه و ۲۰ ثانیه پخش میشود. تا به امروز هم به موضوعاتی همچون حساب و کتاب نماز قضا، حکم پیدا کردن پول یا کالایی که روی زمین افتاده و ... پرداختهایم. در هفتههای آتی هم به نماز آیات، زمان شرعی قضا شدن نمازها، رکن ها و غیر رکنهای نماز میپردازیم.
مجید خسروانجم، طراحی و کارگردانی آیتمهای احکام به زبان ساده را به عهده دارد. وی درباره تکنیک این آیتم توضیح میدهد: ۱۰ سالی است که رفقا، موشن گرافیک کار میکنند اما ششهفتسال پیش به ذهنم رسید که بخشی از موشن گرافیک را میتوان رئال موشن اجرا کرد که این تکنیک هم در آیتم احکام به زبان ساده بهره بردیم.
البته این اتفاق برای اولین بار نیست و قبلا در برنامه ۱۸۰ درجه و دیگر پروژهها استفاده کرده بودم. خدا روحا... رجایی را بیامرزد چون او هم از ما خواسته بود برای ساخت کارهای کوتاه برای هلالاحمر از این تکنیک استفاده کنیم. تا اینکه آقایان صفایی و رضا صیادی به من گفتند که از این تکنیک برای ساخت آیتمهایی در حوزه حدیث و احکام بهره ببریم. به هر حال کار شروع شد و همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: از آنجا که باید کار را به موقع برای تلویزیون آماده کنیم سه گروه برای تولید داریم، و گرنه نمیرسیم انجام بدهیم. یکسری از احکام را من مینویسم و با آقای ابوالفضل باقری ضبط میکنیم و تعدادی کار را دانیال معمار و رضا صیادی مینویسند و انجام میدهند. در مجموع کار تولید با سه گروه باعث میشود زبان فرمی و محتوایی کار هم متفاوت بوده و برای مخاطب هم جاذبه داشته باشد. البته این کار نخ تسبیح هم دارد و اینکه این تکنیک با نگاه و نظارت خودم انجام می شود.
در مجموع ظرایفی در بین است که به جذابیت کار کمک کرده است. به هر حال وقتی متن نوشته میشود و بخواهیم روی آن رئال موشن کار کنیم نیاز به اصلاحاتی دارد. بنابراین من تغییرات لازم را اعمال میکنم که اصالت کار به لحاظ فرم و کلام هم از بین نرود. در مجموع طراحی و ضبط هر آیتم ۱۰ تا ۱۱ ساعت طول میکشد و یک روز هم تدوین زمان میبرد. در مجموع کار زمانبری است.
این کارگردان درباره اینکه آیا تا به امروز برای این پروژه با نقد منفی روبهرو نشدید؟ توضیح میدهد: خوشبختانه مورد اقبال قرار گرفت و من هم این انتظار را داشتم که آیتمهای احکام به زبان ساده دیده شود، اما همیشه نقدهایی وجود دارد و عدهای خودشان را همه چیز دان میدانند. یکی از نقدهایی که شده این بوده که چرا تصویر مردی که نماز میخواند چاق و کچل است؟ چرا خوشتیپ نیست؟
مگر آدمهای چاق و کچل نماز نمیخوانند که چنین نقدی میشود؟! به هر حال مهم نیست و اگر قرار باشد به چنین گفتههایی اکتفا کنم و کارم را تغییر بدهم اصالت آن را نمیتوانم حفظ کنم. ضمن اینکه ما مشکلات دیگری هم داریم و اینکه خیلی از احکام مکتوب است و نمیتوان رسانهای کرد یا برخی احکام اختلافی هستند و نمیتوان به آنها پرداخت، زیرا محل اختلاف بین علماست. حال در قسمتهای جدید به احکام مختلف در حوزه تقلب، مسخره کردن و ... پرداختهایم که برای مردم کاربردی و بستر اجتماعی دارد.
فاطمه عودباشی - رسانه / روزنامه جام جم
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: احکام انیمیشن رضا صیادی مجید خسروانجم دو تا سه بار آیتم ها شبکه سه پخش می شود برای مردم یک دقیقه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۶۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شخصیتهای ماندگار در دنیای انیمیشنهای نوستالژیک
دهههای 60 و 70 و اوایل دهه 80، دوران طلایی انیمیشن در ایران بود. در آن دوران، تلویزیون ایران انیمیشنهای جذاب و متنوعی را از سراسر جهان پخش میکرد که مورد استقبال طیف گستردهای از مخاطبان قرار میگرفت.
برای مشاهده انیمیشنهای مورد علاقه خود، به تماشاآنلاین سربزنید.
حنا: دختری شجاع در مزرعهدر اعماق جنگلی انبوه، دختری به نام حنا به همراه سگ وفادارش، راستی، زندگی میکرد. حنا با روحی کنجکاو و قلبی شجاع، همواره به دنبال ماجراجویی و کشف ناشناختهها بود.
هر روز، حنا و راستی راهی سفری جدید در دل جنگل میشدند. آنها با موجودات شگفتانگیز و مکانهای مرموز روبرو میشدند و با چالشهای مختلفی دست و پنجه نرم میکردند. اما حنا هرگز تسلیم نمیشد.
با هوش و ذکاوت خود، راهی برای حل هر مشکلی پیدا میکرد و به ما میآموخت که از دنیای اطرافمان نترسیم و با شجاعت به دنبال کشف ناشناختهها باشیم.
حنا دختری الهامبخش بود که به ما یاد میداد با شجاعت، کنجکاوی و ذکاوت میتوان بر هر چالشی غلبه کرد و به رویاهایمان دست یافت.
ملوان زبل و اسفناج معروفشملوان زبل با بازوهای عضلانی و قوطی اسفناج جادوییاش، یکی از محبوبترین شخصیتهای کارتونی نسلهای مختلف بود.
پوپای نمادی از قدرت و شجاعت بود و به ما میآموزد که با تلاش و پشتکار میتوان بر هر مشکلی غلبه کرد. او به ما یاد میدهد که هیچگاه نباید تسلیم شویم و همیشه برای رسیدن به اهدافمان تلاش کنیم.
تام و جری: نبردی بیپایان، رفاقتی ماندگارتام و جری، گربهای شیطون و موشی زیرک، بدون شک یکی از مشهورترین و محبوبترین زوجهای انیمیشن در تاریخ هستند. تعقیب و گریزهای خندهدار و هیجانانگیز این دو شخصیت، نسلهای مختلف را به خود مجذوب کرده است.
اما در پس این نبردهای بیپایان، رفاقتی عمیق و ماندگار نهفته است. تام و جری، فارغ از تفاوتهای ظاهری و شخصیتی، در مواقعی که نیاز به یکدیگر دارند، از یکدیگر حمایت میکنند و درسهای ارزشمندی از دوستی و رفاقت را به ما میآموزند.
میکی موس: سفیر لبخند و شادیمیکی موس، موش نمادین شرکت دیزنی، با گذر بیش از 90 سال از خلقش، همچنان به عنوان یکی از محبوبترین شخصیتهای کارتونی در جهان شناخته میشود. لبخند همیشگی و شخصیت خوشبرخورد او، میکی را به سفیر شادی و خوشبختی در دنیای انیمیشن تبدیل کرده است.
حضور میکی در هر داستانی، شور و نشاط و سرگرمی به همراه میآورد. او به ما یاد میدهد که زندگی را با تمام فراز و نشیبهایش دوست داشته باشیم و از هر لحظه آن لذت ببریم.
دورایمون: گربهای جادویی، دوستی بینظیردورایمون، گربهای رباتی از آینده، با جیبهای جادویی و ابزارهای شگفتانگیزش، به یکی از محبوبترین شخصیتهای کارتونی در آسیا تبدیل شده است. این ربات دوستداشتنی، با سفر در زمان به دنیای انسانها، به دوست و همبازی پسری به نام نوبیتا تبدیل میشود و در کنار او با چالشهای مختلف زندگی روبرو میشود.
دورمان با هوش و ذکاوت خود، نوبیتا را در حل مشکلات یاری میکند و به او درسهای ارزشمندی از زندگی میآموزد. او به ما یاد میدهد که همیشه به دیگران کمک کنیم، در سختیها در کنار آنها باشیم و از قدرت دوستی برای غلبه بر مشکلات استفاده کنیم
سندباد: سفری شگفتانگیز در دل ناشناختههاسندباد، دریانوردی شجاع و ماجراجو، به همراه دوستان وفادارش، راهی سفری پرمخاطره در اعماق دریاها میشود. در این سفر، با موجودات عجیب و غریب، گنجهای پنهان و خطرات غیرقابل تصور روبرو میشود.سندباد با شجاعت و جسارت بینظیر خود، بر تمام چالشها غلبه میکند و به ما میآموزد که از ناشناختهها نترسیم و به دنبال کشف دنیای اطرافمان باشیم.
شاهزاده روم: حماسهای عاشقانه در دل تاریخشاهزاده روم، روایتگر داستانی عاشقانه و غمانگیز از عشق دو جوان به نامهای رومئو و ژولیت است. این انیمیشن با به تصویر کشیدن فراز و نشیبهای عشق این دو شخصیت و موانعی که بر سر راهشان قرار میگیرد، مخاطبان را مجذوب خود میکند.عشق رومئو و ژولیت، عشقی ممنوعه است که از دو خانواده متخاصم نشأت میگیرد. این عشق، با وجود تمام چالشها و سختیها، قوی و پایدار باقی میماند و در نهایت به فاجعهای دردناک منجر میشود.
شاهزاده روم به ما میآموزد که عشق میتواند قدرتی بینظیر و غیرقابل کنترل داشته باشد. این انیمیشن نشان میدهد که عشق، حتی در تاریکترین شرایط نیز میتواند روشنایی و امید به ارمغان بیاورد.
آرزوی فوتبالیست شدن و انیمیشن فوتبالیستفوتبالیست ها، داستان گروهی از پسران را روایت میکرد که به دنبال رسیدن به آرزوی خود برای تبدیل شدن به یک فوتبالیست حرفهای بودند. داستان با صحنههای هیجانانگیز فوتبال و شخصیتهای دوستداشتنی، به یکی از محبوبترین انیمیشنهای ورزشی در ایران تبدیل شد. در این انیمیشن اهمیت تلاش و پشتکار برای دستیابی به هر چیزی که در زندگی میخواهیم سخن میگوید.
پت و متپت و مت، دو برادر بامزه و دست و پا چلفتی، شخصیتهای محبوب انیمیشنهای ایرانی هستند. ماجراجوییهای خندهدار و گاه خطرناک این دو برادر، نسلی از مخاطبان ایرانی را سرگرم کرده است.
در هر قسمت از این انیمیشن که در تماشاآنلاین میتوانید، پت و مت با ایدههای عجیب و غریب خود برای انجام کارهای ساده، دست به کار میشوند، ببینید. اما بیدقتی و دست و پا چلفتی آنها، همیشه دردسرهای بزرگی را به وجود میآورد. با وجود تمام این اتفاقات، پت و مت هرگز تسلیم نمیشوند و با تلاش و پشتکار، سعی میکنند مشکلات را حل کنند.انیمیشنهای پت و مت به ما میآموزند که:با تلاش و پشتکار میتوان بر مشکلات غلبه کرد. از اشتباهات خود درس بگیریم و دوباره تلاش کنیم.خلاق باشیم و از ایدههای جدید نترسیم.به دیگران کمک کنیم و در سختیها در کنار آنها باشیم.
با وجود تمام سختیها، شاد و امیدوار باشیم.شخصیتهای پت و مت با طنز ظریف و شوخیهای بامزه خود، به راحتی میتوانند مخاطبان را در هر سنی جذب کنند. این انیمیشنها نه تنها سرگرمکننده هستند، بلکه درسهای آموزندهای را نیز به مخاطبان خود ارائه میدهند.
این انیمیشنها نه تنها لحظات شاد و سرگرمکنندهای را برای کودکان رقم میزدند، بلکه در بسیاری از موارد، آموزههای اخلاقی و مفاهیم ارزشمندی را نیز به آنها منتقل میکردند.