Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، محمد رنجبر رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص چرایی تفاوت نقاط مختلف پایتخت از نظر حجم تصادفات گفت: وجود این تفاوت‌ها مساله‌ای طبیعی است. چون کیفیت کاری و نوع کاربری بزرگراهی مانند آزادگان با بزرگراه‌های دیگری مثل همت، حکیم و شهیدسلیمانی متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاربری بزرگراه همت یا حکیم برای دسترسی‌های درون‌شهری است. وقتی صبح شهروندان تهرانی می‌خواهند با خودروی سواری یا اتوبوس به محل کارشان بروند، از این معابر بزرگراهی تردد می‌کنند. اما بزرگراه آزادگان نوعی مسیر کمربندی یا شاهراه ارتباطی چند استان است یا حتی می‌توان از آن به عنوان یکی از مسیرهای ارتباطی کشوری یاد کرد.

یک بزرگراه شهری که چند شهرستان به آن دسترسی دارند 

سرهنگ رنجبر ادامه داد: از آنجا که از استان‌های اطراف هم به این بزرگراه (آزادگان) ترددهایی اتفاق می‌افتد، همه نوع خودرویی را می‌توان در آن مشاهده کرد. طی روز تردد کامیون، تریلی، کامیونت یا هر نوع وسیله‌ای در بزرگراه آزادگان آزاد است. اما در بزرگراه‌هایی مثل همت، شهیدسلیمانی یا دیگر بزرگراه‌های مرکزی تهران این نوع ترددها در روزهای عادی تا ساعت ۱۰ شب ممنوع است. در روزهای تعطیل هم تا ساعت ۱۲ شب تردد کامیون در این بزرگراه‌ها ممنوع است. این مساله باعث می‌شود تا نوع و میزان تصادفات هم متفاوت بشود.
 
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور خاطرنشان کرد: از طرفی درصد بالایی از خودروهایی که در بزرگراه آزادگان تردد می‌کنند، چون از شهرستان‌های اطراف آمده اند، راهی طولانی طی کرده اند و خستگی و خواب آلودگی رانندگان و عدم شناخت این مسیر احتمال تصادفات را بالا می‌برد. بسیاری از رانندگانی که از شهرستان‌های اطراف می‌آیند شاید برای اولین بار است که از این بزرگراه عبور می‌کنند. برای همین خیلی اوقات متوجه ورودی و خروجی‌ها نمی‌شوند و برای عبور از این مسیرها دنده عقب می‌گیرند که این مساله باعث بروز بسیاری از تصادفات می‌شود. بنابراین طبیعی است که آمار تصادفات در بزرگراه آزادگان از دیگر بزرگراه‌های تهران بیشتر باشد.

او گفت: حداقل تعداد تصادفاتی که شدت بالایی دارد، در این بزرگراه بیشتر از دیگر معابر است. چون تعداد تردد کامیون‌ها در این بزرگراه زیاد است، کوچکترین تصادفی که برای یک کامیون اتفاق بیفتد، شدتش از تصادف خودروهای سواری بالاتر خواهد بود.

نقش معتادان در تصادفات بزرگراهی

سرهنگ رنجبر در پاسخ به این سوال که الگوی رفتاری پاره‌ای از عابران پیاده که از عرض بزرگراه‌ها عبور می‌کنند و تصادفاتی را دامن می‌زنند، نتیجه فقدان آموزش و فرهنگ عبور و مرور است یا نارسایی‌های مهندسی ترافیک، گفت: مساله نوع الگوهای رفتاری عابران پیاده ارتباط مستقیمی با موضوع تصادفات بزرگراهی دارد. اینکه محدوده بزرگراه آزادگان دارای یک بافت کارگری است، قطعا روی الگوی فرهنگی ساکنان این منطقه اثرگذاری‌هایی خواهد داشت. در کنار این شمار زیادی از اتباع بیگانه هم در این محدوده سکونت دارند که اغلب این افراد آموزش‌های لازم برای نوع عبور و مرور در معابر بزرگراهی را دریافت نکرده اند و آگاهی‌های لازم را در این باره ندارند.

او افزود: متاسفانه برای بسیاری از این افراد عواقب و خطرات عبور از عرض بزرگراهی قابل درک نیست. از آنجایی هم که محدوده بزرگراه آزادگان در حاشیه شهر قرار دارد، وجود کارتن خواب‌ها و معتادان متجاهر هم به یک مساله عمده برای این ناحیه از تهران تبدیل شده است.
 
وی تصریح کرد: همین الان هم اگر بزرگراه آزادگان را با دوربین‌های رصد ترافیک بررسی کنیم، در محدوده آزادگان-بعثت در آن روفوژ وسط روزانه دست کم شاید ۲۰ تا ۳۰ نفر در ساعت‌های مختلف بیتوته می‌کنند و در حال استعمال همه انواع مواد مخدر هستند. آن فردی که به آن روفوژ وسط آمده و از آنجا عبور کرده و مواد مخدر هم استعمال کرده، دیگر حالت طبیعی نخواهد داشت و نمی‌تواند تشخیص بدهد که خودروها با چه سرعتی در حال حرکت هستند. چنین فردی نمی‌تواند درک کند که آیا عبورش از عرض بزرگراه خطرناک است و احتمال برخوردش با خودروها وجود دارد یا خیر. چنین فردی این نوع مسائل را درک نمی‌کند و عواقب این رفتار پرخطر را هم تشخیص نمی‌دهد.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور گفت: ما گاه این موارد را از طریق دوربین‌های رصد ترافیک ملاحظه می‌کنیم و فیلم ضبط شده این نوع اتفاقات را هم در اختیار داریم که خود این فیلم‌ها می‌تواند یک کلاس آموزشی خیلی خوب باشد. در این فیلم‌ها ما عابرانی را داریم که برای عبور از عرض بزرگراه اقدام به دویدن می‌کنند و اصلا نگاه هم نمی‌کنند که ببینند خودرویی در حال حرکت از آن مسیر هست یا نیست. چنین افرادی فقط دنبال عبور کردن هستند و در هر ساعتی از شب یا روز که ما از طریق دوربین‌ها آن محدوده را رصد می‌کنیم، شاهد تجمع کارتن‌خواب‌ها و افراد معتاد متجاهر هستیم.

او افزود: درصد بالایی از تصادفات آن محدوده را هم همین افراد تشکیل می‌دهند. قاعدتا در بخش‌های جنوبی شهر مثل همین بزرگراه آزادگان فراوانی این افراد خیلی زیاد است. اما در نقاط دیگر شهر تعداد این کارتن خواب‌ها و معتادان متجاهر کمتر است و این نوع تصادفات در آن نقاط کمتر اتفاق می‌افتد.

کد خبر 624523 برچسب‌ها پلیس راهور - شهر پلیس راهور - جاده‌ها بزرگراه تهران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پلیس راهور شهر پلیس راهور جاده ها بزرگراه تهران بزرگراه آزادگان کارتن خواب ها عرض بزرگراه بزرگراه ها پلیس راهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۶۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های شهرداری تهران برای کاهش ترافیک بزرگراه آزادگان

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هادی حق‌بین در صد‌وهجدهمین پویش امید و افتخار که در مورد پروژه تحکیم بستر ۱۲ کیلومتر از بزرگراه آزادگان، تعریض و ایمن‌سازی کندروی شرقی آسیا با بزرگراه شهید لشگری گفت: شاید ابعاد این پروژه کوچک باشد، اما آنقدر پیچیده و سنگین بود به گونه‌ای که یک سال است که همکاران ما در کنار سنگین‌ترین ترافیک عبوری در حال فعالیت هستند و باید بگویم که در پیشبرد پروژه‌ها ابعاد پروژه مهم نیست بلکه ما به نیاز شهروندان و خدماتی که به آنها ارائه می‌شود توجه می‌کنیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان این‌که در منطقه ۲۱ پروژه بزرگ‌مقیاس زیادی تعریف شده است، تصریح کرد: در نظر داریم ظرف شش ماه اول سال نسبت به تکمیل تقاطع فتح – باغستان اقدام کنیم چرا که تاثیر زیادی بر کاهش ترافیک ورودی به بزرگراه آزادگان دارد.

حق‌بین همچنین از تجهیز کارگاه پروژه دوگاز اظهار کرد: این پروژه سال‌ها متوقف بود، اما امسال احداث آن را شروع می‌کنیم و امیدواریم فاز اول آن تا پایان سال وارد مدار بهره‌برداری شود تا موجب بازگشایی ترافیک در این محدوده شود.

مهدی صداقتی مدیرعامل سازمان مهندسی عمران شهرداری تهران نیز با بیان این‌که شاید این پروژه از نظر حجم و وسعت کوچک باشد، اما واقعیت این است که معضل بزرگ ترافیکی در غرب تهران با این پروژه حل شد.

وی با بیان این‌که افزایش دو به سه خط در لاین کندروی آزادگان باعث گشایش ترافیکی شده به گونه‌ای که دیگر ترافیک چند کیلومتری در این محدوده نمی‌بینیم اظهار کرد: ۱۲ کیلومتر از بزرگراه آزادگان تحکیم بستر شد و با این تحکیم بستر اصولی چندین سال به عمر مفید این محدوده اضافه شد.

مدیرعامل سازمان مهندسی عمران شهرداری تهران اضافه کرد: در مسیر جنوب به شمال محدوده فتح به ابوسعید نیز به طول کیلومتر لاین کندرویی افتتاح شده است که موجب کاهش شدید ترافیک در این محدوده می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایمن‌سازی بزرگراه‌ های پایتخت برای کاهش تصادفات؛ آغازطرح با بزرگراه آزادگان
  • ایمن‌سازی بزرگراه‌های پایتخت برای کاهش تصادفات/ آغازطرح با بزرگراه آزادگان
  • طرح ترافیک جدید تهران امسال اجرا نمی‌ شود
  • طرح ترافیک جدید تهران امسال اجرایی نمی شود
  • برنامه‌های شهرداری تهران برای کاهش ترافیک بزرگراه آزادگان
  • طرح ترافیک جدید تهران امسال اجرا نمی‌شود
  • رفع خطر از ۲۱۲ محل حادثه خیز تهران | ساخت پهلوگاه‌های اضطراری در بزرگراه‌های تهران
  • آغاز ترافیک صبحگاهی تهران/ افزایش ترافیک در معابر بزرگراهی
  • آغاز ترافیک‌صبحگاهی تهران/افزایش ترافیک در معابر بزرگراهی
  • عادت عجیب زرافه‌ها در خوابیدن؛ زرافه چطور می‌خوابد؟