Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@04:12:18 GMT

نگرانی خلبان های افغان مستقر در ازبکستان از استرداد

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۰۶۶۲۷

نگرانی خلبان های افغان مستقر در ازبکستان از استرداد

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری « رویترز »، خلبان های افغان آموزش دیده  توسط نیروهای آمریکایی که در اردوگاهی در ازبکستان به سر می برند، از فرستاده شدن به افغانستان تحت تسلط طالبان  بیمناکند. 

یکی از این خلبانان که در منطقه مرزی شمال افغانستان در اردوگاه ازبک ها حضور دارد و پس از سقوط دولت افغانستان و خروج نیروهای خارجی در ماه اوت به ازبکستان گریخت، گفت سربازان ازبک با لحنی نامهربان گفتند شما برای همیشه نمی توانید اینجا بمانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عین حال این گروه از خلبانان به مدت ۳ هفته در انتظار خروج از ازبکستان و فرستاده شدن به آمریکا هستند. 

این خلبان که به دلایل امنیتی خواست نامش فاش نشود، در مصاحبه با خبرنگار این خبرگزاری گفت: « اگر ما را به افغانستان باز گردانند بی شک و ۱۰۰ درصد آنها ما را خواهند کشت. »

وی افزود که در شرایطی شبیه زندان ها به سر می برد و حرکت هایشان محدود، مواد غذایی و دارو ناکافی است و اکثر افراد وزن کم کرده اند. 

اواخر ماه اوت عکس های ماهواره ای نشان از دیوارهای بسیار بلند در اطراف این اردوگاه ها داشتند و خانه هایی را نشان می دادند که پیش تر برای قرنطینه کردن بیماران مبتلا به ویروس کرونا استفاده می شد و در نزدیکی شهر مرزی « ترمذ » واقع شده بود. 

نگهبانان ازبک برای حفاظت از این اردوگاه به سلاح مجهز شده اند. 

به گزارش این خبرگزاری، تهدیدها و خطرهای این اردوگاه به بحران دیگری برای « جو بایدن » رئیس جمهوری آمریکا منجر خواهد شد که به دلیل برنامه ریزی ضعیف برای تخلیه افغان ها همین حالا نیز با انتقادات بسیاری رو به رو شده است. 

مقامات پیشین و حال حاضر آمریکایی در نقطه ای بحرانی از شکست دولت آمریکا برای تخلیه پرسنل هوایی افغان در ازبکستان قرار دارند. مقامات آمریکایی نگران فشار طالبان بر ازبکستان برای استرداد خلبانان هستند. 

سخنگوی دولت آمریکا اعلام کرد آمریکا با ازبکستان درباره موضوع خلبانان افغان هماهنگ است و تاکید کرد این افراد در امنیت کامل به سر می برند. وی در ادامه از کشورهای همسایه افغانستان درخواست کرد تا به افغان ها اجازه ورود به کشورهایشان را بدهند و به قوانین بین المللی برای بازنگرداندن پناهجویان به کشورهایشان احترام بگذارند. 

دولت ازبکستان تا کنون درباره این موضوع اظهارنظری نکرده است. 

در روزها و ساعت های پایانی سقوط دولت افغانستان تعدادی از خلبانان افغان با ۴۶ هواپیما پیش از دستگیری توسط طالبان  از این کشور خارج شدند. 

رهبر ارشد طالبان پس از سقوط کابل به دست طالبان در مصاحبه با رویترز گفت پهپادها و بالگردها تحت کنترل نیروهای این گروه است و در آینده هواپیماهایی که در ازبکستان می باشند را نیز بازپس خواهند گرفت. 

برچسب‌ها ازبکستان افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ازبکستان افغانستان طالبان ازبکستان افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۶۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع انفجار در کابل

باشندگان کابل از وقوع انفجار در این شهر خبر می‌دهند.

منابع می‌گویند که این انفجار حوالی ساعت ۷:۵۰ امشب در نزدیکی شهرک آریا از مربوطات حوزه دهم امنیتی شهر کابل رخ داده است.

از تلفات و خسارات احتمالی این رویداد جزئیاتی در دست نیست و طالبان نیز تا کنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

گفتنی است که وزارت امور داخله طالبان نیز در نزدیکی این ساحه موقعیت دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تام کروز از خلبانان ایرانی الهام گرفت
  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • وقوع انفجار در کابل
  • تکمیل کریدور ریلی ترانس افغان تا سال ۲۰۲۷
  • «آذرخش و رقص فانتوم‌ها» به نمایشگاه می‌رسد
  • ممنوعیت‌های بیشتر در انتظار تیک‌تاک
  • بهره برداری از راه آهن افغان ترانس در ۲۰۲۷
  • بهره برداری افغان ترانس در ۲۰۲۷
  • مقام افغان: یوناما واقعیت‌های افغانستان را به جهان معرفی کند