Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه ‌استان‌ها- در شرایطی که میزان بارش‌های فصل آبی جاری بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته، میزان تولیدات کشاورزی استان قزوین به صورت میانگین ۴۰ درصد کاهش یافته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، این روزها که بحران آب و خشکسالی بی‌سابقه به جان کشور افتاده، کشاورزی دشت قزوین هم از صدمات این کم‌آبی بی‌بهره نبوده و نگاهی به قیمت محصولات کشاورزی استان قزوین در بازارچه‌های سطح استان نشان می‌دهد که تولید بسیاری از انواع محصولات کشاورزی و باغی به نسبت سال قبل کاهش چشمگیری داشته و تولید محصولات کشاورزی تابستانه در استان قزوین نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل 40 درصد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش تولید 65 درصدی محصولات دیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه میزان بارش‌ها و بارندگی‌ها در فصل آبی جاری (مهرماه 99 تا شهریور 1400) نصف شده است، اظهار داشت: به همین خاطر در شورای حفاظت از منابع آبی مصوب شد که کشت تابستانه به 60 درصد ظرفیت سال قبل کاهش پیدا کند.

فاطمه خمسه اضافه کرد: اعمال محدودیت در کشت تابستانه و همچنین افت شدید میزان بارش‌ها در 4 ماه ابتدایی سال جاری سبب شد که امروز محصولات کشت دیم ما 65 درصد و محصولات کشت آبی ما هم 30 درصد از سال گذشته کمتر تولید شوند که قطعاً کاهش تولید به معنای به هم خوردن ترازوی عرضه و تقاضا شده و به رشد قیمت محصولات کشاورزی دامن می‌زند.

وی مشکلات قطعی برق چاه‌های کشاورزی را از دیگر دلایل افت تولید دانست و ادامه داد: با توجه به کمبود شدید تولید برق در سال جاری با مصوبه ستاد عملیات پاسخ به بحران مجبور شدیم که برق چاه‌های کشاورزی را در روز 4 ساعت قطع کنیم که همین موضوع هم سبب کاهش آب‌رسانی به برخی مزارع و باغات شد؛ اما هنوز اثر دقیق آن بر میزان کاهش تولید محصولات زراعی را به صورت دقیق نسنجیدیم.

یک میلیون اضافه برداشت آب از آبخوان دشت قزوین

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان قزوین هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه آب کشاورزی از 2 نوع منابع آب زیرزمینی و سطحی تأمین می‌شود، گفت: در حال حاضر منابع آب زیرزمینی استان شامل آبخوان دشت قزوین ، بخشی از دشت قیدار در منطقه آوج و سفره‌های بسیار کوچک محلی در مناطق الموت و طارم سفلی است.

یدالله ملکی با بیان اینکه دشت قزوین ظرفیت برداشت سالانه 500 میلیون متر مکعب آب را دارد، افزود: با این حال شاهد برداشت بیش از یک میلیون و 500 هزار متر مکعب در سال از این دشت هستیم که 3 برابر ظرفیت اسمی آن است و به همین خاطر شاهد افا سطح آبخوان دشت قزوین و ایجاد خشکسالی و فرونشست زمین در بخش‌های مختلف این دشت هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر 87 درصد آب‌های برداشته از منابع آبی زیرزمینی استان قزوین در بخش کشاورزی، 8 درصد در بخش شرب و 5 درصد هم در بخش صنعت مصرف می‌شود که برای مدیریت منابع به ویژه در بخش کشاورزی یک اقدام انقلابی انجام شود.

با اضافه برداشت فعلی دشت قزوین 18 ساله نابود می‌شود

از سوی دیگر، مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با ذکر اینکه برداشت بی‌محدودیت آب سبب ایجاد کسری مخزن 320 میلیون متر مکعبی در دشت قزوین شده است، ادامه داد: گزارش مهندسان مشاور آبخوان میزان ذخیره آب در دشت قزوین را بین 16 تا 18 میلیارد متر مکعب دانسته‌اند که اگر این میزان اضافه برداشت (یک میلیون متر مکعب) ادامه باشد، ظرف 18 سال آینده دشت قزوین به طور کامل از بین می‌رود.

بودجه آب استان قزوین 8 برابر شد82 روستا و 5 شهر استان قزوین با تنش آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنندبحران آب در 6شهر استان قزوین/ مسئولان توپ مدیریت مصرف را به زمین مردم انداختند

قدرت‌الله مهدیخانی با یادآوری اینکه بحران آب در دریاچه ارومیه و خوزستان یک‌شبه به وجود نیامده، تصریح کرد: اگر بخواهیم همچنان با الگوی کشت امروز و بدون محابا کشاورزی کرده و آب شرب را هم از منابع آب زیرزمینی برداریم، با افزایش فرونشست و فروچاله در دشت قزوین روبه‌رو خواهیم شد و ممکن است روزی برسد که دیگر زمینی برای کشاورزی و تولید محصولات باغی و زراعی نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: برخی افراد به غلط تصور می‌کنند که انتقال آب از سد طالقان می‌تواند به کشاورزی استان کمک کند؛ در حالی که انتقال این آب فقط برای رفع تنش آبی در حوزه آب شرب و آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و قرار نیست آب شرب گوارای این سد که هزینه تولید و انتقال آن بسیار گران است، برای توسعه کشت کشاورزی استفاده شود.

به گزارش تسنیم، در شرایط اقتصادی امروز دولت که ایجاد منابع آبی جدید هزینه سنگینی در پی دارد، تنها چاره برای مدیریت اقتصاد حوزه کشاورزی استفاده حداکثری از سهمیه‌های موجود است که فقط در اثر توسعه آبیاری مدرن و تحت‌ فشار اتفاق می‌افتد و به نظر می‌رسد راهبرد اصلی دولت سیزدهم برای مدیریت بحران آب در استان قزوین باید توسعه این نوع آبیاری در مزارع و باغات دشت قزوین باشد.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: احیای منابع زیرزمینی آب استانداری قزوین کشاورزی احیای منابع زیرزمینی آب استانداری قزوین کشاورزی محصولات کشاورزی کشاورزی استان استان قزوین دشت قزوین بحران آب منابع آب متر مکعب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۸۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش

محمدمهدی برومندی در جشنواره روز میمند شهرستان فیروزآباد در استان فارس، گفت: در این راستا یک ابر پروژه تعریف کردیم که با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات اسانس گیری از گیاهان دارویی، کیفیت اسانس تولیدی را برای صادرات و تولید ادکلن‌های مشهور دنیا ارتقا دهیم. 

این مقام مسئول، سطح کل باغات گل محمدی در دنیا را ۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: کشور ایران دارای ۳۰ هزار هکتار باغ گل محمدی است که از این سطح، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار متعلق به استان فارس و دو هزار هکتار آن در شهرستان میمند واقع است.

او با بیان اینکه امروزه گردش مالی حوزه گیاهان دارویی در دنیا ۱۵۰ میلیارد دلار است، ابراز کرد: سهم کشور ما از این گردش مالی کمتر از یک میلیارد دلار است و این نشان می‌دهد که ما باید از یک کشاورزی معیشتی به یک کشاورزی مدرن عبور کنیم.

برومندی با بیان اینکه ۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: شهرستان میمند دارای ۳۶۰ گونه گیاه دارویی است که هر کدام می‌تواند پایه تولید دارو، غذا یا مواد بهداشتی باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: چالش اصلی استان فارس، سرمایه گذاری است که امیدواریم با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم به توسعه این منطقه کمک کنیم.

فارس رتبه اول تولید محصولات باغی در کشور 

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید ۱۰ تا ۱۲ درصد محصولات کشاورزی کشور متعلق به استان فارس است، افزود: این استان با ۳۶۰ هزار هکتار سطح باغات و تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

برومندی به تولیدات حوزه باغبانی در سطح وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: میزان تولیدات باغی در کشور ۲۶ میلیون تن و درآمد حاصل از صادرات آنها سالیانه ۶ میلیارد دلار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از محصولات با ارزش در این حوزه، گیاهان دارویی با سطح زیرکشت ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور است که سالیانه ۵۰۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی از این سطح برداشت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • تولید مازاد بر نیاز مرغ در استان قزوین
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی