Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/ایلام مدیرکل اوقاف و امور خیریه‌ی استان ایلام گفت: فردا یکشنبه ۱۴ شهریور به مناسبت بیست و هفت محرم در مجموع ۲ هزار پرس غذای گرم و بسته‌های معیشتی برای اطعام عاشقان حسینی و نیازمندان در صحن مطهر حرم امامزاده علی‌صالح(ع) توزیع خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «مرتضی عزیزی» در نشست خبری اظهار کرد: سازمان اوقاف امورخیریه با حجم عظیم گستردگی موقوفات در سراسر کشور روبه رو است ولی متاسفانه در استان ایلام حجم موقوفات بسیار ضعیف است که برای رواج این موضوع نیاز است  به کمک رسانه‌ها و مردم یک وقف تجمیعی یا مشارکتی را راه‌اندازی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه برای ایجاد وقف مشارکتی یا تجمیعی به یک  نیازسنجی از نهادهای مختلف احتیاج داریم تا بتوانیم بر اساس نیازها این اوامر را ایجاد کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ مکان مذهبی در سطح استان وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام گفت:  حدود ۲۰۰ رقبه تجاری، مسکونی و مزروعی در سطح استان ایلام وجود دارد که این رقبات به صورت اجاره به مردم واگذار شده است.

عزیزی تصریح کرد: موقوفات، مساجد و اماکن مذهبی مردمی هستند و به صورت مردمی اداره می شوند و اوقاف و امور خیریه به لحاظ قانونی بحث نظارت و مدیریتی بر این اماکن را بر عهده دارد، همچنین اماکن مذهبی و بقاع متبرکه و مساجد نیز به همت هیئت امنای مسجد متشکل از افراد مورد وثوق مردم هر شهر و محله اداره می‌شوند و بر این اساس مردم نقش مهمی در اداره امکان مذهبی و بقاع متبرکه دارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام ادامه داد: ما خدمتگذار مردم و نظام اسلامی هستیم و در تلاش هستیم که بقاع متبرکه و اماکن مذهبی استان با محوریت مردم اداره شوند، در این راستا نیز بر اساس قانون و شرع، تمام درآمدهای بقاع متبرکه استان برای هزینه های همان بقعه متبرکه هزینه  و اداره  این هزینه‌ها نیز با نظارت هیئت امنا و اوقاف و امور خیریه انجام می‌شود.

عزیزی با بیان اینکه بسیاری از خادمین اماکن مذهبی و بقاع متبرکه استان بر اساس قانون کار به کار گیری شده‌اند و پرداخت هزینه‌ و حق بیمه آنان  نیز از درآمد بقاع متبرکه و کمک خیرین تامین می شود، ادامه داد: هرچند  اماکن متبرکه و موقوفات کم نیستند  اما باید گفت که در استان ایلام بقاع متبرکه و اماکن مذهبی استان از لحاظ درآمدی بسیار ضعیف هستند و جوابگوی هزینه های نگهداری و  سایر هزینه های خود هم نیستند.

وی با اشاره به ارائه پیشنهاد طرح وقف تجمیعی و مشارکتی در استان ایلام، گفت: یکی از مهم ترین امور در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی ایجاد درآمد پایدار  از طریق ایجاد رقبات است، اما راهکار مناسب در استان ایلام، اجرای طرح وقف تجمیعی و مشارکتی در راستای ترویج فرهنگ وقف در سطح جامعه و بهره گیری از ظرفیت های وقف های خُرد و کوچک در راستای اجرای فعالیت های عام المنفعه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام تاکید کرد:  لازم است که در استان ایلام یک نیاز سنجی انجام شود که موقوفات در راه رفع نیازهای واقعی به کار گرفته شود.

عزیزی با تاکید بر اینکه با وقف مشارکتی می‌توان اشتغالزایی هم ایجاد کرد، تصریح کرد: بر این اساس باید در استان ایلام بهره‌وری از زمین های کشاورزی و مغازه های موقوفه را افزایش یابد، به طور مثال در طول سی سال، ۲ هکتار زمین زراعی در دشت عباس وجود داشته است که این زمین با هزینه کمی سال گذشته حدود چهل میلیون تومان درآمد داشته است و از درآمدهای این موقوفات می توان برای امور عام‌المنفعه استفاده کرد.

وی ادامه داد: از اعتبارات دولتی فقط در زمینه‌های عمرانی برای موقوفات و بقاع متبرکه هزینه می‌شود و هزینه‌های خادمان این اماکن  از محل کمک خیرین و درآمدهای موقوفات پرداخت می شود و باید درآمد پایدار برای بقاع متبرکه و اماکن مذهبی استان ایجاد شود که بتواند هزینه های جاری این بقاع و اماکن مذهبی پرداخت شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام با اشاره به راه‌اندازی  نیروگاه ۳۰ مگاواتی برق خورشیدی در مهران، خاطرنشان کرد: طرح اجرای نیروگاه خورشیدی در صالح آباد نیز آماده است که باید در کمیسیون های مربوطه مطرح و مصوب شود.

عزیزی با اشاره به اجرای طرح شمیم حسینی در سطح بقاع متبرکه و اماکن مذهبی استان، اظهار کرد: طرح شمیم حسینی با مشارکت هیئات مذهبی بقاع متبرکه و سازمان و اوقات و امور خیریه در سطح اماکن مذهبی و بقاع متبرکه استان  در راستای اجرای نیات خیرین و واقفین برای برگزاری مراسمات عزاداری، روضه خوانی  و مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برافراشته شدن پرچم عزای حسینی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در طرح شمیم حسینی کمک‌های معیشتی به خانواده‌های بی بضاعت نیز اهدا می‌شود، گفت: امسال ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای هیئات مذهبی فعال در سطح  امامزادگان و بقاع متبرکه استان اختصاص یافته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام گفت: فردا یکشنبه ۱۴ شهریور به مناسبت بیست و هفت محرم در مجموع ۲ هزار پرس غذای گرم و بسته های معیشتی برای اطعام عاشقان حسینی و نیازمندان در صحن مطهر حرم امامزاده علی صالح(ع) توزیع خواهد شد.

عزیزی با اشاره به آمادگی کامل اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ایلام و بقاع متبرکه استان برای برگزاری اربعین حسینی و پذیرای از زوار، گفت: آشپزخانه اوقاف و امور خیریه استان در محل قدمگاه ابراهیم قتال هر ساله با پخت و توزیع غذای گرم از زوار اربعین حسینی با مشارکت استان های معین پذیرایی کرده است و امسال نیز بنا داریم که در این محل، سردخانه زیر صفر و بالای صفر راه اندازی شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه‌ی استان ایلام اعتبارات مصوب سال گذشته را حدود سه میلیارد تومان برای عمران امکان مذهبی و بقاع متبرکه اعلام کرد و گفت: امسال ۶ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان اعتبار عمرانی برای بقاع متبرکه استان در نظر گرفته شده است، در حال حاضر نیز با توجه به اینکه هزار مکان مذهبی در استان وجود دارد، این میزان اعتبار جوابگوی هزینه های عمرانی و نگهداری اماکن مذهبی نیست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام افزود: برخی از امامزاده های واجب التعظیم در استان وجود دارند که مردم استان ارادت ویژه ای به این امامزاده ها دارند و علاقه مند هستند که امواتشان در محوطه و صحن این امامزاده ها دفن شود، البته در جوار این امامزاده نیز، قبرستان‌هایی در نظر گرفته شده است که قبر در این قبرستان‌ها برای مردم رایگان است، ما از ابتدا از دفن اموات در صحن امامزادگان ممانعت کرده‌ایم اما تعداد محدودی قبر هم در صحن مطهر امامزاده علی صالح(ع) وجود دارد که تعیین قیمت این قبور برعهده کمیسیون تعیین قیمت قبور شامل هیئت امنا، اوقاف و امور خیریه شهرستان، حراست، بازرسی، معاون فنی، معاون بهره وری و مدیرکل اوقاف و امور خیریه است.

عزیزی تاکید کرد: تعداد محدودی قبر در محوطه و صحن این امامزاده وجود دارد که دفن میت در این قبور نیز نیازمند اخذ مجوزهای لازم از مرکز است و هزینه فروش قبر نیز صرف هزینه‌های نگهداری و توسعه امامزاده علی صالح(ع) می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری منطقه ایلام مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام بقاع متبرکه و اماکن مذهبی استان مدیرکل اوقاف و امور خیریه بقاع متبرکه استان مذهبی و بقاع متبرکه امامزاده علی صالح ع استان ایلام غذای گرم هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۹۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع اقلام اساسی بین ۱۳۴ خانوار آسیب دیده در امامزاده ابراهیم

کمیل پرناک در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار تا پایان روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه اقلام معیشتی برای ۱۳۴ خانوار حادثه دیده آتش‌سوزی روستای امام زاده ابراهیم (ع) شهرستان شفت ارسال شده است.

وی افزود: این اقلام شامل ۵۸۰ تخته پتو، ۱۴۰ تخته موکت، ۱۶۰ کیلو نایلون، ۱۵۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته، ۵۰۰ قوطی کنسرو ماهی و ۱۲۰ شعله چراغ والور است که با توجه به شرایط آنان ورفع نیازهای اولیه این جمعیت توزیع شده است.

وی بیان کرد: توزیع اقدام زیستی مورد نیاز بین خانواده‌های حادثه دیده از حریق روستای امام زاده ابراهیم شفت ادامه دارد و به خانوارهای جامانده با تأیید فرمانداری این شهرستان ارائه می‌شود.

پرناک با بیان اینکه علاوه بر توزیع اقلام زیستی آب معدنی، غذای گرم، بیسکویت و نان نیز بین این خانوارها توزیع شده‌است، افزود: ۲ اردوگاه اسکان اضطراری از جمله حسینه امام‌زاده به ظرفیت ۸۰ نفر و در مهمانسرای فرمانداری شفت به ظرفیت ۶۰ نفرو استفاده از مهمانسراهای روستای امام زاده ابراهیم در مجموع به ظرفیت ۲۰۰ نفر آماده شد که تاکنون حدود ۸۰ نفر از خدمات اسکان اضطراری بهره‌مند شدند.

وی بیان کرد: سه تیم امدادی در لحظات نخست حریق در منطقه حاضر شده و ضمن کنترل ۱۰ مورد فشار خون، حمایت‌های روانی را انجام دادند و از صبح حادثه (پنجشنبه گذشته) ۶۰ نفر در قالب ۱۲ تیم امدادی و عملیاتی پنج نفره با ۱۰ خودروی امدادی، ۲ خودروی کامیونت و یک دستگاه مینی بوس برای فراهم کردن اماکن اسکان اضطراری از شهرستان شفت، فومن و رشت حضور یافتند.

کد خبر 6096876

دیگر خبرها

  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • اداره کل امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان اوقاف چه دستاورد‌هایی دارد؟
  • ۳۰۰ پرس غذای گرم در پارس‌آباد بین نیازمندان توزیع شد
  • ضرورت توزیع عادلانه اعتبارات برای شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ
  • لزوم نظارت مستمر بر اجرای مناسب پروژه‌های مشارکتی در شهر اصفهان
  • توزیع اقلام اساسی بین ۱۳۴ خانوار آسیب دیده در امامزاده ابراهیم
  • ارسال سند محتوایی ۲۰ برنامه‌ آستان قدس رضوی برای عتبات
  • برگزاری مراسم ویژه شهادت امام جعفرصادق (ع) در ۱۶۲ بقعه متبرکه گیلان
  • ۳۰۰ بقعه متبرکه استان میزبان عزاداران امام جعفر صادق (ع)
  • ضرورت ایجاد ایستگاه آتش نشانی برای امامزاده ابراهیم(ع) شفت