Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، دکتر ارونگ ایلامی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در نشست کمیته علمی ستاد استانی مقابله با کرونا با بیان اینکه مشارکت مردم در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نقش موثری در مدیریت چرخه انتقال کروناویروس دارد، اظهار کرد: «لامبدا» سویه جدید کووید۱۹ تاکنون در بیش از ۳۰ کشور مشاهده شده و بی‌شک با بی توجهی به رعایت شیوه نامه ها، در صورت ورود به کشور به راحتی گسترش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: این گونه جدید کروناویروس علاوه بر قدرت سرایت‌پذیری و عوارض بیشتر در مقایسه با گونه‌های پیشین، از گریزپذیری بیشتری از سیستم ایمنی نیز برخوردار بوده و در گروه‌های سنی پایین تر، بیماری‌زایی شدیدتری ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: «لامبدا» سویه جدید کووید۱۹، نخستین بار در کشور «پرو» شناسایی و تاکنون در بیش از ۳۰ کشور جهان نیز مشاهده شده است.

دکتر ایلامی با اشاره به اینکه ویروس‌ها در تمام مدت حیات خود به طور مداوم دچار جهش شده و سویه‌های مختلفی از خود تولید می‌کنند، تصریح کرد: بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، سویه لامبدا موجب افزایش بیش از ۸۰ درصد ابتلا در کشور «پرو» بوده که بالاترین نرخ مرگ و میر جهان را نیز رقم زده است.

او با بیان اینکه تا کنون موردی از ابتلا به گونه «لامبدا» در فارس گزارش نشده است، هشدار داد: اگر رعایت شیوه نامه ها، تسریع واکسیناسیون و کنترل مرز‌ها جدی گرفته نشود، علاوه بر لامبدا باید منتظر دیگر سویه‌های این ویروس نیز باشیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای کنترل کرونا، ورودی بیمار به بیمارستان‌ها باید کاهش یابد، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۴ هزار بیمار مثبت و یا مشکوک دارای علائم کروناویروس در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، بیش از ۳۷۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

معاون درمان دانشگاه اضافه کرد: اگر بتوانیم هرچه سریع‌تر جمعیت بیشتری را واکسینه کنیم، به مقاومت نسبی خوبی در مقابل بیماری دست می‌یابیم و از سویی دیگر با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی می‌توان از ایجاد اپیدمی بیماری کروناویروس جلوگیری کرد.

او با بیان اینکه مواردی از ابتلا به قارچ سیاه در استان فارس نیز مشاهده شده است، افزود: قارچ سیاه حاصل ضعف سیستم ایمنی بدن است و مبتلایان به دیابت در معرض خطر هستند که در صورت ابتلا باید قسمت‌هایی از محل درگیر، تخلیه و برداشته شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این بیماری از فردی به فرد دیگر به صورت مستقیم منتقل نمی‌شود، تصریح کرد: افراد دارای ضعف سیستم ایمنی به ویژه بیماران دارای دیابت کنترل نشده، بیماران مبتلا به سرطان و یا کسانی که از دارو‌هایی استفاده می‌کنند که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

او با توصیه به اینکه این افراد لازم است علائم ابتلا به بیماری قارچ سیاه که می‌تواند شبیه یک سینوزیت معمولی باشد را جدی بگیرند، گفت: افراد در صورت مشاهده علائمی مانند درد چشم و صورت، سردرد، داشتن ترشحات و احساس پُر شدگی بینی، لازم است به پزشک مراجعه کنند.

پرهیز مردم از مصرف خودسرانه دارو‌های کورتن و دیگر دارو‌های پُرخطر، دیگر توصیه این مقام مسئول در دانشگاه بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری کرونا مبتلایان به کرونا رعایت شیوه نامه ها سیستم ایمنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۲۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد

فاتحی نیا مدیر کل دامپزشکی استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه مهریز گفت: در سال گذشته با کاهش ۳۰ درصدی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مواجه بودیم که ناشی از اقدامات پیشگیرانه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بود.

وی افزود: سال گذشته برای پیشگیری از بیماری هاری به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان بیش از هشت هزار قلاده سگ صاحب دار واکسینه شده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان بیماری تب کریمه کنگو را یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک دانست و بر مصرف گوشت لیبل دار و خرید از فروشگاه‌ها و قصابی‌های مجاز تاکید کرد.

فاتحی نیا همچنین از افتتاح و بهره برداری ساختمان جدید شبکه دامپزشکی مهریز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ساختمان دامپزشکی مهریز با تلاش دو ساله به مراحل پایانی ساخت رسیده و با زیربنای ۲۸۰ متر تا هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • آخرین قوانین کشورها برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد