Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@02:15:52 GMT

معاملات ارزی در کابل، دلار را ارزان کرد؟

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۱۴۰۰۲

معاملات ارزی در کابل، دلار را ارزان کرد؟

دیروز قیمت دلار در مسیر نزولی حرکت کرد. روز شنبه، دلار ۲۳۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۷ هزار و ۵۰ تومان رسید. به گفته برخی فعالان، از سرگیری فعالیت بازار صرافی و تبادل پول و ارز در کابل مهم‌ترین عاملی بود که در ابتدای هفته انتظارات معامله‌گران ارزی سبزه‌میدان را تحت تاثیر قرار داد و تمایل به فروش را در بازار ارز داخلی بالا برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اعلام خبر آغاز به کار بازار صرافی کابل به نام «سرای شهزاده» توسط سخنگوی طالبان، وسترن یونیون، بزرگ‌ترین شرکت انتقال و حواله پول در جهان، اعلام کرد که خدمات خود به افغانستان را پس از حدود دو هفته تعلیق، از سر گرفته است. این مساله به آن معناست که احتمال آرام گرفتن فضای ارزی افغانستان بیشتر شده است.

آرام شدن بازار ارزی کابل بر بازار داخلی می‌تواند دو اثر داشته باشد. از یکسو، با آغاز مبادلات ارزی کشور همسایه، تقاضا برای تهیه ارز به شکل اسکناس از بازار ایران کاهش پیدا می‌کند و از سوی دیگر، در صورت پایین آمدن ارزش دلار در افغانستان، امکان انتقال ارز به ایران بیشتر خواهد شد. بسیاری از معامله‌گران عنوان می‌کردند که در گذشته از بازار هرات، دلار به شکل اسکناس وارد بازار داخلی می‌شد، ولی پس از قدرت گرفتن طالبان، ورود ارز به ایران دشوارتر شد.

البته بخشی از معامله‌گران دیدگاه متفاوتی درباره اثرات بازار افغانستان بر بازار داخلی دارند. این دسته از معامله‌گران اعتقاد دارند‌ با نا‌امنی‌های افغانستان، افراد زیادی به سوی ایران آمده‌اند و با فروش ارزهای خود زمینه‌ساز تقویت سمت عرضه در بازار داخلی شده‌اند.

در این میان شماری از فعالان باور دارند که وقایع افغانستان چندان بازار ارز داخلی را تحت تاثیر قرار نداده است. این گروه اعتقاد دارند بازار بیشتر در انتظار روشن شدن تکلیف مذاکرات هسته‌ای است و تا زمانی که ابهام مذاکراتی وجود دارد، بازیگران ارزی ترجیح می‌دهند که خرید و فروش سنگینی را انجام ندهند.

به باور برخی فعالان، معامله‌گران دلار، خرید‌و‌فروش‌های خود را کاهش داده‌اند و در حال سنجش وضعیت بازار هستند. کاهش فعالیت معامله‌گران موجب شده است که شدت نوسانات قیمتی و انتظار برای شکست مقاومت یا حمایت‌های سنگین اسکناس آمریکایی کاهش پیدا کند.

سایت اقتصاد‌نیوز نیز گزارش داده است که گروهی از فعالان معتقدند بازار از مردادماه رشد قابل توجهی را تجربه کرد و در حال حاضر، استراحت بعد از دوران افزایش را سپری می‌کند. بازار دلار در ماه‌های اخیر توانست حرکت صعودی خود را از کانال ۲۴ هزار تومانی آغاز کند و حتی به بالای مرز ۲۸ هزار تومانی برود. پس از ورود دلار به کانال ۲۸ هزار تومانی میزان فروش‌ها زیاد شد و اسکناس آمریکایی حتی در مقطعی به کانال ۲۸ هزار تومانی رسید. در روزهای اخیر بازار دلار عمدتا بین محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰ تا ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان نوسان کرده است.

برخی از معامله‌گران باور دارند، بازار دیروز صبح منتظر بود که صحبت‌های رئیس‌جمهور را بشنود و پس از آن اقدام به تصمیم‌گیری برای خرید و فروش کند. به گفته تحلیل‌گران فنی آنچه مسلم است این است که تا زمانی که اسکناس آمریکایی زیر محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰تومان نرود، حجم فروش‌ها به‌طور قابل توجهی زیاد نخواهد شد. برای افزایش قیمت، اسکناس آمریکایی دو مقاومت ۲۷هزار و ۲۰۰ و ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان را در پیش‌رو دارد./ تجارت نیوز

منبع: فردا

کلیدواژه: قیمت دلار اسکناس آمریکایی معامله گران بازار داخلی هزار تومانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۴۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی قیمت دلار ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار زیر چتر کدام رخداد جان گرفت؟

به گزارش خبرآنلاین، قیمت دلار در چهارمین روز هفته با روند افزایشی بازگشایی شد و با افزایش‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی به صورت پلکانی بیش از یک کانال صعود را تجربه کرد.

تجارت نیوز در خبری نوشت:در نهایت اسکناس آمریکایی روز سه‌شنبه با افزایش هزار و ۵۰۰ تومانی در میانه کانال دوم کریدور ششم بسته شد.

پیش‌ بینی قیمت دلار از دیدگاه معامله‌گران

معامله‌گران، افزایش تقاضا را دلیل رشد قیمت دلار می‌دانند. برخی نیز معتقدند تنش‌های ایجادشده در بازار طلای پایتخت در خصوص سامانه جامع تجارت، روند تقاضا و در پی آن قیمت در بازار ارز را صعودی کرده است.

ی دو روز اخیر الزام به اجرای سامانه جامع تجارت، اعتراض صنف طلافروشان در پایتخت را به همراه داشته و منجر به نیمه تعطیل شدن بازار طلا در تهران و برخی شهرهای بزرگ شده است. عده‌ای از فعالان بازار ارز می‌گویند این رشد قیمت ناشی از سرازیر شدن بخشی از تقاضای طلا و سکه در بازار ارز است.

در مقابل، عده‌ای دیگر می‌گویند بازارساز عمدا اقدام به کاهش عرضه و افزایش قیمت دلار کرده تا از فرصت پیش‌آمده نوسان‌گیری کند. آنها معتقدند در روزهای آتی، دلار با سیگنال خبری بانک مرکزی به پله‌های پایانی کریدور پنجم سقوط می‌کند.

گفتنی است محسن کریمی، معاون بین‌الملل بانک مرکزی در مصاحبه با صدا و سیما درباره سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان به گفت‌وگو با مقامات و بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: «در نتیجه این مذاکرات، اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی برخی منابع ارزی مسدودشده ایران در برخی کشورها صورت پذیرفت که در آینده اطلاع‌رسانی می‌شود.»

ه نظر می‌رسد این سیگنال دلیل برخی فعالان بازار ارز در خصوص پیش‌بینی کاهش قیمت دلار در روزهای آتی و نوسان‌گیری بازارساز است.

قیمت تتر آماده پرش به کانال ۶۳ هزار تومانی شد

قیمت درهم روز سه شنبه با افزایش بیش از ۴۰۰ تومانی بازگشایی شد و به کانال ۱۷ هزار تومانی راه یافت، اما در ادامه معاملات کاهش پلکانی داشت و با رقم ۱۷ هزار و ۸۰ تومان بسته شد. تتر، هزار تومان گران شد و با رقم ۶۲ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد.

قیمت پوند انگلیس نسبت به آخرین معامله روز دوشنبه هزار و ۴۰۰ تومان رشد داشت و روی رقم ۷۸ هزار و ۸۹۰ تومانی ایستاد. یورو با یک پله صعود و رشد هزار و ۴۰۰ تومانی با رقم ۶۷ هزار و ۴۵۰ تومانی بسته شد.

گفتنی است اسکناس و حواله دلار روز سه‌شنبه تغییر قیمت نداشت. اسکناس دلار با رقم ۴۴ هزار و ۳۱۴ تومان و حواله دلار با رقم ۴۱ هزار و ۳۷۶ تومان عرضه شد.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901477

دیگر خبرها

  • جزییات قیمت ارزهای مبادله ای؛ ثبات دلار و درهم و رشد یورو
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار زیر چتر کدام رخداد جان گرفت؟
  • ثبات دلار و درهم و رشد یورو در معاملات امروز مرکز مبادله
  • سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟
  • نماد سپرده‌گذاری مرکزی در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!