Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@09:40:27 GMT

یک از هزار درد پرستاران در دوران کرونا

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۱۴۰۵۸

یک از هزار درد پرستاران در دوران کرونا

از زمان شیوع کرونا پرستاران مشکلات فراوانی دارند و هرچه می‌گذرد این مشکلات بیشتر می‌شود چالش‌های عمیق نظام درمان و مشکلات پرستاران می‌تواند باعث کاهش کیفیت خدمات و مرگ‌میر بیشتر بیماران شود چالش‌هایی که باید برای رفع آنها راهکارهای موثرتری انتخاب کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها که روزانه بیش از ۵۰۰ نفر جان خود را به خاطر کرونا از دست می‌دهند و اگر کسی به کرونا مبتلا شود، اطرافیانش از او دوری می‌کنند، پرستاران با تمام وجود شبانه روز کار می‌کنند، در موج پنجم با وجود خستگی روح و جانشان، فشار کاری ِآنها به دلیل افزایش روزافزون بیماران مبتلا به کرونا بسیار بیشتر شده، اما آنها همچنان مردانه ایستاده‌اند و خدمت می‌کنند، پرستاران با چالش‌های فراوانی روبرو هستند و با سختی‌های روحی و جسمی بیشماری دست و پنجه نرم می‌کنند، کمبود نیرو و تجهیزات، مشکلات مالی، ابتلاء به کرونا، بیمار شدن اعضای خانواده، فشار روحی و … از مشکلات مهم پرستاران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در موج پنجم کرونا، در بیمارستان‌ها فقط امکانات کم نیست بلکه تعداد بیماران چنان زیاد شده که نیروی انسانی هم برای خدمت به بیماران بسیار کم است، به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱٫۵ پرستار داریم و نظام درمانی در بحث کرونا به شدت دچار چالش است، این در حالی است که در وضعیت قابل قبول باید به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱۰ پرستار وجود داشته باشد؛ وضعیتی که در کشورهای اروپایی شاهد آن هستیم، در خصوص چالش‌های پرستاران با محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار ایران گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

وضعیت کاری پرستاران چقدر نسبت به قبل تغییر داشته است؟

در کشور حدود ۱۹ ماه است که درگیر کرونا شده است و نه تنها کشور ما بلکه همه دنیا را درگیر کرده است و با همه تحقیقات هنوز درمانی برای این بیماری وجود ندارد و تنها بحث پیشگیری مدنظر است و داروهایی هم که وجود دارد هنوز درمان قطعی ندارد، همین افزایش کرونا باعث فشار زیادی روی پرستاران شده، پرستاری که باید در ماه ۳۵ ساعت و دو تا سه برابر شیفت کار کند به شدت دچار خستگی است.

در حال حاضر در این پیک پنجم که بی‌سابقه هم بود، مردم با سه برابر ظرفیت مراجعه می‌کنند و این باعث فشار به پرستاران می‌شود، آنها در تمام کشور با سه برابر توان در حال خدمت به مردم هستند و مدام با این بیماری پرخطر مواجه می‌شوند، در حالی که همه از بیماران کرونا فراری هستند، پرستاران در شیفت‌های طولانی با سرفه و عطسه آنها مواجه می‌شوند یا بیماران را ساکشن می‌کنند و ترشحات ریه بیماران که پر از کرونا است را خارج می‌کنند، آنها با جانی خسته خدمت می‌کنند.

پرستاران از نظر روحی چه مشکلاتی دارند؟

سختی و فشار زیاد کار باعث شده که صدمات روحی نیز به پرستاران وارد شود و دچار کاهش تمرکز و افسردگی شده‌اند، در خارج از کشور اگر پرستاری به این حد تمرکز پایین داشته باشد مریض را به او نمی‌سپارند اما در کشور ما به خاطر کمبود نیرو پرستاران شبانه‌روز کار می‌کنند و تا امروز حدود ۱۴۰ نفر از پرستاران براثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند و این موضوع در دنیا بر اساس جمعیت ما بی‌سابقه است و در هفته‌های گذشته با وجود تزریق واکسن حدود پنج نفر از پرستاران را در بندرعباس و گرگان از دست دادیم. ابتلای اعضای خانواده روح پرستاران را می‌آزارد، چرا که با تمام وجود به بیماران کرونا در بدترین شرایط این بیماری خدمت می‌کنند و شاهد ابتلاء و حتی مرگ عزیزانشان هستند، به شدت از نظر روحی آسیب می‌بینند، خانواده آنها باید زودتر واکسینه شوند.

استاندارد تعداد پرستاران باید چقدر باشد تا بهتر خدمت کنند؟

وقتی بیشترین آمار جانباختگان کرونا را داریم یعنی کمبود و فشار کار زیاد است و در این فشار پرستار زیاد نمی‌تواند، پروتکل‌ها را رعایت کند، به خود و به بیمار صدمه می‌زند، بنابراین باید به ازای هر تخت ۲/۵ پرستار وجود داشته باشد، اما در حال حاضر به ازای هر تخت زیر یک نفر پرستار داریم یا به ازای هر هزار نفر حداقل باید سه پرستار داشته باشیم که این رقم به نصف رسیده و به ازای هر هزار نفر حدود ۱/۵ پرستار داریم، زیر استاندارها قرار داریم و این یعنی فشار صد چندانی بر پرستاران؛ به همان نسبتی که نیرو کم است، مردم دچار مشکل می‌شوند و با کاهش کیفیت و کمیت خدمات احتمال افزایش مرگ و میر هم بیشتر است. پرستاران خیلی خسته شدند و دولت، وزارت بهداشت و ستاد کرونا کار را رها کردند و گروهی هم تنها به دنبال پول هستند و هیچکدام از چالش‌های پرستاران را برطرف نمی‌کنند.

استخدام پرستاران در چه وضعیتی است؟

اگر پول‌هایی که صرف رمدسیویر که هیچ خاصیتی نداشته و حتی عوارض هم دارد، صرف واکسن می‌شد، اکنون این پیک پنجم را نداشتیم، سیاست نظام سلامت به شکلی است که اجازه می‌دهد مردم مریض شوند و از مریضی مردم پول دربیاورند، با هزینه‌هایی که انجام شد، همان ابتدا می‌توانستند بیش از هزاران دوز واکسن وارد کنند، اما این کار را نکردند، در حال حاضر همه پرستاران حداقل یک بار به کرونا مبتلا شدند و حدود ۱۵۰ هزار پرستار داریم، این رقم کوچکی نیست و باید از موقعی که واکسن روی کار آمد، بدون درنگ برای واکسینه کردن پرستاران زودتر از موعد اقدام می‌شد،

بزرگترین چالش پرستاران و مردم کمبود کادر پرستاری است، به طور مثال در اروپا به ازای هر هزار نفر ۱۰ پرستار وجود دارند، البته این شاخص برای قبل کرونا بوده و حداقل تعداد پرستار به پنج نفر می‌رسد، اما در کشور ما در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ استخدام پرستار نداشتیم و در سال ۹۸ تنها حدود پنج هزار پرستار را استخدام کردند و در سال ۹۹ نیز اعلام شد، حدود ۴۰ هزار پرستار استخدام می‌شود اما این در حالی بود که ۱۰ هزار پرستار بیشتر استخدام نکردند، همین تعداد استخدامی نیز بعد از گذشت هشت ماه هیچکدام وارد بازار کار نشده‌اند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که اگر تعداد پرستار از کف استاندارد که سه پرستار است کمتر باشد به نسبت آن مرگ‌ومیر بیماران بالا می‌رود، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از این مرگ‌ومیرها به خاطر کمبود کادر پرستاری است.

آیا نیروی پرستار کم داریم یا بکارگیری آنها کم است؟

در آزمون بهمن سال گذشته حدود ۷۰ هزار نفر ثبت نام کردند و جویای کار هستند اما سیاست گذاران منافع‌شان در وجود پرستاران نیست و در دارو و وسایل درمان منافع خود را می‌بینند، نیروی انسانی وجود دارد اما آنها را استخدام نمی‌کنند و تعداد پرستاران ما در برابر جمعیت‌مان در حد کشورهای عقب افتاده و غیرقابل قبول است، پول داریم اما اراده نداریم و تنها داروهای بی‌فایده وارد می‌شود، با این هزینه می‌توانند پرستاران را استخدام کنند، اما چون سودی برایشان ندارد این کار را انجام نمی‌دهند و به فکر کمبود کادر پرستاری در بیمارستان‌ها نیستند، وزارت بهداشت مشکل ساختاری دارد، پرستاران با وجود کار سخت باید با ۲۵ سال کار، بازنشسته شوند، اما آنها را با ۳۰ سال خدمت بازنشست می‌کنند، مطالبات مالی پرستاران با تأخیر پرداخت می‌شود که همه اینها شرایط را برای آنها سخت کرده است.

آیا با وجود کرونا آموزش کافی به پرستاران داده می‌شود؟

پرستاران مظلوم‌ترین قشر جامعه هستند که فعالیت آن‌ها در تمام بیمارستان‌ها در زیر سایه دیگر خدمات پنهان شده و بیشتر خدمات توسط آن‌ها در مراکز درمانی ارائه می‌شود و در این میان عدم آموزش‌های کافی به پرستاران تازه کار و دانشجویان پرستاری می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به جامعه درمان وارد کند و همین موضوع باعث ایجاد استرس آنها و کاهش کیفیت خدمات شده است و باید برنامه‌ای اساسی برای این موضوع در نظر گرفته شود تا این چالش رفع شود.

ساعت‌های کاری بالا و فشارهای زیاد، حقوق کم و مشکلات مالی بسیار، می‌تواند آسیب‌های روانی بسیاری برای پرستاران به همراه داشته باشد و بعضاً برخی از آن‌ها را به افسردگی و بی‌تفاوتی سوق خواهد داد که این موضوع در میان این قشر تاکنون مشاهده شده است و چالش‌ها و مشکلات عمیقی را به بار خواهد آورد، حتی گاهی ممکن است برخی از پرستاران به خودکشی فکر کنند. به دلیل مشکلات فراوان پرستاران زیادی به مهاجرت فکر می‌کنند و یا مهاجرت کردند تا در شرایطی که کسی به فکر آنها نیست خودشان را از این ورطه نجات دهند و در شرایط بهتری کار کنند.

کد خبر 519595

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ابتلای پرستاران به کرونا کرونا و پرستاران مشکلات پرستاران مطالبات پرستاران پرستاران مبتلا به کرونا نارضایتی پرستاران خودکشی پرستاران حقوق پرستاران شاغل کمبود پرستاران استخدام پرستاران حمایت دولت از پرستاران پرستار استخدام پرستار چالش های پرستاران در نظام درمان افزایش حقوق پرستاران کمبود پرستار در بیمارستان های ایران کمبود پرستار در بیمارستان های کرونایی کمبود پرستار شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ازای هر هزار نفر تعداد پرستار پرستار داریم هزار پرستار چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۴۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!

اخیرا محققان هلندی خبر فوت مردی که ۶۱۳ روز به بیماری کرونا مبتلا بود گزارش کردند. این مرد به‌دلیل ابتلا به نقص ایمنی نتوانست بیماری کرونا را شکست دهد.

این مرد ۷۲ ساله هلندی، که نام او فاش نشده است، به نقص ایمنی شدیدی مبتلا بود و سال ۲۰۲۲ گرفتار یکی از گونه‌های ویروس کرونای اُ-میکرون شد. او پیش از ابتلا چند بار واکسن کوید۱۹ هم زده بود. از همان زمان او هر بار که آزمایش کرونا می‌داد، مثبت می‌شد و این بیماری آنقدر ادامه یافت تا سرانجام مرد نگون‌بخت اکتبر سال گذشته فوت کرد.

بیماری کرونای این مرد ۲۰ ماه طول کشید که طولانی‌ترین مورد در نوع خود بوده است. پزشکان برای کمک به او درمان‌های گوناگونی را پیشنهاد داده بودند که متاسفانه هیچ‌کدام فایده نداشت.

سیستم ایمنی بدن او آنقدر قوی نبود تا بتواند با ویروس کرونا مبارزه کند. حتی داروهای پادتن هم به‌کارش نیامدند.

بیماران مبتلا به کرونا معمولا پس از گذشت چند روز یا نهایت چند هفته درمان می‌شوند اما این مرد ۷۲ ساله، ۶۱۳ روز گرفتار این بیماری بود.

محققان در بررسی‌های این بیمار متوجه وجود حدود ۵۰ جهش ویروس کرونا در بدن شده بودند. این جهش‌ها توانسته بودند در سیستم ایمنی بدن این مرد اختلال ایجاد کنند که در نهایت جان او را گرفتند.

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • جزئیات لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران/ از استخدام تا معیشت
  • پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران
  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • پیگیری قضایی ضرب و شتم یک پرستار در حال انجام است
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس
  • چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان
  • ضرب و شتم پرستار در بیمارستان این شهر