Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-05@23:49:51 GMT

مصاحبه آقای رئیسی و موضوع آینده افغانستان

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۱۴۰۸۲

مصاحبه آقای رئیسی و موضوع آینده افغانستان

ایشان حتی به کشورهای دیگر نیز توصیه کرد بجای مداخله در امور افغانستان اجازه دهند که مردم افغانستان خودشان تصمیم بگیرند. این موضع رسمی که توسط بالاترین مقام دولتی ایران اعلام شد و امید است سرلوحه ی تعاملات دیپلماتیک نیز در آینده قرار گیرد موضعی اصولی و قابل دفاع به نظر می رسد.

اما این که آیا طالبان به عنوان برنده ی میدان منازعه قائل به عمل به خواست جمهور مردم افغانستان باشد و این که اصولا چه ساز و کاری برای تحقق این مهم در افغانستان فعلی فراهم است موضوعی است که در این مطلب به آن می پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها طالبان بر همه ی افغانستان بجز ولایت پنجشیر مسلط شده است و در مذاکره با نیروهای مخالف در پنجشیر به نتیجه نرسیده و در همین لحظه ی نگارش این سطور برخوردهای شدیدی در آن منطقه در جریان است، در عین حال تصمیمات طالبان از جهت دیگری نیز اهمیت پیدا کرده است و سرتیتر خبری رسانه های معروف دنیاست؛ موضوع نظام سیاسی مد نظر طالبان.

از اردوگاه تصمیم سازان طالبان که برای معرفی نظام سیاسی مورد نظر خود امروز و فردا می کند و بارها وعده ی استفاده از نظرات جریانات سیاسی موجود در افغانستان را داده اند اما خبرهایی می رسد که با این ادعاها متفاوت به نظر می رسد.استقرار امارت اسلامی نکته ی اصلی این خبرها است ،در واقع این که تقسیم کرسی های دولتی بین اقوام چگونه باشد و فلان وزیر و رییس دولت و حتی اگر رهبر نیز در نظر گرفته شود کیست موضوع کم اهمیت تری است.

 قدر مسلم این شیوه ی حکومت (امارت اسلامی) با روح قانون اساسی فعلی افغانستان که نوع حکومت را جمهوری اسلامی معرفی کرده هیچ سازگاری ای ندارد.

قانون اساسی أفغانستان

افغانستان که چند روز قبل صد و دومین سالروز استقلال خود را همزمان با سقوط کابل به دست طالبان سپری کرد دارای قانون اساسی ای است که در طول نزدیک به یکصد سال گذشته فراز و نشیبهایی را تجربه کرده است.اولین قانون اساسی افغانستان در سال ١٣٠٣ با عنوان نظامنامه عالیه دولتی و آخرین آن که قانون اساسی فعلی است در سال ١٣٨٢ در قالب جمهوری اسلامی افغانستان تدوین شد.به این ترتیب اگر طالبان اعتقادی به نظام جمهوری اسلامی ندارد، در واقع اجرای قانون اساسی را کنار گذاشته است و با اولین تناقض بنیادین مواجه است ؛ نیاز به تغییر قانون اساسی !

نظام های سیاسی سابق در افغانستان

افغانستان به عنوان یکی از معدود کشورهای دنیاست که نظام های سیاسی در آن نیز فراز و فرودهای بسیاری را سپری کرده است:

الف -حکومت پادشاهی : از پیش از استقلال افغانستان تا سال ١٩٧٣ میلادی حدود یکصد سال نظام پادشاهی در افغانستان مستقر بود که البته طول دوران حکومت شاهان افغانستان نیز بسیار متفاوت بود : از سه روز ( عنایت الله شاه ) تا چهل سال ( محمد ظاهر شاه که آخرین شاه در افغانستان بود و سالهای قبل چشم از جهان فرو بست و از او در لویه جرگه به عنوان بابای افغانستان یاد شد).

ب-جمهوری: سردار محمدداوود که محمدظاهر شاه را برکنار کرد بنیانگذار حکومت جمهوری در افغانستان بود. هر چند او خود با کودتا به حکومت رسید اما مقدمات تشکیل جمهوری را به تدریج فراهم کرد و از مردم ولایات خواست تا نمایندگان خود را برای لویه جرگه معرفی کنند.با این وجود حکومت جمهوری فقط ٥ سال عمر داشت.

ج-جمهوری دمکراتیک: متعاقب با ظهور اندیشه های وابسته به جریان چپ، کودتای هفت ثور رخ داد که در آن ارتشیان وفادار به حزب دمکراتیک خلق علیه داوودخان شورش کردند. این کودتا بنیاد حکومت جمهوری دمکراتیک را گذاشت که تا سقوط دولت دکترنجیب الله به مدت چهارده سال دوام آورد.تجاوز ابرقدرت شرق در حمایت از دولت و در سرکوب مجاهدین و اسلامخواهان از بزرگترین رخدادهای این دوره بود.

د-دولت اسلامی مجاهدین : با سقوط دولت دکتر نجیب الله ، مجاهدین به سرپرستی صبغت الله مجددی دولت انتقالی تشکیل دادند که پس از دو ماه ریاست جمهور به برهان الدین ربانی رسید.این ساختار سیاسی تنها چهار سال دوام آورد.

ه-امارت اسلامی افغانستان : با ظهور طالبان و تصرف تدریجی کشور ، حکومت افغانستان به امارت اسلامی تغییر یافت.امارت اسلامی حکومتی بود که عناصر حکومت بدون برگزاری انتخابات و تنها توسط رهبر طالبان و همفکرانش انتخاب می شدند.حکومت اول طالبان که با حمله امریکا و متحدانش سرنگون شد نیز پنجسال دوام آورد.

و-جمهوری اسلامی افغانستان : با سرنگونی امارت اسلامی در سال ٢٠٠١ میلادی ، ابتدا حکومت انتقالی افغانستان به ریاست حامد کرزای تشکیل شد و با تدوین و تصویب قانون اساسی در سال ٢٠٠٤ توسط لویه جرگه که به تایید کارشناسان مترقی ترین قانون اساسی افغانستان تا آن تاریخ بود ، انتخابات برگزار شد و مجددا حامد کرزای رییس جمهور گردید. جمهوری اسلامی افغانستان در طول هفده سال گذشته برقرار ماند تا این که ماه گذشته مجددا طالبان برنده ی منازعه شد و قدرت را به دست گرفت.

بحران هویت

بی تردید اولین پیش نیاز مردم سالاری و رجوع به آرای مردم ، ارائه ی قالب جدید از قانون اساسی و یا حداقل مانیفست حکومتی است که مردم بتوانند در همه پرسی برای آن شرکت کنند.این که آیا طالبان در نظر دارد به سراغ آرای مردم برود یا خیر هنوز مشخص نیست اما عملکرد دوره ی قبلی آن و اظهارات جسته و گریخته مسیولینش نشان می دهد که چنین چیزی مد نظز طالبان نیست.به هر حال جامعه ی جهانی اگر علاقمند است واقعا نظر مردم افغانستان میزان تشکیل حکومت باشد باید تلاش کند که طالبان به این شیوه تن بدهد وگرنه ادعای مردمی بودن یا حتی ادعای مردمی نبودن طالبان بدون برگزاری همه پرسی ادعای موهومی است. ضمن این که اگر بنا باشد همه پرسی نیز برگزار شود جامعه ی جهانی همانگونه که پیش تر از این خود را متعهد به حضور و حمایت و بازسازی و حتی خارج کردن متقاضیان مهاجرت می دانست باید در مقابل برگزاری انتخابات همه گیر و سالم با نظارت ارگان های سازمان ملل مسئول بداند.

کد خبر 1550835

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: موبایل تلفن همراه تلفن اپل اسلامی افغانستان جمهوری اسلامی امارت اسلامی ی افغانستان قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۴۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام صادق(ع) آغازگر جهاد فقه و نهضت علمی اسلامی است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله رسول فلاحتی ظهر شنبه در مراسم شهادت ششمین اختر آسمان ولایت و امامت، امام جعفر صادق (ع) در مصلی امام خمینی (ره) رشت ضمن تسلیت سالروز شهادت پیشوای امت اسلامی امام صادق (ع) اظهار کرد: شیعه به مذهب جعفری نیز تعبیر می‌شود زیرا شیعه مدیون کلاس‌ها و دانشگاه عظیم علمی و روایی است که از مکتب امام صادق (ع) دارد.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به ورود اسلام به برخی کشورهای اروپایی از جمله بوسنی تصریح کرد: برخی مسلمانان اروپا در تعالیم‌شان می‌گفتند «تاریخ اسلام پنجاه سال بعد از پیامبر (ص) را مطالعه و تحقیق نکنید» و هدف از بازداشتن مسلمانان از تحقیق در این زمینه، این بوده که مسلمانان نسبت به حوادث و اتفاقات رخ داده در درون جامعه اسلامی بعد از پیامبر آگاه نشوند؛ اما برخی تحلیلگران غربی که به آئین اسلام گرویدند اسلام را از همین رهگذر مطالعه و متوجه حقایق آن شدند.

امام جمعه رشت با بیان اینکه امام صادق (ع) ۳۴ سال امامت را بر عهده داشتند و آغازگر جهاد در عرصه فقه و فقاهت و تربیت جامعه اسلامی بودند، افزود: آن حضرت حدود ۴ هزار شاگرد تربیت کردند و در دوران حیات و امامت خویش با فشارهای منصور دوانیقی (لعنت‌الله علیه) مواجه شدند؛ ظلم‌ها و فشاری که منصور بر امام وارد کرد، بر هیچ امامی وارد نشده بود.

امام جمعه رشت با بیان اینکه منصور دوانیقی (لعنت‌الله علیه) همواره امام صادق (ع) را تحقیر می‌کرد و مورد شکنجه روحی قرار می‌داد گفت: او آرامش را از امام سلب کرده بود و بارها تصمیم به قتل امام را گرفته بود؛ سرانجام آن حضرت را به شهادت رساند.

وی با اشاره به اینکه تشکیل حکومتی مبتنی بر احکام و آرمان‌های اسلام از جمله اهداف و آرزوهای اهل‌بیت و عالمان دین در دوره‌های مختلف بود، افزود: اهل‌بیت عصمت و طهارت در دوران حیات‌شان، شکنجه‌های روحی و سختی‌های زیادی را متحمل شدند تا حکومتی مبتنی بر احکام اسلام تشکیل دهند.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه حکومت اسلامی در ایران در سایه تلاش‌های شهیدان، امام و روحانیت شکل گرفت؛ حکومتی که آرزوی انبیا و اهل‌بیت عصمت و طهارت بود، تصریح کرد: دشمن امروز تلاش می‌کند ما را درگیر امور جزئی و سیاه‌نمایی‌ها کند تا از اصل نظام و حکومت اسلامی که مورد توجه انبیا و اولیا است فاصله بگیریم.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به بسط قدرت جمهوری اسلامی که معادلات تمام قدرتمندان جهانی را برهم زده و قدرت‌های نظامی را وادار به خضوع کرده است، افزود: با وجود هجمه‌های گوناگون علیه نظام اسلامی اما در این فضاهای مسموم جهانی نیز طعم شیرین اداره جامعه بر مبنای اسلام و مدیریت اسلامی در اذهان و دل‌های ملل نشسته است و ملت‌ها حکومت اسلامی و پیام جمهوری اسلامی را باور کردند و جمهوری اسلامی در سرتاسر دنیا تأثیرات شگرف خود را به منصه ظهور رساند.

امام جمعه رشت با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه «علم و عمل باید در کنار هم باشد» تصریح کرد: عمل بدون معرفت و دانش فایده‌ای ندارد البته علمی که با عمل همراه نباشد نیز فایده‌ای ندارد.

کد خبر 6096421

دیگر خبرها

  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • طالبان خواستار بازگشت افغانستانی‌های مقیم خارج به وطنشان شد
  • تشکیل سازمان «سپند» به تایید شورای نگهبان رسید
  • قدردانی طالبان از تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان چه خبر است؟
  • ماجرای تظاهرات کم‌سابقه علیه حکومت طالبان در افغانستان
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد فقه و نهضت علمی اسلامی است
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است
  • بازگشت بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر به افغانستان