Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@07:47:20 GMT

یک گام تا پله آخر/ ستاره بخت برادران لاریجانی رو به افول

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۱۴۵۲۸

یک گام تا پله آخر/ ستاره بخت برادران لاریجانی رو به افول

آفتاب‌‌نیوز :

آملی‌لاریجانی که بعد از رد صلاحیت برادرش برای انتخابات ریاست‌جمهوری به‌شدت به عملکرد شورای نگهبان نقد وارد کرده بود، در‌ نهایت تصمیم گرفت از شورای نگهبان استعفا دهد.

در همان زمان آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در رشته‌توییتی در اعتراض به تصمیم شورای نگهبان در انتخابات ۱۴۰۰ نوشته بود: «از اولین حضور این‌جانب در شورای‌ نگهبان در سال ۱۳۸۰، قریب به 20 سال می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام، حتی در سال‌هایی که در قوه قضائیه بودم، اما هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها. سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم‌سازی برای شورای نگهبان است؛ به ویژه اگر عضو مسئولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند خود، عامدانه چیزی بر آن بیفزاید! چنان‌که از وزارت اطلاعات با قاطعیت تمام مطلبی نقل می‌کنند، حال آنکه با پرسش از معاونت مربوطه در وزارت اطلاعات به صراحت این مطلب تکذیب می‌شود. گلایه بنده از سر دغدغه‌ای است برای حفظ شأن و اعتبار شورای نگهبان. این فقیر وقتی با چنین وضعیتی مواجه شدم و استدلال‌هایم را بی‌تأثیر یافتم، ‏این کلام حق متعال را بر همکاران عزیزم در شورا تلاوت کردم: «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و لتنظر نفس ما قدمت لغد و اتقوا الله ان ‌الله خبیر بما تعملون». در میانه این زمانه غریب و رفتارهای عجیب به خدا پناه می‌بریم و به محضر او عرضه می‌داریم: اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون».

واکنش‌های بسیاری به رد صلاحیت لاریجانی با این رشته‌توییت آغاز شد و در نهایت که مقام معظم رهبری چند روز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در سخنانی مطرح کردند: «حفظ آبرو جزء بالاترین حقوق انسان‌ها است؛ بنابراین خواهش و مطالبه من از دستگاه‌های مسئول این است که مواردی را که گزارش خلاف واقع راجع به فرزند یا خانواده کسی داده شده، جبران کنند».

متعاقب این سخنان علی لاریجانی در نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشت: «بیانات حکیمانه حضرت ‌عالی در سالگرد رحلت پیشوای بزرگ انقلاب اسلامی امام خمینی (قدس سره) برای آینده کشور، بار دیگر پایه‌های استوار و عقلانی نظام جمهوری اسلامی را ظهور بخشید. تذکر و مطالبه جناب‌عالی نیز در رفع ظلم و جفایی که در بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری رخ داد، بزرگی و بزرگواری و روحیه حق‌طلبی آن حضرت را بیش از پیش عیان نمود».

اما دلخوری او از عملکرد شورای نگهبان تا جایی پیش رفت که اعتبارنامه ابراهیم رئیسی را امضا نکرد. امری که سخنگوی شورای نگهبان آن را عادی جلوه داد. او حتی در مراسم تحلیف هم غایب بود البته در مراسم تنفیذ حضور داشت اما برادرش غایب هر دو مراسم بود. با توجه به واکنش‌ها به اختلاف‌ها بر سر امضانکردن حکم رئیسی، طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، ضمن تأیید عدم امضای اعتبارنامه ابراهیم رئیسی از سوی صادق آملی‌لاریجانی گفت: «بر‌اساس قانون خدشه‌ای در اعتبارنامه پیش نخواهد آمد. اعتبارنامه در آخرین جلسه شورای نگهبان پیش از مراسم تنفیذ امضا شد و طبیعتا اعضای حاضر آن را امضا کردند».

سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت که دلیل «عدم احراز صلاحیت» علی لاریجانی به او اعلام شده است. این سخنان با واکنش رئیس سه دوره مجلس ایران روبه‌رو شد که در نامه‌ای از شورای نگهبان خواست «مرحمت» کند و «مهر محرمانه» را از این نامه بردارد. طحان نظیف در سخنانش گفته است: «آنچه در بررسی صلاحیت افراد وجود داشته است، در اختیار آنان قرار می‌دهیم. اینکه مبنای عدم احراز چه بوده است، به دلیل مخفی‌بودن آرا معلوم نیست».

اما در واکنش به مهر محرمانه‌، علی لاریجانی در نامه خود به شورای نگهبان نوشت: «متأسفانه نامه‌ای که اخیرا برای این‌جانب ارسال فرمودید با مهر محرمانه است که از طریق این‌جانب به دلیل محرمانگی قانونا قابل انتشار نیست؛ مرحمت فرمایید مهر محرمانه نامه را حذف نمایید تا بتوانم نامه شورا را برای اطلاع عموم علنی نمایم».

رئیس پیشین مجلس از زمان جلوگیری شورای نگهبان از حضورش در عرصه رقابت انتخاباتی تاکنون چند نامه اعتراض‌آمیز به این شورا ارسال کرده است. او بر اعلام علنی دلیل تصمیم شورای نگهبان اصرار می‌ورزد. علی لاریجانی همچنین این نامه‌ها را با عنوان «بنده خدا؛ علی لاریجانی» امضا می‌کند. با توجه به منتشر‌نشدن متن استعفای آملی‌لاریجانی شاید یکی از دلایل اتخاذ این تصمیم رد صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری و ناراحتی او از عملکرد شورای نگهبان باشد.

با این اوصاف، بار دیگر نقش برادران لاریجانی در آسمان سیاسی کشور کم‌ رنگ‌تر خواهد شد و گویی ستاره بخت آنها رو به افول است.

منبع: روزنامه شرق

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آیت الله آملی لاریجانی علی لاریجانی شورای نگهبان آملی لاریجانی شورای نگهبان ریاست جمهوری علی لاریجانی مهر محرمانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۴۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری

نمایندگان مجلس امروز به ادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جلسه علنی امروز_ یکشنبه ۹ اردیبهشت_ مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف شروع شد که موارد کاری آن به شرح زیر است:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (ایرادات شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس. تی. سی) به داوری

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن‌ها

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (۱)

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جزء یک بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی

کد خبر 748603

دیگر خبرها

  • ستاره رژیم صهیونیستی در جهان رو به افول است
  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست
  • طحان‌نظیف: لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تائید شد
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات می‌شود؟
  • ◄ تعیین حق توقف کامیون ها وظیفه سازمان راهداری است/ محکومیت شورای عالی هماهنگی ترابری
  • این حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند/ اعلام جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟