Web Analytics Made Easy - Statcounter

آبگیری سد النهضه که نزدیک به یک دهه است محل مناقشه میان خارطوم، آدیس‌آبابا و قاهره می باشد از روز جمعه و با اتهام‌زنی یکی از طرفین به مرحله تازه‌ای رسیده است.

 سودان، مصر و اتیوپی نزدیک به یک دهه است که در خصوص مدیریت و پر کردن مخزن سد النهضه (رنسانس) که آدیس آبابا آن را بر «رود نیل» می‌سازد، در حال مذاکره هستند، اما تاکنون توافقی بین این طرف ها حاصل نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو کشور پایین دست یعنی سودان و مصر از اینکه این سد آن‌ها را تهدید کند، هراس دارند.

مصر در تامین ۹۰ درصد از آب آشامیدنی خود به رود نیل متکی است و هرگونه کاهش حقابه این کشور، پیامدهای اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر قاهره خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا تاکید دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری ۴. ۶ میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به ریشه کنی فقر در این کشور شود.

از سوی دیگر سودان نیز برنامه اتیوپی برای آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه را تهدید مستقیم علیه امنیت ملی خود می‌داند.

به گزارش الجزیره، سودان ضمن رد اتهام اتیوپی مبنی بر ورود افراد مسلح به آن سوی مرز برای هدف قرار دادن سد رنسانس اظهارات در این باره را گمراه‌کننده و بی‌اساس خوانده و تاکید کرده که هدف از این‌ها تنها برای مصارف سیاسی است.

ارتش اتیوپی روز جمعه اعلام کرده بود که حمله شورشیان تیگرای به سد النهضه را دفع کرده و این را هم خاطرنشان نموده بود که اینها تلاش داشتند از طریق منطقه مرزی «محله» با سودان وارد خاک آن کشور شوند.

ارتش اتیوپی مدعی شده بود که حمله شورشیان تیگرای را در منطقه «المحله» واقع در ایالت بنی شنقول در نزدیکی مرزهای سودان که به ادعای آدیس‌آبابا با هدف به تعطیلی کشاندن روند ساخت سد صورت گرفته بود، با شکست مواجه کرده است.

 

آدیس‌آبابا روز جمعه خارطوم را به حمایت از شورشیان تیگرای در حمله به سد النهضه متهم کرد. وزارت خارجه سودان در پاسخ به این اتهام ضمن تاکید بر پایبندی کامل خارطوم به اصول همسایگی خوب و عدم دخالت این کشور در امور داخلی دیگر کشورها اعلام کرد که سودان به هیچ طرفی اجازه بهره‌برداری از این سرزمین را نداده و قصد حمله به خاک اتیوپی را هم ندارد.

مناقشه دو طرف در حالی شکل تازه‌تری به خود گرفته که از یک سو "ابی احمد" نخست وزیر اتیوپی از شهروندان این کشور خواسته که در مقابل شورشیان تیگرای متحد شوند و از سوی دیگر مصر خواهان توافقی قانونی و الزام‌اور میان دو کشور برای آبگیری سد شده است.

اتیوپی در ماه گذشته تکمیل مرحله دوم آبگیری سد النهضه که بر روی رود نیل در دست ساخت است و باعث اختلاف با کشورهای پایین دست مصر و سودان شده، را اعلام کرد.

گفت و گوهای سد النهضه بین سه کشور در آوریل گذشته و از زمان شکست دور آخر مذاکرات که در کینشاسا پایتخت کنگو برگزار شد، متوقف شده است.

قاهره و خارطوم در دورهای قبلی مذاکرات بر دستیابی به توافق الزام آور قبل از مرحله دوم آبگیری سد النهضه که قبلاً توسط اتیوپی اجرا شده بود، اصرار داشتند.

وزارت خارجه سودان در بیانیه خود تاکید کرده که این کشور تمامی قلمرو و مرزهای معین بین‌المللی‌ خود با اتیوپی را تحت کنترل دارد. این وزارت‌خانه همچنین از دولت اتیوپی خواسته ادعاهای خلاف واقع و یا منطق علیه سودان را متوقف کند.

در پاسخ به اتهام‌ اتیوپی، سخنگوی رسمی ارتش سودان هم ضمن تاکید بر عدم دخالت این کشور بر امور داخلی آدیس‌آبابا از رهبران اتیوپی خواست که به دور از هرگونه اتهام زنی در مسیر پایان دادن به درگیری‌های داخلی کشورشان گام بردارند./ ایرنا

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: آبگیری سد النهضه شورشیان تیگرای آدیس آبابا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۵۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از سدهای کمندان و تاج امیر در سال جاری

سید احمد موسوی : به گزارش خبرآنلاین لرستان ، داریوش حسن نژاد با اشاره وضعیت سد سازی در استان به خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین در خرم آباد گفت : در حال حاضر ۱۰۰ درصد بدنه سد کمندان ازنا و همچنین بیش از ۸۵ درصد شبکه این سد اجرا گردیده و هم اکنون این پروژه در مرحله پیش آبگیری سد قرار دارد که تاکنون ۱۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد موجود است .

وی افزود : طبق برنامه ریزی و آیین نامه های موجود که طی ۳ سال بایستی آبگیری تکمیل شود هم اکنون دو سوم ظرفیت آبگیری سد کمندان در ازنا پر است و آب اندازی ساحل چپ و راست آن نیز آغاز و در دستور کار قرار گرفته است .

حسن نژاد ادامه داد: تملک املاک و اراضی اطراف سد نیز تا سقف تراز نرمال انجام پذیرفته و تملک مابقی املاک و اراضی که ۴ پرونده می باشند در واحد حقوقی در حال طی مسیر تملک قرار دارند .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان با بیان اینکه تلاش می شود امسال سد کمندان ازنا و سد تاج امیر که سال گذشته آبگیری شد را به بهره برداری برسانیم اظهار داشت : با توجه به ابلاغ ۳۰۷ میلیارد تومان اعتبار اسناد خزانه به استان در مرحله اول در حوزه آب رسانی بروجرد ، اجرای شبکه ایوشان و شبکه تاج امیر ، تکمیل سد بروجردی و سد آبسرده و همچنین آماده سازی سد تاج امیر و کمندان اقدام و جهت بهره برداری در برنامه کاری قرار دهیم .

داریوش حسن نژاد در ادامه به طرحهای ایستگاههای پمپاژ استان پرداخت و افزود : پروژه ایستگاههای پمپاژ استان در حال تکمیل هستند ایستگاههای پمپاژ نیله ، جایدر، اسماعیل آباد و چم مهر با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله تکمیل و اتمام قرار دارند و حتی ایستگاههای نیله و اسماعیل آباد راه اندازی گردیدند.

وی عنوان نمود: ایستگاه جایدر حداقل ۱۵۰۰ هکتار از اراضی را تحت پوشش قرار می دهد که این پروژه نیز امسال تکمیل خواهد شد ایستگاه چم مهر در صورت تخصیص اعتبار ظرف مدت ۳ ماه تکمیل و به بهره برداری خواهند رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان در پایان گریزی هم به طرحهای جدید سد سازی در استان زد و گفت : ساخت سد خسروآباد، داربلوط، کاکاشرف و ماربره هم از برنامه های شرکت می باشند که با توجه به اینکه سالهای گذشته دولت با مجور ماده ۲۳ این طرحها موافقت ننمود امسال این طرحها به سازمان برنامه و بودجه ارسال شدند و انشااله در صورت اخذ مجوزات لازم ، این پروژه ها نیز در دستور کار قرار خواهند گرفت .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901206

دیگر خبرها

  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • بهره برداری از سدهای کمندان و تاج امیر در سال جاری
  • بورل: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین تقسیم زمین است
  • افشاگری درباره دستکاری تازه دولت رئیسی در مصوبات بودجه ۱۴۰۳
  • اتصال ۳۴۲ واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تجربه تازه مجلس برای بررسی «سند دخل و خرج کشور»
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان