Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک ویروس شناس گفت: واریانت‌ها حاصل گردش بی امان و لجام گسیخته ویروس‌ها در تمام دنیا هستند. اولین موارد واریانت MU در ژانویه سال ۲۰۲۱ در کشور کلمبیا و اکوادر شناسایی شد.

خبرگزاری میزان - ایسنا نوشت: رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ویژگی‌های واریانت MU یا "مو" کرونا که به تازگی مطرح شده است، گفت: اولین موارد واریانت MU در ژانویه سال ۲۰۲۱ در کشور کلمبیا و اکوادر شناسایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جدیدترین بولتن سازمان جهانی بهداشت هم که سه‌شنبه هفته گذشته به چاپ رسید، هشدار دادند که این واریانت در کلمبیا و اکوادر رو به افزایش است. در عین حال گزارش‌های پراکنده‌ای هم از موارد شیوع این واریانت در آمریکای جنوبی و اروپا ارائه شده است.

شناسایی MU در ۴۵ کشور

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۵ کشور واریانت MU را شناسایی و گزارش کرده‌اند، افزود: آخرین کشور هم ژاپن بود که در روز‌های گذشته اعلام کرد که دو مورد از واریانت MU را در مسافرانی که از خارج از کشورشان آمده بودند، شناسایی کرده است.

وضعیت شیوع جهانی MU

ناجی با بیان اینکه درباره واریانت MU چند نکته کلیدی وجود دارد، ادامه داد: اگر به شیوع جهانی واریانت MU در پایگاه جهانی داده‌های GISAID که پایگاهی است که بسیاری از ژنوم ویروس‌های تنفسی را ثبت می‌کند، توجه کنیم، میزان شیوع آن یک‌دهم درصد است. بر این اساس تاکنون چیزی بالغ بر ۳ هزار و ۸۵۸ مورد ابتلا به این واریانت ثبت شده است. در عین حال سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که شیوع این واریانت به طور مداوم در کلمبیا و اکوادر افزایش یافته است. به طوری که می‌توان گفت اکنون به ترتیب ۳۹ درصد و ۱۳ درصد بیماری کووید ۱۹ در کلمبیا و اکوادر به ترتیب مربوط به همین واریانت است. در عین حال با توجه به اینکه ظرفیت توالی‌یابی اکثر کشور‌ها پایین است، یعنی ظرفیت شناسایی نوع ژنوم ویروس‌شان پایین است، گزارشات مربوط به شیوع این واریانت را باید با ملاحظاتی تفسیر کرد. زیرا رقم شیوع، تحت تاثیر ظرفیت توالی‌یابی ژنتیکی و نظارت و تعداد کل مواردی که در یک منطقه شناسایی می‌کنند، است. همین موضوع درباره لامبدا هم وجود دارد.

MU واکسن‌گریز است؟

وی تاکید کرد: سازمان جهانی بهداشت هشدار داده که واریانت MU تعدادی جهش دارد که می‌تواند در برابر واکسن مقاوم باشد، اما برای تایید این موضوع باید تحقیقات بیشتری هم انجام شود. ما هنوز خیلی درباره خصوصیات این ویروس که چقدر مهاجم‌تر است یا اینکه چقدر بیماری‌زایی و انتقال‌پذیری بیشتری دارد، نمی‌دانیم، اما طبق مطالعات اولیه‌ای که انجام دادند و موتاسیون‌هایی که در ویروس ایجاد شده، به نظر می‌رسد که اثربخشی واکسن‌ها مشابه آنچه که در واریانت‌های بتا و دلتا مشاهده شد، نسبت به این واریانت هم کاهش یابد.

ناجی درباره برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر گریز ۱۰۰ درصدی واریانت MU از واکسن، گفت: چنین اظهاراتی نادرست است، بلکه باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود. هنوز سازمان بهداشت جهانی واریانت‌های MU و حتی لامبدا را به عنوان واریانت‌های تحت نظر طبقه‌بندی کردند؛ یعنی واریانت‌هایی که ممکن است بالقوه انتقال‌پذیری بیشتر، مقاومت بیشتری نسبت به واکسن داشته باشند و مهاجم‌تر و نسبت به درمان‌ها مقاوم‌تر بوده یا نمای اپیدمیولوژی را تغییر دهند، اما هنوز به عنوان واریانت نگران‌کننده و مشکل آفرین طبقه‌بندی نشده‌اند. زیرا هنوز این مباحث در آن‌ها به اثبات نرسیده است. هر زمان که به اثبات برسد و بر اساس اطلاعات ژنومیک و اطلاعات بالینی اگر چنین چیزی مشاهده شود، جزو واریانت‌های نگران‌کننده طبقه‌بندی می‌شوند. البته MU با توجه به تغییراتی که داشته، ممکن است کاندید این موضوع باشد.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: به طور کلی در طبقه‌بندی سازمان جهانی بهداشت برای کرونا سه طبقه‌بندی وجود دارد که شامل واریانت‌های تحت نظر، واریانت‌های نگران کننده و مشکل آفرین و در نهایت واریانت‌های با عواقب وخیم است که تاکنون هیچ واریانتی که با عواقب وخیم باشد، نداشتیم. واریانت‌های نگران‌کننده هم آلفا، بتا، گاما و دلتا هستند و بقیه جزو واریانت‌های تحت نظر تقسیم‌بندی می‌شوند.

گردش همزمان واریانت‌ها و خطر ایجاد نوترکیبی در ویروس

ناجی گفت: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که واریانت MU را که در آمریکای جنوبی می‌چرخد و به ویژه از آنجایی که همراه با دلتا در گردش است، تحت نظر دارد. این همان موضوعی است که نگران آن هستیم؛ یعنی گردش همزمان واریانت‌های مختلف در کنار یکدیگر و احتمال ایجاد نوترکیبی و ایجاد واریانت‌هایی که هم می‌تواند مهاجم‌تر باشد و هم ایمن‌گریزتر.

وی ادامه داد: بر همین اساس توجه به اقدامات غیردرمانی بسیار مهم است. در ابتدای شیوع کووید ۱۹ چنین موقعیتی را نداشتیم، اما اکنون شاهد این موضوع هستیم و در نقاط مختلف جغرافیایی می‌بینیم که واریانت‌های مختلف ویروس در کنار هم می‌چرخند و هر یک از آن‌ها ویژگی‌هایی دارند که اگر منجر به نوترکیبی شود، بسیار بسیار نگران‌کننده است و ممکن است همه چیز تحت تاثیر قرار بگیرد.

ناجی گفت: تا به امروز می‌توان درباره واریانت MU گفت که همین مواردی را که ذکر کردم درباره آن می‌دانیم، اما بیشتر باید صبر کنیم تا تحقیقات بیشتری انجام شود تا بتوانیم خصوصیات بیشتر این واریانت را متوجه شویم.

بیشتر بخوانید: زالی: ویروس جهش‌یافته لامبدا در ایران شناسایی نشده است

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: ویروس کرونا اخبارسلامت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ویروس کرونا سازمان جهانی بهداشت نگران کننده واریانت ها طبقه بندی واریانت MU تحت نظر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۶۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور


به گزارش خبرگزاری صدا وسیما: دکتر  شهنام عرشی گفت: واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.
وی پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: اواخر سال گذشته هم واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد.. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

دیگر خبرها

  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان