Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@10:40:19 GMT

اشعار «مقبل ‌اصفهانی» در کتاب جدید امیرحسین مدرس

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۱۶۵۳۰

اشعار «مقبل ‌اصفهانی» در کتاب جدید امیرحسین مدرس

 به گزارش خبرگزاری فارس، «وحی بر توفان» عنوان تازه‌ترین کتابی است که از امیرحسین مدرس با همکاری انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب کرده است.

این کتاب دربردارنده اشعار آقامحمد شیخا معروف به مقبل اصفهانی یکی از شاعران متعهد و معتقد شیعی قرن دوازدهم و اواخر حکومت صفوی در ایران بوده و مدرس در مقدمه‌ای خواندنی به زندگی و سپس شرح اشعارش پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او تمام ۱۵ نسخه موجود از اشعار این شاعر را مورد بررسی قرار داده و در نهایت از شعرهای ارائه شده هم نسخه‌ خوبی ارائه کرده است.  

او درباره انتخاب اشعار مقبل گفت: این شاعر پس از محتشم کاشانی پایه‌گذار شیوه‌ای تازه در مرثیه سرایی است که به آن واقعه‌سرایی می‌گویند، اهمیت مقبل در همین کارش است و شاعران بسیاری هم پس از او از شیوه‌اش استقبال کرده و به واقعه‌سرایی پرداخته‌اند.  

وی اهمیت اصلی این سروده‌ها را در این می‌داند که بخشی از میراث شفاهی ایران در مرثیه هستند و خود مقبل هم در ایام ماه محرم آن‌ها را در مجالس عزاداری امام حسین (ع) می‌خوانده است. مدرس با تاکید بر این نکته اظهار کرد:  با این حساب، «واقعه‌خوانی» را نیز باید در کنار واقعه‌سرایی در نظر بگیریم که شاید بتوان آن‌را گونه‌ای از «نقالی» دانست.  

این نویسنده و پژوهشگر با تأکید بر این‌که سروده‌های مقبل کاملاً مبتنی بر عواطف و احساسات است، گفت: در شعر مقبل هم مانند دیگر هم‌عصرانش احساسات بر بعد حماسی کار غلبه دارد، چراکه روزگار گذشته، عزاداری عاشورا مبتنی بر روایت احساسی و برانگیختن عواطف بوده است.  

او در پایان «وحی بر توفان» را کتابی می‌داند که می‌تواند هرکسی را که دوستدار شعر فارسی و شعر مذهبی است راضی کند. مدرس گفت: مخاطب کتاب دانشگاهیان و غیردانشگاهیان هستند و هر دو می‌توانند به شرط علاقه به شعر فارسی و مذهبی از آن لذت ببرند، البته طبیعی است که خواندنش برای آنان که انس و آشنایی بیشتری با شعر دارند، حظّ دیگری دارد. اما در شرح و توضیح اصطلاحات و عبارات، سعی کرده‌ام ساده‌ترین بیان را به کار ببرم تا هرکسی با هرسطح دانش، بتواند معنا را دریابد. 

«وحی بر توفان» توسط انتشارات سوره مهر، به شمارگان ۱۲۵۰ نسخه و در ۵۸۰ صفحه و به قیمت۱۵۰ هزار تومان در سال جاری منتشر شده و در فروشگاه‌های کتاب توزیع شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: امیرحسین مدرس انتشارات سوره مهر تازه های نشر مقبل مرثیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۶۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنیسورهای کمتر از ۱۲ سال ایران به دیدار رده‌بندی رفتند

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی فدراسیون تنیس، رقابت‌های تنیس کمتر از ۱۲سال غرب آسیا که از سوم تا هشتم اردیبهشت ماه به میزبانی اردن آغاز شده بود امروز ادامه یافت که تیم ملی ایران با قبول شکست ۲ بر یک برابر عربستان، باید برای کسب مقام سومی به میدان برود.

تیم پسران کشورمان در بازی اول انفرادی توسط امیرکسری رنجبر به پیروزی رسید اما در بازی دوم آراد زینلی نتوانست به برتری دست یابد، در ادامه تکلیف تیم برنده به دیدار دونفره کشیده شد که عربستان در نهایت ۲ بر یک برنده شد تا شاگردان امیرحسین اسفندیاری شانس حضور در فینال را از دست بدهند.
امیرکسری رنجبر، رادین تقوی و آراد زینلی با هدایت امیرحسین اسفندیاری و لاوین حکیمی، شایلین ظفریکایی و سوگند عالیشاهی با هدایت هنگامه عزیزی در این مسابقات حضور یافتند. سرپرستی این تیم نیز بر عهده سیدرضا کافی رئیس هیات تنیس خراسان شمالی است. رقابت‌های تنیس کمتر از ۱۲سال غرب آسیا از سوم تا هشتم اردیبهشت ماه به میزبانی اردن آغاز شده و در حال برگزاری است.

گفتنی است در همین مسابقات، تیم دختران کشورمان موفق شد عنوان قهرمانی را از آن خود کند.

کد خبر 6089353

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • تمدید قرار داد امیرحسین داودی با تبم گیتی پسند
  • سفر مدیر کل دفتر موسیقی به بوشهر و شیراز
  • دعوت از ۲۳ بازیکن به اردوی تیم والیبال زیر ۱۷ سال
  • تصاویری از یک واقعه محیرالعقول در بیابان‌های عربستان؛ ابر سقوط کرد؟
  • صف طولانی اصفهانی برای سروش صحت
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 اردیبهشت)
  • تنیسورهای کمتر از ۱۲ سال ایران به دیدار رده‌بندی رفتند
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (7 اردیبهشت)
  • واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود