Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان معتقدند که توافقنامه امضا شده میان آمریکا و آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی(آنروا) که شامل ازسرگیری حمایت واشنگتن از فعالیت‌های این آژانس است؛ مساله پناهندگان را از نظر سیاسی هدف قرار می‌دهد و درصدد از بین بردن حق بازگشت به وطن فلسطینی‌ها است و به همین دلیل همه گروه‌های فلسطینی مصمم هستند که به دلیل خطرات بزرگی که برای مسئله پناهندگان و آوارگان فلسطینی به وجود می‌آورد، با تمام قابلیت‌های موجود با توافقنامه و برنامه‌های آن مقابله کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی درباره امضای توافق میان آمریکا و آنروا برای ازسرگیری کمک مالی به این آژانس و مخالفت گروه‌های مختلف فلسطینی با آن نوشت: توافقنامه میان آمریکا و آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی که شامل ازسرگیری حمایت آمریکا از فعالیت‌های این آژانس است ۱۵ ژوئیه امضا شد. این توافق انتقاد گروه‌های مختلف فلسطینی و در راس آنها جنبش مقاومت اسلامی حماس، جهاد اسلامی و جنبش فتح را به همراه داشت.

بندهای این توافق دارای شروط خطرناک و توهین آمیزی از سوی آمریکا است و ما با آن مخالفیم. این توافق نامه قوانین بین‌المللی و قوانین بشردوستانه را نقض می‌کند و این آژانس را به ابزار سیاسی و امنیتی در دست آمریکا تبدیل می‌کند.

حماس از آنروا خواست فورا از این توافق نامه که پرونده آوارگان را در معرض خطر شدیدی قرار می‌دهد کنار بکشد.

ناظران بر این توافق معتقدند که هدف از آن باج خواهی سیاسی از آنروا، از بین بردن مسئله پناهندگان و اجرای چشم انداز دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا است.

خطرات توافق

محمود خلف، هماهنگ کننده کمیته مشترک پناهندگان فلسطینی معتقد است که توافق مذکور میان ایالات متحده آمریکا و آنروا بسیار "خطرناک" است، چراکه این توافق و کمک های مالی آمریکا برخلاف قطعنامه ۱۹۴ که بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی تاکید دارد، بار دیگر شروط سیاسی را زنده می‌کند که هسته اصلی مسئله پناهندگان و آوارگان را هدف قرار می‌دهد.

وی افزود: کمیته مشترک پناهندگان فلسطینی و همه گروه‌های فلسطینی مخالفت خود را با این توافق اعلام کردند؛ چراکه خطراتی را به همراه دارد و مساله آوارگان و پناهندگان فلسطینی را هدف قرار داده و تهدیدی جدی برای این پرونده به شما می‌رود.

خلف همچنین تاکید کرد که توافق مذکور شامل شروط سیاسی است که زمینه مداخله آمریکا در تمامی جزئیات فعالیت آنروا را فراهم می‌کند و طبق توافق صورت گرفته آنروا باید هر سه ماه یکبار گزارش مالی و امنیتی ارائه دهد.

وی ادامه داد: این توافق نامه همچنین شامل بندهای مربوط به کارکنان آنروا و تضمین بی‌طرفی آنها است و هدف آمریکا از این شرط جدا کردن شخص فلسطینی از جغرافیا، تاریخ، موقعیت و سرزمین خود است.

خلف معتقد است؛ با وجود این که آنروا یک نهاد وابسته به سازمان ملل متحد است و ارائه کمک به آن داوطلبانه و آزادانه است، اما توافق آمریکا یک باج خواهی سیاسی برای تأمین مالی مشروط سیاسی محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد که این توافق پناهندگی را تنها برای کسانی که در پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند، تعریف می‌کند و برای آنها کارت صادر می‌شود و بدین ترتیب همه پناهجویانی که در خارج از فلسطین هستند و در اردوگاه‌ها زندگی نمی‌کنند از فهرست آنروا حذف می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد که این توافق مساله پناهندگان را از نظر سیاسی هدف قرار می‌دهد و کمیته مشترک پناهندگان فلسطینی و همه گروه‌های فلسطینی مصمم هستند که به دلیل خطرات بزرگی که برای مسئله پناهندگان به وجود می‌آورد، با تمام قابلیت‌های موجود با توافقنامه و برنامه‌های آن مقابله کنند.

تهدید آمریکا

در همین حال، مصطفی الطوسه تحلیلگر سیاسی فلسطینی مقیم نوار غزه گفت که توافق میان آمریکا و آنروا درواقع توافق تسلیم و تن دادن به شروط آمریکا توسط یک نهاد بین‌المللی است که باید بی‌طرف باشد.

وی در گفت‌وگو با اسپوتنیک گفت: آنروا تن به فشارهای آمریکا داد و به یکی از نهادهای دولتی این کشور تبدیل شد و دیگر وابسته به سازمان ملل نیست.

الطوسه همچنین تصریح کرد: این توافق نه تنها به هیچ وجه به نفع آوارگان و پناهندگان فلسطینی نیست، بلکه آنروا را به شمشیر تیزی بر سر فلسطینی‌ها تبدیل می‌کند تا هویتشان را از آنها بگیرد.

وی ادامه داد: گروه‌ها و احزاب سیاسی فلسطین از جنس مردم هستند و آنچه مردم را متضرر کند آنها را نیز متضرر خواهد کرد و این توافق ملت، مساله فلسطین و مساله آوارگان و پناهندگان فلسطینی را به طور همزمان تهدید می‌کند./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پناهندگان فلسطینی گروه های فلسطینی مسئله پناهندگان آوارگان فلسطینی آمریکا و آنروا میان آمریکا قرار می دهد هدف قرار گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۷۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی: آزادی اسرای اسرائیلی مهم‌تر از حمله به رفح است

«بنی گانتس» عضو ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به براندازی کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی تهدید کرد و گفت اگر اعضای کابینه با «پیشنهاد خوب برای توافق اسرا» مخالفت کنند، کابینه را منحل می‌کند.

وی امروز یکشنبه افزود اگر کابینه نتانیاهو مانع از انعقاد توافق اسرا شود که سرویس امنیتی از آن حمایت می‌کند، هیچ اجباری برای کابینه وجود ندارد که به کار خود ادامه دهد.

گانتس در واکنش به تهدید «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی و «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت ملی این رژیم که گفته بودند در صورت تعلیق عملیات نظامی احتمالی در شهر رفح، در جنوب نوار غزه از کابینه خارج خواهند شد، گفت اگر کابینه مانع از توافق اسرا شود، در کابینه جنگ نمی‌ماند.

وی تاکید کرد حمله به رفح مهم است اما بازگرداندن اسیران صهیونیستی مهم‌تر است.

همچنین «یائیر لاپید» رئیس مخالفان کابینه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز در اظهاراتی گفت که کابینه باید از میان این گزینه‌ها یکی را انتخاب کند؛ زنده بازگرداندن اسرا یا بن‌گویر و اسموتریچ، رابطه با آمریکا یا بن‌گویر و اسموتریچ، توافق با عربستان یا بن‌گویر و اسموتریچ، امنیت یا بن‌گویر و اسموتریچ.

اخیرا روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: مخالفت بن گویر و اسموتریچ، نتانیاهو را برای ایجاد مانع در رسیدن به توافق با گروه‌های فلسطینی در غزه تحت فشار قرار می‌دهد.

این روزنامه نوشت: حتی زمانی که نتانیاهو مفاد قرارداد را بپذیرد، مخالفت بن گویر و اسموتریچ باعث می‌شود که در جلسات گسترده دولت، اظهارات خود را تغییر دهد تا احتمال انعقاد توافق را از بین ببرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش هفته عقیدتی سیاسی سپاه
  • شمار شهدای خبرنگار غزه به 142 شهید رسید
  • وال استریت: اسرائیل طرح خود برای هدف قرار دادن مناطقی در رفح را به مصر ارائه کرد
  • مخالفت اسرائیل با صدور ویزا برای کمیسر کل آنروا
  • لازارینی: امیدوارم اسرائیل مانع سفر یکشنبه من به غزه نشود
  • نتانیاهو: «با یا بدون توافق» به رفح حمله می‌کنیم
  • مشکلات جسمی اسرای فلسطینی بعد از آزادی بر اثر شکنجه در زندان
  • عضو ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی: آزادی اسرای اسرائیلی مهم‌تر از حمله به رفح است
  • این آژانس فقط پس از برپایی کشور مستقل فلسطین منحل خواهد شد
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه