Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@12:43:25 GMT

افزایش نرخ روغن موتور و افزایش کیلومتر

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۱۷۱۱۲

افزایش نرخ روغن موتور و افزایش کیلومتر

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، جست‌وجو نشان می‌دهد حداقل نرخ سرویس روغن ماشین‌هایی همچون پژو ۴۰۵ یا ۲۰۶ از ۳۰۰ هزارتومان شروع می‌شود. رقمی که برای ماشین‌های خارجی و شاسی‌بلند ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. افزایش قیمت روغن‌های ماشین که نوعی فرآورده پالایشگاهی است از سال گذشته کلید خورد و از ابتدای سال حدود ۳۰ درصد به قیمت روغن‌های ماشین افزوده ‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نتیجه به سبب افزایش هزینه سرویس خودرو، مشاهدات ما حاکی از طولانی‌تر شدن دوره‌های تعویض روغن است. برای مثال صاحبان خودرویی که روی 6 هزار کیلومتر روغن را عوض می‌کردند الان ترجیح می‌دهند یک تا دو هزار کیلومتر دیگر صبر کنند و سپس برای سرویس مراجعه ‌کنند؛ هرچند این کار عملا به موتور ماشین خسارت وارد می‌کند. همچنین تقاضا به سمت روغن‌های ایرانی و خارجی شرکتی کشیده‌ شده است چراکه پس از تحریم‌ها روغن‌های برند خارجی اغلب «تقلبی شدند».

  سرویس روغن چند؟

شاه‌اسماعیلی که تعویض روغنی دارد درباره شرایط دستمزدها می‌گوید نرخنامه اتحادیه کفاف نمی‌دهد و «اگر بخواهیم بر اساس نرخ اتحادیه کاسبی کنیم عملا باید در اینجا را ببندیم». به گفته این فروشنده قیمت انواع روغن موتور و وسایل مصرفی خودرو مثل فیلترهوا نسبت به پارسال بیشتر از 100 درصد رشد کرده است: «برای مثال قیمت یکی از روغن‌هایی که برای ماشین‌هایی مثل پژو 405 و پراید مناسب است از 100 هزار تومان به بالای 150 هزار تومان رسیده است. هزینه‌های دیگر هم جدا فشار می‌آورند.» شاه‌اسماعیلی می‌گوید: «هزینه اجاره‌بهای مغازه دوبرابر شده و دستمزد کارگر هم بیشتر شده است اما اتحادیه اصلا این هزینه‌ها را لحاظ نمی‌کند. پارسال ماهانه 10 میلیون تومان دستمزد کارگر می‌دادم امسال 17 میلیون تومان.  پول این هزینه‌ها را باید از کجا دربیاورم؟ از همین مغازه دیگه.» به گفته این فروشنده معمولا با فروش اقلامی مثل «مکمل‌ها یا وسایل دیگری که استفاده از آن لزومی ندارد دخل را سرپا نگه داشته‌ایم وگرنه صرفا با تعویض روغن و فیلتر هوا چرخمان نمی‌چرخد». این فروشنده نرخ سرویس ماشینی مثل 405 را 280 تا 350 هزار تومان تعیین کرد‌ه است: «بسته به نوع روغن و فیلتری که استفاده می‌شود قیمت فرق می‌کند. برای مثال بیشتر افراد از بهران یا پیشتاز استفاده می‌کنند که قیمتش 160 هزار تومان است و با هزینه فیلتر هوا و روغن و دستمزد شاگرد 300 هزار تومان درمی‌آید.» مغازه شاه‌اسماعیلی در مرکز شهر است و «محصولاتی که ما استفاده می‌کنیم مناسب ماشین قشر متوسط است، معمولا ماشین‌های تولید داخل هستند که از روغن ایرانی هم استفاده می‌کنند. بعضی از روغن‌های خارجی درصد زیادی هم افزایش قیمت داشتند». این نرخ برای یکی از اتوسرویس‌های شمال شهر از 400 هزار تومان شروع می‌شود.  اکبری که مسوول این مرکز است می‌گوید دلیل این اختلاف قیمت «تفاوت هزینه‌ها است. مغازه‌ای که مرکز شهر فعالیت می‌کند مطمئنا از من هزینه کمتری دارد». این فروشنده کف هزینه سرویس خودرویی مثل 206 را 400 هزار تومان تعیین کرده «که معمولا با توجه به روغن و فیلتری که استفاده می‌کنند روی 450 تا 500 هزار تومان تمام می‌شود».  هزینه سرویس ماشین‌های خارجی حداقل 50 درصد بیشتر است. اکبری درباره هزینه ماشین‌ شاسی‌بلندی مثل پرادو می‌گوید: «میزان روغنی که ماشین‌های شاسی‌بلند مصرف می‌کنند بیشتر است. برای مثال تویوتا پرادو پنج لیتر و نیم روغن احتیاج دارد که با احتساب جنس خوب حدود 900 هزار تومان آب می‌خورد.» عددی که شاه‌اسماعیلی در مرکز شهر کف آن را 750 هزارتومان تعیین کرده است. همین‌طور هزینه سرویس روغن خودروهایی مثل کیا و هیوندای سواری از 600 هزار تومان شروع می‌شود و بسته به نوع سرویس تا 900 هزار تومان هم بالا می‌رود.

  روغن‌های تقلبی

جست‌وجوها نشان می‌دهد بیشترین تقاضا برای خودروهای ایرانی سمت روغن‌های پیشتاز یا بهران است. تقاضایی که برای ماشین‌های خارجی به طرف برندهای کاسترول و لیکومولی است. اکبری درباره شرایط روغن‌های خارجی در بازار می‌گوید: «قبلا روغن موتور هیوندایی از کره وارد می‌شد و به سبب کیفیت مناسبی که داشت از تقاضای خوبی برخوردار بود اما پس از تحریم‌ها دیگر وارد نشد. البته هنوز این برندها در بازار هستند اما ما استفاده نمی‌کنیم چراکه کیفیت قبلی را ندارد و اغلب تقلبی هستند.» فروشنده دیگری هم درباره روغن‌های خارجی می‌گوید: «جنس خوب در بازار کم است و نمی‌توان روغن تقلبی دست مشتری داد.

بعضی از برندهای روغن‌های خارجی مثل کاسترول در ایران پُر می‌شوند و ما هم از همان استفاده می‌کنیم. اگر از عامل خرید کنیم و تقلبی باشد دستمان به جایی بند نیست اما می‌توان به روغن‌های شرکتی اطمینان کرد.» شاه‌اسماعیلی قیمت چند نمونه روغن خارجی را مثال می‌زند: «برای مثال قیمت لیکومولی اصل حدود 300 هزار تومان بود که الان به یک میلیون تومان نزدیک شده است، آن هم تقلبی. هیوندای هم که از کره می‌آمد 200 هزار تومان فروخته می‌شد الان شرکتی آن به نزدیک 500 هزار تومان رسیده است.»

  کیلومتر بیشتر

گفت‌وگوهای ما با فروشنده‌ها نشان می‌دهد با افزایش هزینه سرویس روغن، مردم دیرتر به اتوسرویس‌ها سر می‌زنند. شاه‌اسماعیلی دراین‌باره می‌گوید: «60 درصد مشتری‌های من ثابت هستند و ساکن همین محله. 80 درصد از مشتری‌هایی که روی 6هزار کیلومتر روغن را عوض می‌کردند الان بیشتر صبر می‌کنند و روی 7هزار تا 8هزار روغن را تعویض می‌کنند. آدمی که کارمند است نمی‌تواند هر 6 هزار کیلومتر بیشتر از 500 هزار تومان هزینه تعویض روغن کند.»

به گفته این فروشنده، معمولا مردم قوطی نیم‌لیتری روغن را در صندوق عقب نگه می‌دارند و‌ «وقتی از 6هزار تا رد شد روغن سر موتور می‌ریزند که دیرتر به تعویض روغنی بیایند». به گفته فعالان این حوزه روغن خارجی قابلیت استفاده «تا 9هزار کیلومتر را هم دارد اما روغن ایرانی را باید سر 6 تا 7 هزار کیلومتر عوض کرد». در کنار روغن‌های تقلبی بازار، برخی از فروشنده‌ها اقدام به تعویض روغن داخل قوطی می‌کنند. برای مثال در قوطی روغن هیوندای روغن ایرانی است، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود اگر به تعویض روغنی مراجعه می‌کنید که اطمینان ندارید حتما پلمب قوطی روغن پیشنهادی چک شود. همین‌طور با تعویض به موقع روغن عمر خودرو افزایش می‌یابد.

پربیننده ترین قیمت تیگو ۵ مدیران خودرو + جدول پراید ۱۵۵میلیون شد/ قیمت ساینا، کوییک و تیبا + جدول ممنوعیت صدور گواهی احراز سکونت در مراکز تعویض پلاک از فردا خودروهای چینی در بازار تهران چند؟ + جدول قیمت انواع ۲۰۶ در تهران + جدول

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: روغن موتور روغن های خارجی هزار کیلومتر شاه اسماعیلی تومان تعیین هزینه سرویس هزار تومان سرویس روغن تعویض روغن برای مثال هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۷۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سریع‌ترین خودروهای رکوردشکن تاریخ، هواپیماهای بدون بال با سرعت 1000 کیلومتر (+عکس)

از زمانی که اولین خودروها در ابتدای قرن نوزدهم ظهور کردند، انسان‌ها همواره به دنبال دستیابی به سرعت‌های بالاتر بودند. این نبرد برای سرعت منجر به تلاش‌هایی برای رکوردشکنی و ایجاد ارگان‌هایی برای تأیید این رکوردها شد.

به گزارش پدال، از سال ۱۹۶۴ نیز که توافقی بین فدراسیون بین‌المللی اتومبیل (FIA) و فدراسیون بین‌المللی موتورسیکلت (FIM) شکل گرفت، رکوردهای سرعت رسمیت بیشتری گرفتند. طی شش دههٔ گذشته، خودروهای زیادی برای شکستن رکورد سرعت زمینی تلاش کردند اما تنها پنج خودرو موقف شدند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

Green Monster

حداکثر سرعت: ۹۲۷ کیلومتر بر ساعت

از نام گرین مانستر یا هیولای سبز برای چندین خودروی بسیار سریع ساخت اسطورهٔ مسابقات درگ «آرت آرفونز» و برادرش «والت» استفاده شد اما مشهورترین هیولای سبز، خودروی رکوردشکنی بود که توسط آرت در اوایل دههٔ ۶۰ ساخته شد.

این خودرو برای شکستن رکورد سرعت با خودروی «روح آمریکا» مبارزه می‌کرد. هرچند گرین مانستر همیشه به رنگ سبز نبود اما چند بار رکورد سرعت را شکست و در نوامبر ۱۹۶۵ به بالاترین سرعت خود یعنی ۹۲۷ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد. هرچند این رکورد تنها ۱۰ روز دوام آورد اما هیولای سبز هنوز هم پنجمین خودروی سریع تاریخ محسوب می‌شود.

این خودرو به یک موتور جت جنرال الکتریک J79 متعلق به جنگندهٔ F104 مجهز بود که با پس‌سوز چهار مرحله‌ای، ۷۸ کیلو نیوتن رانش تولید می‌کرد. عجیب اینکه آرت این موتور را از یک ضایعاتی با قیمت ۶۰۰ دلار خریده بود.

Spirit of America

حداکثر سرعت: ۹۶۶ کیلومتر بر ساعت

«کریگ بریدلاو» هم یکی دیگر از معتادان به سرعت بود که به چیزی کمتر از شکستن رکورد سرعت بسنده نمی‌کرد. او همراه با یک تیم اختصاصی، با استفاده از موتور جت جنرال الکتریک J47، خودروی روح آمریکا را ساخت که اولین بار در سال ۱۹۶۲ مورد آزمایش قرار گرفت.

این خودرو هرچند موفق عمل کرد اما با رقابت سختی از سوی هیولای سبز برادران آرفونز مواجه شد. به همین دلیل، در سال ۱۹۶۴ بریدلاو و تیمش ساخت خودروی جدیدی را آغاز کردند که سونیک نام گرفت.

آن خودرو بدنهٔ بهتری داشت و از موتور بسیار قوی‌تر جنرال الکتریک J79 استفاده می‌کرد که از جنگنده بمب‌افکن F4 فانتوم گرفته شده بود. سونیک در نوامبر ۱۹۶۵ با هیولای سبز مبارزه کرد و توانست با ثبت رکورد ۹۶۶ کیلومتر بر ساعت رکورد سرعت را بنام خود ثبت کند. این رکورد تا پنج سال پابرجا ماند.

Blue Flame

حداکثر سرعت: ۱۰۱۴ کیلومتر بر ساعت

در اواخر دههٔ ۶۰، توجه شرکت Reaction Dynamics که اولین درگستر راکتی هیدروژن پراکسید جهان را ساخته بود، به شکستن رکورد سرعت جلب شد. این شرکت چند سال را صرف توسعهٔ شعلهٔ آبی کرد که در اکتبر ۱۹۷۰ توانست را رانندگی «گری گالیچ» به حداکثر سرعت ۱۰۱۴ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

این خودرو روی یک شاسی مونوکوک آلومینیومی ساخته شده بود و از یک موتور موشک اختصاصی استفاده می‌کرد. این موتور که از مخلوط پراکسید و گاز مایع استفاده می‌کرد، می‌توانست تا ۱۰۰ کیلو نیوتن رانش معادل ۵۸ هزار اسب بخار تولید کند. این خودروی رکوردشکن هم‌اکنون در موزهٔ اتو تکنیک آلمان نگهداری می‌شود.

Thrust 2

حداکثر سرعت: ۱۰۲۰ کیلومتر بر ساعت

پس از شکسته شدن رکورد سرعت توسط شعلهٔ آبی، «ریچارد نوبل» کارآفرین اسکاتلندی تصمیم گرفت به سلطهٔ آمریکا بر رکورد سرعت پایان دهد. بدین منظور، وی شرکتی بنام SSC Programme Limited را تأسیس کرد و با بکار گرفتن طراحانی مثل «جان آکروید»، توسعهٔ خودرویی آزمایشی بنام Thrust 1 را آغاز کرد.

این خودرو در سال ۱۹۷۷ اولین آزمایش خود را انجام داد اما پس‌ازاینکه در آزمایش بعدی تصادف کرد، نسخهٔ بروز شدهٔ Thrust 2 ساخته شد. هرچند قرار بود این خودروی آزمایشی دوم باشد و برای توسعهٔ خودروی سوم مورداستفاده قرار گیرد اما Thrust 2 بهتر از حد انتظار عمل کرد و در اکتبر ۱۹۸۳ با رانندگی خود نوبل رکورد سرعت جدیدی را با ۱۰۲۰ کیلومتر بر ساعت به ثبت رساند.

Thrust 2 به یک موتور جت رولزرویس مجهز بود که ۷۲ کیلو نیوتن رانش معادل ۳۰ هزار اسب بخار تولید می‌کرد. این خودروی رکوردشکن هم‌اکنون در موزهٔ حمل‌ونقل کاونتری انگلستان نگهداری می‌شود.

Thrust SSC

حداکثر سرعت: ۱۲۲۸ کیلومتر بر ساعت

ریچارد نوبل که با رکورد سال ۱۹۸۳ راضی نشده بود، تصمیم گرفت خودروی دیوانه‌واری بسازد که نه‌تنها رکورد سرعت زمینی را بازهم ارتقاء دهد بلکه دیوار صوتی را هم روی زمین بشکند. این خودرو که تراست سوپرسونیک کار یا به‌طور مخفف SSC نام گرفت، برخلاف خودروی رکوردشکن قبلی نوبل به دو موتور جت مجهز شده بود.

این‌ها موتورهای غول‌پیکر توربوفن ساخت رولزرویس بودند که در نسخهٔ بریتانیایی جنگندهٔ F4 فانتوم استفاده می‌شدند. این دو موتور باهم ۲۲۳ کیلو نیوتن رانش تولید می‌کردند. هرچند نوبل تجربهٔ لازم برای راندن این خودرو را داشت اما به این نتیجه رسید که هیولای او باید توسط کسی هدایت شود که به شکستن دیوار صوتی عادت داشته باشد.

به همین دلیل، او یک خلبان جنگندهٔ نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا بنام «اندی گرین» را برای این کار انتخاب کرد. پس از چند تلاش، سرانجام گرین موفق شد در ۱۵ اکتبر ۱۹۹۷ دیوار صوتی را بشکند و با SSC به سرعت ۱۲۲۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. هرچند از آن زمان تاکنون تلاش‌های زیادی برای شکستن این رکورد صورت گرفته اما تا به امروزی نتیجه‌ای به دنبال نداشته و SSC هنوز سریع‌ترین خودروی جهان محسوب می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چهار محصول ایران خودرو گران شد
  • لاپید: اگر کابینه نتانیاهو برکنار نشود قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد
  • لاپید: اگر کابینه نتانیاهو برکنار نشود قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابند
  • کابینه نتانیاهو هزینه زیادی را به ما تحمیل کرد/ طبقه متوسط در حال نابودی
  • چرا این ماده غذایی کالا‌ی مورد علاقه سارقان است؟
  • سریع‌ترین خودروهای رکوردشکن تاریخ، هواپیماهای بدون بال با سرعت 1000 کیلومتر (+عکس)
  • ساخت هر کیلومتر مربع آسفالت چقدر هزینه دارد؟
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • هر کیلومتر آسفالت ۳.۵ میلیارد تومان هزینه دارد
  • نمایندگی تعمیر لباسشویی در سراسر تهران و کرج