Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@20:30:54 GMT

هدرسوزی گاز و دغدغه‌های سوخت زمستانی

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۱۷۳۷۰

هدرسوزی گاز و دغدغه‌های سوخت زمستانی

امروز چهاردهم شهریور، یادداشتی به قلم علی شمس اردکانی کارشناس اقتصاد انرژی، در روزنامه ایران منتشر شده است به عقیده نگارنده؛ "نوع نگاه و سیاست‌های اتخاذ شده در دهه‌های اخیر مسبب پیدایش بحران‌ها و دغدغه‌ها در بخش انرژی کشور بوده است و حالا نیز بایدعامل بحران سوخت زمستانی و احتمال وقوع خاموشی‌ها در فصل سرد سال را نیز همین نگاه بوروکرات‌ها دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بوروکرات‌هایی که دنبال بودجه نفتی بوده‌اند تا درآمد حاصل از فروش نفت را به ریال تبدیل و صرف بخش‌های غیر مولد کنند؛ یارانه بدهند و به جای سرمایه‌گذاری در جهت منافع ملی، آن را سفیهانه در بودجه‌های دولتی خرج کنند.

لذا نخستین اقدامی که برای رهایی از بحران کنونی و بحران‌های آتی باید انجام داد، این است که بوروکرات‌ها را بازنشسته و دستشان را از بودجه‌نویسی و سیاستگذاری کشور کوتاه کرد...لازم است که دولت سیزدهم با مردم شفاف سخن بگوید و توضیح دهد که بحران‌ها از کجا نشأت می‌گیرد. باید به مردم گفت که عده‌ای در دهه‌های اخیر به جای صیانت از منابع کشور از جمله گاز، خیانت کرده‌اند و پول نفت را به کارهایی اختصاص داده‌اند که امروز کشور دچار بحران‌های متعدد شده است؛ اما راهکار آن بر مبنای سرمایه باقیمانده یعنی عقل، قابل طراحی و اجراست. "

گفته می‌شود که در فصل سرد امسال احتمالاً کسری روزانه تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز را هم تجربه خواهیم کرد که مفهوم آن نیاز شدید نیروگاه و صنعت به سوخت دوم در زمستان است. وزیر نفت جدید احتمال افزایش ۱۰ درصدی رشد مصرف گاز را مطرح می‌کند و از سوی دیگر از افت تولید گاز از میادین می‌گوید. او یک شرایط اضطرار و پردغدغه را به نمایش می‌گذارد.

در همین حال، شنیده می‌شود که برای عبور از این دوره پرچالش، از ۲ ماه پیش تاکنون صادرات فرآورده‌های نفتی بشدت کاهش یافته تا ذخایر سوخت نیروگاه‌ها و صنایع تأمین شود. صادراتی که در دوره تحریم در حال جبران بخشی از کاهش درآمدهای ارزی کشور بود. اما چرااین دغدغه‌های زمستانی و تابستانی انرژی کشور را رها نمی‌کند و امسال و سال‌های بعد باید چه کرد تا بحران تشدید نشود؟

بارها بر این موضوع تأکید داشته‌ام که نوع نگاه و سیاست‌های اتخاذ شده در دهه‌های اخیر مسبب پیدایش بحران‌ها و دغدغه‌ها در بخش انرژی کشور بوده است و حالا نیز بایدعامل بحران سوخت زمستانی و احتمال وقوع خاموشی‌ها در فصل سرد سال را نیز همین نگاه بوروکرات‌ها دانست. بوروکرات‌هایی که دنبال بودجه نفتی بوده‌اند تا درآمد حاصل از فروش نفت را به ریال تبدیل و صرف بخش‌های غیر مولد کنند؛ یارانه بدهند و به جای سرمایه‌گذاری در جهت منافع ملی، آن را سفیهانه در بودجه‌های دولتی خرج کنند. لذا نخستین اقدامی که برای رهایی از بحران کنونی و بحران‌های آتی باید انجام داد، این است که بوروکرات‌ها را بازنشسته و دستشان را از بودجه‌نویسی و سیاستگذاری کشور کوتاه کرد.

اما برای برقراری موازنه عرضه و تقاضای سوخت زمستانی امسال راهکارهای متنوعی وجود ندارد و دولت نیز این مسأله را درک کرده است. در همین حال لازم است که دولت سیزدهم با مردم شفاف سخن بگوید و توضیح دهد که بحران‌ها از کجا نشأت می‌گیرد. باید به مردم گفت که عده‌ای در دهه‌های اخیر به جای صیانت از منابع کشور از جمله گاز، خیانت کرده‌اند و پول نفت را به کارهایی اختصاص داده‌اند که امروز کشور دچار بحران‌های متعدد شده است؛ اما راهکار آن بر مبنای سرمایه باقیمانده یعنی عقل، قابل طراحی و اجراست.

از طرفی، ضروری است که سیاستگذاران و مجریان دست به اقداماتی بزنند که بحران به جای تشدید مداوم رفع شود. راهکار سرمایه‌گذاری است و باید به هر طریقی که شده این امر صورت گیرد. حتی لازم است که سرمایه خارجی را جذب کرد، که البته جذب سرمایه خارجی اعتبار بین‌المللی می‌خواهد و باید این اعتبار را احیا کرد.

این سرمایه‌گذاری از کاهش شدت مصرف انرژی در بخش خانگی، ارتقای بهره‌وری در صنعت بویژه صنایع انرژی بر، افزایش راندمان نیروگاه، افزایش فشار مخازن گازی کشور و توسعه میادین تا کاهش هدرسوزی گاز را دربر می‌گیرد. امسال باید دولت سیزدهم برای کاهش شدت بحران در سال آتی، علاوه بر کاهش شدت مصرف به‌دنبال جمع‌آوری گازهای همراه نفت و بهره‌گیری از این ظرفیت باشد.

لذا برنامه ممانعت از فلرسوزی گاز باید در اولویت قرار بگیرد و امکانات و منابع را به آن تخصیص داد. چراکه بسیار اهمیت دارد. با هزینه ریالی و همکاری بخش خصوصی می‌توان حداقل ۴۰ میلیون متر مکعب گاز را از این طریق به ظرفیت شبکه گاز کشور اضافه کرد. در همین حال با جلوگیری از هدرسوزی گاز، در سطح جهانی از فشارهای محیط زیستی نیز جلوگیری خواهد شد.

راهکار دیگر ذخیره‌سازی گاز زیر گنبدهای نمکی، مخازن ذخیره‌سازی و به‌صورت ال آن جی در اطراف شهرهای سردسیر است. این موضوع نیز باید مورد توجه قرار داشته باشد. در کنار آن، اجرای قانون بهبود مصرف سوخت (ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید) و اقداماتی مانند اصلاح موتور خانه‌ها و نوسازی بخاری‌ها و مواردی از این دست نیز ضروری است. اما درنهایت صورت مسأله، همان رهایی از بوروکراسی، جلوگیری از اقدامات سفیهانه در سیاستگذاری‌ها و کارهای غیرحاکمیتی و غیرخدمتی است. امید است که این دولت برای آن چاره‌ای اندیشیده باشد تا شاید بالاخره به نقطه پایان بحران‌های کنونی برسیم...

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها وزارت نفت پالایشگاه نفت نفت گاز دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت نفت پالایشگاه نفت نفت وزارت نفت پالایشگاه نفت نفت گاز دولت سیزدهم دهه های اخیر سرمایه گذاری سوخت زمستانی بوروکرات ها دولت سیزدهم بحران ها دغدغه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۷۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد

ایسنا/کرمانشاه کرمانشاه با توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های خوبش، به عنوان هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور انتخاب شد.

بابک محمودی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، امروز(هشتم اردیبهشت) در نشست ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه، با اشاره به افزایش حوادث کوهستان در کشور، اظهار کرد: افزایش حوادث کوهستان ناشی از  گسترش روی آوردن مردم به طبیعت و کوهنوردی است که باید خود را برای امدادرسانی در این حوادث آماده کرده و از طرفی مردم را نیز از نقاط حادثه‌خیز آگاه کنیم. 

وی افزود: سازماندهی خوبی در کشور برای مقابله با حوادث کوهستان آغاز شده و از هیات‌های کوهنوردی در استان‌ها نیز انتظار می‌رود که مسیرهای پرتردد و ایمن کوهنوردی را در نقاط مختلف استانها شناسایی، علامت‌گذاری و به مردم معرفی کنند تا آمار تلفات در این بخش کاهش پیدا کند. 

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور تصریح کرد: گاها در برخی از استانها در مسیرهای کوهنوردی پرتردد، راهنما مستقر کرده‌اند که این موضوع آمار تلفات حوادث کوهستان آنها را کاهش داده است. 

وی با بیان اینکه با ایجاد یک فضای ایمن در کوهستان می‌توان مردم را بیشتر به سمت کوهنوردی ترغیب کرد، گفت: در استانی مانند کرمانشاه، کوه بیستون واقع شده که چهارمین توده سنگی بزرگ دنیاست و می‌تواند یک دانشگاه صخره‌نوردی برای علاقمندان به این رشته باشد و اگر تبلیغات مناسبی روی آن صورت گیرد، می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری، سنگنوردان زیادی را از سراسر دنیا به سمت خود جذب کند و به تبع ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم محلی فراهم کند. 

محمودی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های خوب کرمانشاه برای امداد و نجات حوادث در غرب کشور، افزود: براین اساس در نشست امروز مصوب می‌شود که کرمانشاه به عنوان مرکزیت پشتیبانی و هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور انتخاب شود تا در مواقع بحران، استان‌های همجوار خود را پشتیبانی کند.  

وی تصریح کرد: در این راستا در بحث تجهیزات و پایگاه هوایی کمک‌هایی را به این استان خواهیم داشت و از بالگردهایی که قرار است امسال خریداری شود، یک بالگرد دیگر را به کرمانشاه اختصاص خواهیم داد تا در زمان آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، استان‌های غرب کشور را پشتیبانی کند. 

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور متذکر شد: اگر زیرساخت‌های لازم در استان تامین شود و یک  آشیانه دیگر در فرودگاه کرمانشاه احداث شود، می‌توانیم سه تا چهار بالگرد دائمی را در این استان مستقر کنیم تا پشتیبانی لازم را در زمان وقوع آتش‌سوزی در حداقل زمان ممکن برای کرمانشاه و استان‌های همجوار انجام دهد. 

وی به  قرار گرفتن کرمانشاه در مسیر تردد زوار اربعین هم اشاره کرد و گفت: سال گذشته در بحث امداد و نجات در مسیر تردد زوار اربعین، کرمانشاه از استان‌های موفق بود. امسال نیز اگر میزان استقبال از مرز خسروی بالاتر برود، تجهیزات دیگری را در اختیار استان قرار می‌دهیم. 

محمودی در ادامه با بیان اینکه کرمانشاه می‌تواند پایگاه‌های جدید امداد و نجات داشته باشد، افزود: در این زمینه باید خود استان و خیرین حمایت‌های لازم را داشته باشند. 

به گفته وی، در بحث تجهیزات تخصصی مورد نیاز سیلاب نیز امسال کمک‌هایی به این استان صورت خواهد گرفت. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله نخست کشور است
  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • آبشک به‌دنبال اتفاقی شیرین در قلب اهواز
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است