دادستان کل کشور: برگ سبز خودرو سند مالکیت است | تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی الزامی نیست
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۱۷۵۲۱
به گزارش همشهریآنلاین به نقل از تسنیم، حجتالاسلام جعفر منتظری دادستان کل کشور با ارسال نامهای به دادستانهای عمومی و انقلاب سراسر کشور، تکلیف نهایی و قطعی ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی را مشخص و اعلام کرد: برگ سبز صادر شده از سوی نیروی انتظامی، سند رسمی خودرو محسوب میشود و متعاملین الزامی برای حضور در دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم سند ندارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به این ترتیب از این پس متعاملین خودرو هیچ الزامی برای تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی نخواهند داشت.
متن نامه به این شرح است:
«حسب گزارشهای واصله و استعلامات برخی از دادستانها در خصوص مناقشه بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (کانون سردفتران) و نیروی انتظامی در خصوص الزامی یا غیرالزامی بودن معاملات ثبت خودرو در اسناد رسمی، به اطلاع میرساند:
بندهای ۲ و ۳ بخشنامه شماره ۹۴/۱۳۷۲۰۴ مورخ ۲۷/۸/۱۳۹۴ صادره از سازمان ثبت اسناد و املاک که مضموناً حاکی از ضرورت مراجعه طرفین معامله برای ثبت معاملات خودرو به دفاتر اسناد رسمی بود، با صدور دادنامه شماره ۱۸۶۳ مورخه ۲/۱۲/۱۳۹۹ هیئت محترم دیوان عدالت مستنداً به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال گردیده و در تاریخ ۱۰/۱/۱۴۰۰ به شماره ۹۸۰۴۱۸۵ در روزنامه رسمی ثبت و ابلاغ شده است.
از آنجایی که برابر مواد مختلف قانون مذکور از جمله تبصره ماده ۱۴ و مواد ۳۴، ۳۵ و ۳۷ و خصوصا مواد ۴۳ و ۴۵ آرای شعب دیوان عدالت اداری و به ویژه هیئت عمومی در موارد مشابه برای تمامی دستگاههای اداری لازمالاجرا بوده و برای مستکفین مجازات در نظر گرفته شده است، لذا مستفاد قطعی از دادنامه مذکور و قوانین مربوط تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکتهای تولیدی به عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقال خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز در ادارات راهنمایی و رانندگی بلامانع بوده و ضرورتی به مراجعه به دفتر اسناد نمیباشد مگر اینکه متعاملین خواهان ثبت آن در دفاتر مذکور باشند.»
کد خبر 624815 برچسبها دادستانیمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: دادستانی دفاتر اسناد رسمی برگ سبز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۷۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ساترا رقیب است یا شریک تولیدات تصویری؟/ ۷۰۰ تقاضا در انتظار مجوز
به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین جلسه از سلسله نشستهای نقد و بررسی نظام تنظیمگری شبکه نمایش خانگی در ایران با حضور سعید مرادی مدیرعامل اتحادیه تولید کنندگان فیلم و برنامههای تصویری ایران به میزبانی خبرگزاری مهر برگزار شد.
مرادی در ابتدای این نشست و در پاسخ به این سوال که با وجود دنیای آزاد اطلاعات چه الزامی به حضور نهاد تنظیمگر وجود دارد، گفت: همانگونه که ما در محیط خانوادگی خود برای رفتار اعضا محدودهای را تعیین میکنیم، در دنیا نیز سازمانها و دولتها به دنبال این هستند که رفتار همسو و همگن را ایجاد کنند تا از ایجاد آسیبهای اجتماعی برحذر بمانند.
وی افزود: در اروپا و آمریکا حوالی دهه ۱۹۷۰ موضوع تنظیمگری در فیلم و سریال ایجاد شد. به عنوان مثال هیچکاک درباره برخی تولیدات خود میگوید که «من حق نداشتم فرضا سرویس بهداشتی را در فیلم خود به تصویر بکشم». در کشور ما نیز از نیمه دوم دهه ۷۰ این مساله دارای اهمیت شد.
مرادی عنوان کرد: موضوع این است که در تولیدات رسانهای و تصویری ما به دنبال تجارت و اقتصاد هستیم. زمانی که نگاه اقتصادی بر محصولات فرهنگی چیره شود، سازندگان به دنبال جذب مخاطب میروند. در این زمینه نیز لاجرم باید از جاذبههای تصویری استفاده شود که گاه بسیار برای جامعه مخرب است.
خشونت، خیانت و جاذبههای تصویری در آثار غرب
وی افزود: در غرب نیز این جاذبههای تصویری مانند خشونت، خیانت، موضوعات جنسی، مشروبات الکی و … در آثار تولیدی به وفور استفاده شده است و آثار آن در جوامع شان دیده میشود. در کشور ما نیز متاسفانه در برخی موارد استفاده از همین قواعد در تولیدات رسانهای انجام شده است.
این فعال فرهنگی در ادامه با اشاره به نقش ساترا در تنظیمگری تولیدات رسانهای و تصویری تصریح کرد: از سال ۱۳۹۵ که ساترا ایجاد شد، ۲ نقش مهم برای آن توسط سیاستگذار در نظر گرفته شد. اولاً ساترا باید بهعنوان یک نهاد ناظر بر تولیدات فرهنگی و رسانهای کشور نظارت و کیفیت سنجی میکرد و دوم اینکه ساترا باید ریلگذاری مناسب را برای تولیدات فرهنگی کشور انجام میداد تا فرضا ۱۰ سال آینده مخاطب ایرانی از نقطه فعلی به یک نقطه متعالیتر برسد.
مرادی ادامه داد: در واقع تا پیش از سال ۹۵ به این دلیل که تولیدات سینمایی و سریالی کشور توسعه و تعدد زیادی نداشت، وزارت ارشاد میتوانست به تنهایی بر این تولیدات نظارت داشته باشد اما امروز با توجه به رشد غیرقابل مقایسه تولیدات، سیاستگذار فرهنگی تشخیص داد که باید قدرت تنظیمگری خود را آرام آرام افزایش دهد. به همین منظور در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این مساله دیده شد که یک نهاد مجزا مسؤولیت مرکزی را بر عهده گیرد و سایر نهادهای فرهنگی کشور نیز در امر تنظیمگری به کمک آن بیایند.
۷۰۰ تقاضا برای دریافت مجوز به ساترا داده شده است
وی در پاسخ به این سوال که «یکی از تهیهکنندگان مطرح کشور ادعا کرده است که ساترا تنظیمگر نیست، بلکه سد راه تولیدات هنری کشور است» عنوان کرد: این جمله قطعاً درست نیست. تاکنون ۷۰۰ تقاضا به ساترا برای دریافت مجوز تولید داده شده و این نهاد درخواستها را کمتر از ۱ ماه پاسخ میدهد. بنابراین ساترا بیش از ۹۵ درصد درخواستها را در کوتاهترین زمان پاسخ میدهد و احیاناً اگر نیاز به اصلاح داشته باشد بهصورت مشخص موارد اصلاحی را اعلام میکند تا سازندگان بتوانند با رعایت آن موارد، مجوز خود را دریافت کنند.
مرادی گفت: به نظر من بهعنوان یک فعال صنفی، ساترا در این سالها توانسته است تعامل و ارتباط خوبی را با جامعه سازندگان برقرار کند. در واقع سه وجه مهم برای تعاملات ساترا تنظیم شده بود و ساترا توانست هر ۳ بخش یعنی «حمایت از حقوق کاربران»، «حمایت از تولیدکنندگان و بخش خصوصی» و «حمایت از سفارشدهنده و سکوها» را به خوبی هماهنگ کند.
این تهیه کننده با تشریح اقدامات ساترا در ایجاد گفتوگو و آگاهی در بین تولیدکنندگان محتوا افزود: ساترا توانست اثبات کند این جمله که «رقیب نمیتواند ناظر نیز باشد» از اساس اشتباه است. زیرا ساترا اساساً رقیب نیست و بهعنوان یک شریک در تولیدات رسانهای و تصویری کشور نقش آفرینی میکند. این نهاد در سالهای گذشته به واقع توانست در کنار بخش خصوصی باشد و با ایجاد گفتو گو بهعنوان یک بخش همدل دغدغه تمام طرفین را لحاظ کند.
در پایان مدیرعامل اتحادیه تولید کنندگان فیلم و برنامههای تصویری گفت: برنامه ساترا فعال کردن بخش خصوصی و ظرفیتهای خاموش است. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که این چه نفعی برای ساترا دارد؛ باید در پاسخ بگویم زمانی که نگاه به ارتقای کمی و کیفی آثار تولیدی باشد، ساترا کمک میکند که بخش خصوصی مشغول و فعال در زمینه تولیدات باشد و این نهاد نگاه ایجابی به بخش محتوا و آثار دارد.
ویدیوی این نشست را می توانید از اینجا دریافت کنید.
اتحادیه تولید کنندگان فیلم و برنامههای تصویری بزرگترین نهاد صنفی در حوزه محصولات سریالی و سینمایی است که بیش از ۱۰۰ شرکت تولیدکننده در آن عضویت و حضور دارند.
کد خبر 6088910