Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-01@09:02:49 GMT

ویژگی‌های یک استاد راهنمای خوب چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۱۷۵۲۶

ویژگی‌های یک استاد راهنمای خوب چیست؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دانشجوی دکتری شدن، نه تنها پایان مسیر موفقیت نیست، بلکه آغاز مسیری است که به تلاش و پشتکار زیادی احتیاج دارد. موفقیت در دکتری نیاز به تلاش فراوان از سوی دانشجو و همراهی استادی توانمند به لحاظ علمی و ارتباطی است. 

عماد صالحی دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه آزاد است که در زمینه تدریس و مشاوره دانشجویان هم تجربه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وی در مورد راهکارهای موفقیت در مقطع دکتری گفت‌وگو کردیم.

صالحی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که خروجی اصلی تحصیل در مقطع دکتری، پایان‌نامه و تز است، اظهار کرد: دانشجویان دکتری دقت کنند که باید پس از دوره دکتری حتما یک خروجی مطلوب داشته باشند. پایان‌نامه برای یک دانش‌آموخته دکتری، رزومه به حساب می‌آید و اگر کسی نتواند پایان‌نامه خوبی ارائه دهد، قطعا رزومه خوبی نخواهد داشت.

این دانشجوی دکتری با اشاره به این که پایان‌نامه خوب، پایان‌نامه‌ای است که خروجی‌های مطلبوبی مانند چاپ مقالات در ژورنال‌های معتبر خارجی یا داخلی داشته باشد، افزود: دانشجویان باید از روز اول به فکر پایان‌نامه خود باشند؛ اما در عین حال باید قدم به قدم جلو بروند.

وی با تصریح بر این که استاد، نخستین کسی است که می‌تواند در نوشتن تز و موفقیت در دوره دکتری به دانشجویان کمک کند، گفت: من همیشه به دانشجویان توصیه می‌کنم که سعی کنید استادان را بشناسید، استادان خوب را انتخاب کنید و با آن‌ها رابطه‌ای صمیمی و دوستانه برقرار کنید.

صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: در دیگر مقاطع تحصیلی مانند کارشناسی یا ارشد، دانشجویان چندان به دنبال انتخاب استاد نیستند؛ اما در مقطع دکتری بسیار مهم است که شما استاد را بشناسید، انتخاب کنید و بتوانید رابطه صمیمی، دوستانه، علمی و تحقیقی خوبی با وی برقرار کنید.

این دانشجوی مدیریت دانشگاه آزاد درباره ویژگی‌های استاد تاکید کرد: استادی که انتخاب می‌کنند باید دارایی ویژگی‌هایی مانند سختکوشی و توانایی علمی بالا در موضوع تحقیقی باشد. همچنین باید حوصله شنیدن حرف‌های دانشجو و راهنمایی وی را داشته باشد.

استاد خوب کسی است که با نرم‌افزارهای تخصصی و روش تحقیق آشنا باشد

وی با بیان این که برخی استاد علاقمند چندانی به تدریس ندارند و در ضمن گفت‌وگو با آنها مشخص می‌شود که علاقه ندارند مطالب را زیاد توضیح بدهند، افزود: این افراد گزینه‌های خوبی برای انتخاب به عنوان استاد راهنما نیستند.

صالحی به‌روزبودن استاد را ویژگی دیگر یک استاد خوب دانست و یادآور شد: استاد باید با نرم‌افزارهای تخصصی و روش تحقیق آشنا باشد. همچنین به زبان انگلیسی اشراف داشته باشد، البته شاید نتواند خوب به انگلیسی صحبت کند؛ اما باید بتواند به دانشجو کمک کند که چه مقالاتی را بخواند و از کجا شروع کند.

این دانشجوی دکتری در پایان اظهار کرد: استاد باید به تحقیق علاقه داشته باشد و سعی کند مدام خودش را ارتقا بدهد تا بتواند به ارتقای دانشجو هم کمک کند.  

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1109641 برچسب‌ها مقطع دکتری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: مقطع دکتری دانشجوی دکتری پایان نامه مقطع دکتری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۷۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محتویات جیب استاد مطهری هنگام شهادت چه بود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شامگاه سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت، ۱۳۵۸ دکتر مرتضی مطهری در حالی که پس از جلسه‌ای (آخرین جلسه‌ی مکتب متاع) ۱ از خانه‌ی دکتر یدالله سحابی (مشاور نخست‌وزیر) واقع در خیابان فخرآباد خارج می‌شد توسط یکی از اعضای گروه فرقان مورد سوءقصد قرار گرفت و به شهادت رسید.

مجله‌ی جوانان امروز ۵ روز (۱۷ اردیبهشت ۵۸) روز بعد ضمن گزارش جزئیات ماجرا حاشیه‌ای را نیز درباره‌ی آن منتشر کرد که جالب بود. این مجله نوشت:

پاسداران محتویات جیب آقای مطهری را جمع‌آوری کردند که عبارت بود از:

کیف بغلی محتوای ۱۳۳۶۳ ریال پول، ۲۸ پوند انگلیسی، تقویم بزرگ و تقویم کوچک، فیلم و اسلاید، ساعت ژاپنی، ناخن‌گیر، دسته‌کلیدی با ۱۱ کلید، دسته چک بانک ملی شعبه قلهک، یک شیشه قرص ویتامین ب، کلید کوک ساعت دیواری، فیش عوارض نوسازی شهرداری که روز قبل پرداخت کرده بود، فاکتوری مربوط به دبستان نیکان، نامه‌ای برای محمد مطهری به امضای: دوستدار علی، دو نامه هوایی،‌ رسید خیریه ثامن‌الحجج حسینیه همدانیها، رسید ۳ فقره قبض به امضای روح‌الله موسوی (معلوم نیست مربوط به حضرت آیت‌الله خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران است یا شخصی دیگر)، صورت ۴۴ فقره سند از مشهد جاده سنتو چهل کیلومتری مشهد، گزارش خلاصه‌شده از بخش اقتصاد اسلام، نامه دانشکده ادبیات و علوم انسانی، رشد انسان در مارکسیسم و اسلام، نامه بنیاد مستضعفین، نامه به مهندس بازرگان (نخست‌وزیر) به امضای حسین انصاری، چهار عکس رنگی که یکی از آن‌ها از خودش، یکی از آیت‌الله منتظری و ۲ نفر دیگر، مقداری کاغذ سفید، انگشتری عقیق، چک برگشتی از بانک عمران به مبلغ بیست و شش هزار تومان.

پی‌نوشت:

جمعیت متاع مخفف «مکتب تربیتی اجتماعی عملی» است؛ جمعیتی که فعالیت غیرعلنی داشت و برای مسائل اجتماعی تشکیل شده بود و شکل سیاسی نداشت؛ بااین‌حال رنگ‌ورویی مذهبی داشت. از اعضای این گروه می‌توان به مهدی بازرگان، یدالله سحابی، عزت‌الله سحابی، ابراهیم یزدی، مرتضی مطهری، غلامرضا سعیدی، احمد آرام، مهدی حائری‌یزدی، علی ترخانی، مصطفی کتیرایی و عباس تاج اشاره کرد. ازجمله کارهای بی‌سروصدای این جمعیت بنیادگذاری مؤسسه‌هایی مانند شرکت سهامی انتشار، شرکت قلم، انجمن اسلامی مهندسان، انجمن اسلامی پزشکان و انجمن اسلامی معلمین بود. این جمعیت از سال۱۳۳۱ تا ۱۳۵۶ و اوایل ۱۳۵۷ که فعالیت‌های سیاسی اوج گرفته بود، به صورت مرتب به تشکیل جلسه می‌پرداخت؛ تا اینکه به دلیل نبود فرصت کافی رفته‌رفته این جلسه‌ها متوقف شدند. پس از انقلاب نخستین جلسه این جمعیت در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ در خانه دکتر عزت‌الله سحابی برگزار شد – شرق ۱۲ آذر ۱۳۸۰

۲۵۹۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901639

دیگر خبرها

  • محتویات جیب استاد مطهری هنگام شهادت چه بود؟
  • مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری امروز به پایان می‌رسد
  • اهتمام به مسائل سیاسی جامعه و بندگی از ویژگی‌های استاد مطهری بود
  • تشکل یافتگی دانشجویان یک ویژگی خاص در تظاهرات دانشگاه‌های آمریکا است
  • اعلام رشته‌محل‌های جدید آزمون ورودی دکتری (Ph.D.) نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳
  • اطلاعیه جدید سازمان سنجش درباره آزمون مقطع دکتری ۱۴۰۳
  • اصلاحات جدید دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون دکتری اعلام شد
  • تغییرات دفترچه‌ راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری اعلام شد
  • امروز؛ آخرین مهلت انتخاب رشته داوطلبان دکتری
  • انتخاب رشته بیش از ۸۶ هزار داوطلب دکتری/ مهلت انتخاب رشته فردا پایان می‌یابد