Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ امام جمعه قزوین گفت: برای ترویج زندگی قرآنی باید از برپایی محافل و مجالس قرآنی فراتر برویم و از این رو باید آموزه‌های قرآنی را در متن اقتصاد و فرهنگ خانواده به کار بگیریم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی صبح امروز در نشست با مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر برگزارکنندگان رقابت‌های استانی قرآن کریم با تأکید بر لزوم پیاده‌سازی مفاهمی قرآنی در حوزه‌های مختلف اجتماعی اظهار داشت: برای ترویج زندگی قرآنی باید از برپایی محافل و مجالس قرآنی فراتر برویم و از این رو باید آموزه‌های قرآنی را در متن اقتصاد و فرهنگ خانواده به کار بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه یکی از نام‌های شاخص قرآن مجید فرقان است، اضافه کرد: بنابراین قرآن به ما قدت تشخیص و تمایز حق از باطل را می‌دهد و البته راه رسیدن به معانی عمیق قرآنی قرار گرفتن در زمره پرهیزکاران و افرادی است که همواره تقوا را در سرلوحه زندگی خود قرار می‌دهند.

عابدینی عمل به آموزه‌های قرآنی را مهم‌ترین روش برای ترویج فرهنگ و سبک زندگی قرآنی دانست و ادامه داد: بنابراین باید علاوه بر ذهن، قلب و دل خود را هم قرآنی کنیم و اگر به دور از ریا و نفاق در زمینه اشاعه فرهنگ قرآنی قدم برداریم، سبک زندگی اعضای خانواده ما هم قرآنی می‌‌شود و نتیجه نهایی این است که کل جامعه قرآنی شده و این جامعه از نو زنده می‌شود.

نباید مال و منال خود را به متکدیان سیاسی بسپاریم

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پیشرفت قزوین در حوزه علوم قرآنی نسبت به دهه‌های قبل چشمگیر بوده است، گفت: استان قزوین در حوزه‌های تفسیر، حفظ و قرائت قرآن در مقایسه با 4 دهه پیش گام‌های بزرگی برداشته و به همین خاطر به آینده فرهنگ قرآنی در این کهن دیار مینودری بسیار امیدوار شدیم.

عابدینی با اشاره به آموزه‌های قرآن در حوزه اقتصاد افزود: برای مثال در آیه 5 سوره نساء آمده که مال و منال خود را به دست افراد نادان از دین روی برگردانده و تکدی‌گری سیاسی می‌کنند، نسپارید؛ اما متأسفانه دیدیم که در سال‌های اخیر به آیه عمل نشد و به همین خاطر کشور از نظر اقتصادی نسبت به چشم‌انداز تعریف‌شده عقب افتاد.

وی ادامه داد: قرآن کریم نور را به فکر و دل انسان‌ها می‌آورد و اگر شخصی از این نور بی‌بهره باشد، ذهن تاریکی خواهد داشت که در آن نمی‌تواند فرق بین امام حسین(ع) و یزید ملعون را تشخیص دهد و به همین خاطر به چاه گمراهی و ظلمت می‌افتد.

مسابقه مجازی قرائت قرآن در استان قزوین برگزار می‌شودقزوین| فقط 1.5 درصد موقوفات کشور به امور قرآنی اختصاص داردامام جمعه قزوین: واگذاری صنایع نساجی به بخش خصوصی سپردن اموال مردم به دست سفیهان بود

مسابقات استانی قرآن کریم فردا و پس‌فردا برگزار می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین هم در این نشست از برگزاری چهل‌وچهارمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم در روزهای 15 و 16 شهریورماه (فردا و پس‌فردا) خبر داد و گفت: این رقابت‌ها در رشته‌های اذان، حفظ جزء و کل قرآن مجید، دعا، قرائت ترتیل، قرائت تحقیق و همسرایی برگزار خواهد شد که در آن 106 فعال قرآنی برگزیده 6 شهرستان ما حضور خواهند یافت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمصطفی مجیدی مکان برگزاری این رقابت‌ها را حسینیه تاریخی امینی‌های قزوین بیان کرد و افزود: البته مسابقات بانوان فردا و رقابت‌های آقایان هم پس‌فردا برگزار می‌شود و رشته تفسیر با 90 نفر شرکت‌کننده رقابتی‌ترین بخش این مسابقات خواهد بود.

وی همچنین از برپایی مراسم گلریزان قرآنی در حاشیه این مسابقات خبر داد و گفت: در این مراسم که با حضور استادان قرآنی برتر کشوری برگزاری خواهد 10 تابلوی خطاطی‌شده نفیس از قرآن در معرض فروش قرار خواهد گرفت که عواید حاصل از فروش آن صرف آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد استان قزوین خواهد شد.

مجیدی ادامه داد: آیین اختتامیه و پایانی دوره چهل‌وچهارم مسابقات استانی قرآن کریم روز 18 شهریورماه در صحن آستان مقدس امامزاده حسین(ع) به شکل محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی برگزار خواهد شد و برگزیدگان هر بخش با اعطای لوح و جایزه نقدی مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ستاد نماز جمعه استانداری قزوین سازمان اوقاف قرآن کریم ستاد نماز جمعه استانداری قزوین سازمان اوقاف قرآن کریم استانی قرآن کریم آموزه های قرآنی آموزه های قرآن استان قزوین رقابت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۷۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزکیه و تعیلم اصلی‌ترین کار همه امامان

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در همایش استانی آیین بزرگداشت مقام معلم، ضمن تبریک هفته معلم گفت: سالروز شهادت معلم نمونه، اسوه و الگوی بزرگ و بابرکت علامه شهید مرتضی مطهری را گرامی می‌داریم و از خدای متعال درخواست می‌کنیم ایشان را مورد رحمت و مغفرت قرار بدهند، حتی آنها که خواندن و نوشتن هم نمی‌دانند از معارف نورانی این شهید بزرگوار و این معلم ربانی بهره‌مند بوده‌اند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: ما در محفل معلمی قرار داریم، ما نگاه ویژه‌ای به معلمی داریم، اگر بخواهیم نگاه کشور‌هایی که از فیض قرآن و ائمه (ع) بهره‌مند نشده‌اند را به معلمان ببینیم، باید ببینیم فرق مهندسی و ساختار معلمی در نظام ما با داشتن قرآن کریم، انبیاء و ائمه (ع) با جا‌های دیگر چیست؟ این را از سیره و سنت شهید مطهری و همه بزرگان و علما بررسی کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: آیه ۲ سوره جمعه، آیه ۱۶۴ سوره آل‌عمران و آیه ۱۵۱ سوره بقره نشان می‌دهد که ما تعلیم را از تزکیه شروع می‌کنیم، ما وقتی علم را در جانمان می‌ریزیم ابتدا باید قلب‌مان را شست‌وشو بدهیم و پاک کنیم، یعنی باید «یُزَکّیهِم وَ یُعَلّمهم الکِتابه و الحِکمه» اتفاق بیفتد، این یک مطلب اساسی در ساختار دینی است.

وی عنوان کرد: همان طور که دل و جان ما، ظرف پذیرش حقایق، معارف و تعالیم است، عقل ما نیز همین طور است، عقل باید به عنوان یک کلیدواژه برای معلم و دانش‌آموز تعریف شود، تعریفی که نظام دینی ما برای این معنا دارد، با تعریفی که دیگران دارند متفاوت است.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: حیله‌ها و نیرنگ‌هایی که معاویه به کار می‌برد، باعث می‌شد در نظام جاهلیت به عنوان یک آدم عاقل مطرح شود، در این رابطه شخصی از امام صادق (ع) سؤال کرد عقل چیست؟ امام (ع) فرمود عاقل آن است که خدای رحمان را پرستش می‌کند، دنیا، هوای نفس خود و هوای نفس دیگران را نمی‌پرستد، این نشانه عقل است.

امام جمعه قزوین اضافه کرد: خدای متعال در آیه ۱۳۰ سوره بقره می‌فرماید «وَمَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ وَلَقَدِ اصْطَفَیْنَاهُ فِی الدُّنْیَا وَإِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِینَ»، یعنی (و چه کسى جز آنکه به سبک ‏مغزى گراید از آیین ابراهیم روى برمى‏‌تابد و ما او را در این دنیا برگزیدیم و البته در آخرت نیز از شایستگان خواهد بود).

وی یادآور شد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید چه کسی از دین ابراهیمی روی بر می‌گرداند؟ آن کسی که عقل ندارد و سفیه است؛ بنابراین عقل آن است که انسان را به عبادت و بندگی بکشاند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: آن کسی که عقل دارد به دنبال تحصیل بهشت است، هر کس خودش را با اهداف الهی هماهنگ کند هیچ چیز را در دنیا از دست نمی‌دهد، در حدیث نبوی آمده که حضرت فرمودند مردم سه دسته هستند، یک عده دنیا را می‌خواهند، اینها همیشه در رنج، عذاب و زحمت هستند، یک عده عقبی را می‌خواهند، اینها دارای درجات عالی هستند، یک عده خدا را می‌خواهند، اینها هم دنیا و هم عقبی را دارند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: شما باید این موارد را در سر کلاس‌های درس مدنظر قرار دهید، با وضو در کلاس‌های درس حاضر شوید، نیت کنیم می‌خواهید با حضور در کلاس‌های درس عبادت کنید.

وی بیان کرد: آن کسی که پیشتر ذکر شد که از امام صادق (ع) درباره عقل سؤال کرده بود، مجدد از امام (ع) پرسید پس این معاویه که امیرالمؤمنین (ع) را به چالش کشاند، مگر به این عقل نمی‌گویند؟ امام (ع) فرمود نه، این زشتی و پلیدی است، این شیطنت است.

امام جمعه قزوین اضافه کرد: شناساندن اینها به دانش‌آموزان کار شما معلمان است، اگر نسل گذشته یا آینده غیر از این باشند معلمان باید پاسخگو باشند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: کلیدواژه حائز اهمیت بعدی علم است، علم فقط کتاب خواندن و جزوه حفظ کردن نیست، امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه فرمود انبیاء آمدند گنج‌های نهفته در فطرت انسان‌ها را برآشوبانند؛ یکی از بزرگ‌ترین عوامل موفقیت علامه شهید مطهری همین نگاه بود.

وی گفت: تزکیه باعث می‌شود رفاقت‌های دنیاطلبانه تبدیل به انسانیت، کرامت انسانی و فضای معنوی شود.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی یادآور شد: شهید مطهری می‌گوید رمز موفقیت شیخ انصاری این بود که متفکر بود، یعنی به جای اینکه محفوظات خود را افزایش دهد، این محفوظات را پالایش، تجزیه و ترکیب می‌کرد و با خلاقیت به چیز‌های جدید می‌رسید.

وی عنوان کرد: آیت‌الله جوادی آملی می‌فرماید شاگرد باید شاگردی کند، اما باید حواسش را جمع کند که قرار است روزی استاد شود، یعنی شاگرد باید با معلم و استاد هم‌مباحثه باشد و بعد هم با استاد خداحافظی کند و در مرتبه شاگردی نمانَد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: وظیفه شما معلمان این است که کاری کنید عقل دانش‌آموزان بیدار شود، دقیقاً همان کاری که رهبر حکیم انقلاب نسبت به جامعه نخبگانی و همه جوامع علمی دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • کارگاه آموزشی جامع مدیریت امور قرآنی در یاسوج برگزار شد
  • تزکیه و تعیلم اصلی‌ترین کار همه امامان
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن
  • غوغای «فرشته‌های کابلی» در «قصر دارالامان»
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • مرتضوی: عمل به قرآن در جوامع اسلامی سبب اتحاد بیشتر می‌شود
  • ۵۸۳ استان فارسی برای کسب مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم آزمون دادند
  • آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در گراش
  • رقابت‌های قرآنی دانش‌آموزی استان مرکزی