Web Analytics Made Easy - Statcounter

"وارد دفتر کار کاملا پاکیزه و مرتبی شدم که هنوز هم اثراتی از وسایل یکی از مقام‌های دولت قبل افغانستان در آن بود اما یکسری از وسایل طالبان به آن اضافه شده بود که شامل یکی از پرچم‌های سفید طالبان و یک اسلحه کارباین ام-۴ می‌شد که زمانی یکی از کماندوهای افغان از آن استفاده می‌کرد."

 بن فارمر از تلگراف از حضور کوتاهش در کنار اعضای طالبان در کابل می‌نویسد: یک مرد حدودا ۳۰ ساله با دستار مشکی و لباسی سفیدرنگ خیلی مودب به ما چای تعارف کرد اما نامش را نگفت چون اجازه صحبت نداشت و فقط اعلام کرد که "مباشر" است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او به تلگراف گفت: ما خیلی خوشحالیم که اکنون به عنوان رهبران دولت هستیم. ما می‌خواهیم روابط خوبی با تمامی جهان داشته باشیم. ما می‌خواهیم با خارجی‌ها همکاری کنیم و روابط خوبی داشته باشیم.

بازدید غیرمنتظره تلگراف از ساختمان دولتی افغانستان که اکنون در دست طالبان است، خیلی آرام صورت گرفت. پیشنهاد صرف چای با استقبالی گرم در داخل عمارت و از سوی رهبران طالبان صورت گرفت که تا پیش از این خبرنگاران غربی را به دیده شک و تردید می‌نگریستند. 

این جوان ۳۰ ساله گفت، تا وقتی که دولت جدید طالبان اعلام نشده و قرار ملاقات‌های رسمی تعیین نشدند، کارش تضمین امنیت دفتر متعلق به وزارت مالیه افغانستان است و باید از نیروهای طالبان که خشونتی در چهره دارند برای حفاظت از این ساختمان استفاده کند.

تصرف کابل به دست طالبان باعث شده تا هزاران تن از این نیروهای شبه‌نظامی خشن وارد کابل شوند و بسیاری از قندهار و هلمند هستند. این شبه‌نظامیان خشن با دستارهای بزرگ و موها و ریش‌های بلند نامرتب و سلاح به دست چهره‌ای به مراتب عجیب و پیچیده‌تر از ساکنان به روز کابل دارند و همین مساله باعث شد تا مردم برای دیدن آنها از خانه‌هایشان بیرون بیایند. پس از ورود، آنها سوار بر وانت در اطراف به گشت‌زنی پرداخته یا در ایست‌های بازرسی مستقر شده‌اند.

یکی از این شبه‌نظامیان از کاپیسا که خودش را درون یک شال نارنجی رنگ پیچانده، یک جلیقه استتار پوشیده و در مقابل سفارت تعطیل شده انگلیس ایستاده و مشغول نگهبانی است، می‌گوید: وقتی تصمیم گرفتم به این شهر بیایم، مجبور شدم مانند دزدها حرکت کنم چون دولت من را می‌گرفت. نمی‌توانستم آزادانه در کشور خودم تردد کنم. اما حالا ما مسئول هستیم. هرگز تصورش را نمی‌کردیم که چنین پیروزی‌ای نصیبمان شود.

تغییرات پر سر و صدای ماه گذشته میلادی به این معناست که شبه‌نظامیان طالبان حالا از هر وزراتخانه و هر هتلی که تلاش می‌کردند همین چند هفته قبل به آن حمله کنند، حفاظت می‌کنند. در یک ساختمان دولتی دیگر، یک فرمانده از منطقه‌ای در نزدیکی اسپین‌بولدک در ولایت قندهار با واکی تاکی حرف می‌زند و به مردانش که جمعیت را برای قرار ملاقات‌ها وارسی می‌کنند، نظارت دارد.

این فرمانده که به "ناصر" معروف است، می‌گوید ۱۸ سال قبل به شبه‌نظامیان طالبان ملحق شده است.

فرمانده ناصر ادامه می‌دهد: ما از اینکه پیروز هستیم، خوشحالیم. ما ۲۰ سال جنگیدیم. ما خواهان شریعت اسلام نه فقط در افغانستان هستیم.

از انگلیسی حرف زدن، امتناع می‌کنند

او اعلام کرد که می‌تواند به خوبی و صریح انگلیسی حرف بزند اما از انجام این کار امتناع کرد و گفت که نمی‌خواهند با زبانی که مورد استفاده مهاجمان به کشورش بوده، صحبت کند و به تلگراف گفت: نمی‌خواهم به انگلیسی با شما حرف بزنم چون دوستش ندارم. وقتی آمریکایی‌ها آمدند من به طالبان پیوستم. ما دولت و فرهنگ خودمان را داشتیم و آمریکایی‌ها آمدند و به ما حمله کردند. آنها برای القاعده نیامدند آنها برای منافع خود آمدند و خواستند تا کشور ما را ویران کنند.

فرمانده ناصر ادامه می‌دهد، در سال‌های اخیر نیروهایش در قندهار و هلمند مبارزه کردند و در این دو ولایت اغلب با نیروهای انگلیسی درگیر بودند.

حالا او اظهارات سخنگوی طالبان را مجددا بازگو می‌کند که می‌گوید، امارت احیای شده آنها از اشتباهات دهه ۹۰ میلادی دولت قبلی طالبان درس گرفته است و ادامه می‌دهد: در آن زمان، هیچ فرصتی برای حکمرانی مناسب ما نبود چون درگیری‌های زیادی داشتیم. اما این بار، کمی با قبل متفاوت خواهد بود ما شریعت اسلام خودمان را داریم.

بسیاری در کابل به طالبان باور ندارند. قریب به سه هفته پس از تصرف کابل به دست طالبان، خیابان‌های این شهر هنوز به صورت چشمگیری ساکت هستند و به تدریج مشاغل دارند کارشان را آغاز می‌کنند. زنان افغان به ویژه کمتر در خیابان‌ها دیده می‌شوند. در دوران حکمرانی طالبان در دهه ۹۰ میلادی، به زنان اجازه کار بیرون از منزل یا ترک خانه بدون همراهی یک مرد داده نمی‌شود و دختران از رفتن به مدرسه منع بودند.

همزمان با گفتگوی فرمانده ناصر با تلگراف، گروهی کوچک از فعالان زن افغان دست به اعتراض زدند اما این اعتراض با تیراندازی هوایی نیروهای ویژه طالبان متفرق شد. راهپیمایی زنان افغان به صورت صلح‌آمیز و با گذاشتن حلقه‌های گل در محوطه بیرونی وزارت دفاع افغانستان برای یادبود سربازان کشته شده این کشور در نبرد با طالبان آغاز شد.

فیلمی از این اعتراض نشان می‌دهد که زنان جسورانه حرکت می‌کنند و فریاد می‌زنند "چرا ما را می‌زنید!" کانال‌های خبری محلی بعدا نشان دادند که یک معترض از ناحیه سر دچار آسیب شده و از سرش خون می‌چکد.

برای نیروهای طالبان در کابل، اعتراضات یا غیرقابل درک یا اقدامی خصمانه است.

یک شبه‌نظامی جوان طالبان از کاپیسا که در مقابل سفارت انگلیس نگهبانی می‌دهد، گفت: این زنان، غربی شده‌اند و یک دولت غربی می‌خواهند و آنها علیه شریعت اسلام هستند. اسلام، احترام زیادی برای زنان قائل شده است. واقعا در عجبم که چرا آنها اعتراض می‌کنند.

تقریبا همگی اعضای طالبان، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها را به چشم مهاجمان و کافران می‌بینند و می‌گویند، باقی ماندن نیروهای این دو کشور در افغانستان غیرممکن است.

یکی از این شبه‌نظامیان می‌گوید: آنها کافرند و ما نمی‌خواهیم سربازان کافر در کشور ما بمانند چون آنها به قانون و فرهنگ ما احترام نمی‌گذارند.

اما در همین حال، برای گفتگو با یک خبرنگار انگلیسی و صرف چای با او کنجکاو بودند. از آنها پرسیدم که طالبان چطور به آنها پول پرداخت می‌کرد، و آنها مدعی شدند که برای پول نمی‌جنگیدند و وقتی مبارزه می‌کنند، فقط جیره غذایی می‌گیرند.

هشداری برای غرب

یکی دیگر از نیروهای فرمانده ناصر میان حرف‌های ما می‌آید و می‌گوید: این امارت برای همیشه می‌ماند. غرب نباید یکبار دیگر بیاید. اگر آنها اینکار را انجام دهند، ما برای ۲۰ سال دیگر مبارزه می‌کنیم.

درحالیکه طالبان بیشتر و بیشتر در کابل رخنه می‌کند، شبه‌نظامیان این گروه با نیروهای مقاومت افغان در دره پنجشیر واقع در شمال این شهر مبارزه می‌کنند تا این آخرین محور مقاومت را از دست آنها بیرون بکشند.

به دلیل قطع شدن تمامی خطوط تلفن در این دره، تعیین اینکه طالبان تا چه اندازه در این منطقه پیشروی کرده، مشکل است. یک گروه کمک‌رسان بین‌المللی به نام "اورژانس" گفته که شبه‌نظامیان طالبان روستای "آنابه" را تصرف کردند که این گروه در آن، یک بیمارستان را اداره می‌کند.

این گروه کمک‌رسان در بیانیه‌ای اعلام کرده است: بسیاری از مردم در روزهای اخیر از روستاها گریخته‌اند.

یکی از سخنگوهای جبهه مقاومت ملی افغانستان که نیروهای وفادار به احمد مسعود اعضایش هستند، می‌گوید نیروهای طالبان به "بلندی‌های دربند"، حد مرز بین ولایت‌های کاپیسا و پنجشیر رسیدند اما به عقب رانده شده‌اند.

یکی از منابع طالبان به رویترز گفته بود که درگیری‌ها در پنجشیر ادامه دارد اما پیشروی به دلیل وجود مین‌ها در جاده به بازارک، مرکز این ولایت و ساختمان والی این منطقه آهسته صورت می‌گیرد.

درضمن، امیدهایی درباره بهبود وضعیت بحران بشری در افغانستان پس از آن افزایش یافت که سفیر قطر در افغانستان گفته تیم فنی که می‌تواند فرودگاه کابل را مجدد باز کند، کمک دریافت می‌کند.

کانال خبری الجزیره قطر نیز گزارش کرد که پروازهای داخلی پس از تعمیر باند فرودگاه و به سمت مزارشریف و قندهار از سر گرفته شده‌اند.

فرودگاه کابل از زمان پایان خروج اتباع خارجی و افغان‌های یاری‌رسان به نیروهای بین‌المللی بسته شده بود. هزاران افغان در معرض خطر نتوانستند از افغانستان خارج شوند و حالا به دلیل توقف پروازهای خارجی و بسته شدن مرزها یا گرفتار شدن در جمعیت کثیری که می‌خواهند این کشور را ترک کنند، گیر افتاده‌اند.

همین هفته گذشته بود که شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر در نشست خبری مشترک با دومینیک راب، همتای انگلیسی خود در دوحه گفت، قطر برای حمایت احتمالی فنی به منظور از سرگیری فعالیت فرودگاه کابل با طالبان گفتگو و با ترکیه همکاری می‌کند./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فرمانده ناصر شبه نظامیان شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۷۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انگلیس قصد دارد ارتش خود را با موشکهای ساخت داخلی مجهز کند

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه تلگراف گزارش داد که انگلیس به شرط تأمین بودجه لازم، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ ارتش خود را به موشک‌های مافوق صوت مجهز کند.

این روزنامه انگلیسی به نقل از منابع آگاه در دولت این کشور گفت: وزارت دفاع انگلیس اصرار دارد که تسلیحات جدید به طور کامل در خاک انگلیس توسعه و تولید شود و ۲۰۳۰ به عنوان آخرین مهلت برای آن تعیین شده است

تلگراف با این حال افزود این طرح‌های انگلیس در حال حاضر در مرحله اول است و هنوز مشخص نیست که آیا چنین طرح‌هایی اجرایی خواهد شد یا نه.

یک منبع نظامی در دولت انگلیس دراین‌باره افزود که در صورت روی کار آمدن «کایر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس ارتش مجبور خواهد شد پروژه توسعه موشکی خود را به دلیل کمبود سرمایه گذاری متوقف کند.

کد خبر 6091321

دیگر خبرها

  • آماده باش نیروهای هلال احمر بوشهر در پی اعلام هشدار سیل
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • کل منچستریونایتد برای فروش غیر از سه بازیکن!
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • انگلیس قصد دارد ارتش خود را با موشکهای ساخت داخلی مجهز کند
  • ما به انگلیس یا هر کشور دیگری درباره دخالت نظامی هشدار می‌دهیم